Nån som testat denna varv, hastighetsmätare

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har inte provat men min erfarenhet av billiga grejer från kina är att utförandet brukar vara precis så billigt som priset anger. Just med denna mätare kan du säkert förvänta dig ojämn bakgrundsbelysning, svårläst display, smäckiga kontakter som sitter löst i kontaktdonet, svårförståeliga instruktioner/kopplingsscheman etc, hus i för tunn plåt som får bucklor eller spröd plast etc etc. Kan du ha överseende med sådant kommer den säkert göra det den ska.

Av ambitionsnivån på din byggtråd att döma så tror jag inte du kommer bli nöjd med denna mätare.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag kopplade in en mätare som är misstänkt lik på en kompis' hoj. Nu vet jag inte om det är exakt samma, men den såg likadan ut och kostade ungefär samma pengar.

Hur som helst så var jag förvånad över priset då den kändes bra mycket mer påkostad. En sak vi inte riktigt fick ordning på var dock bränslemätaren, som saknades på kompisens hoj, så mätaren indikerade tom tank konstant. Det ska, enligt en video på tuben, gå att koppla så att mätaren visar full tank istället så man slipper "tanklampan", men vi fick det inte att funka.
Det ska dock nämnas att vi monterade mätaren kvällen innan han hade besiktningstid bokad, så vi fokuserade mest på att få de viktigare funktionerna att fungera.

Här är en liten video med mätaren:
https://youtu.be/CFLCbqfrgE8
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Får se hur jag gör men förnuftet säger nog att det är klokare att låta bli, är kanske mer praktiskt med en analog hastighetsmätare då jag av nån anledning börjat se dåligt på nära håll då ser man ju om nålen på mätaren är någorlunda rätt. Vet inte vad det är för jag tycker inte att jag är gammal men tydligen ögonen ;)

Hade mätaren haft kromad kant hade jag nog köpt den och testat, tur att den är svart.
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Jag kopplade in en mätare som är misstänkt lik på en kompis' hoj. Nu vet jag inte om det är exakt samma, men den såg likadan ut och kostade ungefär samma pengar.

Hur som helst så var jag förvånad över priset då den kändes bra mycket mer påkostad. En sak vi inte riktigt fick ordning på var dock bränslemätaren, som saknades på kompisens hoj, så mätaren indikerade tom tank konstant. Det ska, enligt en video på tuben, gå att koppla så att mätaren visar full tank istället så man slipper "tanklampan", men vi fick det inte att funka.
Det ska dock nämnas att vi monterade mätaren kvällen innan han hade besiktningstid bokad, så vi fokuserade mest på att få de viktigare funktionerna att fungera.

Här är en liten video med mätaren:
https://youtu.be/CFLCbqfrgE8

Hej!
Har också satt dit en eftermarknadsmätare och har samma "problem" med tankmätaren, som jag tänkte fixa innan våren.
Ska bara vara att bygla den kontakten (mäter motstånd) mot jord för att få den att visa full tank istället för att blinka tom som på min. Oändligt motstånd=tom, inget motstånd=full.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hej!
Har också satt dit en eftermarknadsmätare och har samma "problem" med tankmätaren, som jag tänkte fixa innan våren.
Ska bara vara att bygla den kontakten (mäter motstånd) mot jord för att få den att visa full tank istället för att blinka tom som på min. Oändligt motstånd=tom, inget motstånd=full.

Mjo vi testade det, men det funkade inte. Verkar ju fungera i filmen jag postade, så det kanske var något galet med den mätaren vi hade.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ah, okej. :) Då hoppas jag på bättre tur, hehe!

Det går säkert att få ordning på.
Som sagt hade vi lite tajt om tid när det gjordes så viktigare saker fick gå före. Efter besiktningen plockade polaren bort mätaren och monterade en annan som knappt fungerade, för att den var "snyggare". Harley-folk :dummer
 

freiman

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2014
Ort
tibro
Hoj
suzuki sv650 -99
Det kan inte vara så att bränslemätaren vill ha tex 0-100ohm och allt utom det blir knas?

Jag har en annan typ av Kina mätare och då fick jag göra en tempmätare och då funkade den inte när den inte fick en signal som låg inom rätt spann.
 

Lusse84

Medlem
Gick med
16 May 2012
Ort
Lund
Hoj
FZ1-N & Husa 650
Det går säkert att få ordning på.
Som sagt hade vi lite tajt om tid när det gjordes så viktigare saker fick gå före. Efter besiktningen plockade polaren bort mätaren och monterade en annan som knappt fungerade, för att den var "snyggare". Harley-folk :dummer

Skruvade lite nu i dagarna och byglingen funkade finfint för mig. Nu visar den alltid fullt istället för att blinka tomt. :)

- - - Updated - - -

Det kan inte vara så att bränslemätaren vill ha tex 0-100ohm och allt utom det blir knas?

Jag har en annan typ av Kina mätare och då fick jag göra en tempmätare och då funkade den inte när den inte fick en signal som låg inom rätt spann.

Kan säkert vara så. För min del löste det sig med en bygling (från oändligt motstånd till inget) för att den skulle visa rätt.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Skruvade lite nu i dagarna och byglingen funkade finfint för mig. Nu visar den alltid fullt istället för att blinka tomt. :)

- - - Updated - - -

:tummenupp
Hade inte polaren plockat bort mätaren hade jag krävt att få göra ett nytt försök att få ordning på det.
Jag kanske helt enkelt ska stjäla mätaren av honom och montera den på min Kwack, istället för originalmätaren som suttit som temporär lösning sedan den förra mätaren gick sönder i våras.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top