Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 108

Ämne: Suzuki RG500

  1. #1
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273

    Suzuki RG500

    Hej!

    Har fått ett återfall till landsvägshoj med tvåtaktsmotor, så nu undrar jag hur många som hänger här har en RG500 i garaget?
    Jag åker och hämtar mitt nyinköpta projekt vilken dag som helst.
    Den är helt standard, men kan behöva lite omvårdnad så det kommer den att få.
    Ända sen jag sålde min RD350 från -83 har jag saknat en tvåtaktare, men inte länge till.
    Läste nånstans att man bör byta en del komponenter på cykeln för att få den körbar.
    Det radades upp bland annat fälgar och gaffel, men är det något mer som man byter på dessa?
    Fälgarna hade jag tänkt byta ändå, sitter ett 120 däck där bak, det är ju vad jag har fram på min gamla Genesis från -87.
    Är det någon som vet vilka fälgar som passar?

  2. #2
    superdupermoderator sportbikes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    njet
    Inlägg
    4 066
    Grattis, saknar min RG, den hade regnummer som började på HGD, kan det vara samma?

    Namn:  2011-07-16 22.44.31.jpg
Visningar: 2510
Storlek:  21,9 KB

  3. #3
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Nej tyvärr, det är inte din gamla cykel.
    Det går att kolla om de är "vid liv" via transportstyrelsen. Kollade efter min gamla RD, men den är inte bland oss längre.

    Har du några bra tips på uppgraderingar?
    Kikade lite på andra avgaspipor, är det några som är bättre än andra?
    Läste om "Jolly" och "Jim Lomas". Båda får både ris och ros.
    Någon som har erfarenhet av dessa?

    Det skall bli gott att åka "pappsmälla" igen

  4. 2017-01-22, 20:38

    Med TL´n är man herre över åskan!


  5. #4
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    936
    Var hittade man en sån? Måste vara tokdyra idag?

  6. #5
    Yamahanörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    R1M, RD500, RD350, TZR125RR, MT-07
    Inlägg
    853
    Grattis till att vara med tvåtaktare! Det är bland det bästa som finns. Me jag tycker Du skall bevara den som den är. Den är ju svincool.

  7. #6
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Var hittade man en sån? Måste vara tokdyra idag?
    En bekant hade den stående
    Den var inte billig, men inte tokdyr heller.
    Prisvärt som käringen säger när hon vart i Ullared.

  8. #7
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av cidair Visa inlägg
    Grattis till att vara med tvåtaktare! Det är bland det bästa som finns. Me jag tycker Du skall bevara den som den är. Den är ju svincool.
    Visst är den läcker, men Yamahas RD500'a är mer tilltalande för ögat. Denna tillfredsställer andra sinnen
    Vi får se vad som händer, blir troligen andra avgaspipor monterade.

  9. #8
    Yamaha samlare NisseHts avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skånelandet
    Hoj
    R1, FZR1000, RD350, DT125
    Inlägg
    936
    Och med tiden vill vi se bilder & filmer i den här tråden

  10. #9
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av NisseHt Visa inlägg
    Och med tiden vill vi se bilder & filmer i den här tråden
    Jodå, bilder kommer så småningom.
    Känner att jag har en del att lära mig om denna cykeln.

    Har kikat på dessa avgaspiporna:
    Jim Lomas
    Performance Fabrications (lite dyra)
    Jolly Moto (också lite dyra)

    Erfarenheter och fler tips om denna cykeln mottages tacksamt.
    Det har ju hänt en del på oljemarknaden sen jag var 20 kilo yngre och åkte RD350, vilken tvåtaktsolja rekommenderas idag?

  11. #10
    MCHK-Racing på sporthoj (moderator) tobbeblåröks avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    örebro
    Hoj
    suzuki RGV 250 pepsi
    Inlägg
    366
    Inom Classic racing händer det att Heikki luftar både sin RG 500 och sin RG 400. Han använder orginalgrejer på sina maskiner.
    På min egen RG250 sitter 17 tums fälgar från Suzuki gsxr 400 rr 1987. Fram fick även framgaffeln med alla bromsdetaljer följa med. endast styrstolpen fick vara kvar då CC måttet inte var lika. Däck som fungerade i junior cup, conti sport attack, 150 bredd bak, är tillräckligt bra för mig.
    För min körning, endast på bana, använder jag Castrol 747, men ska din rulla på landsvägen, kan det fungera med oljepumpen och någon annan kvalitetsolja som passar injektion pumpar. Jag har RD350 YPVS motor i min RG, sk yammagamma bygge.

  12. #11
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    502
    På RD500-fronten så anses JL ge mest bang for the buck. Efter vad jag förstått så verkar de ge ungefär samma effektökning/viktbesparing som Jollys.
    Har däremot aldrig lyckats hitta någon som faktiskt provat båda varianterna på en och samma cykel.
    Gissningsvis gäller ungefär samma sak RG500-piporna.
    Har aldrig hört någon klaga på kvalitén på någon av dem.

    Har själv Jollys på min ena RD500 och tanken är att så småningom skaffa en uppsättning JL till den andra.
    Lär dock dröja ett tag till, så en direkt jämförelse dröjer.

    Vet inte om det är tillverkaren eller materialet det hänger på, men mina Tygapipor i rostfritt på RS250n har spruckit och behövt svetsas på några ställen.
    Detta har aldrig varit ett problem med mina icke rostfria Jollys, som rullat minst 5000mil.

    Gällande olja så köper jag 20-liters dunkar med Q8 2T Racing Extreme eller vad den nu heter hos Swedol. Även Lantmännen mfl. säljer Q8-oljor. Literpriset blir som Biltema, men oljan lär vara i klass med de bästa på marknaden. Kan inte själv säga något annat, den har gjort sitt jobb väl i mina motorer åtminstone, och RS250n lär vara kinkig när det gäller oljor efter vad jag förstått. Luktar gott gör den också.
    Alterativt så blir det Castrols klassiska TTS, som dock bytt namn till Power 1 Racing.

    ..och grattis till ditt nyförvärv samt välkommen åter i tvåtaktsträsket.
    I speed up for corners.

  13. #12
    Medlem Twintorsks avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    2004 Triumph Thruxton
    Inlägg
    4 393
    Citat Ursprungligen postat av Marsupilami Visa inlägg
    På RD500-fronten så anses JL ge mest bang for the buck. Efter vad jag förstått så verkar de ge ungefär samma effektökning/viktbesparing som Jollys.
    Har däremot aldrig lyckats hitta någon som faktiskt provat båda varianterna på en och samma cykel.
    Gissningsvis gäller ungefär samma sak RG500-piporna.
    Har aldrig hört någon klaga på kvalitén på någon av dem.

    Har själv Jollys på min ena RD500 och tanken är att så småningom skaffa en uppsättning JL till den andra.
    Lär dock dröja ett tag till, så en direkt jämförelse dröjer.

    Vet inte om det är tillverkaren eller materialet det hänger på, men mina Tygapipor i rostfritt på RS250n har spruckit och behövt svetsas på några ställen.
    Detta har aldrig varit ett problem med mina icke rostfria Jollys, som rullat minst 5000mil.

    Gällande olja så köper jag 20-liters dunkar med Q8 2T Racing Extreme eller vad den nu heter hos Swedol. Även Lantmännen mfl. säljer Q8-oljor. Literpriset blir som Biltema, men oljan lär vara i klass med de bästa på marknaden. Kan inte själv säga något annat, den har gjort sitt jobb väl i mina motorer åtminstone, och RS250n lär vara kinkig när det gäller oljor efter vad jag förstått. Luktar gott gör den också.
    Alterativt så blir det Castrols klassiska TTS, som dock bytt namn till Power 1 Racing.

    ..och grattis till ditt nyförvärv samt välkommen åter i tvåtaktsträsket.
    Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
    Mvh Svetsdrängen

  14. #13
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    502
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
    Mvh Svetsdrängen
    Tack för att du bekräftade mina misstankar! Har länge funderat över om jag skall köra rostfritt eller svartstål på de kommande piporna. Nu vet jag, och som bonus blir det dessutom billigare.
    I speed up for corners.

  15. #14
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Twintorsk Visa inlägg
    Rostfritt är alltid sprickbenägnare än svart, vibrationer och värmeskillnader är rena slakten för så tunt rf.
    Mvh Svetsdrängen
    Känner till svagheterna med RF i avgassystem, och "pappsmällorna" vibrerar ju som bekant lite hårdare.
    Har en Husqvarna CR500 -83. Den vibrerar inte, den "skakar".
    Men det får nog bli ett RF system från JL. ser ut att vara 5000:- billigare än de andra för tillfället.
    Pundet har ju ramlat ner lite mot kronan
    Sen är det ju en anledning att köpa en TIG-svets till garaget

  16. #15
    Medlem uffeross avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    I garaget
    Hoj
    RG500
    Inlägg
    131
    Hejsan,

    Grattis till en kul hoj. Börja med att regga dig på detta forum http://www.rgv250.co.uk/forums/index.../36-rg-series/ Där finns ALLT!!!
    Sedan går du in på http://www.performancefab.co.uk/rg500-engine/
    Där hittar du dom bästa piporna som givetvis är dyrast...!!! Mark Dent är en av dom som vet mest om det här med RG500.
    Sedan finns Rick Lance i USA http://www.lancegamma.com/
    Mycket kunnig och hjälpsam herre som gärna svarar på frågor.
    Hos Maranello Engineering hittar du riktig RG5 porr när du drabbats av "trimma tills du svimmar" febern som ALLTID sätter in om man har RG5....
    http://www.maranello-engineering.com...da3656c089054f
    Här hittar du delar och skisser.
    http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-1...?model_q=rg500
    När det gäller att byta fälgar osv, så läs på först. Man kan göra på massor av olika sätt. Antingen behåller du den "orginal" och har den som den är. Det går att åka fort med en sån också.....Eller så börjar du bygga om den och har den som "rullande provbänk".
    MEN du kan inte jämföra med en ny modern sporthoj. Det är stor skillnad.Utvecklingen har gått frammåt otroligt mycket!!
    Mitt tips är att fixa till det som behöver åtgärdas akut, och åka med den en sommar. Tvåtakt är inte för alla. Antingen gillar man det eller så hatar man dom efter ett tag.........:-)
    Jag skruvar en del med RG5 och har en sån. Så fråga på.
    Så här ser min RG5 ut idag.
    http://www.maranello-engineering.com...s/007/moto.jpg

    Mvh Uffe
    "Loud pipes saves lives"

  17. #16
    Tekniknörd
    Reg.datum
    jan 2017
    Ort
    Kungälv
    Hoj
    RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av ufferos Visa inlägg
    Hejsan,

    Grattis till en kul hoj. Börja med att regga dig på detta forum http://www.rgv250.co.uk/forums/index.../36-rg-series/ Där finns ALLT!!!
    Sedan går du in på http://www.performancefab.co.uk/rg500-engine/
    Där hittar du dom bästa piporna som givetvis är dyrast...!!! Mark Dent är en av dom som vet mest om det här med RG500.
    Sedan finns Rick Lance i USA http://www.lancegamma.com/
    Mycket kunnig och hjälpsam herre som gärna svarar på frågor.
    Hos Maranello Engineering hittar du riktig RG5 porr när du drabbats av "trimma tills du svimmar" febern som ALLTID sätter in om man har RG5....
    http://www.maranello-engineering.com...da3656c089054f
    Här hittar du delar och skisser.
    http://www.cmsnl.com/suzuki-rg500c-1...?model_q=rg500
    När det gäller att byta fälgar osv, så läs på först. Man kan göra på massor av olika sätt. Antingen behåller du den "orginal" och har den som den är. Det går att åka fort med en sån också.....Eller så börjar du bygga om den och har den som "rullande provbänk".
    MEN du kan inte jämföra med en ny modern sporthoj. Det är stor skillnad.Utvecklingen har gått frammåt otroligt mycket!!
    Mitt tips är att fixa till det som behöver åtgärdas akut, och åka med den en sommar. Tvåtakt är inte för alla. Antingen gillar man det eller så hatar man dom efter ett tag.........:-)
    Jag skruvar en del med RG5 och har en sån. Så fråga på.
    Så här ser min RG5 ut idag.
    http://www.maranello-engineering.com...s/007/moto.jpg

    Mvh Uffe
    Strålande Uffe, många tack

    Största anledningen till att jag köpte (eller skall man säga investerade?) denna cykeln är just att jag saknat tvåtakt sen jag sålde min RD350.
    Åkte på den mellan -83 och -86, och har ångrat att jag sålde den.
    Nu kom detta erbjudandet som ett brev på posten, så jag tog ett snabbt beslut att öka på hojantalet i garaget.

    /peter

  18. #17
    Medlem Lajfs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Älvängen
    Hoj
    CB1300 & Rickman
    Inlägg
    273
    Om du bor i Kungälv åker du lämpligen till Svenssons Livs i Alvhem och köper din Q8-olja. Benny som säljer den har f.ö. tävlat på en "riktig" RG500.

  19. #18
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    502
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	RG500.jpg
Visningar:	185
Storlek:	92,5 KB
Id:	435370

    Har egentligen inget med tråden i sig att göra, men snubblade över den här bilden på nätet för någon vecka sedan.
    Känns bara så rätt att det är just en Gamma på bilden, även om en RD350 också skulle funka..
    80-tals huliganvibbar på hög nivå helt enkelt.
    I speed up for corners.

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    359
    Det är sjukt.. Hade jag haft en rd500 o en rg 500 o kvinnfolket hade oponerat sig angående dessa så hade jag varit singel direkt.. Grymmt avis på dej

  21. #20
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 582
    Citat Ursprungligen postat av Marsupilami Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	RG500.jpg
Visningar:	185
Storlek:	92,5 KB
Id:	435370

    Har egentligen inget med tråden i sig att göra, men snubblade över den här bilden på nätet för någon vecka sedan.
    Känns bara så rätt att det är just en Gamma på bilden, även om en RD350 också skulle funka..
    80-tals huliganvibbar på hög nivå helt enkelt.
    Fiesta, LN, Polo. En näpen bukett småbilar i minsta klassen. Är det gamla finska regskyltar eller ungerska?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Buy quality, cry once.

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här