Bitshylsa eller vanliga bits med adapter?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Jag har köpt en sån här verktygslåda:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ndade-hylsnyckelsatser/hylsnyckelsats-141033/

Alltså en hylsnyckelsats med två spärrnycklar på 1/4" resp. 1/2". Köpte denna sats väldigt billigt (kampanjpris 799 kr). Det jag saknar dock är torxbits! I satsen har jag följande bitshylsor: Insex: 3,4,5,6,8,10 PH: 1,2,3,4 Spår: 4, 5.5, 7.

Nu känner jag att jag saknar torxbits och då undrar jag vad ni tycker att man bör satsa på? Det finns bitssatser med t.ex. adapter för fyrkantsfäste, typ dessa:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...h-Bits/Bitssats/Bitssats-40-delar-2000031767/

Tycker kittet ovan är verkligen prisvärt och täcker det mesta (förutom att jag inte kan använda den ena adaptern eftersom jag har 1/4").

Dock känns det mer hållbart med riktiga bitshylsor fast i torx men dessa är bra mycket dyrare. Vad tycker ni att man ska satsa på?

VE-33222.jpg
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag skulle absolut lägga ut litee mer pengar på en riktig torxuppsättning.

Man blir fort less på en hylsa för bits när bitset blir kvar i varannan skruv man drar.
 

Täppas

Guest
Båda varianterna har sina fördelar, de lösa bitsen kan man greppa direkt med 10:ans fast nyckel när det är trångt tex...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har den från Biltema som TS länkar till, och den är guld värd vid vissa tillfällen, men inte alltid. Den funkade när jag skulle dra topplocksbultarna till min VW T4, men en liten torx gick av när jag skulle lossa någon liten fånig torx som håller i "hasplåtsplasten" under min bil :va Sen är det ganska otympligt med stora hylsor/spärrskaft ibland, då föredrar jag vanliga 1/4"-bits, då kan man ha både spärrskaft, bitsmejslar eller en sån här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-ledhandtag/Bits-hylslednyckel-14-2000031302/
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har den från Biltema som TS länkar till, och den är guld värd vid vissa tillfällen, men inte alltid. Den funkade när jag skulle dra topplocksbultarna till min VW T4, men en liten torx gick av när jag skulle lossa någon liten fånig torx som håller i "hasplåtsplasten" under min bil :va Sen är det ganska otympligt med stora hylsor/spärrskaft ibland, då föredrar jag vanliga 1/4"-bits, då kan man ha både spärrskaft, bitsmejslar eller en sån här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...-ledhandtag/Bits-hylslednyckel-14-2000031302/

Bits setet i första inlägg, vad är det för storlek på sexkantsfästet? Ser större ut än 1/4". Känns som om den satsen används mer för hårdare dragningar.

Ska man dra kåpskruvar eller övriga skruvar som håller ihop plast känns det lite overkill med dessa bits, då räcker ju ett T-handtag med bitshållare för 1/4" bits.

Dock till bromsok etc behöver jag nog lite robustare bits...

Ska nog köpa de större storlekarna i bitshylsor och de mindre storlekarna köper jag i lösa 1/4" bits med adapter till 1/4" fyrkantsfäste... följde nämligen med T handtag samt mejsel med denna fattning i min sats. Då använder jag de mindre bitsen med antingen mejsel, t-handtag eller den mindre spärrnyckeln, och de mer större storlekarna använder jag bitshylsor med 1/2" fyrkantsfäste för förband som är mer momentkrävande.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top