Skydds-jacka/väst under skinnställ?

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tycker skydden i många skinnställ känns mjuka och inte sitter så bra som de skulle kunna göra.

Finns det någon anledning till att inte slita ut de och köra med en separat skydds-jacka/väst undertill.

kan inte komma på några riktiga nackdelar förutan att det kanske blir trångt, det kan man ju alltid lösa genom att köpa ett ställ som är en storlek större.


Tänker att skydds-jackan/västen skyddar mot slag och att skinnstället helt enkelt skyddar mot friktionen som bildas mellan kroppen och underlaget.


Typ någon av dessa under vanligt skinnställ minus dess inbyggda skydd, många finns ju under kategorin cross-skydd men vad kvittar det?

Jacka:
http://lellesmcklader.se/racing-tou...kyddsvast/leatt-body-protector-5-5-black.html

http://lellesmcklader.se/racing-tou...svast/leatt-3df-airfit-skyddsjacka-svart.html


Väst:
http://lellesmcklader.se/racing-tou...vast/leatt-body-vest-5-5-protector-black.html

http://lellesmcklader.se/racing-tou...dsvast/leatt-3df-airfit-skyddsvast-svart.html
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag kör med en Alpinestars Track skyddsväst innanför jackan och tycker det funkar kanon. Personligen inbillar jag mig att skydd som sitter fast på kroppen är säkrare än skydd insydda i kläder.

https://m.youtube.com/watch?v=EdT1SX18iIQ
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag hade nog funderat på en Airbag väst utanför stället istället.


Jo det är väll också ett alternativ, säkert ett väldigt bra alternativ. dock kvarstår min fråga :)

Jag kör med en Alpinestars Track skyddsväst innanför jackan och tycker det funkar kanon. Personligen inbillar jag mig att skydd som sitter fast på kroppen är säkrare än skydd insydda i kläder.

Precis en sådan kan man också ha, tycker dock att bröstskyddet skulle kunna vara bättre. De alternativen jag länkade till har level 2 godkända bröstskydd :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har hjälm, skinnjacka och skinnbyxor, ryggskydd, MC-stövlar, hårda handskar. Det som fått stryk vid vurpor är knä och armbåge.
Så jag funderar på att skaffa knäskydd och armbågsskydd.
Och ha under.
Bra ide som du tänker med en jacka, den tar ju armbågarna,
men glöm inte knäna.
En stuntare jag känner kör med ryggskydd, armbågsskydd, knäskydd under overallen.
Ja så klart hjälm och handskar också.
Och han har väl vurpat mer än de flesta.
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig upp och oftast bara fortsätter är hockeyspelare.
(Raka motsatsen till ligg kvar till räddningspersonalen kommer, du kan ha brutit benet men känner det inte !)
Så min slutsats är att hockeyskydden måste vara bra !
Mycket bättre än MC-skydd, ligg kvar....osv.)
Har själv funderat på benskydd och armbågsskydd för hockey.
https://www.xxl.se/vintersport/hockey/hockeyskydd/c/241010?q=&sort=newest&
https://www.intersport.se/sport/ish...ories=alla-skydd&sort=populärast-först&page=1
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har hjälm, skinnjacka och skinnbyxor, ryggskydd, MC-stövlar, hårda handskar. Det som fått stryk vid vurpor är knä och armbåge.
Så jag funderar på att skaffa knäskydd och armbågsskydd.
Och ha under.[/URL]
Menar du att du inte har armbågs och knäskydd alls idag eller att de inte sitter på plats vid vurpa?

Skydd för knä och armbåge är ju standard i de flesta skyddskläder. Men om kläderna inte är tajta nog riskerar de ju att flytta sig.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig upp och oftast bara fortsätter är hockeyspelare.
(Raka motsatsen till ligg kvar till räddningspersonalen kommer, du kan ha brutit benet men känner det inte !)
Så min slutsats är att hockeyskydden måste vara bra !
Mycket bättre än MC-skydd, ligg kvar....osv.)
Har själv funderat på benskydd och armbågsskydd för hockey.
Jag tycker det är en konstig slutsats.

En smäll i hockeyrinken och att braka omkull i 90-100 knyck med hojen på allmän väg är inte alltid helt jämförbar. Inte heller de hinder du landar i.

Sen är hockeyskydd är generellt sett inte gjorda för att sitta under MC-kläder, så passformen i kombination med MC kan lämna en del att önska. Dock så kunde vissa hockeyskydd funka på tiden man körde cross. Men samma sak där, kläder samt situation/omgivning var annorlunda.

Anledningen till "ligg kvar du kan ha.." är ju adrenalin och chock. Det är ju inte så att en hockeyspelare blir chockad på samma sätt över att han blir tacklad som MC-föraren som smaskar in i sidan på en bil som underlåtit att följa väjningsplikten.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag har hjälm, skinnjacka och skinnbyxor, ryggskydd, MC-stövlar, hårda handskar. Det som fått stryk vid vurpor är knä och armbåge.
Så jag funderar på att skaffa knäskydd och armbågsskydd.
Och ha under.
Bra ide som du tänker med en jacka, den tar ju armbågarna,
men glöm inte knäna.
En stuntare jag känner kör med ryggskydd, armbågsskydd, knäskydd under overallen.
Ja så klart hjälm och handskar också.
Och han har väl vurpat mer än de flesta.
Några som faller, flyger i luften och landar på "marken" och reser sig upp och oftast bara fortsätter är hockeyspelare.
(Raka motsatsen till ligg kvar till räddningspersonalen kommer, du kan ha brutit benet men känner det inte !)
Så min slutsats är att hockeyskydden måste vara bra !
Mycket bättre än MC-skydd, ligg kvar....osv.)
Har själv funderat på benskydd och armbågsskydd för hockey.
https://www.xxl.se/vintersport/hockey/hockeyskydd/c/241010?q=&sort=newest&
https://www.intersport.se/sport/ish...ories=alla-skydd&sort=populärast-först&page=1

Det är synd att det inte verkar finnas skyddsbyxor, skyddsshorts verkar dock vanligt.

Det borde finnas skyddsbyxor i denna stilen:
http://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/skydd/skyddskalsong/dainese-hard-short-e1-black.html



Menar du att du inte har armbågs och knäskydd alls idag eller att de inte sitter på plats vid vurpa?

Skydd för knä och armbåge är ju standard i de flesta skyddskläder. Men om kläderna inte är tajta nog riskerar de ju att flytta sig.

Och för att ett skinnställ skall bli tajt måste man väll nästan töja det, ganska liten chans att det sitter perfekt när man köper det.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag har flera uppsättningar beroende på tillämpning.

På bana är det duktigt tight helställ som gäller - stötskydden sitter där de ska för att ta första smällen vid marksyning och lädret tillåter en en längre åktur på backen.

Vid stadskörning är riskerna klart annorlunda. Framförallt är beror risken för en olycka till större del på dina mottrafikanter, och de skador som uppstår är i större utsträckning stötskador (bil, stolpe, trottoarkant, etc). Därför kör jag helt enkelt med separata skydd i stan (skyddsjacka, knä/ben-skydd, kallingar med höftskydd, osv) med ett bekvämt lager över - i min mening så bidrar mobiliteten och bekvämligheten till att undvika en olycka i högre grad än ett skinnställ skyddar mot 3 meters asfaltskaning...

Moralkaka: en väl utvilad förare, i mentalt starkt tillstånd och med en sund misstro till sina mottrafikanter är det bästa skyddet mot en olycka.

Kör försiktigt
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är synd att det inte verkar finnas skyddsbyxor, skyddsshorts verkar dock vanligt.

Det borde finnas skyddsbyxor i denna stilen:
http://lellesmcklader.se/racing-touring-custom/skydd/skyddskalsong/dainese-hard-short-e1-black.html

Och för att ett skinnställ skall bli tajt måste man väll nästan töja det, ganska liten chans att det sitter perfekt när man köper det.
Jo MC-kläder/skydd för gatbruk blir ju alltid en kompromiss mellan vad som är praktiskt och vilket skydd det ger. Teoretiskt sett kan man ju plocka på sig så man ser ut som en Michelingubbe, men om skydden blir så omständliga eller obekväma att använda att man till slut kör utan fyller de ingen funktion.

Vad det gäller knäskydd så finns ju varianten man drar på som en strumpa eller med remmar. Oftast gjorda för offroad och inte just MC för gatbruk, men får de plats under byxorna så kan det väl gå.

Den typen av kroppsskydd kan ju bli lite mindre praktiska, men det är ju individuellt och beror på hur man ska använda dem/kör.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror att många köper fel saker, till stor del baserat på okunskap. Dels köper många lösa byxor och jackor, och dom har generellt sett sämre skydd och passform än kompletta ställ, och till skillnad mot ställ sitter dom heller inte alltid ihop. Dels verkar många köpa fel storlekar i tron att skinnställ ska sitta ungefär som deras jeans, löst och bekvämt redan i affären. Skinnställ går ut sig en storlek, och även då ska dom sitta rejält tight. Det är lite som en kondom, den ska rullas på, glappar den är den för stor :fakta
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Menar du att du inte har armbågs och knäskydd alls idag eller att de inte sitter på plats vid vurpa?

Skydd för knä och armbåge är ju standard i de flesta skyddskläder. Men om kläderna inte är tajta nog riskerar de ju att flytta sig.

Inte tillräckligt bra !
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker det är en konstig slutsats.

En smäll i hockeyrinken och att braka omkull i 90-100 knyck med hojen på allmän väg är inte alltid helt jämförbar. Inte heller de hinder du landar i.

Sen är hockeyskydd är generellt sett inte gjorda för att sitta under MC-kläder, så passformen i kombination med MC kan lämna en del att önska. Dock så kunde vissa hockeyskydd funka på tiden man körde cross. Men samma sak där, kläder samt situation/omgivning var annorlunda.

Anledningen till "ligg kvar du kan ha.." är ju adrenalin och chock. Det är ju inte så att en hockeyspelare blir chockad på samma sätt över att han blir tacklad som MC-föraren som smaskar in i sidan på en bil som underlåtit att följa väjningsplikten.

Träffar du ett hinder i 80km i timmen eller snabbare så behöver du inte bekymra dig om vilka skydd du har på dig. Du kan lika gärna köra i shorts och T-shirt. Men skinnställ är praktiskt för dom som kommer efteråt. Du finns i din skinnsäck.
Förhoppningsvis.
Tror du mig inte, prova att hoppa från 25 meters höjd, iförd din MC-utrustning och kolla hur det går. Du kommer ha 80km/h när du slår i marken.

Dom skydd som finns i MC-utrustning klarar i bästa fall landningen på marken. # Testet gör med en 5kg vikt som får falla från 1 meter höjd, hastighet 4,47m/s motsvarande 16km/h. När den träffar skyddet.
Det är alltså den "farten" 16km/h man testar hur skydden klarar. Och kraven är låga, tycker jag. Kravet på en maxkraft på 35kN för skulder, höft och armbågsskydd motsvaras av ett material 1,4mm tjockt som krossas med en konstant kraft eller ett dubbelt så tjockt material 2,8mm som tryck ihop progressivt från 0 till 35kN. (50J/35000N=0,0014m)
Motsvarande för Level 1 ryggskydd 18kN ger 3mm/6mm, för Level 2 ryggskydd 9kN 6mm/12mm.
Som jämförelse använder klättrare som skydd vid klättring upp till några metershöjd crash pads som är ca 100 mm tjocka.

(Allt under förutsättning du inte får hojen över dig. Alla har sett hur bra Kevlarjeans klara att åka på asfalten. Det skulle vara kul se ett sådant test med ena benet under en MC. I Kevlarjeans eller skinnställ. Eller att ersätta 5kg vikten som släpps från 1 meter höjd i testet av skydd för axel, armbågar, höfter, knän och rygg med en hoj som välter. Eller "bara försvinner under dig" efter för hård bromsning med framhjulet med nedlägg. Och knäet kommer under hojen och trycks av bakramen ner i asfalten.)

# Eftersom MC-skydden i bästa fall klarar dämpa landningen på marken så tyckte jag jämförelsen med ishockey var relevant. Där ser man ju spelarna faller omkull på isen och reser sig och spelar vidare.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Träffar du ett hinder i 80km i timmen eller snabbare så behöver du inte bekymra dig om vilka skydd du har på dig. Du kan lika gärna köra i shorts och T-shirt. Men skinnställ är praktiskt för dom som kommer efteråt. Du finns i din skinnsäck.
Förhoppningsvis.
Tror du mig inte, prova att hoppa från 25 meters höjd, iförd din MC-utrustning och kolla hur det går. Du kommer ha 80km/h när du slår i marken.
Det var ju en grov generalisering du gjorde nu.

Jag pratar ju naturligtvis inte om att man ska köra in i en bergvägg i 90-100, utan det jag menar är att en hockeyrink är ett område med för det mesta bestämda faktorer. Du har en plan yta is med låg friktion. Rinken runt isen är en plan yta med viss flexibilitet. Andra föremål man kan krocka med är i huvudsak andra spelare och målburen. Samt att det är en begränsad maxhastighet vid varje kollision. En hockeyspelare vet att det är tacklingar som gäller på isen.

Jämför det med att köra MC på allmän väg. Du vet aldrig vad du kommer att landa i när du kraschar. Du vet inte om föremålet är hårt, mjukt eller kantigt och du vet inte vilken hastighet du har när du träffar det. Underlaget är ofta grovt med risk för att skapa rullning om det greppar. En motorcyklist vet att det finns en risk för krasch, men är sällan mentalt förberedd när det väl händer.

Att då säga att hockeyskydd måste vara bättre för att en hockeyspelare reser sig upp efter en tackling och en motorcyklist bör ligga still tills sjukvården har sagt sitt tycker jag blir grovt missvisande.

Sen kan ju förstås vissa hockey eller andra typer av skydd vara bättre än MC-dito. Och tycker du att de funkar bra för dig att använda så för att del gör det. Men en MC-krasch är sällan svart eller vit, det är en stor gråzon. Det är inte att klara 25-metersfallet det är fråga om, utan att överleva utan allt för stora skador när man rullar utför branten.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är lite som en kondom, den ska rullas på, glappar den är den för stor :fakta

Menar du kondomen eller den där k.... :hihi


Som sagt, skinnkläder ska sitta riktigt tajt när man köper dom, de töjer sig lite, då blir de perfekt o skyddar bättre vid en crash när man behöver dom... Samma som när du köper en hjälm o handskar, tajt så de kan töja sig till din rätta storlek med tiden.

Jag har skyddsjacka/väst vid sidan av från halvardsson, en sådan där allt finns förutom ryggskydd som jag kör separat. Jag ångrar mig, det är väldigt bökigt o dra på sig den o sedan dra på något på utsidan, enda gången jag använder den är när jag skall vara extra ball en varm sommardag i stadstrafik då ja vet att de kommer gå långsamt o bli grymt varmt för mig, det är bara en bekvämlighets grej o ja tror inte den skyddar så bra i högre hastigheter på det sättet då mina tygkläder nog inte är så bra o dra omkull i vid över 30km/h, men de skyddar bättre än utan skydd alls (sedan ser man ju lite biffig ut med den under tröjan hehe).
men påtok för bökigt o dra på sig varje gång jag ska ut o åka hoj eller när ja pendlar till jobbet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var ju en grov generalisering du gjorde nu.

Jag pratar ju naturligtvis inte om att man ska köra in i en bergvägg i 90-100, utan det jag menar är att en hockeyrink är ett område med för det mesta bestämda faktorer. Du har en plan yta is med låg friktion. Rinken runt isen är en plan yta med viss flexibilitet. Andra föremål man kan krocka med är i huvudsak andra spelare och målburen. Samt att det är en begränsad maxhastighet vid varje kollision. En hockeyspelare vet att det är tacklingar som gäller på isen.

Jämför det med att köra MC på allmän väg. Du vet aldrig vad du kommer att landa i när du kraschar. Du vet inte om föremålet är hårt, mjukt eller kantigt och du vet inte vilken hastighet du har när du träffar det. Underlaget är ofta grovt med risk för att skapa rullning om det greppar. En motorcyklist vet att det finns en risk för krasch, men är sällan mentalt förberedd när det väl händer.

Att då säga att hockeyskydd måste vara bättre för att en hockeyspelare reser sig upp efter en tackling och en motorcyklist bör ligga still tills sjukvården har sagt sitt tycker jag blir grovt missvisande.

Sen kan ju förstås vissa hockey eller andra typer av skydd vara bättre än MC-dito. Och tycker du att de funkar bra för dig att använda så för att del gör det. Men en MC-krasch är sällan svart eller vit, det är en stor gråzon. Det är inte att klara 25-metersfallet det är fråga om, utan att överleva utan allt för stora skador när man rullar utför branten.

Det var inte jag som började tala om att träffa hinder i en hastighet av 80 till 100km/h.

Nej grejen är att du tror att skydden är till för att klara dig om du träffar ett hinder.
Det är skydden inte dimensionerade för.
Skydden är dimensionerade för att du skall ha goda chanser klara dig när du lämnar hojen och landar på nåt hårt som gatan / vägen. Inget mera.
Vilket syns på dimensioneringen. Klättrare som använder crash pads upp till omkring 4 till 5 meter
har 8 ggr tjockare skydd än vad som behövs för att klara L2 för ryggskydd.

Och det är något man också ser när det gäller de skydd som sätts upp i t.ex. skidbackar framför vattenkanonstolpar. Det rör sig om dm tjocka mattor för att ge skydd om man kör på stolpen.

Vilket ännu mer understryker att MC-skydden inte är dimensionerade för nått mer än att klara landningen på asfalten från 1 meter höjd.
D.v.s. samma som hockeyskydden.

Du vet aldrig vad du kommer att landa i när du kraschar.
Nej men jag vet ju vad jag landat i när jag kraschat ! :)
På 1960-talet,
Tre lowsiders och en omkullbromsning (enda gången jag bromsade med enbart framhjulet, på den tiden 1960-talet var det standard använda båda bromsarna)
Landat på asfalten , gruset (grusväg), bara resa sig upp och köra vidare. Men det var djävligt jobbigt få upp hojen från åkern en gång. För styret hade gått av på vänster sida.
En gång valt åkern rakt ut hellre än lowsida. När hojen stannat, kliva av släpa upp och fortsätta.
En gång med bil ut på åkern. Vi fick upp den på vägen och fortsatte.
På 1970-talet
Möter två bussar när jag närmar mig toppen på en backe med bil. Den ena kör om den andra. Jag väljer köra av till höger och kan efter ett antal meter i terrängen köra upp igen och fortsätta.
På 1990-talet
Möter på trampcykel en bilist som inte ser mig och ginar i en T-korsning. Jag väljer köra ner i diket.
Drar upp cykeln och fortsätter.
På 2000-talet
Med början halvvägs upp i en backe står en mötande lastbil som inte kom längre, för halt, snö. Efter den lastbilen står några 100meter med lastbilar. Och helt plötsligt beslutar sig en personbilist köra om. Jag väljer snön och diket till höger med servicebilen. Konstigt nog kan jag köra upp vägen igen. (Såg några år senare på sommaren att diket tog slut för det var en parkeringsplats / trafikkontrollplats på kanske 30 meter. Där jag valde köra höger. Där blev det ett uttag från turpåsen. Finns nått kvar?)
2010-talet
Det går för fort efter rakan på Knutstorp med MC. Jag väljer köra av rakt fram ut i Lecahavet. Efter fått hjälp få upp hojen ur lecan(?) kan jag deltaga i nästa pass.
Det går för fort före snabbvänstern före depåkurvan på Gälleråsen, jag väljer köra av, bromsar stenhårt med frambromsen på asfalten. Och även ute på gräset och lägger mig och hojen på gräset. Såklart med enbart frambroms ! Jag klarar mig men plast och växelpedal ryker så det blir racebuss hem med en vänlig deltagare efter dagen.
Det går för fort ut från Ejes (ingen planering av körningen, mitt fel) så jag håller på köra på de framför.
Så jag bromsar med nedlägg och enbart fram. Hojen försvinner under mig och jag får först hojen på vänsterbenet. Innan den åker ifrån mig. Glider ju lättare än jag. Skadat knä, skinnet sönder. Bruten högertumme. Hojen, på nytt växelpedal och lite plast. Men mindre än sist. Epoxi och glasfiber reparerad ABS kåpa starkare än original ABS. Efter en tur till Karlskoga lasarett på lördagen (tack för mycket bra vård !) får jag och hojen på söndagen åka hem med en instruktör. Tack Lisa !
Rudskogen, det går för fort i vänstern före Bridgestonekurvan, väljer köra av i utgången av kurvan men har numera återgått till använda båda bromsarna, på gräset enbart bakbroms. Väntar nån minut och kan när det är tomt på hojar köra ut på banan och fortsätta.
Rudskogen, Bridgestonekurvan, i regn, får en lowsider när jag gasar för hårt efter apex. (Vill man ha hög fart ur kurvan ska det gå fortare in i kurvan, tack Niklas !) Och så hade jag ju fel spår, för långt ut åt vänster, på blött driftinggummi. Inga problem utom utböjd fotbromspedal. Så jag väljer avbryta för dagen och köra hem med hojen till Göteborg.

Så min erfarenhet av vad jag behöver skydd för med MC är kraschen mot vägen, gatan, asfalten. Men gärna bättre än dagens standard !
Jag har aldrig kört på något hinder. Vilket jag är glad för.
Och är man rädd för att köra på Hinder då är det Steg 2 hos SMC. Blicken dit du skall så långt fram som möjligt. Aldrig blicken på hinder.
Alltid blicken dit det är tomt på hinder. Dit du vill.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det var inte jag som började tala om att träffa hinder i en hastighet av 80 till 100km/h.

Nej grejen är att du tror att skydden är till för att klara dig om du träffar ett hinder.
Det är skydden inte dimensionerade för.
Skydden är dimensionerade för att du skall ha goda chanser klara dig när du lämnar hojen och landar på nåt hårt som gatan / vägen. Inget mera.
Vilket syns på dimensioneringen. Klättrare som använder crash pads upp till omkring 4 till 5 meter
har 8 ggr tjockare skydd än vad som behövs för att klara L2 för ryggskydd.

Och det är något man också ser när det gäller de skydd som sätts upp i t.ex. skidbackar framför vattenkanonstolpar. Det rör sig om dm tjocka mattor för att ge skydd om man kör på stolpen.

Vilket ännu mer understryker att MC-skydden inte är dimensionerade för nått mer än att klara landningen på asfalten från 1 meter höjd.
D.v.s. samma som hockeyskydden.

......

Så min erfarenhet av vad jag behöver skydd för med MC är kraschen mot vägen, gatan, asfalten. Men gärna bättre än dagens standard !
Jag har aldrig kört på något hinder. Vilket jag är glad för.
Och är man rädd för att köra på Hinder då är det Steg 2 hos SMC. Blicken dit du skall så långt fram som möjligt. Aldrig blicken på hinder.
Alltid blicken dit det är tomt på hinder. Dit du vill.
Åter igen, jag pratar inte om att det ska ta stopp i saker. Utan att man kan slå i olika hinder, varav som du säger, att vägen själv är ett sådant. Jag tror absolut inte att skydden ska klara full anslagsenergi mot en stolpe eller liknande och det har jag inte skrivit heller. Jag är en av de första som brukar påpeka det i diskussioner kring t ex ryggskydd.

Jag tror du missade poängen helt i mitt svar på din hockeyjämförelse.

Det jag säger är att köra motorcykel på allmän väg är en levande miljö och att jämföra med skydd gjorda för en specifik situation och med kända faktorer inte blir rättvisande. Att krascha på bana är inte samma sak som att krascha på allmän väg. Sedan kan du kanske tillverka egna superduperskydd som skyddar mot det mesta om du vill, men jag tvivlar på att de blir praktiskt användbara för MC.

Du kan krascha 3 gånger och klara dig med blåmärken, och 4'e gången hamnar du i vajerräcket där inga skydd alls hjälper. Har du bara asfalten att bekymra dig över har du tur, för det finns massvis med hinder på allmän väg till skillnad från bana. Och blickfokusering är något annat. Det handlar mest om att undvika olyckan till att börja med. Om du kör över en grävling och flyger av hojen spelar det ingen roll var du tittar, du landar där du landar.

Men vi kan väl iaf enas om att man alltid kan förbättra skydden man har på sig. Men det kommer troligen att ske på kostnad av användarvänlighet. Och i slutändan är det ingen garanti för att du klarar dig i alla fall.

Men nog OT, dags att newflag får tillbaka sin tråd.

Edit: Och nej, jag skrev inte att man "skulle träffa hinder i en hastighet av 80 till 100km/h", läs om det inlägget.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Åter igen, jag pratar inte om att det ska ta stopp i saker. Utan att man kan slå i olika hinder, varav som du säger, att vägen själv är ett sådant. Jag tror absolut inte att skydden ska klara full anslagsenergi mot en stolpe eller liknande och det har jag inte skrivit heller. Jag är en av de första som brukar påpeka det i diskussioner kring t ex ryggskydd.

Jag tror du missade poängen helt i mitt svar på din hockeyjämförelse.

Det jag säger är att köra motorcykel på allmän väg är en levande miljö och att jämföra med skydd gjorda för en specifik situation och med kända faktorer inte blir rättvisande. Att krascha på bana är inte samma sak som att krascha på allmän väg. Sedan kan du kanske tillverka egna superduperskydd som skyddar mot det mesta om du vill, men jag tvivlar på att de blir praktiskt användbara för MC.

Du kan krascha 3 gånger och klara dig med blåmärken, och 4'e gången hamnar du i vajerräcket där inga skydd alls hjälper. Har du bara asfalten att bekymra dig över har du tur, för det finns massvis med hinder på allmän väg till skillnad från bana. Och blickfokusering är något annat. Det handlar mest om att undvika olyckan till att börja med. Om du kör över en grävling och flyger av hojen spelar det ingen roll var du tittar, du landar där du landar.

Men vi kan väl iaf enas om att man alltid kan förbättra skydden man har på sig. Men det kommer troligen att ske på kostnad av användarvänlighet. Och i slutändan är det ingen garanti för att du klarar dig i alla fall.

Men nog OT, dags att newflag får tillbaka sin tråd.

Edit: Och nej, jag skrev inte att man "skulle träffa hinder i en hastighet av 80 till 100km/h", läs om det inlägget.

Nej du skrev
En smäll i hockeyrinken och att braka omkull i 90-100 knyck med hojen på allmän väg är inte alltid helt jämförbar. Inte heller de hinder du landar i.

Du får ursäkta att jag inte ser skillnaden.

Och det är rätt intressant och faktiskt helt självklart att ingen av oss som skriver här på SH har någonsin mött ett hinder i form av ett fordon, husvägg, stenmur eller träd i 90-100km/h på MC, eller rättare sagt i MC-utrustning.
Det närmaste är en man jag träffade som när han kommer över ett backkrön ser vägen täckt av en personbil med släp som håller på och gör vänstersväng. Han maxbromsar och siktar på luckan bil släp. Duccen träffar med full stoppie draget och han passerar själv mellan bil och släp. Och landar längre bort på vägen. Där utrustningen får göra vad den skall för att klara landningen på asfalten. Det som träffade hindret, duccen, blev skrot. Det enda som var helt var gaffeln. För den var helt ihop tryckt när det small och det blev gaffelkronorna som brast.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och det är rätt intressant och faktiskt helt självklart att ingen av oss som skriver här på SH har någonsin mött ett hinder i form av ett fordon, husvägg, stenmur eller träd i 90-100km/h på MC, eller rättare sagt i MC-utrustning.
Det närmaste är en man jag träffade som när han kommer över ett backkrön ser vägen täckt av en personbil med släp som håller på och gör vänstersväng. Han maxbromsar och siktar på luckan bil släp. Duccen träffar med full stoppie draget och han passerar själv mellan bil och släp. Och landar längre bort på vägen. Där utrustningen får göra vad den skall för att klara landningen på asfalten. Det som träffade hindret, duccen, blev skrot. Det enda som var helt var gaffeln. För den var helt ihop tryckt när det small och det blev gaffelkronorna som brast.
Nja, jag har plöjt ut i skogen bredvid bulten i ca 170 och efter en misslyckad uppväxling dragit i varvstoppet på trean på en R1'a och kommit utanför banan på Gotland ring, det slutade med huvudet före i ett stålräcke. Övningen på bulten resulterade i 6h medvetslöshet, viss minneslucka, lite småsår/blåmärken, ett utraderat ordförråd och en hjälm (Shoei XR1000) som hade konsistensen av en dåligt pumpad fotboll och på Ringen var jag vaken hela tiden, men käkpartiet på min Shoei XR1100 knäcktes, titanskydden på mitt Berik-ställ knöglades till och 6 kotor i ryggen och nacken krossades/komprimerades. Så ja, jag har kört in i saker i betydande hastigheter, och till viss del haft tur, resten kan tillskrivas bra fysik och framförallt jävligt bra skyddsutrustning. Men jag lever och har den hälsan. Mormor snubblade i en 2m hög källartrapp, det var hennes livs sista misstag... :död

Att säga att det kvittar för i 80km/h är man död iaf är lite som att kasta ut en integralhjälm och en toppluva från Kaknästornet och köra i det som är helt, dvs toppluvan.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Intressant!
Tror inte hockey spelarna hade nöjt sig med de klena skyddet som vi mc har.



Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top