Kroppsskydd

Thomas Malm

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
SUZUKI V-STROM 1000
Hej!

Tack för en jättebra sida och forum. Kul med alla taggade medlemmar!

Jag är ny registrerad och ganska ny i hobbyn. Har en fråga angående skydd. Vill helst ha nåt lätt under , kanske av lite lägre klass. Kollade in en IIa på http://www.safeguardclothing.com/se/ men vill fråga ifall nån har använd deras produkter?

Thomas//
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
I vilka kretsar umgås du egentligen? Eftersom du kikar på skottsäkra västar? ;)

Nja, något mer seriöst svar kan jag inte ge. Vet inget om dessa västar.

Jag hade vänt mig till någon av de större handlarna (du bor ju i Sthlm - och har nära till alla) och bett om deras förslag på skydd för mc-körning. Skydd och kläder som dels klarar av smällar (t ex ryggskydd) men också är motståndskraftiga mot nötning (t ex glida på asfalten). Och inte gett mig på produkter som är avsedda att ge skydd mot kul- eller stickvapen.

Så hade jag resonerat. Men det är ju jag det...

PS: Välkommen till sporthoj.com! :)

EDIT: Läs även Hoztics svar (se nästa inlägg). Det har ett bra innehåll och tar tag i din fråga lite mer på djupet än jag gjorde, som "bara" hänvisade dig till mc-handeln (vilket han iofs också gör...).
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom flesta sakerna är utvecklade mot ett specifikt användningsområde, du kränger ju tex inte på crossdäck för en sväng på en roadracingbana, eller ett par slicks för en tur i den lokala grusgropen/crossbanan. Detsamma gäller skyddsutrustning. Det är stor skillnad på att ta upp energin från en kul eller hindra penetration från en kniv jämfört med att skydda dig när du tumlar runt i ett dike.

Det primära, förutom hjälm, är ryggskydd som skyddar ryggraden, handskar som skyddar händer och handled från kross, bryt och glidskador, stövlar med samma funktion som handskarna, byxor och jacka som har skydd för mekaniskt våld mot lederna (axlar, armbågar mm) och har högt slitskydd, så att dom tål att du glider längs med asfalten. Och nej, jeans är inte bra, testa att cykla, eller tom gå omkull i ett par får du se ;)

Nu kanske du tror att Livrustkammaren har det du behöver, men helst ska man ju kunna röra sig i grejerna också, annars blir du en stel och farlig hojåkare snarare än en aktiv hojförare. Dom ska alltså både skydda dig, vara bekväma, varma/svala beroende på årstid/användningsområde och ge dig den rörlighet du behöver på hojen. Tex vill du ha en jacka och en byxa som sitter ihop, annars blåser det jävligt kallt om magen och svanken, och du vill inte ha något som fladdrar heller, det kanske verkar bekvämt med luftiga kläder inne i butiken, men efter en kvarts FLURPFLURPFLURP om armarna på första rundan så är det inte lika kul längre, i synnerhet inte när gäddhänget svider några dagar efteråt :rolleyes:

Men knalla in till någon butik, så kan dom hjälpa dig med både kläder och passform. Jag skulle rekommendera att börja med MC-Boden, dom har både massor med olika kläder och väldigt bra service :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
MC-mässan startar på torsdag, och du har angivit "Stockholm" som hemort.

Ta dig dit och arbeta dig igenom de olika montrarna som erbjuder MC-utrustning.
Undvik lördag om du vill vara effektiv.

Du märker snart vilken typ av skydd som passar bäst för just dig och din körning.
Lycka till.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra

Thomas Malm

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
SUZUKI V-STROM 1000
Ta annars och läs igenom några trådar här om just vad för utrustning man SKA ha. Bläddra igenom diverse trådar när du lagt dig i soffan och insett att det bara är skit på dumburken :smasha

https://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?8-Utrustning-Säkerhet-Nybörjarfrågor

Hoztic gav ett bra svar med vad för skydd man ska ha, ryggskydd, hjälm osv osv :tummenupp


Förövrigt så ta det lugnt med 1000kubikaren om du är ny :7peta


Tack så mycket! Ska kolla genom trådarna :)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top