Sagan om Comviq och uttrycksfriheten

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Comviq har visst lanserat en kampanj för uttrycksfrihet, bland annat i samarbete med Kakan Hermansson och Zara Larsson: http://nyheteridag.se/comviq-ska-fa...d-hjalp-av-kakan-hermansson-och-zara-larsson/

"Kakan Hermansson och Zara Larsson ska i en kampanj från Comviq påminna folk om att våga lämna ”filterbubblor och alltmer polariserade sociala medier”. – De tio ambassadörer som är med är alla utvalda för att de utmärkt sig som personer som vågar stå upp för sig själva och tänja på gränser för vad som anses vara normativt, säger Chimen Asadi, kampanjansvarig hos Comviq.

Nu lanserar Comviq ett träningsprogram för att människor ska våga lämna ”filterbubblor och alltmer polariserade medier”. I ett pressmeddelande förklarar teleoperatören att kampanjen vill belysa ”uttrycksfrihet”, något de menar är viktigt 2017. Kampanjansvarig hos Comviq är Chimen Asadi, känd från styrelsen i Refugees Welcome Stockholm.

– Comviq har alltid skapat förutsättningar för att alla ska ha råd och möjlighet att kommunicera hur de vill. I dagens samhälle, där kommunikation på sociala medier tagit allt större plats, vill vi också tillhandahålla ett forum där våra målgrupper ska kunna uttrycka sig, vidga sina vyer och prata mer med varandra, säger Asadi.

För att förmå svenskar att lämna filterbubblorna har Comviq anlitat tio ambassadörer. Där ingår namn som Karin ”Kakan” Hermansson, Zara Larsson, Ametist Azordegan och Calle Schulman.

– De tio ambassadörer som är med är alla utvalda för att de utmärkt sig som personer som vågar stå upp för sig själva och tänja på gränser för vad som anses vara normativt. De har också visat ett genuint intresse för att inspirera andra genom att utmana sig själva, säger Chimen Asadi.

Under tisdagen publicerade Comviq en uppdatering på Facebook. Där uppmanar de människor att ta del av medier de normalt inte läser själva.

”Dag 2/10. Det är lätt att hamna i en bubbla på sociala medier. Därför handlar dagens utmaning om att vidga våra vyer! Du ska läsa och dela en artikel på Facebook som du vanligtvis inte skulle ta del av. Tagga och utmana en vän som också skulle behöva vidga sina vyer. #tränadinuttrycksfrihet”, skriver de i sin uppmaning."

Reaktionerna lät inte vänta på sig, och en kritikstorm blossade snabbt upp på Comviqs facebooksida. Missnöjda kunder, ickekunder och "numera aldrig blivande kunder" kritiserar Comviq för deras val av ambassadörer och frågar vilka signaler Comviq tror det sänder ut när man inleder samarbete med vänsterextrema våldsbejakande rasister, sexister och polishatare som bland annat Kakan Hermansson och Zara Larsson. Audi ville ju inte ens peta på Kakan med en jättelång pinne, men tydligen lärde sig Comviq ingenting av det fiaskot...

Själv skrev jag såhär till Comviq:

Comviq1.jpg

Läste runt lite bland kommentarerna och snubblade över en som jag valde att kommentera:

Comviq3.jpg

Inlägget som Comviq helt i enlighet med sin uttrycksfrihetskampanj *host* valde att ta bort i sin helhet:

Comviq2.jpg

Det faktum att Comviq helt sonika tog bort mitt inlägg valde jag att kommentera såhär:

Comviq4.jpg

Och slutligen, efter ytterligare censur, såhär:

Comviq6.jpg


Tja, vad säger man?

Ridå.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Det är bara att acceptera, har man framöver comviq står man för att det är ok med polismord och barnmisshandel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är spännande att de väljer Kakan och Zara som ambassadörer mot bubblor på sociala plattformar. De om någon är ju lysande exempel på hur mycket åt helvete det kan gå om man sitter i sin ekokammare och skriker med alla andra likasinnade.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är spännande att de väljer Kakan och Zara som ambassadörer mot bubblor på sociala plattformar. De om någon är ju lysande exempel på hur mycket åt helvete det kan gå om man sitter i sin ekokammare och skriker med alla andra likasinnade.

Ironin och skenheligheten I allt det här vet nästan ingen gräns.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Comviqstårintedirektförhetsmen....jpg

Inte direkt? Vadå, indirekt? :va :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kakan hoppar av kampanjen!
KakanhopparavComviqärledsna.jpg
För detta är Comviq ledsna... De har uppenbarligen inte förstått problemet.

Jag gjorde ett sista desperat försök att få Comviq att förstå vad problemet är och skriver därför ett långt och utförligt inlägg där jag uttryckligen ber dem att komma med ett bättre svar än den standardiserade copypasta de matar alla som skriver till dem med. Jag till och med citerade deras standardsvar ord för ord och påtalade att "vi kan det här nu, behöver inte höra det igen". Vad tror ni jag fick tillbaka? Ridå
Comviqstandardsvar.jpg
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Det där visar att vi som svenskar inte skall skratta för mycket åt Bagdad Bob och Sean Spicer, de finns här också...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
OT: Jag brukar inte direkt följa snackisar om kändisar så om någon kunde upplysa mej vore jag tacksam;
Vad är det Zara Larsson gjort? Förutom en del bra låtar dårå.

Att Kakan uttryckt en del hatiska åsikter kände jag däremot till.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
OT: Jag brukar inte direkt följa snackisar om kändisar så om någon kunde upplysa mej vore jag tacksam;
Vad är det Zara Larsson gjort? Förutom en del bra låtar dårå.

Att Kakan uttryckt en del hatiska åsikter kände jag däremot till.

Hon har uttryckt sig maginellt mildare än Kakan om män ett flertal gånger.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kakan hoppar av kampanjen!
View attachment 435505
För detta är Comviq ledsna... De har uppenbarligen inte förstått problemet.

Jag gjorde ett sista desperat försök att få Comviq att förstå vad problemet är och skriver därför ett långt och utförligt inlägg där jag uttryckligen ber dem att komma med ett bättre svar än den standardiserade copypasta de matar alla som skriver till dem med. Jag till och med citerade deras standardsvar ord för ord och påtalade att "vi kan det här nu, behöver inte höra det igen". Vad tror ni jag fick tillbaka? Ridå
View attachment 435504

Hahah, jag vill klösa ut mina ögon när jag läser deras svar.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nackdelen med åsikts- och yttrandefrihet är ju att man måste tillåta "fel" åsikter.

Annars är det bara hyckleri...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nackdelen med åsikts- och yttrandefrihet är ju att man måste tillåta "fel" åsikter.

Annars är det bara hyckleri...

Jo, och det är de obekväma och osmakliga åsikterna och yttrandena som ska skyddas av den, annars är det bara vackert uppmålade lögner.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
OT: Jag brukar inte direkt följa snackisar om kändisar så om någon kunde upplysa mej vore jag tacksam;
Vad är det Zara Larsson gjort? Förutom en del bra låtar dårå.

Att Kakan uttryckt en del hatiska åsikter kände jag däremot till.

Ett par exempel:

http://nyheter24.se/modette/livsstil/836240-zara-larsson

"Jag får väl hata män om jag vill. Haha! Jag tror inte att det är skadligt alls. Det är klart att det leder ju ingenstans och det är ju en tråkig grej. Jämställdheten blir varken bättre eller sämre egentligen och inget kommer förändras av manshat, men jag tycker att det är en sund reaktion. Jag tror inte det ökar klyftan mellan könen utan att det däremot uppmärksammar klyftan. Manshatet är ett svar, liksom. Jag hatar ju inte män som individer, och jag hoppas att folk har förstått det. Jag tycker bara att det är jättetråkigt med patriarkat och machokultur. Det är bajs, helt enkelt."

Hon har även twittrat "Jag hatar killar. Hatar hatar hatar"

De spom påpekat för henne att inte alla män är svin möttes av ett "jag orkar inte fler som påpekar 'inte alla killar' "

Tja, hon har ju rätt i att jämställdheten inte blir bättre av att man hatar folk baserat på kön iallafall... Korkad är bara förnamnet.

http://www.zaralarsson.se/2015/06/30/tydlig-punktform-ska-jag-har-forklara/

"Manshat” (AKA en förkortning på hat mot patriarkatet och machokulturen, om det gör er nöjda) är en rätt så naturlig reaktion på allt kvinnohat jag bemöter. Och ja, många hatar mig just på grund av det jag säger utifrån ett kvinnligt perspektiv. Manshat föds ur kvinnohat och _inte_tvärt_om_."

Jaså? Jag hatade inte dig förrän du tryckte dina sexitiska åsikter och ditt hat i ansiktet på mig. Nu hatar jag dig, en kvinna, till följd av att du hatar mig, en man. Frågor på det? Tänkte väl.


Finns fler exempel.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nackdelen med åsikts- och yttrandefrihet är ju att man måste tillåta "fel" åsikter.

Annars är det bara hyckleri...

Jo, och det är de obekväma och osmakliga åsikterna och yttrandena som ska skyddas av den, annars är det bara vackert uppmålade lögner.

Därför måste vi tillåta idioter och puckhuvuden yttra sig här på SportHoj.

Annars kommer det bli som SMCs forum där de som inte tycker "rätt" slutar skriva och det vill vi ju inte. :fakta

För vi är alla en "idiot" i någons ögon... :hej
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vilken energi du har. Imponerande. Bara ge dom jävlarna. Behövs fler som du som bemöter dessa godhetsknarkande jämlikhetsfascister med lite hård medicin

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Vilken energi du har. Imponerande. Bara ge dom jävlarna. Behövs fler som du som bemöter dessa godhetsknarkande jämlikhetsfascister med lite hård medicin

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Han har väl nyss slutat skolan tror jag så han måste väl ha nåt att fokusera energin på :tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag har semester :D

Lyllos. Jag sitter hukad framför datorn i ett mörkt hörn av lägenheten varenda dag och bara önskar att allt var över :huvet Men snart är mina 4,5 år klara och jag får äntligen tid att byta framdäcket på hojen som stått i hallen sen i somras :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Lyllos. Jag sitter hukad framför datorn i ett mörkt hörn av lägenheten varenda dag och bara önskar att allt var över :huvet Men snart är mina 4,5 år klara och jag får äntligen tid att byta framdäcket på hojen som stått i hallen sen i somras :D

Haha, tekniskt sett ska jag ju tillbaka till skolan efter semestern. Mitt jobb just nu är ju att vidareutbilda mig. Men jag vet hur du känner. Var glad att det snart är över! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top