Suzuki RG500

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Om du bor i Kungälv åker du lämpligen till Svenssons Livs i Alvhem och köper din Q8-olja. Benny som säljer den har f.ö. tävlat på en "riktig" RG500.
Det kan jag ju faktiskt göra, har träffat både Benny och Carina på sidvagnstävlingar ett flertal gånger.
Jobbar i Älvängen faktiskt, så det är nästgårds :tummenupp
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Det är sjukt.. Hade jag haft en rd500 o en rg 500 o kvinnfolket hade oponerat sig angående dessa så hade jag varit singel direkt.. Grymmt avis på dej

He he :lol
Skall kanske göra dig ytterligare lite mer avis om ett tag då, det blir mer tvåtakt :banana
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++

Det vore verkligen nånting :D
"195hp @ 13’000 rpm with an astonishing weight of 127kg for 120‘000 Swiss Francs"
"Maximum speeds in excess of 310 km/h are then in the hands of the pilot …"
Den skulle man troligen kört ihjäl sig på illa kvickt, men med ett brett leende på läpparna.

Eller varför inte en Ronax 500
Lite snällare, endast 160 hästar med fullt möjlig att köra gat-legalt.
Till det facila priset av €100 000.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För mig som inte vågade ta mc-kort i 18-årsåldern har dessa tvåtaktare bara funnits som drömmar från ungdomen. Finns det något sätt för en medelålders man att komma åt att provköra en RD500 eller RG500?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lägger du en deposition på 70-80 papp så finns nog chanser,. glömmer aldrig när polaren drog med sin kawazaki 1000 o rd 500 petade i 6,n o lämnade kawan i blårök.. Mej med ioförsig då jag satt på en gt750 vattenbuffel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Fast, bansheen är väl egentligen en vidareutveckling av RZ350, som i sin tur är en vidareutveckling av RD350? (Även om det är mycket gemensamt mellan de tre. :) )
RZ och RD är exakt samma cykel, bara olika namn och färgteman för olika marknader.
Bansheemotorn är samma som en RD/RZ350-motor, men jag har för mig att den saknar YPVS.
Det är möjligt att cylindrarna fått en annan portning för att passa avsaknaden av YPVS, men det vet jag inget om.

Oavsett vilket så är det nog inte många originaldelar kvar i motorn i klippet ovan, men det är alltid lika kul att se hur mycket fart en duktig trimmare kan klämma fram ur en gammal 350-motor.
 
Last edited:

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
För mig som inte vågade ta mc-kort i 18-årsåldern har dessa tvåtaktare bara funnits som drömmar från ungdomen. Finns det något sätt för en medelålders man att komma åt att provköra en RD500 eller RG500?

Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
RZ och RD är exakt samma cykel, bara olika namn och färgteman för olika marknader.
Bansheemotorn är samma som en RD/RZ350-motor, men jag har för mig att den saknar YPVS.
Det är möjligt att cylindrarna fått en annan portning för att passa avsaknaden av YPVS, men det vet jag inget om.

Oavsett vilket så är det nog inte många originaldelar kvar i motorn i klippet ovan, men det är alltid lika kul att se hur mycket fart en duktig trimmare kan klämma fram ur en gammal 350-motor.

Ah, när jag läste om det när jag hade min 350 så var det flera ställen som sa att RZ var en uppdatering av RD, men meh. RD-motorn finns ju i ett flertal olika utföranden bara den. :hihi
Jo, Bansheen saknar YPVS, funderade på att skaffa cylindrar till en sån istället till min RD, men sålde den istället. :hihi
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Ah, när jag läste om det när jag hade min 350 så var det flera ställen som sa att RZ var en uppdatering av RD, men meh.

Troligtvis har du läst på amerikanska sidor där de äldre generationerna av luftkylda RDs såldes som just RDs. Osäker på om den första vätskekylda RD:n såldes som RZ, men när YPVS:n kom så såldes den åtminstone som RZ i stora delar av världen.
I delar av världen är alltså RZ en uppdatering av RD, medan den fick behålla sitt namn i Europa och några andra ställen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Troligtvis har du läst på amerikanska sidor där de äldre generationerna av luftkylda RDs såldes som just RDs. Osäker på om den första vätskekylda RD:n såldes som RZ, men när YPVS:n kom så såldes den åtminstone som RZ i stora delar av världen.
I delar av världen är alltså RZ en uppdatering av RD, medan den fick behålla sitt namn i Europa och några andra ställen.

Ja, det är ju mest akademiskt. :hihi
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.
Jag tror min kroppsbyggnad är fel för längre turer så vem vet om jag hamnar i Skåne när solen värmt mig ett tag.
Undrar om inte en kompis har en kvarglömd RD350 i sitt garage...
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Tja, varför inte boka in en Italiensemseter till sommaren?
http://www.2stroketour.com/

..alternativt så kanske det går att lösa något om du har vägarna förbi Skåne någon gång.

Visst hade det vart nåt speciellt och få prova en Bimota v due på fina vägar :tummenupp
Den är endast med på bilder, inte som möjlig hyrhoj.

Det är sommar när solen skiner och motorcyklarna luktar utombordare.
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Visst hade det vart nåt speciellt och få prova en Bimota v due på fina vägar :tummenupp

Jo, man ångrar ju lite att man inte tog tag i saken och köpte en förgasarversion för ca 80k strax efter Bimota kursade och det stod en massa fabriksnya V-dues i ett lager och samlade damm.
Men vid det laget hade jag bara hört en massa skräckhistorier om dem och inte förstått att de faktiskt lokaliserat och fixat problemen med dem. Var väl något banalt som ett gjutskägg på fel ställe eller liknande om jag kommer ihåg rätt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jo, man ångrar ju lite att man inte tog tag i saken och köpte en förgasarversion för ca 80k strax efter Bimota kursade och det stod en massa fabriksnya V-dues i ett lager och samlade damm.
Men vid det laget hade jag bara hört en massa skräckhistorier om dem och inte förstått att de faktiskt lokaliserat och fixat problemen med dem. Var väl något banalt som ett gjutskägg på fel ställe eller liknande om jag kommer ihåg rätt.

Ah gjutskägg...
Jag stod mina första 2 år och skrapade loss gjutskägg och fräsfaser med en skav från oljesumpar.
När det var extra skitbråttom och leveranserna låg efter så bestämde cheferna att det inte var lika viktigt med det där. :3freak (plus en del andra kvalitetsproblem)
Det var dock inte Bimota-motordelar. :hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top