Suzuki GSXR 750 drar olja

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jo men tjena! Har en gsxr750 motor som dricker olja rätt bra. Vet inte hur mycket exakt men brukar få fylla på ett par tre DL efter varje bandag av biltemas olja, hehe. Hojen ryker nog en smula mer än normalt också.

Tänkte att jag eventuellt skulle göra något åt detta nu i vinter när hojen ändå är isär för lite genomgångar.

Ventilclearance har jag aldrig behövt ställa då de håller sig stabilt inom toleranserna, kollade senast igår och har knappt rört sig sedan förra vintern. Motorn har gått typ 5500mil nu, mestadels med akra helsystem men utan att mappas för det, sitter ingen power commander.

Kan det vara kolvringar som behöver bytas och gör att den drar olja? Det skulle väl förklara röken i så fall med? Den dricker inte kylarvätska och det läcker inte in olja i kylarvattnet heller.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja honing av loppet och byte av ringar hjälper. Men om du kör mycket och hårt på en bandag så är 3 dl inte så mycket att oroa sig för på en gammal hoj. I så fall är nog förbrukningen låg om du tourar.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Läste att man kan testa komp och slå i en slatt olja i förbränningskammaren och se om kompet stiger då, i så fall skulle ringarna täta dåligt. Är det ett användbart diagnostiskt test? Vore ju skönt att slippa riva isär i onödan.

- - - Updated - - -

För annars kan det väl vara ventiltätningarna som läcker vad jag förstått? Och dessa verkar kunna bytas utan att plocka av toppen efter att ha kollat på youtube.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om det ryker när ryker det?

Det brukar vara så att blårök vid pådrag indikerar kassa skrapringar eller på annat sätt kass tätning mellan kolv och cylinder lopp.
Om det däremot ryker vid avsläpp så är det långt mer sannolikt att det är ventilstyrningar och/eller tätningar som är slut. I det senare fallet kan kassa styrningar få tätningarna att ge upp.

Sen kan man om man har otur få en motor som alltid ryker...kass lite överallt alltså.
Enklast är att be någon hålla ett öga på hur det ser ut när du kör. Med genomvarm motor så kan det räcka med några repor fram och tillbaka för att det skall vara tydligt var felet ligger.

Om det inte direkt syns så är det väl helt enkelt så att du nog inte behöver göra något åt det . I så fall, som någon skrev ovanför, har den inte dragit mer än så...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja det fungerar som en indikation att testa före och efter olja. 3dl på en bandag är inte kris om du är hyggligt snabb. Vet flera med Honda som får hälla i något åt det håller. Haft både Srad och nyare och aldrig behövt fylla på mer än en dl. Om jag haft tur med mina låter jag vara osagt...
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Sett på youtube flera som byter tätningar(?), eller vad de kallar valve seal, utan att demontera toppen. Det görs med nåt verktyg som man slår på och då komprimerar ventilfjäder så att den kan demonteras. För att ventilen inte ska falla ner i motorn har de ett rep in i cylindern på nåt vis, fattar inte alls hur det funkar.
Är detta en bra metod att använda sig av? Verkar ju smidigt som fan!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Problemet är normalt att det inte bara är ventiltätningarna som är dåliga utan att spelet i ventilstyrningarna är för stort. Så även om det åtgärdar tillfälligt att byta tätningar så är det oftast ingen lösning.

I TS fall, om han tänker gå vidare, så gäller det att ta reda på om läckaget beror på slitna kolvringar och cylinderlopp och/eller ventilstyrningar. Om det är dålig komp går det att ta reda på om det beror på otäta ventiler eller dåliga ringar och cylinderlopp genom att mäta kompen med och utan olja i cylindrarna eller göra Leak Down test som ger exaktare värden.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det enkla testet med avgasrök säger mig att det inte är kolvringarna. På tomgång ryker det, ger jag konstant gas minskar röken kraftigt och vid avslag puffar det rök igen.

Om det är dåliga styrningar, borde inte clearance förändras rätt mycket då? Har dålig koll på hur det här funkar mekaniskt. :)

Skulle det gå att byta även styrningar utan att lyfta av toppen? Eller behöver ventilskålar/säten hålla på och slipas å grejas med också? Pallar inte i så fall! Mer värt att köra tills det rasar i så fall..
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Om kommer på hur så...

Det enkla testet med avgasrök säger mig att det inte är kolvringarna. På tomgång ryker det, ger jag konstant gas minskar röken kraftigt och vid avslag puffar det rök igen.

Om det är dåliga styrningar, borde inte clearance förändras rätt mycket då? Har dålig koll på hur det här funkar mekaniskt. :)

Skulle det gå att byta även styrningar utan att lyfta av toppen? Eller behöver ventilskålar/säten hålla på och slipas å grejas med också? Pallar inte i så fall! Mer värt att köra tills det rasar i så fall..

Om du skulle komma på ett sätt att byta styrningar och tätningar utan att ta av toppen så får du väldigt gärna berätta hur du gjorde, med obligatoriska bilder å sånt.

Enligt min erfarenhet, som den nu ser ut, så måste du ta av toppen för att kunna göra detta. Fast det ger ju tillfälle till att t.ex ser över t.ex. ventilslipning. Lite portning kanske?

Hur som helst berätta gärna hur det går.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nej nej, har varken tid eller lust att hålla på och finlira. Vill bara att hojen ska funka (vilket den gör). Om en månad drar jag utomlands på jobb och när jag kommer hem igen är RR-säsongen i full gång och jag vill kunna köra. Har ingen tid fram till dess att pyssla med garageonani av den kalibern. Smack, bang så ska det vara klart för att hålla en säsong till bara. Köper hellre en begagnad motor för några tusingar i så fall.

Men tätningar går att byta med toppen kvar? Känner du till metoden jag beskrev tidigare?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det kan gå att byta tätningar utan att lyfta toppen. Men det gäller att vara försiktigt så att en ventil inte råkar ramla ner för djupt när knaster, retainer och fjäder är borttagna. Du måste även köpa eller tillverka ett verktyg som trycker ner retainern när du tar bort knastren med en plockmagnet. Det gäller förstås också att inget tappas ner i något hål t.ex. för kamkedjan och förvinner ner i motorn.

Men den oljeförbrukning du har uppgett och om du inte har gott om tid skulle jag skippa hela operationen och fortsätta använda hojen som den är. Drar den olja genom ventilstyrningarna är det knappast bara tätningarna som orsakar det utan även att det är för stora spel mellan ventilskaft och styrning. Byter man bara tätningar i det fallet kommer slitaget av styringar att accelerera. Men byter man styrningar så behöver man samtidigt återställa ytor och vinklar på ventiltallrikar och ventilsäten på en gammal motor.

Ytterligare alternativ finns förstås som t.ex. att hälla i 60-olja och sälja hojen. Jag gör inte så men tyvärr finns det en del som gärna skeppar skit på andra utan att mena att din hoj är skit.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ah okej, kanske ska ta och köra en säsong till på motorn utan att röra den då! Hade räknat med att få ställa ventilerna och tänkte att jag kan se över lite mer när jag ändå har isär lite mer, men ventilerna behöver inte ställas så då slipper jag gärna alltihop! Men nä, säljer av den gör jag inte. Den får gå tills den rasar oavsett, ändå ganska smidigt att lägga i en ny motor ifall det skulle vara så. Har funderat på att stoppa i en K1 motor också, eller byta till en 600 motor för då kan jag tävla i rookie-klasserna utan bekymmer dessutom. :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gör inget alls, enklare hälla på 3 dl efter varje bandag.

Än att göra ett ordentligt jobb, dvs riva av toppen, byta styrningar och tätningar. Slipa in ventiler och så vidare. Du kan förstås försöka byta oljetätningarna av gummi utan ta av toppen men tänk då på att ha motorn upphängd upp och ner så inget kan försvinna ner i motorn, ventilknaster t.ex. Jag stöder alltså Sydney #13
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gör inget alls, enklare hälla på 3 dl efter varje bandag.

If it works - don't fix it!
För det gör det ju, bara du fyller 3 dl olja i motorn?

Värre för mig, har en 125-scooter som för varje liter bensin sörplar i sig 2.5-3dl olja ur vevhuset!
Har man i åtanke att man har ett förråd på totalt ca 1 liter blir aktionssträckan kort..:gnissla
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Men alltså 2,5-3dl olja på en bandag är ju mycket, hade du sagt ett par hundra mil hade det väl varit ok men inte på en bandag.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är för mycket men det är stor skillnad på oljeförbrukning om man kör hårt hela tiden som på bana med en halvslut motor eller lugnare. Tumregeln brukar vara att om motorn inte drar mer än 1L olja per 100 mil vid normal körning så behöver den inte rivas ur driftsäkerhetssynpunkt även om det förstås är en onormal oljeförbrukning.

Men har motorn passerat bäst före datum som det verkar vara är det betydligt mer än byte av ventiltätningar som behöver göras. Vill man ha motorn i gott skick är det förstås bara att göra det som behövs men kan man inte göra alla moment själv och har maskiner för det är det billigare att köpa en motor från en krockad hoj på skroten och hoppas att den är bra. Man måste förstås se till att ha bytesrätt om det visar sig att även en utbytesmotor är dålig eller ha fått den djäkligt billigt på vinst och förlust.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
En bandag innebär cirka 20mil körning på 10-13,5k rpm så det river väl mer i grejerna än 100mil landsväg på 5000rpm i snitt. Men ah, kanske ska lägga i nån dyrare olja i år, kan det teoretiskt få förbrukningen att minska jämfört mot biltemaolja? Körde helt vanlig okq8 olja i bilen förut och den behövde fyllas på med jämna mellanrum. När jag bytte blev det dexos2 märkt som skulle vara bättre i saab, inte behövt fylla på alls sedan dess. Trodde själv inte att oljeförbrukning påverkades nämnvärt av vilken olja man har i motorn..
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Riv av toppen, lämna in den till mekaniker, åk utomlands och jobba, hämta nyrenoverad topp när du är hemma igen, montera och kör! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top