Tips på bra tändare?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Söker en gaständare som tål vind, 'aldrig' läcker gas och 'alltid' tänder även om den inte använts på ett bra tag. Litet, någorlunda platt format med alla yttre delar i metall som tål att år efter år skramla runt i en byxficka ihop med nycklar etc. Diskret utseende, ska kunna bäras i alla kläder och användas i alla sammanhang.
Pris är mindre viktigt men helst någorlunda i proportion till egenskaper och utförande.

Några tips?
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om priset inte spelar någon roll finns det ju några, t ex Wenger. Även en del andra dyrare sorter. Cigarrbutiker brukar kunna ha lite stiligare varianter medan camping och överlevnad står för lite mer funktionella stormtändare.

Finns tändare från 200-4000 här.
http://www.gotteftermaten.se/kategori.asp?id=94

Billigare finns, t ex Primus PowerLighter för ca 150kr brukar vara populär. Inte speciellt vacker dock om det är viktigt. Och jag har haft en själv som gick sönder ganska direkt.

Några andra Wenger.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=wenger+lighter&_sop=15
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En Wenger WL-1000 vore helt OK men de verkar inte tillverkas längre, jag kan i alla fall inte hitta någon säljare.
Tips på något annat i den stilen?
Colibri Maui går väl lite åt det hållet i stilen. Runt 500kr. Men jag vet inte hur kvalitén är på dem.

Just Maui-modellen kan ha utgått, men den finns fortfarande att få tag i lite här och där. Sen har de ju några andra versioner.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Intressant tråd.
Jag älskar ju min zippo, synd bara att den ska fyllas var 14dag för att fungera. Den där numyth kanske är mycket bättre på den punkten.

Sen gillar jag gaslågan, lättare att tända med en gas tändare än en zippo. Men att hala upp sin zippo när det skall tändas brasa in ger respekt istället för en sliten bic med extra långt rör för att inte bränna sig.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm, jag har tändstickor i en rund vattentät metallbehållare, och det har funkat för att tända brasor året runt i alla är, med ett snitt på en tändsticka per brasa, självklart utan stockholmsnäver. Prylbögen i mig har försökt motivera att köpa en cool tändare, men jag har liksom aldrig sett behovet :gnissla
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag köpte mig en primus stormtändare. Har den i jackan iofs men den löser det mesta från brasa till cigarr :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
USB-tändare börjar bli poppis: www.ebay.com/sch/items/?_nkw=usb+lighter
Funkar dock bäst till cigariller/cigaretter.

Jag kör annars med stormtändare av enkel modell. Ger en blå svetslåga som funkar oavsett väderlek. Innanmätet är en vanlig gaständare, så den kan bytas ut om det blir slitet.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
USB-tändare börjar bli poppis: www.ebay.com/sch/items/?_nkw=usb+lighter
Funkar dock bäst till cigariller/cigaretter.

Jag gillar konceptet. Kan man ladda i bilen och "alltid redo". Men går det att tända något annat är cigaretter? Ingen jag känner röker ju ens så just det behovet har inte jag.
Jag tänder mest brasor i skogen. Eller hemma i kaminen om jag råkar ha jaktkläderna på mej.
Nån spritvärmare har jag också tänt.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Jag gillar konceptet. Kan man ladda i bilen och "alltid redo". Men går det att tända något annat är cigaretter? Ingen jag känner röker ju ens så just det behovet har inte jag.
Jag tänder mest brasor i skogen. Eller hemma i kaminen om jag råkar ha jaktkläderna på mej.
Nån spritvärmare har jag också tänt.

Jag har inte sett någon annan modell ännu. Skulle sitta fint om man kunde lyfta ut bågen/elektroderna så den vore mer friliggande. Användningsområdet skulle öka betydligt då.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Vill inte ha något elektriskt som kan krångla, föredrar gas med gammaldags 'tändstift'. En sådan här blev det, ingen stormtändare men helt mekanisk och mycket välgjord.

IMC_BC83027.jpg
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Intressant tråd.
Jag älskar ju min zippo, synd bara att den ska fyllas var 14dag för att fungera. Den där numyth kanske är mycket bättre på den punkten.

Sen gillar jag gaslågan, lättare att tända med en gas tändare än en zippo. Men att hala upp sin zippo när det skall tändas brasa in ger respekt istället för en sliten bic med extra långt rör för att inte bränna sig.

Man kan ju byta ut innehållet i sig gamla sleten Zippo mot en gaständare, så slipper man pysslet med att fylla hela tiden.

Jag tror att Biltemas Zippo-lika stormtändare går att flytta över

Annars säljer väl Zippo själva en svindyr gasinsats till sina gamla bensintändare
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Yes nu har jag handlat....

Ett stycke Plazmatic tändare
Ett stycke Z-plus insats till min zippo.

Dyrt för lite eld? Japp, men det är det nog värt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top