Hjälp med drev som inte vill lossna! Ducati Monster 620

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Håller på och riva min ducati monster 620 då växellådan är paj (ramlar ur 2an vid höga varv) och har en kugg som inte vill komma loss.

Kört med avdragar men den bara glider ur (avrundade kanter, se bild) , ej provat med värme då jag inte har tillgång för tillfället. Så tänkte höra om ni har några tips?

Bifogar två bilder. Klicka på dem för större.





Tack på förhand! <3
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Avdragare igen, denna gång säkra dock att dom inte glider av med en stor slangklämma (metallvariant runt benen, det skulle kunna hjälpa så att avdragarbenen inte glider av... Se bild

Avdrag.jpg
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Gör som de sagt och (avdragare + slangklämma eller något annat som hindrar avdragarens armar från att glida av). Sätt avdragaren i lagom spänn, rigga en varmluftspistol så att den blåser på rätt ställe och låt det stå.

Jag skulle dra av trummorna bak på en Hudson -53. De satt som berget (en avdragare raknade klorna på) så jag riggade en liknande lösning och lät sitta över natten. Sen lossnade trummorna i princip av sig själva.

Om du lämnar varmluftspistolen obevakad så se till att den sitter säkert, i ett skruvstycke eller något sånt.

Mvh,
Ingvar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I liknande situation dela veven på Ducati. Hopplöst.
Så satte han 5-56 på veven och spände med avdragare.
Nästa dag hade det släppt.

Har varit med om liknande själv, På med 5-56, sätt i spänn, släppt efter en stund.

Varmluftpistol, kanske, men aldrig utan övervakning. Användning av varmluftpistol faller yrkesmässigt under Heta arbeten och fodrar tillstånd av platschef. Om det inte sker på redan godkänd plats. I tex verkstad.
http://www.jemfix.se/smaa-elmaskiner__3194/varmluftpistol-black-decker_9032652
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Varmluftspistol-20-kW-2000021758/

Jag tror på 5-56 och sätt det i spänn.
Så brukar det släppa efter en stund, till nästa dag.
 
Last edited:

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Avdragare igen, denna gång säkra dock att dom inte glider av med en stor slangklämma (metallvariant runt benen, det skulle kunna hjälpa så att avdragarbenen inte glider av... Se bild

View attachment 435245

Tack! Tänkte inte på det! Smart! :yoparty

Gör som de sagt och (avdragare + slangklämma eller något annat som hindrar avdragarens armar från att glida av). Sätt avdragaren i lagom spänn, rigga en varmluftspistol så att den blåser på rätt ställe och låt det stå.

Jag skulle dra av trummorna bak på en Hudson -53. De satt som berget (en avdragare raknade klorna på) så jag riggade en liknande lösning och lät sitta över natten. Sen lossnade trummorna i princip av sig själva.

Om du lämnar varmluftspistolen obevakad så se till att den sitter säkert, i ett skruvstycke eller något sånt.

Mvh,
Ingvar

Får bli så!
Tack för hjälpen :D

I liknande situation dela veven på Ducati. Hopplöst.
Så satte han 5-56 på veven och spände med avdragare.
Nästa dag hade det släppt.

Har varit med om liknande själv, På med 5-56, sätt i spänn, släppt efter en stund.

Varmluftpistol, kanske, men aldrig utan övervakning. Användning av varmluftpistol faller yrkesmässigt under Heta arbeten och fodrar tillstånd av platschef. Om det inte sker på redan godkänd plats. I tex verkstad.
http://www.jemfix.se/smaa-elmaskiner__3194/varmluftpistol-black-decker_9032652
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elverktyg/Ovrigt/Varmluftspistol-20-kW-2000021758/

Jag tror på 5-56 och sätt det i spänn.
Så brukar det släppa efter en stund, till nästa dag.

Tur man har heta arbeten då! ;D Får låna varmluftpistolen på jobb, eller köpa ny... :)
Tack!

Sätt i spänn och ett slag med hammaren så lossnar den på en gång!

Vet dock inte riktigt hur jag ska smälla till den. Ska rota o se om vi inte har en glidhammare i garaget.

02.jpg
 
Last edited:

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Tack! Tänkte inte på det! Smart! :yoparty



Får bli så!
Tack för hjälpen :D



Tur man har heta arbeten då! ;D Får låna varmluftpistolen på jobb, eller köpa ny... :)
Tack!



Vet dock inte riktigt hur jag ska smälla till den. Ska rota o se om vi inte har en glidhammare i garaget.

02.jpg
I värsta fall finns också borr som är så att säga felhängade, borra ett litet hål mitt i den krävande skruven dra i den sedan kan man skriva ut med hjälp av den, 556 och värme. Finns på Feltema har jag för mig. Detta sätt kräver dock viss försiktighet...

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
I värsta fall finns också borr som är så att säga felhängade, borra ett litet hål mitt i den krävande skruven dra i den sedan kan man skriva ut med hjälp av den, 556 och värme. Finns på Feltema har jag för mig. Detta sätt kräver dock viss försiktighet...

Sent from my ZTE A2017G using Tapatalk

Inte skruv, uten kugghjul som är fast ;) Tack ändÅ!
 

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Diverse
Hej,
Det där är primärdrevet och sitter som tusan. Ja, man ska använda avdragare men inte vanlig kloavdragare. Det går åt en specialdragare som finns hos Ducati, Kämna och liknande. Tyvärr rätt dyr, tror runt 800:- Men, det finns inga alternativ, även den avdragaren – som är rätt bitig – pajar ibland.
Och ja, jag har också hört om fall då det har funkat med kloavdragare. Lär inte vara många och aldrig sett det själv.
Föreslår att du köper rätt avdragare eller letar rätt på någon som du kan låna av, alternativt vänder dig till en Ducativerkstad som lossar den åt dig.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det är ett välkänt faktum att primärdreven sitter som #¤%#" på Duccar. Ingen nyhet.
Men påstå att det inte går att dra av med kloavdragare är inte riktigt sant. Har gjort det minst 6 gånger. Alla drev har suttit rejält fast och några käftar på märkesavdragare har gått åt och hamnat i skrotlådan.
Dock funkar det inte så bra med modeller som Kukko där det bara är två armar. Har använt trearmad avdragare sista gångerna. Konstigt nog så håller Biltemas trearmade bättre än andra märkesavdragare?

Sätt i spänn, värm lite och spänn ytterligare och fortsätt så. Gå och ta en pizza och en öl och kika på det dagen efter. Fortsätt dagen efter på samma sätt om det inte lossat och ligger på golvet
Tålamod och låta det vila över natten kan vara ett bra sätt att få av den. Några slag på avdragaren emellanåt om du ska byta vevaxellagren. Oftast släpper den efter ett tag. Du kan dock dela motorn även om du inte lossar primärdrevet men du får inte bort vevpartiet från blockhalvan eller kan byta högra lagret då.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej,
Det där är primärdrevet och sitter som tusan. Ja, man ska använda avdragare men inte vanlig kloavdragare. Det går åt en specialdragare som finns hos Ducati, Kämna och liknande. Tyvärr rätt dyr, tror runt 800:- Men, det finns inga alternativ, även den avdragaren – som är rätt bitig – pajar ibland.
Och ja, jag har också hört om fall då det har funkat med kloavdragare. Lär inte vara många och aldrig sett det själv.
Föreslår att du köper rätt avdragare eller letar rätt på någon som du kan låna av, alternativt vänder dig till en Ducativerkstad som lossar den åt dig.

Det är ett välkänt faktum att primärdreven sitter som #¤%#" på Duccar. Ingen nyhet.
Men påstå att det inte går att dra av med kloavdragare är inte riktigt sant. Har gjort det minst 6 gånger. Alla drev har suttit rejält fast och några käftar på märkesavdragare har gått åt och hamnat i skrotlådan.
Dock funkar det inte så bra med modeller som Kukko där det bara är två armar. Har använt trearmad avdragare sista gångerna. Konstigt nog så håller Biltemas trearmade bättre än andra märkesavdragare?

Sätt i spänn, värm lite och spänn ytterligare och fortsätt så. Gå och ta en pizza och en öl och kika på det dagen efter. Fortsätt dagen efter på samma sätt om det inte lossat och ligger på golvet
Tålamod och låta det vila över natten kan vara ett bra sätt att få av den. Några slag på avdragaren emellanåt om du ska byta vevaxellagren. Oftast släpper den efter ett tag. Du kan dock dela motorn även om du inte lossar primärdrevet men du får inte bort vevpartiet från blockhalvan eller kan byta högra lagret då.

Tack för svaren Milihaff och Henke!

Äntligen är man hemma igen från jobb.

Fick med mig jobbets gamla varmluftspistol. så ska snart på det igen :D
Måste även få av den förbannade muttern till statorn. sitter som as.

Kommer inte ihåg på stående fot, men bulten på statorn är "rättgängad" va? :)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Nu står kuggen på spänn med avdragare. Sprayat lite wd 40 och cargo flow (hade ingen annan penetreringsolja) får se i morgon :)
 

Hawken

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2012
Ort
Borås
Hoj
Ducati 999
Många säger värme! Skulle nog prova kyla ner det som skall bli mindre istället. kylspray....
Eller kombinera med värme på det som skall bli större och sedan knacka till.
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Ha den på spänn under natten misslyckades.

Många säger värme! Skulle nog prova kyla ner det som skall bli mindre istället. kylspray....
Eller kombinera med värme på det som skall bli större och sedan knacka till.

har precis införskaffat ny avdragare, kylspray och penetreringsolja.

Så ska värma och kyla samtidigt och försöka igen.

Annars blir det prisförslag hos Bröderna Hörberg eller något... blir det över 1500 så köper jag ducatis avdragare :X:gråta:död:(
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det var som tusan vad det sitter!

Det går inte att dra ur axeln med lager och allt och sätta axeln i en hydraulpress sen?

Annars har jag tyvärr slut på förslag...

Mvh,
Ingvar
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Det var som tusan vad det sitter!

Det går inte att dra ur axeln med lager och allt och sätta axeln i en hydraulpress sen?

Annars har jag tyvärr slut på förslag...

Mvh,
Ingvar

Värmde satan i det, kylde axlen inifrån med kylspray, sitter fortfarande som berget.
Har tightat åt en ny avdragare nu. Hårdare än förr. Sprayat med penetreringsolja.
Får se om den lossnat i morgon.

Börjar undra om kuggen inte blitt "cold-welded" till axlen.


Tyvärr går det inte då kuggen är större än lagert och kan därför inte få isär motorhalvorna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top