Suzuki RG500

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Här var en liten intressant sida om Bimotas V due
Hittade lite annonser på några hojar, de flesta är nog gamla men priserna verkar vara från 150K och uppåt.
 

Tommy36

Sporthojsnörd
Gick med
17 Mar 2003
Ort
En liten ort!
Hoj
Triumph Daytona 675R, Suzuki SV1000S
Jag har påbörjat ett bygge på en Aprilia RS250 och vart nyss erbjuden att köpa en Bimota motor:D Har sett ett sådant bygge på en Italiensk sida, Homemade 2 strokes nånting? Vore kul men rädd att kostnaderna skenar... Kul med RG500a Hade en på tidigt 90-tal:)
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Storebror RG kommer att få en lillebror RG vid sin sida.
Lillebror kommer behöva lite kärlek och omvårdnad för att komma i form.

Det sägs att man klarar sig bra med fem motorcyklar, men det är bra att ha några fler :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
5 tvåtaktare hade varit najs. :D
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
ja synd vi bor så utspritt annars kunde vi blårykt tillsammans :)

Det är lite synd, men det går allt att åka långt på blårykare också.
Åkte ner till Jugoslavien och Ungern på en RD350LC sommaren 1985, tändstiften skiftade i en grön färg efter den Jugoslaviska soppan. Vad jag minns så drog den inte så myckat soppa vid "normal" körning.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Mmm jo vet det går, min bror körde ner till Spaniens sydkust och vände med sin. Är väl mest ork o annat som ev tryter nu för tiden.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Mmm jo vet det går, min bror körde ner till Spaniens sydkust och vände med sin. Är väl mest ork o annat som ev tryter nu för tiden.

Jo, det är väl så.
Sinnet är inte 20 än, men kroppen har passerat den gränsen med råge.
Kroppen är lite fylligare på mitten också, eller så har det gamla skinnstället hängt lite fuktigt så det har krympt.
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.
Finns det någon i landet som fixar till mätare ?
Hur stor är kostnaden man kan räkna med för en sådan operation, om någon gjort det ?

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.
Finns det någon i landet som fixar till mätare ?
Hur stor är kostnaden man kan räkna med för en sådan operation, om någon gjort det ?

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?
Nej det går inte fixa .Men jag kan göra dej en tjänst o köpa 500an:hihi
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
ja synd vi bor så utspritt annars kunde vi blårykt tillsammans :)

Jag har länge saknat en tvåtaktsträff där vi kunde träffas och beundra varandras skönheter, och givetvis få lukta och höra på hojarna. :krama

Problemet är att man kör ju sällan längre sträckor än 15-20 mil utan följebil......:gnissla
 

ufferos

Medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
I garaget
Hoj
RG500
Ett par frågor som är lite relevanta för tråden.

Mätarna är lite "solblekta" på båda cyklarna och skulle behöva få tillbaka sin forna glans.
Speciellt 500'an är väl kanske värd att spendera pengarna på.

Det har ju alltid varit lite snack om hur opålitliga oljepumparna är sedan motorcyklarna fick separatsmörjning.
Men behöver pumparna renoveras eller justeras på något sätt ?

Hejsan, Ang mätarna så går dom att renovera upp. Finns någon kille i USA som har gjort detta. MEN,jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart=jättedyrt.
Ny hastighetsmätare finns här http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...4002/speedometerkilo_3411021a10/#.WIxx1BsrLmE
Varför inte ställa frågan i rg250 forumet jag länkade till i början av din tråd??

När det gäller oljepumpen finns ingen som helst anledning att vara orolig.Dom är pålitliga med dagens fin fina oljor. KOPPLA INTE UR DEN!!! Att åka gata och blanda i olja i bensinen är bara jobbigt. Du kan testa genom att först blanda olja i bensintanken och DÄREFTER koppla ur en eller två olje slangar.Starta hojjen och tryck på olje pumpens justerings arm så att den ger max med olja. Det funkar på tomgång men lurar oljepumpen att tro att du har full gas. Då ser du om det kommer olja ur slangarna.Det kommer mindre än du tror.Finns någon snutt på youtube ang detta också. Sök på Rg500 oilpump
Att justera den är enkelt och välbeskrivet i den gula manualen som du MÅSTE skaffa om du inte har den redan. MEN manualen finns även att tanka hem på RG250 forumet jag pratar varmt om.
//Uffe
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag har länge saknat en tvåtaktsträff där vi kunde träffas och beundra varandras skönheter, och givetvis få lukta och höra på hojarna. :krama

Problemet är att man kör ju sällan längre sträckor än 15-20 mil utan följebil......:gnissla

Men jag har ju drag på bilen, och släp går att hyra. Så ta sig till en träff är ju bara fråga om tid, vilja och pengar. :)
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Hejsan, Ang mätarna så går dom att renovera upp. Finns någon kille i USA som har gjort detta. MEN,jag tror inte att det är ekonomiskt försvarbart=jättedyrt.
Ny hastighetsmätare finns här http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-...4002/speedometerkilo_3411021a10/#.WIxx1BsrLmE
Varför inte ställa frågan i rg250 forumet jag länkade till i början av din tråd??

När det gäller oljepumpen finns ingen som helst anledning att vara orolig.Dom är pålitliga med dagens fin fina oljor. KOPPLA INTE UR DEN!!! Att åka gata och blanda i olja i bensinen är bara jobbigt. Du kan testa genom att först blanda olja i bensintanken och DÄREFTER koppla ur en eller två olje slangar.Starta hojjen och tryck på olje pumpens justerings arm så att den ger max med olja. Det funkar på tomgång men lurar oljepumpen att tro att du har full gas. Då ser du om det kommer olja ur slangarna.Det kommer mindre än du tror.Finns någon snutt på youtube ang detta också. Sök på Rg500 oilpump
Att justera den är enkelt och välbeskrivet i den gula manualen som du MÅSTE skaffa om du inte har den redan. MEN manualen finns även att tanka hem på RG250 forumet jag pratar varmt om.
//Uffe

Tack för tipsen :tummenupp
Mätarn var inte billig precis, men så är det väl med grejor till uddahojar som RG'n.

Pumpen skall jag definitivt kolla upp.
Har hört av så många att de är opålitliga, men faktiskt aldrig hört att någon orsakat en "skärning".
Vi var några som åkte tvåtakt under åttiotalets första hälft innan försäkringarna ändrades till vikt/effekt.
Värdet på cyklarna dök då rätt ner i botten så det var lika bra att skaffa större fyrtaktare.

Det finns massor med "godis" för RG500, men verkar inte vara lika mycket till lillebror RG250.
Antagligen för att 500'an är vanligare inom racing.
Först får 500'an få lite omvårdnad, det är ju snart sommar :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top