Hojtransport/ Racebuss/ Crossbuss/ Släp/ vad använder ni!?

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Tänkte vi kunde samla våra ideer och lösningar hur vi transporterar våra hojar runt om i landet. Har sätt så många bra lösningar och vill ha ett ställe där man kan bli inspirerad och få tips. Så släng upp här hur ni har löst det! :)

DSC_0187.jpg

DSC_0173.JPG

DSC_0194.JPG

Så här hade jag förra året som nog är den vanligaste. När vi skulle sova så tömde vi allt i skåpbilen och blåste upp en madrass som precis fick plats i skåpet. Resten hade vi i depåtältet. Vi värmde upp skåpet med en värmefläkt.

Dela nu med er!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade en VW Caravelle T4, sunkig men med massor av personlighet :hihi

Jag svetsade ihop en balk med en bräda som distans i mitten och sen bultade jag den i botten på B-stolparna så att jag hade något att spänna framhjulen mot. På samma balk satte jag även lite 12V-uttag för kylväska, mobilladdare mm.

I taket på bakre delen satte jag upp trappkopplade LED-spotar så att jag dels hade bra belysning när jag skulle lasta i/ur, som dels drog lite ström och som jag dels kunde tända/släcka från båda dörrarna.

Några extra lastöglor med genomgående skruv för att säkra hojarna.

Bakre innervägg byttes mot plywood och fick ett par 6x9or och ett slutsteg för lite underhållning på turerna. Dock skulle jag ha byggt det annorlunda idag, var det tomt i bak så släckte ljudvågorna ut varandra, det lät mycket bättre om det stod en hoj i vägen... :gnissla

Under huven satte jag en stickkontakt som jag drog in till några 230-uttag inne i bussen, så att jag kunde mata den med depåel till mikro, kylväska, värme mm utan att behöva dra något via en dörr. Jag kunde också underhållsladda batteriet med batteriladdaren inlåst inne i bussen :tummenupp

En dold strömbrytare som bröt strömmen till soppapumpen gjorde bussen lite mer svårsnodd...
 

Babomba

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha XT660X, Yamaha YZF 250, Honda CBR600
Jag hade en VW Caravelle T4, sunkig men med massor av personlighet :hihi

Jag svetsade ihop en balk med en bräda som distans i mitten och sen bultade jag den i botten på B-stolparna så att jag hade något att spänna framhjulen mot. På samma balk satte jag även lite 12V-uttag för kylväska, mobilladdare mm.

I taket på bakre delen satte jag upp trappkopplade LED-spotar så att jag dels hade bra belysning när jag skulle lasta i/ur, som dels drog lite ström och som jag dels kunde tända/släcka från båda dörrarna.

Några extra lastöglor med genomgående skruv för att säkra hojarna.

Bakre innervägg byttes mot plywood och fick ett par 6x9or och ett slutsteg för lite underhållning på turerna. Dock skulle jag ha byggt det annorlunda idag, var det tomt i bak så släckte ljudvågorna ut varandra, det lät mycket bättre om det stod en hoj i vägen... :gnissla

Under huven satte jag en stickkontakt som jag drog in till några 230-uttag inne i bussen, så att jag kunde mata den med depåel till mikro, kylväska, värme mm utan att behöva dra något via en dörr. Jag kunde också underhållsladda batteriet med batteriladdaren inlåst inne i bussen :tummenupp

En dold strömbrytare som bröt strömmen till soppapumpen gjorde bussen lite mer svårsnodd...

Låter grymt! Upp med lite bilder! :D
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tips på bra fästanordningar/skruv etc.. ! Köpte en skåpbil som ska inredas med de vanliga som korgar/skåp etc.. Nu har jag kikat runt efter bra hållbara fästen/skruv etc men hittills inte hitta nått riktigt 100%. Skåpet är klätt med en hyfsat tunn skiva som jag helst vill fästa i. Vill inte gå loss för mkt på plåten inne i skåpet.
Screenshot_20171104-155322.jpg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Babomba, ni vill alltså transportera fler än en hoj? Du skulle haft en hög så kunde du bygga sovalkov högst upp.

Har man bara en hoj så får allt plats om man gör så här.
 

Bifogat

  • DSC00315.JPG
    DSC00315.JPG
    224.3 KB · Visningar: 125
  • DSC00314.JPG
    DSC00314.JPG
    213 KB · Visningar: 157
  • DSC00313.JPG
    DSC00313.JPG
    252 KB · Visningar: 150
  • DSC00310.JPG
    DSC00310.JPG
    218.2 KB · Visningar: 205
  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    232.7 KB · Visningar: 131

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ska bara transportera en zx10r. Har ett gäng korgar och nått skåp o extra lång lufttryckslang som ska upp på väggarna/dörrväggar. Och jag hitta inga bra fästen/skruv som nyper riktigt bra:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska bara transportera en zx10r. Har ett gäng korgar och nått skåp o extra lång lufttryckslang som ska upp på väggarna/dörrväggar. Och jag hitta inga bra fästen/skruv som nyper riktigt bra:)

Det handlar väl främst om att hitta bra fästpunkter. Jag har petat in karosseribrickor med mutter och dragit med maskinskruv. På nåt ställe har jag gängat i plattjärn för att lyckas få in platjärnet som mutter bakom plåtarna. Men expanderskruv för gipsväggar borde funka och är ju betydligt enklare. Jag kanske skulle ha behövt någon extra skruv för min säng, mot vad jag har idag.

Min säng ovan gjorde jag med stödben etc men efter att lådan var klar insåg jag att lådan i sig blev ganska starkt bärande så jag skulle nog kunna kapa bort alla ben och bara ha den hängande om det inte vore för att benen även bär en hylla under sängen.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack för tipsen. Har inte tänkt på just expanderskruv. . Blir att testa .. Bara det nyper bra så funkar det ju:) Ett sådant stativet som Du har där för soppa och micro ska jag ha. Viktigt att dunkarna står stabilt etc .. Jag bor nära Verktygsboden här i stan o de har fullt sortiment av skruv etc ..
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för tipsen. Har inte tänkt på just expanderskruv. . Blir att testa .. Bara det nyper bra så funkar det ju:) Ett sådant stativet som Du har där för soppa och micro ska jag ha. Viktigt att dunkarna står stabilt etc .. Jag bor nära Verktygsboden här i stan o de har fullt sortiment av skruv etc ..

Planen var att bygga en hylla under mikron men det blev aldrig av.

Den lilla lådan mellan däcken och dunkarna, under lilla jeepdunken innehåller ett extra batteri så att jag inte ska bli utan batteri när jag värmer mat i mikron.
Den lådan är numera borta för att jag tänkte flytta batteriet till under förarstolen istället.
Den blev så mycket i vägen när jag skulle transportera annat än crosshojen med utrustning.

Dunkarna stod direkt på golvet, med en träram för att dom ska hållas på plats. Två av dom har främst varit vattenfyllda för att kunna tvätta av hojen. Men någon enstaka gång diesel när jag kommit över billig sådan. Dom utgjorde dessutom ett perfekt stopp till hojen så att hojen blev fastklämd när jag stängde igen bakdörren på bilen. Så hojen brukade jag bara dra med ett spännband mot sidoväggen.

Snickrade ihop bilen för kanske 10 år sedan och har den fortfarande kvar men den är inte så ofta racebuss numera.

EDIT, Den där hojen är en 05a som ersattes av en 08a så kring 2005-2007 byggde jag den.
 
Last edited:

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Tjena.

Jag köpte mig ett Cargo 1100 flyttsläp från 86, kanske inte det snyggaste som fanns men med lite färg och eget slit och svett så blev det bra.

Får lasta ~640kg totalt, har kört 3st hojar utan några större problem, men vanligast brukar jag lasta verktygsvagn, bränsledunkar, extra fälgar och 2 hojar utan några problem.

Fungerar aldeles utmärkt som billigt spartanskt boende också =)

Mvh
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har ett litet öppet släp som rymmer två hojar, samt en transit med långt högt skåp som har två fasta platser för hoj, samt en packnings/boyta.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hur surrar ni hojarna? När jag skulle köra min till verkstaden efter parkeringsskadan så misslyckades jag rätt hårt och hade mest röta att den hängde i surrningen och inte ramlade omkull. Då hade jag iofs ställt centralen på en lös planka (inte så slugt kanske) men vill skona golvet i kärran lite.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hur surrar ni hojarna? När jag skulle köra min till verkstaden efter parkeringsskadan så misslyckades jag rätt hårt och hade mest röta att den hängde i surrningen och inte ramlade omkull. Då hade jag iofs ställt centralen på en lös planka (inte så slugt kanske) men vill skona golvet i kärran lite.

Använd inte centralstöd vid transport på kärra är mitt tips.
Spänn två band, ett fram och ett bak.

Framgaffeln ska inte komprimeras hårt alls, och bak drar du så att bakfjädringen är obelastad.
Finns också bra framhjulsstöd som kan monteras i kärran så att inte framgaffeln behöver tryckas ihop alls, vilket är det bästa.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ok, hur spänner man de två banden? Mot sidostödet då eller?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Ok, hur spänner man de två banden? Mot sidostödet då eller?

Du ser till att cykeln står stadigt mot framlemmen på släpet och spänner fast framgaffeln. Därefter kan du kliva av hojen om den är rätt förankrad och montera det bakre bandet.
Skall väl passa på att nämna att fyra separata spännband är säkrast.
Inget sido- eller centralstöd skall användas då det kan knäckas om det blir en guppig transport.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur surrar ni hojarna? När jag skulle köra min till verkstaden efter parkeringsskadan så misslyckades jag rätt hårt och hade mest röta att den hängde i surrningen och inte ramlade omkull. Då hade jag iofs ställt centralen på en lös planka (inte så slugt kanske) men vill skona golvet i kärran lite.

Syns ett spännband på min fjärde bild ovan, det drar in hojen mot sidoväggen och är det enda jag spänner med. Sedan kläms hojen fast när jag stänger bakdörren så att hojen kan inte rulla fram och tillbaka.

Och på handtaget har jag en svarvad kopp i nylon så att inte handtaget ska nötas sönder.

Man ska göra det bekvämt för sig.
 
Last edited:

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Tjena.

I mitt släp har jag så jag kan montera in 2st framhjulsställ (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Framhjulsstod-MC-2000032368/)
sedan spännband förstyret (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Spannband-for-styre-2000021678/) så man komprimerar fjädringen lite.

Sedan normalt spännband i bak (fäster i fotpinnarna bak) eller annat lämpligt ställe så man kan komprimera fjädringen i bak också sedan står hojen som ett berg.

Kom ihåg att släppa på spännbanden så den inte står med komprimerad fjädring för länge,
Jag drar åt precis innan jag åker sedan när jag kommer fram så släpper jag det på engång.
Stannar jag flera timmar längst med vägen så släpper jag på spänningen och spänner på igen när jag åkervidare.

Har även kört hojen enbart med framhjulstöd och spännband i fram men då hoppade bakänden runt lite.

MVh
Jonas Lillman
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur surrar ni hojarna? När jag skulle köra min till verkstaden efter parkeringsskadan så misslyckades jag rätt hårt och hade mest röta att den hängde i surrningen och inte ramlade omkull. Då hade jag iofs ställt centralen på en lös planka (inte så slugt kanske) men vill skona golvet i kärran lite.

Jag spänner ner framänden så den inte gör runt vid gupp med en lastsurrning, och en i bakänden av samma anledning.
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Det optimala är såklart om man kan förankra hjulen så fjädringarna kan jobba fritt. Då spelar det ingen roll om man åker 80 mil eller tar paus över natten. Cykeln kan stå så länge man vill.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag tackar för svar men har lite svårt att se hur man gör. Helt grön som ni kanske märker :D

/R
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top