Fundering kring husköp

Snowman89

Guest
Det här är ju inte direkt hojrelaterat, men det finns ju en hel del kunskap här på SH så jag hoppas det går bra ändå..

Bor idag i en bostadsrätt sedan ca 2år tillbaka, men då längtan efter ett större/riktigt garage växt till sig så har jag nu börjat fundera på att köpa hus.
Största problem är dock att jag är ensam och inte direkt klassar mig själv som händig..
Skruva med hojar och motorer har jag inga bekymmer med, däremot har jag inte direkt varken tapetserat, renoverat kök eller fixat med något annat som hör till att bo i hus.

Nu har det dykt upp ett hus med en mindre tomt, till ett hyfsat pris, som jag skulle kunna tänka mig.
Det är ett 1,5planshus i tegel med källare byggt 1961. Entreplan är på ca 74kvm och övervåningen ca 30-35kvm, i källaren finns "garage", förråd och pannrum. Kommunalt vatten och avlopp, uppvärmning med panna och pellets.
Kök och ett "badrum" (enbart toa och handfat) är nyrenoverat, stora badrummet gammalt, alla ytskikt verkar vara i bra skick i övriga rum.

Besiktning ska göras på måndag, men enligt mäklaren och säljaren så kommer besiktningsmannen sannolikt anmärka på stora badrummet, då det är av gammal standard och därför ej har samma skydd/säkerhet som ett nyare (står duschkabin i det nu) samt att källaren skulle behöva dräneras om man vill inreda den.

Tomten som huset står på är på ca 1000kvm och tanken är att bygga ett garage på 50-70kvm längre framöver.
Förhoppningen är också att lägenheten jag har idag kommer kunna kvittas mot husköpet, då jag bor hyfsat centralt idag och huset är en bit utanför stan.
Jag har hypotetiskt budgeterat in en badrumsrenovering och dränering av källaren på 200000-250000 utan större bekymmer.
Garaget får man ta i etapper framöver, så det är inget jag behöver fundera på just nu.

Frågan är bara ifall man tar sig vatten över huvudet?
Hur har ni andra resonerat innan ni tagit det stora steget och köpt hus?
Alla tanker, ideer och tips är välkomna!
En annan fundering som hör till husfunderingarna, hur vet man vad detaljplanen säger eller om det ens finns en sådan?
Finns det regler som säger hur stort/litet garage man får bygga i förhållande till tomten/huset?
Garaget kommer garanterat behöva stå närmre än 4meter från tomtgränsen, så att jag behöver prata med grannar och ha deras tillåtelse är jag införstådd med.
Huset ligger i ett litet samhälle ca 3-4mil från närmsta stora stad.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag kan inte råda dig om just det huset men oavsett vilket hus du köper så vill du sätta din prägel på det och då är tapetsering en del i det du behöver göra.
Var inte rädd för att prova göra själv så länge det inte rör sånt som kan riskera att bli följdfel på om du inte har rätt kunskap (Fukt/Tätskikt, El, VVS, Ventilation)
Tapetsering kan inte mer än gå åt helvete och då pratar jag om första våden...sen så går det lysande och du har en intressant period framför dig där bara budgeten sätter gränserna.

Lycka till att äga ditt eget boende.
 

Snowman89

Guest
Jag kan inte råda dig om just det huset men oavsett vilket hus du köper så vill du sätta din prägel på det och då är tapetsering en del i det du behöver göra.
Var inte rädd för att prova göra själv så länge det inte rör sånt som kan riskera att bli följdfel på om du inte har rätt kunskap (Fukt/Tätskikt, El, VVS, Ventilation)
Tapetsering kan inte mer än gå åt helvete och då pratar jag om första våden...sen så går det lysande och du har en intressant period framför dig där bara budgeten sätter gränserna.

Lycka till att äga ditt eget boende.

Tack för ditt svar!

Du har ju helt rätt i det du skriver.
Grejen är ju egentligen den att jag bott hemma de första 18åren av livet, där man inte direkt gjort saker på huset som vi då bodde i.
Senare har jag bara bott i hyresrätter där man ändå inte tillåtits att göra något.
Bostadsrätten nu har varken intresset eller behovet funnits, det har varit ett bra boende men inte så mycket mer än det..

Tapetsering, målning och liknande saker är ju som du säger, det får man lära sig med tiden.
Om inte annat så kommer jag ju ha något rum "över" ifall jag faktiskt köper detta hus, så då får jag väl börja kladda och prova i det rummet :hihi :näsblod

Det tråkiga är ju bara ifall man köper sig ett hus där det både blir för mycket jobb, alternativt för mycket pengar i underhåll så man inte har råd med det..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tack för ditt svar!

Du har ju helt rätt i det du skriver.
Grejen är ju egentligen den att jag bott hemma de första 18åren av livet, där man inte direkt gjort saker på huset som vi då bodde i.
Senare har jag bara bott i hyresrätter där man ändå inte tillåtits att göra något.
Bostadsrätten nu har varken intresset eller behovet funnits, det har varit ett bra boende men inte så mycket mer än det..

Tapetsering, målning och liknande saker är ju som du säger, det får man lära sig med tiden.
Om inte annat så kommer jag ju ha något rum "över" ifall jag faktiskt köper detta hus, så då får jag väl börja kladda och prova i det rummet :hihi :näsblod

Det tråkiga är ju bara ifall man köper sig ett hus där det både blir för mycket jobb, alternativt för mycket pengar i underhåll så man inte har råd med det..
En sak med hus är ju att det kräver ett visst intresse. Har man pengar kan man ju leja ut mycket av arbetet, men arbete kommer alltid att finnas på ett eller annat sätt. Tycker man det är tråkigt att plocka med det lilla som finns när man har lägenhet så kanske inte gräsklippning eller snöskottning är det första man vill ge sig i kast med när man kommer hem från jobbet.

Det mesta praktiska som behöver fixas kan man lära sig, i de flesta fall är det ju inte supertekniska saker. Men som sagt, intresset för det bör finnas. Speciellt om man är själv. Bor man som ett par brukar det finnas lite mer incitament att faktiskt göra saker genom att man sporrar varandra.

Försöker inte skrämma bort dig från hus. Vill bara peka ut en sak en del missar. De ser fördelar i ekonomi(!?) och yta, men missar grejen med att de egentligen är helt ointresserade av att göra nåt med sin egendom. Bra att man rannsakar sig själv lite innan så man inte hamnar i en situation där man låter saker stå och förfalla.
 

Snowman89

Guest
En sak med hus är ju att det kräver ett visst intresse. Har man pengar kan man ju leja ut mycket av arbetet, men arbete kommer alltid att finnas på ett eller annat sätt. Tycker man det är tråkigt att plocka med det lilla som finns när man har lägenhet så kanske inte gräsklippning eller snöskottning är det första man vill ge sig i kast med när man kommer hem från jobbet.

Det mesta praktiska som behöver fixas kan man lära sig, i de flesta fall är det ju inte supertekniska saker. Men som sagt, intresset för det bör finnas. Speciellt om man är själv. Bor man som ett par brukar det finnas lite mer incitament att faktiskt göra saker genom att man sporrar varandra.

Försöker inte skrämma bort dig från hus. Vill bara peka ut en sak en del missar. De ser fördelar i ekonomi(!?) och yta, men missar grejen med att de egentligen är helt ointresserade av att göra nåt med sin egendom. Bra att man rannsakar sig själv lite innan så man inte hamnar i en situation där man låter saker stå och förfalla.

Tack för ditt svar!

Det du skriver är väl just anledningen till att jag tvekar.
Jag är ju inte direkt jätteintresserad av att pyssla med boendet..
Hade jag kunnat köpa en bit mark och kasta upp ett enormt garage och sen bo kvar där jag bor idag, alt hyresrätt så skulle jag varit nöjd med det.
Nu vill jag dock ha ett garage närmre än 20-25min bort och dessutom större än vad jag har idag.. Då verkar enda alternativet vara att köpa ett hus..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Äh, du är väl inte dum? Allt går att lära sig om man är normalt funtad.
Tycker det låter som ett kul projekt och för nybörjaren finns all info på nätet. Bara att kavla upp ärmarna!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
När jag för massa år sen köpte hus va att totalkostnaden för lägenheten å hyran för garaget va högre än för huset...
Vad visste jag om hus, inte ett skit.... Man för typ lära sig mer tiden..Typ att träd inte bara växer i skogen å de går att använda till annat..
Man får bli elektriker, röris, målare samt snickare.... Om man inte har massa pengar...
De där me gräsmatta så finns grön asfalt, å plastblommar man kan använda... De där me att skotta snö så smälter de till sommaren... Bara skaffa sjyssta vinterdäck å stövlar...
De skönaste av allt är att man slipper höra grannar som klampar runt i huset...
Så gå för det... :D
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Tack för ditt svar!

Det du skriver är väl just anledningen till att jag tvekar.
Jag är ju inte direkt jätteintresserad av att pyssla med boendet..
Hade jag kunnat köpa en bit mark och kasta upp ett enormt garage och sen bo kvar där jag bor idag, alt hyresrätt så skulle jag varit nöjd med det.
Nu vill jag dock ha ett garage närmre än 20-25min bort och dessutom större än vad jag har idag.. Då verkar enda alternativet vara att köpa ett hus..
Jag tror inte att det rent praktiskt och kunskapsmässigt skulle bli några problem för dig. Om du kan meka med hojar och motorer är du absolut teknisk nog att kunna göra det som behövs på huset också, bara en fråga om att kolla upp hur man gör det som för tillfället behöver göras. Skillnad hade varit om du behövde åka till en verkstad för att kolla luften i däcken. :hihi

Men har man inte intresset att göra det som behöver göras är ju risken att det inte blir gjort. Och när det kommer till renovering på egen hand så har jag ett par polare som renoverat bra i sina hus men som inte lyckas med det sista som att sätta upp lister i rummen fast allt annat var klart för ett år sedan. Luften går liksom ur och så vänjer de sig vid situationen. Ingen kris med lite saknade lister iofs, ser bara lite tråkigt ut.

Men man kan alltid kompromissa om man har pengarna. Skulle du betala för att få det renoverat så kanske du inte behöver lyfta en hammare eller pensel på 10 år efter det. Men då kostar det också. Fördelen sen är att du klarar dig med det normala löpande underhållet. Som dock ändå kommer att bli lite mer än om du bor i lägenhet.

För att hålla ekonomin så bör man göra så mycket man kan själv, och det kräver som sagt att man har intresse i att hålla på med huset. För det kommer att innebära att man behöver lägga fritid på det.

Men samtidigt, om samhället du funderar på hus i inte är på nedgång och du inte betalar överpris så kan du ju alltid testa och se. Funkar det inte så kan du ju sälja igen. Sätt bara några rimliga mål över vad som behöver göras och försök uppfylla dessa så du behåller värdet på huset.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag råkade faktiskt ramla över en ganska intressant sak för en stund sedan, som faktiskt kanske kan vara värt en rejäl funderare..
https://www.mellbygarage.se/sv/priv...ge-med-overvaning-2plan/index1,223.htm?id=560

Då kan man anpassa lekytan bäst man vill, sen bo på den ytan som blir "över" ovanpå :)
En tomt bara så har du en nytt och fräscht garagehus sen. Minimalt med jobb. :)

Frågan är vad du skulle få tillbaka ekonomiskt om du skulle sälja sen om det inte finns ett traditionellt hus med i bilden. Bäst att placera det på tomten att yta finns för ett fullstort hus också. :)
 

Snowman89

Guest
En tomt bara så har du en nytt och fräscht garagehus sen. Minimalt med jobb. :)

Frågan är vad du skulle få tillbaka ekonomiskt om du skulle sälja sen om det inte finns ett traditionellt hus med i bilden. Bäst att placera det på tomten att yta finns för ett fullstort hus också. :)

Hehe jepp, då var det "bara" hitta en tomt.
Mellbygarage levererar ju dock övervåningen helt tom, så ffall man fortsätter att fundera lite och uppskattar lite priser, vad kan följande kosta och ordna?
Gjuten bottenplatta typ 12x7m
Mindre badrum med dusch
Kök
Är det 100000-150000 per del där om man bygger nytt eller kan man vänta sig att det blir billigare?
 

Snowman89

Guest
Jag tror inte att det rent praktiskt och kunskapsmässigt skulle bli några problem för dig. Om du kan meka med hojar och motorer är du absolut teknisk nog att kunna göra det som behövs på huset också, bara en fråga om att kolla upp hur man gör det som för tillfället behöver göras. Skillnad hade varit om du behövde åka till en verkstad för att kolla luften i däcken. :hihi

Men har man inte intresset att göra det som behöver göras är ju risken att det inte blir gjort. Och när det kommer till renovering på egen hand så har jag ett par polare som renoverat bra i sina hus men som inte lyckas med det sista som att sätta upp lister i rummen fast allt annat var klart för ett år sedan. Luften går liksom ur och så vänjer de sig vid situationen. Ingen kris med lite saknade lister iofs, ser bara lite tråkigt ut.

Men man kan alltid kompromissa om man har pengarna. Skulle du betala för att få det renoverat så kanske du inte behöver lyfta en hammare eller pensel på 10 år efter det. Men då kostar det också. Fördelen sen är att du klarar dig med det normala löpande underhållet. Som dock ändå kommer att bli lite mer än om du bor i lägenhet.

För att hålla ekonomin så bör man göra så mycket man kan själv, och det kräver som sagt att man har intresse i att hålla på med huset. För det kommer att innebära att man behöver lägga fritid på det.

Men samtidigt, om samhället du funderar på hus i inte är på nedgång och du inte betalar överpris så kan du ju alltid testa och se. Funkar det inte så kan du ju sälja igen. Sätt bara några rimliga mål över vad som behöver göras och försök uppfylla dessa så du behåller värdet på huset.

Mjae kanske inte.
Största problemet är väl just motivationen och viljan att fixa med huset, men det är väl antagligen något som kommer med tiden.
Jag tycker ju det är roligt att fixa egentligen..

Mjae det är väl likvärdigt med resten av landet, priserna har ju stigit brutalt senaste åren, huset såldes för ca 600000 för 4år sedan och går nu ut på 1100000. Dock har de renoverat ett badrum och köket, men ändå..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har själv en lya från -66.

Hålltider på med fastigheter i ett antal år.
En sak jag lärt mig, besiktningar kan man torka sig där bak med. Allt är ""riskkonstruktion" i princip. För att ha ryggen fri..

Har kåKen stått sen -61 och badrummet inte brakat genom bjälklaget så....

Det samma gäller dränering. Ha inte något i trä i källaren och ge fan i färg på väggarna. Dessa tider var kåkarna generellt välbyggda med liggande råspont från golv till tak och tretex uppå.

Många har dock pippi på att slänga ut pannan och köra fjärrvärme /värmepump, isolera och byta fönster vilket skapar störningar i ventilation, källare och kallvind. Om man inte kompletterar med fläkt och tilluft.

Allt i normen är inte bättre idag. Rätt få av senare tidens tätskikt i badrum som höll mer än 5 år visade det sig.. snopet.
 

Snowman89

Guest
Har själv en lya från -66.

Hålltider på med fastigheter i ett antal år.
En sak jag lärt mig, besiktningar kan man torka sig där bak med. Allt är ""riskkonstruktion" i princip. För att ha ryggen fri..

Har kåKen stått sen -61 och badrummet inte brakat genom bjälklaget så....

Det samma gäller dränering. Ha inte något i trä i källaren och ge fan i färg på väggarna. Dessa tider var kåkarna generellt välbyggda med liggande råspont från golv till tak och tretex uppå.

Många har dock pippi på att slänga ut pannan och köra fjärrvärme /värmepump, isolera och byta fönster vilket skapar störningar i ventilation, källare och kallvind. Om man inte kompletterar med fläkt och tilluft.

Allt i normen är inte bättre idag. Rätt få av senare tidens tätskikt i badrum som höll mer än 5 år visade det sig.. snopet.

Jo jag har märkt att det ofta blir "riskkonstruktion" på väldigt många grejer vid besiktningarna..
Idag så är faktiskt inte källare direkt inredd, utan det är garage, pannrum, tvättstuga och lite förråd där nere.
Min tanke var att ev utöka garaget lite, om en vägg inte är bärande, och sen använda källaren som garage och ett rum med en arbetsbänk.
Så just nu finns det inte trä direkt mot väggarna någonstans i källaren.
Väggarna verkar dock vara målade i källaren.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Köp ett hus med rejäl tomt, bygg ett sånt där Mellbygarage att bo i själv och hyr ut huset...?

Gratis boende, med lekstuga, och ett intressant objekt den dagen det är dags att sälja vidare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hålltider på med fastigheter i ett antal år.
En sak jag lärt mig, besiktningar kan man torka sig där bak med. Allt är ""riskkonstruktion" i princip. För att ha ryggen fri..
Det där känns igen från när tjejen och jag letade hus, om huset står på marken och under bar himmel så innebär det en risk för fukt :huvet Eftersom vi hade ganska svårt att hitta ett hus som svävar, gärna inne i en stor hangar, så köpte vi ett vanligt hus istället, och än så länge har vi överlevt, och det faktum att huset fyllde 80 i somras gör att vi är ganska lugna.

Men dom som bodde här innan oss, ca 1,5 år innan skilsmässan var ett faktum, bodde här som om det var en hyresrätt, dom varken kunde eller ville göra något. För att sätta ribban, vi fick veta att det fanns golvvärme i alla rum i källaren utom ett. Jag tyckte att det lät märkligt, så eftersom det gick ner slangar i golvet i ena hörnet, och dessutom satt en termostat på dom, så testade jag att vrida på termostaten, och vips hade vi golvvärme där också... Med den nivån så var mycket ganska eftersatt, det går fort om man inte gör någonting alls på 1,5 år. Jag är visserligen uppväxt i kåk, men jag hade 15 år i lägenhet bakom mig, men man lär sig det man behöver, om man har lite intresse, och känner att det inte är värt att ringa en hantverkare för varenda liten pryl.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Var i samma sits som du är. Har iofs sambo men målet med boendet var samma som ditt.

Sålänge du håller dig till hyffsat underhållsfria hus så borde det inte knäcka dig. Sålänge det är ett tegel/stenhus med vettigt tak och inte några extrema byggmetoder så kommer du säkert klara av det.

Problemet som jag har sett hos många är att folk gärna betalar en massa för "fina" onödiga grejer i huset. T,ex vinkylar, eklusiva blandare, dyra golv osv. Sen att huset står på mögliga syllar och har obefintlig ventilation pga utriven panna och igenmurade ventiler skiter dessa personer i.

Så mitt råd är: skaffa ett hus som känns friskt och skit i vilken tapet som sitter på väggarna. Sånt tar du när du känner att du har råd och lust med det. Och i samband med det så googlar du och frågar folk i bekantskapskretsen om råd. Då kommer det lösa sig.

Och sist men inte minst!
Innan du börjar riva/bygga om. Tänk efter hur det var tänkt att fungera från början. Om jag river bort detta, hur kommer det påverka det andra? osv...

Lycka till med husköpet!
 

Snowman89

Guest
Får tacka för alla svar!

Några funderingar som dykt upp och jag hoppas att någon kan svara på.
Att källaren är en "riskkonstruktion" har jag räknat med, men hur vet man om den behöver dräneras om samt hur akut är det?
Kommer inte ha några planer på att inreda källaren öht.
Likaså hur vet jag om man får bygga något på tomten?
Tanken är att jag vill ha ett ganska rejält garage, oavsett vilket hus jag kollar på och då vore det ju ganska tråkigt att köpa ett hus och sen upptäcka att man inte kommer få bygga något alls..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Får tacka för alla svar!

Några funderingar som dykt upp och jag hoppas att någon kan svara på.
Att källaren är en "riskkonstruktion" har jag räknat med, men hur vet man om den behöver dräneras om samt hur akut är det?
Kommer inte ha några planer på att inreda källaren öht.
Likaså hur vet jag om man får bygga något på tomten?
Tanken är att jag vill ha ett ganska rejält garage, oavsett vilket hus jag kollar på och då vore det ju ganska tråkigt att köpa ett hus och sen upptäcka att man inte kommer få bygga något alls..

Sålänge du inte störs av ev fuktgenomträngning så är det inte nåt att hänga upp sig på. Så tillvida det inte rinner floder.. Minns en sekelskiftare jag var och grejade med var där gjutna diken i källaren. De var liksom gjorda för att ta emot vatten..

Byggnader generellt är min 4.5m till tomtgräns men i övrigt är det tjänstedrägglet i kommunhuset som styr det. ..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top