Skydds-jacka/väst under skinnställ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Intressant!
Tror inte hockey spelarna hade nöjt sig med de klena skyddet som vi mc har.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Deras skydd är gjorda för att klara en annan slags våld än de vi har. Olika problembild ger olika lösningar. Hockeyskydd är ganska illa anpassade för vår problembild med.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja, jag har plöjt ut i skogen bredvid bulten i ca 170 och efter en misslyckad uppväxling dragit i varvstoppet på trean på en R1'a och kommit utanför banan på Gotland ring, det slutade med huvudet före i ett stålräcke. Övningen på bulten resulterade i 6h medvetslöshet, viss minneslucka, lite småsår/blåmärken, ett utraderat ordförråd och en hjälm (Shoei XR1000) som hade konsistensen av en dåligt pumpad fotboll och på Ringen var jag vaken hela tiden, men käkpartiet på min Shoei XR1100 knäcktes, titanskydden på mitt Berik-ställ knöglades till och 6 kotor i ryggen och nacken krossades/komprimerades. Så ja, jag har kört in i saker i betydande hastigheter, och till viss del haft tur, resten kan tillskrivas bra fysik och framförallt jävligt bra skyddsutrustning. Men jag lever och har den hälsan. Mormor snubblade i en 2m hög källartrapp, det var hennes livs sista misstag... :död

Att säga att det kvittar för i 80km/h är man död iaf är lite som att kasta ut en integralhjälm och en toppluva från Kaknästornet och köra i det som är helt, dvs toppluvan.

Och i andra ändan har vi mig som fjollade av asfalten i 50 knyck och mosade ryggen så jag blev liggandes förlamad i klisterleran, helt utan att smälla in i några hårda hinder eller ens få hojen på mig. Med massor av skydd på mig dessutom.
Däremot så har skydden definitivt räddat mig från bra mycket ont. Highsiders i okänd hastighet på bana, och lowsider i 120ish på bana skulle gjort jääävligt ont utan att vara fullt påklädd för syftet.
Handlar skrämmande mycket om hur man landar om skydden är effektiva. Men, har man inte skydden alls kan man ju landa hur fan som helst och slå ihjäl sig eller invalidisera sig.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skydden i skinnställ absorberar och sprider ut stötarna tillräckligt för att armbågarna/knäna och axlarna generellt sett inte går sönder av smällen, utan isf snarare av att de böjs åt fel håll när man fastnar i saker. Det problemet löser du inte med hårdare skydd heller. Iaf inte utan att sabotera rörligheten på hojen markant, och således också öka behovet av skydden markant genom att öka risken för att krascha.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Deras skydd är gjorda för att klara en annan slags våld än de vi har. Olika problembild ger olika lösningar. Hockeyskydd är ganska illa anpassade för vår problembild med.
Dom har också skydd mot något vi inte har samma behov av, skarpslipade skridskor :näsblod Sen vill jag se den som spelar hockey i skinnställ, eller den som står på griden med en Jofa-hjälm på Gelleråsen...

Och i andra ändan har vi mig som fjollade av asfalten i 50 knyck och mosade ryggen så jag blev liggandes förlamad i klisterleran, helt utan att smälla in i några hårda hinder eller ens få hojen på mig. Med massor av skydd på mig dessutom.
Däremot så har skydden definitivt räddat mig från bra mycket ont. Highsiders i okänd hastighet på bana, och lowsider i 120ish på bana skulle gjort jääävligt ont utan att vara fullt påklädd för syftet.
Handlar skrämmande mycket om hur man landar om skydden är effektiva. Men, har man inte skydden alls kan man ju landa hur fan som helst och slå ihjäl sig eller invalidisera sig.
Och som extra grädde på moset, en kollega stod i midjedjupt vatten på en sandstrand i Ibiza och dyker framåt i vattnet, och han träffar vattnet så illa att han bryter ryggen/nacken och numer är totalförlamad från bröstet och nedåt men med viss rörlighet i händerna. Din vurpa var ju ramla-ut-ur-flygplan i jämförelse, och vi ska ju inte prata om mina övningar. Så i slutändan är det slumpen och tur som spelar in, men man kan ju skapa oerhört mycket bättre förutsättningar med rätt typ av skyddsutrustning. Jag hade inte suttit här om jag hade haft sämre prylar på mig, eller lite mer otur, så enkelt är det.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dom har också skydd mot något vi inte har samma behov av, skarpslipade skridskor :näsblod Sen vill jag se den som spelar hockey i skinnställ, eller den som står på griden med en Jofa-hjälm på Gelleråsen...
Hah! Hade jag nu inte varit helt värdelös på is och skridskor, och inte fått oerhört mycket sämre koordination så hade jag nog kunnat tänka mig att köra en omgång hockey i skinnställ bara för att. :rofl
Och som extra grädde på moset, en kollega stod i midjedjupt vatten på en sandstrand i Ibiza och dyker framåt i vattnet, och han träffar vattnet så illa att han bryter ryggen/nacken och numer är totalförlamad från bröstet och nedåt men med viss rörlighet i händerna. Din vurpa var ju ramla-ut-ur-flygplan i jämförelse, och vi ska ju inte prata om mina övningar. Så i slutändan är det slumpen och tur som spelar in, men man kan ju skapa oerhört mycket bättre förutsättningar med rätt typ av skyddsutrustning. Jag hade inte suttit här om jag hade haft sämre prylar på mig, eller lite mer otur, så enkelt är det.

Ja precis. Utan skydd är man närmast garanterad att få jävligt ont, och får en väldigt mycket högre risk att få bestående men. Det handlar ju om riskmitigering mer än något annat.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tycker dock att mc skydd verkar klena. Har inge över tror till dessa.
Har bla två olika skyddsvästar. Känns inte som någon raketforskning i dessa. Tunn billig plast med lite stopning i mm.
I "Skinnstället" äh där nästan ingen skinn i det. Mest massa strech. Gäller att kana rätt.

Dock verkar tex hockey knäskydd i min ögon betydligt mer skyddande än de handstora gummit som många mc ställ har.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

erikanton

Ny medlem
Gick med
18 Oct 2008
Ort
kristianstad
Hoj
Yamaha MT-03/ suzuki GSX600R
Älskar hur vi sitter och jämför hockeyskydd med mc skydd.

Har gått av 3 gånger varav en rätt rejält.
Utan dem MC skydden jag hade på mig hade det gått käpp rätt åt helvete. Skulle inte velat gå omkull och vara klädd som Börje Salming lika lite som jag skulle velat byta ut min knivväst mot en ridväst
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Har också gått rejält av. Mc flög upp ett antal m o landar på min rygg. Visst tog rygg skyddet sin del. Dock var det turen som var den största faktorn att man idag är hel.
För övrigt så är vissa airbags västar framställda för ridning och säljs som mc skydd hahaha

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig upp och oftast bara fortsätter är hockeyspelare.
(Raka motsatsen till ligg kvar till räddningspersonalen kommer, du kan ha brutit benet men känner det inte !)
Så min slutsats är att hockeyskydden måste vara bra !
Mycket bättre än MC-skydd, ligg kvar....osv.)
Har själv funderat på benskydd och armbågsskydd för hockey.
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig oftast upp och fortsätter är kampsportare. Så min slutsats är att MMA-hanskar måste vara bra. Mycket bättre än MC-skydd!

Funderar på att köpa en susepensoar och ett par MMA-handskar :crash
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Bara för att uppdatera tråden lite.


Åkte skidor för någon vecka sedan, hade mitt allvädersställ på mig med Level 1 godkända skydd i:

Axlar
Armbågar
Höft
Knä
Samt Biltemas hårda L2 ryggskydd



Ramlade ganska hårt på ryggen och kände verkligen smällen (kom utanför banan).

Hastigheten var uppskattningsvis 50 - 60 km/h. Direkt efteråt hade jag ont i armbågarna/knä samt höften, ryggskyddet skyddade helt magiskt bra.

Efter 10 min så var smärtan i armbågarna samt knän borta, höften tog 2 dygn innan det inte gjorde ont mer.


Min slutsats: har man Level 1 godkända skydd i sin skyddsutrustning och ramlar i 50 km/h på snö och det gör ont i 2 dygn så hjälper det skyddet ingenting när man ramlar av hojen i 100 km/h på asfalt.

Blir att köpa nya skydd till sommar...
 
Last edited:

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Jag är förvånad att ingen har nämnt dubbla skinnställ än. Var är sporthoj på väg?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara för att uppdatera tråden lite.


Åkte skidor för någon vecka sedan, hade mitt allvädersställ på mig med Level 1 godkända skydd i:

Axlar
Armbågar
Höft
Knä
Samt Biltemas hårda L2 ryggskydd



Ramlade ganska hårt på ryggen och kände verkligen smällen (kom utanför banan).

Hastigheten var uppskattningsvis 50 - 60 km/h. Direkt efteråt hade jag ont i armbågarna/knä samt höften, ryggskyddet skyddade helt magiskt bra.

Efter 10 min så var smärtan i armbågarna samt knän borta, höften tog 2 dygn innan det inte gjorde ont mer.


Min slutsats: har man Level 1 godkända skydd i sin skyddsutrustning och ramlar i 50 km/h på snö och det gör ont i 2 dygn så hjälper det skyddet ingenting när man ramlar av hojen i 100 km/h på asfalt.

Blir att köpa nya skydd till sommar...

Jag har gjort just det. För övrigt 1a vurpan av ca 10 där jag skadat mig.
Bromsade med enbart fram med nedlägg i utgången av en kurva (för att inte köra på framförvarande, jag vet dålig planering :-( )
Lägger mig "blixtsnabbt" på vänstersida med hojen på insidan av vänster lår. Hojen (Sprint RS) kasar av låret , hojen avslutar med att trycka vänster knä i asfalten. Och vänster knä böjer bakramen (upptäckt senare).
Därefter fri från hojen rullar jag runt på asfalten.
Skador, lårkaka i vänster lår, ca 0,5 liter blod i låret. Skinnet i skinnbyxorna brister på vänster knä, mjuka knäskyddet under skinnet försvinner snabbt mot asfalten så mitt eget skinn går i asfalten och skinnet brister ca 4cm över knäskålen. Hårda skydd på allvädersjackans vänstra axel nerslipat men min axel klarar sig.
Corduran på vänster armbåge nersliten men min armbåge klarar sig precis.
Hårda MC handskarna nerslipade ca 50% av hårda skydden.
Stövlarna lite slipmärken.
Hjälmen ser ut som den är körd i bandslip runt om utom mitt på huvudet.
Knäet var det som behövde rengöras och sys. Så det gjordes på Karlskoga lasarett.
Min bedömning är att med liiite bättre ben / knäskydd så hade jag klarat knäet.
Därav funderingarna på Hockeyknä/bens/skydd.
Ryggskydd, Biltema L2. Ryggen helt oskadd.
En annan sak är att Sprint RS har för stort styrutslag för att hindra att tummarna kommer i klämm mellan tank och styre vid vurpa. Så jag bröt höger tumme mellan nageln och 1 leden.
(Hur kan man bryta av ett mindre än 3cm långt ben?)
Så tummarna tänker jag skydda i fortsättningen med tidigare styrstopp.
Och numera bromsar jag alltid (återigen) med både fram och bakbroms.
Å andra sidan, 9 vurpor av ca 10, har jag varit oskadd efteråt.
 
Last edited:

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Kommer också investera i bla hockey knäskydd. Bättre spänne mm.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig oftast upp och fortsätter är kampsportare. Så min slutsats är att MMA-hanskar måste vara bra. Mycket bättre än MC-skydd!

Funderar på att köpa en susepensoar och ett par MMA-handskar :crash

Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig oftast upp och fortsätter är dom som håller på med wrestling.
Så ska nog köpa mig en färgglad skinnmask och tajta speedos.

Verkar helt klart vara bättre än både hockeskydd och mc skydd :3freak :crash :glömdet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig oftast upp och fortsätter är dom som håller på med wrestling.
Så ska nog köpa mig en färgglad skinnmask och tajta speedos.

Verkar helt klart vara bättre än både hockeskydd och mc skydd :3freak :crash :glömdet

Du har missat att i wrestling
landar de inte på asfalten / betongen utan normalt på mattan, mattan sviktar
wrestling är redigerade tillställningar precis som på teater. När Hamlet kör värjan genom hovmannen så dör / skadas inte någon. Det är skådespeleri.

Men när vi är inne på sånt här, vad som räcker enligt andra
här håller eliten 80 till 90km/h. Jag har själv passerat en lastbil på trampcykel i nedförsbacken från Götaälvbron mot Hisingen. I shorts, T-tröja och sneakers och skateboardhjälm. Jag på cykelbanan, lastbilen på vägbanan. Då när jag insåg hur fort det gick (det är 50km/h på bron) så gillade jag inte tanken på följderna om nått gick snett.
 

Bifogat

  • cyclemountain.jpg
    cyclemountain.jpg
    145.5 KB · Visningar: 34
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top