Crossbyxor till motorcykel på landsväg?

m0nne

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
falkenberg
Hoj
2013 KTM Duke R
Tja! Ja, som titeln lyder. Är det en god idé? Är det mycket skillnad på hållbarhet? Ska ut på min första mc säsong någonsin (äntligen!) på min 690 duke och tycker det ser fräckt ut med crossbyxor istället för skinnbyxor. 900Dpolyester F t.ex någon som är bekant med materialet? håller det för att glida en sväng på asfalten? :)




Ha en bra kväll,
Monne
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Min erfarenhet är att det håller något bättre än jeans men inte bättre än ett par grova arbetsbyxor, de är gjorda för crossbana med lägre hastighet än landsväg och med grusunderlag som man surfar fram på om man vurpar till skillnad från asfalt som mer funkar som ett stabilt sandpapper
Mitt förslag är att satsa på ett par allvädersbyxor av offroad/äventyrsmodell om du är ute efter utseendet.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Har ingen erfarenhet av crossbyxor men skyddar de mot skrapsår vid omkullkörning ? Sen beror det väl på om du vill ha extra skydd under tex. höft och knäskydd?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Med egen erfarenhet.. Cross byxor är av syntet material o detta smälter. Prova med att smält valfri plast o droppa den på fingern. En droppe.. När byxor smälter så fastnar dom i skinnet o får skäras loss från skinnet.. Det gör ont.

Kör i skinn kläder lösa byxor o jacka är 100 gånger bättre än cross kläder på asfalt.

Skall du stunta i lågfart på en parkering så funkar cross kläder med skydd utmärkt då skydden gör att du tål hårda smällar i asfalten. Men inte hög fart..

Mvh
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Under varma och svettiga poängrallyn i Alperna så händer det att jag kör i crossbyxor.

RIMG0060_zps794f542c.jpg


Jag gör det mot bättre vetande. Dom är tunnare = svalare och ger mig bättre rörlighet när jag kliver av hojen kanske 20 gånger på ett dygn för att dokumentera det som ger poäng - och kanske 20 gånger ytterligare av andra anledningar.

Men tunnare är också lika med sämre skydd. Det är ett val jag gjort ibland.
Dom brallorna jag har på bilden är ett par high-end Sinisalo med mycket skinn på utsatta ställen. Bättre än de flesta andra crossbyxor, men man måste ha klart för sig att dom är gjorda för andra krav än landsvägskläder.

Syntetproblemet som Moddlaren tar upp är ett sådant, ett annat är att crossbyxorna är lågt skurna i midjan för att ge maximal rörlighet. Detta, tillsammans med avsaknaden av riktiga hängslen/bälten gör att byxorna enkelt kan hasa ner om du börjar kasa på asfalten med huvudet i fel riktning.
Har du tur är det röven du hyvlar bort mot asfalten, har du otur är det snorren som dras mot rivjärnet. Think about it...

Jag har hittat ett par riktiga skinnbyxor sedan dess som passar mig utmärkt. Halvarssons med hög skärning och bib till det med bra hängslen och stadiga hällor för bälte. Skinnet är behandlat för att inte ta åt sig värme i samma utsträckning som "vanligt" läder. Det är stor skillnad, och numer är det sällan crossbrallorna åker fram - och isåfall bara vid mycket krävande tillfällen, där hastigheten är hyfsat låg.

Tänk så här: att klota i crossbrallor på asfalt, och i hastighet dessutom ger dig månader på sjukhus - utan att kunna köra hoj. Samma krasch med bra skinnbyxor reducerar månader till veckor eller dagar, om ens det.

Vilket är mest värt: att kunna köra hoj hela sommaren, eller att ha sett cool ut de två första veckorna?
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Var sak har sitt användningsområde, kör du crossdäck på landsvägen och slicks i endurospåret, eller käkar du soppa med gaffel och entrecote med sked?

Nej, precis, och det är samma sak med kläder. När man kör cross är det relativt sett lägre hastigheter, man är redan ute i sandfållan när man tippar och framförallt glider man aldrig på någon asfalt en bra bit. Däremot blir man rejält varm och svettig, och med dålig fartvind så vill man ha luftiga kläder och under dom har man rejält med skydd som tar dom relativt mjuka smällarna i sanden.

Däremot har cross och enduroförare oftare kraftigare stövlar än oss asfaltsåkare. Dels behöver vi en större rörlighet när vi sitter i fosterställning och hänger av i kurvorna, och dels sparkar vi bort hojen när vi gör en lowsider, och gör vi en highsider så kastar hojen bort oss, dvs är det mindre risk för klämskador, vi slås ner mot asfalt mer med egen vikt. I terrängen är det mycket lättare att man bara slår omkull, tex pga en rot, sten eller att det greppar fel i sanden, och då slår hojen omkull rakt över din fot, och risken för frakturer är betydligt större.

Men samtidigt, du kan köra med enbart raggsockor på dig, förutom att det blir kallt så går det utmärkt, eller i kostym, fiskestövlar eller bikini, det är mest bara när du går omkull eller blir påkörd som man har nytta av bra skyddsutrustning :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Crosskläder och kläder för landsvägskörning har olika syften.

Cross är generellt sett lägre hastigheter vilket betyder att man glider mindre men samtidigt är det fler saker att slå i.
Landsväg innebär högre hastigheter och därmed längre glidsträckor om man ramlar av samtidigt som det inte är riktigt lika mycket saker att slå i.

Kör du då crossbyxor på landsvägskörning och kör omkull så har du ett mycket gott skydd mot slagskador men dom håller inte alls lika bra om du glider en liten bit på asfalten.
Risken du tar är alltså att du blir slipad sönder och samman mot asfalten om du kör omkull och hastigheten är momsad landsvägshastighet.

Använder man istället landsvägsgrejor vid crosskörning så får man lite för dåligt skydd mot slag.

Vill du prompt använda crossbyxor på landsväg så gör det men var medveten om att dom i vissa avseenden troligen ger rejält mycket sämre skydd än för ändamålet avsedda byxor.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Som alla andra har man väl fuskat lite med crosskläder på landsvägen :dummer.
På en cross eller enduro så är det skydden som skyddar. kläderna är mest för att inte skita ner skydden.
Skydden hjälper när man ramlar in i träd och stenar men är inte så bra glidskydd på asfalten.
Varken crossskydden eller -kläderna klarar asfaltsglidningar speciellt bra.

En vettig kompromiss är att köra med allväders byxor som är gjorda för asfalt :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Första säsongen... Vad kan gå fel i ett par fräna crossbyxor?

https://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/17/hudtransplantation

Nu behöver det där inte nödvändigtvis vara pga crossbyxor.
Det kan mycket väl vara en svår krosskada pga att man fått benet i kläm mellan hoj och exempelvis ett räcke eller hoj och mark.
Troligen är det så eftersom dom plockat lambåer med muskeldelar tidigare enligt inslaget.

Jag har själv fått det tvivelaktiga nöjet att bevittna det i somras. 200 kg motorcykel med lite fart som klämmer benet mot ett vägräcke lämnar inte mycket ben kvar. Vare sig mosade muskler eller ben är skoj.

Skadetypen är tyvärr relativt vanlig i samband med motorcykelolyckor. Men det är ju inte alla som skadas så svårt att dom behöver transplantera muskler.
 

STRO3M

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
Älvängen
Hoj
Husaberg Fs650 -04
Mvd gör väl bättre lämpade byxor för gata men jag tror inte dom håller speciellt bra för högre farter och asfaltsåkning
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Tänker du dra på dig en cykelhjälm också när du ändå håller på? :dummer
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Reg.datum: 2017-02-02 21:50
Senaste aktivitet: 2017-02-02 22:00
Senaste inlägg: 2017-02-02 22:00

Dialogen med TS går lite trögt.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top