Ersatt när hästen rusat och blivit påkörd av tåg

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tror vi hade en lång tråd om häst å så här på sp. Så vet ej om vi behöver en till tråd om samma ämne :p
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Hästen går som djur i det läget, och djurägare brukar kunna ersättas när djuren blir påkörda av tåg. Sen kan man väl tycka att djurägaren borde hålla djuret livförsäkrat eller stå sitt kast istället.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hästar är litegrann som fruntimmer, rätt som det är så blir det kortis i pallet :brynad
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Haha det där är ju helt åt helvete. Är väl inte sj, arriva eller vem det nu var som rattade tågets fel att där kutade upp en häst på spåret
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tror vi hade en lång tråd om häst å så här på sp. Så vet ej om vi behöver en till tråd om samma ämne :p

1. Gillar man inte en tråd kan man låta bli att läsa.
2. Om man tycker att en tråd inte behövs så är det, i mitt tycke, bättre att inte skriva i en oönskad tråd.
3. Finns det en annan tråd som är lämpligare kan man länka till den så ökar möjligheten att det fortsätter i den tråden.

Hästar är litegrann som fruntimmer, rätt som det är så blir det kortis i pallet :brynad

Ja, men heteromän är väl inte så smarta heller! :D

Jag gillar dessutom både hästar och fruntimmer... :huvet
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Det gäller alla tamdjur som blir påkörda av tåg. Det är inte för att det är en häst. :brynad
Hojen din är väl ändå inget tamdjur :rofl:rofl


De första sju månaderna i år betalade Trafikverket ut ersättning för 753 djur som skadats eller dött när de blivit påkörda av tåget. Förutom renar i norr är hundar de djur som flest ägare får ersättning för, men det handlar också om kor, hästar och katter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/miljontals-kronor-betalas-ut-for-pakorda-djur
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Häst skiter på Storgatan: ett fordon, vi får vara här
Häst påkörd av tåget: ett tamdjur, ge mig pengar
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Last edited:

Täppas

Guest
All skit plockas inte undan :fakta

Logiken som styr hur mina skattepengar hanteras stör mig.

Ägaren sköter inte sin utrustning (trasigt träns), olycka leder till död häst, försäkringsbolag betalar ej, staten ersätter djur och utrustning.
Något har blivit moralisktfel : fakta
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Mina hojar har många hästar. Får man ersättning för var och en, eller räknas det ut en schablonsumma baserat på hur stor flocken var?
:va
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Varför vara upprörd över att Trafikverket uppfyller sin lagstadgade skyldighet att betala för ett påkört hemdjur. På Sporthoj är det väl mer befogat att vara upprörd över wajerräcken och lösgrus?

Sorry, läste inte ursprungsinlägget ordentligt.
En avdelning på Verket sköter sig enligt regelboken, en annan del av Verket sköter sig inte.
 
Last edited:

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Är det ens lagligt? :D

Inte gå hela vägen men lite hångel får man nog ha

Språk kan vara svårt, jag älskar motorcyklar också!:hihi

Sedan beror det förstås vilka intressen som prioriteras, på svenska kan det också vara en siffra som några här gillar...:tungan

I det engelska språket, som många i Sverige tycker är ett bättre språk särskilt den Amerikanska varianten, kan man säga älska på två sätt. Love and make love.
Det första gäller det mesta jag älskar, det andra någon enstaka kvinna åt gången.

Och hon skulle inte gilla om jag var intresserad av den där siffran med andra och annat! :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top