E85 med förgasare, kom med idéer!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
TPS är trottelpositionsgivare dvs hur mycket du gasar.

Skall du E85 konvertera och stoppa på turbo så är det till stor fördel om du väljer en motor där det görs regelbundet och där finns färdiga lösningar så du slipper tillverka allt själv och uppfinna hjulet igen.

Flest turbomotorer byggs där väl på hayabusan men den är ganska dyr. En gammal Bandit eller olje/luft GSXR. Förgasare original och tacksamma att bygga på. Finns stor erfarenhetsbank på detta forum...
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Knep ju nästan en Gixxer 1127:a där i Danmark, men tja.. Ni minns väl kanske hur den tråden slutade.. :D
Skulle väl vara om jag hittar en gammelsukka då ja. Får hålla utkik!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Försök göra dig kompis med Anders Brink eller vad han heter.
Hans motorer ska fungera 402 meter i taget åtminstone.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Man kan i princip som TS nämner trixa med E85-iblandning för att få motorn att gå magrare om den nu går lite för fett från början. Ett problem kan vara att det är praktiskt jobbigt att få till rätt blandning varje gång man tankar, samt att E85 lär kunna variera en del i etanol-innehåll.
Jag fick lösa en för fett bestyckad hoj i stunden i sommarhettan förra året. Blöddrade o gick som skit tills cirka 30% e85 frigjorde lite fina syreatomer, då gick den som den skulle igen. Märkte inte att den var felbetyckad förrän tempen gick över 25 grader..
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
MartinB, jag har inga direkta ambitioner att bli kung på strippen.
Däremot vill jag ha resurserna att åka ifrån vilken sporthoj somhelst förutsatt att den inte också är turbokonverterad. :tungan

Jag vill alltså köra med röda västen i Turbogruppen! :hihi

Twintorsk, intressant!
Som sagt, ska testa med lite olika blandningar och ser var det landar.
Om ni tycker att det är intressant så kan jag absolut göra en projekttråd.

Vad ska jag försöka mäta?

Att bara gå på smilet är väl också en metod, men inte så mätbar, och repeterbarheten minskar alltid efter tid..:D
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Finns ju egentligen inte klara kit att köpa, vissa prylar finns ju men inte som till bilar, mycket får man bygga själv,och det är ju en del av charmen av det hela. sen finns det ju dom som bygger till andra t.ex. Peter Andersson, MC express och liknande. laddar man inte för mycket så håller det ju rätt bra men man ska ju veta att tillverkarna inte tänkte sig från början att deras motorer ska klara 500-600 hk i all evighet. Men kul är det.
Har åkt 4 säsonger på strippen med BB turbo nu, kör E85 och det funkar bra för mig, enbart ett motorras hittills och kör ca 10 tävlingar per år.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Ja, får se hur mycket jag kan lösa på egen hand.
Bygga grejor heeelt från scratch blir tufft, hoppet ligger nog mer till att sätta sågen i befintliga grejor, lära mig TIG:a och sedan modifiera till lämplig passform.

Haha, jag har inga ambitioner på sådana siffror, jag önskar mig kanske 200-250 whp som slutmål.
Är ändå imponerad över att många hojmotorer verkar klara trimning bättre än många bilmotorer.

Vad är det du byggt utifrån Peterr?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du ska köra endast E85 på en förgasarmotor är det ju bara att hitta rätt bestyckning, vilket är rimligt straight forward. Vill du kunna köra både bensin och E85 i samma motor, men utan att konvertera till sprut så har jag sett en lösning där man installerar bränslepump samt en justerbar bränsletrycksregulator. På så sätt kan man manuellt skruva upp bränsletrycket när man kör E85 och skruva ner när man kör bensin. Någon på etanol.nu hade gjort så på sin förgasar-Volvo. Såklart blir justeringen dock extremt grov och potentiellt farligt på en högprestandamotor i en hoj.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Om du ska köra endast E85 på en förgasarmotor är det ju bara att hitta rätt bestyckning, vilket är rimligt straight forward.

Jag hade som tidigare nämnts problem och teorin var att de groteskt stora munstyckena förändrade undertrycket i förgasarna såpass att övergångarna mellan låg-mellan och mellan-hög inte blev bra.

Skulle jag gjort detta idag skulle jag valt en maskin med insprut och konsulterat någon med erfarenhet som t.ex MotoSpeed.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
En konvertering till E85 kommer mest göras för lärandets skull, och i det ingår konvertering till sprut.

Ola, lösningen är smart men som du säger är den lite farlig då man inte har samma koll på en fuggemotor som en med sprut. Det är för mycket mek/fysik med förgasare för min del, jag föredrar en processorstyrd lösning så att jag vet att blandning/tändning blir rätt.

Kommer endast %:a nu med VTR:en för skoj skull. Tack för all imput!
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag har byggt på en Honda Blackbird av den enkla anledningen, billig i inköp och dom håller bra för turbokonvertering. Kolvar och vevstakar är det ju samma pris på som till andra märken, däremot så är det inte lika gott pm färdiga delar som kolvar, vevstakar, dragskruvar och liknande, men det finns så att det räcker att förstärka med. Meningen från början var att bygga ett så billigt bygge som möjligt, men det spårade ju ur som vanligt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Bränsleförbrukningen ökar väl med ca 40% i liter med E85.
http://www.dn.se/motor/nyheter/sa-mycket-drar-e85-bilar/
Med 50% bensin och 50% E85 borde det bli ca 20%.
Allt under förutsättning att bensinsystemet , slangar, packningar osv på VTR tål E85.
Tål bensinsystemet inte E85, ja då är det kanske färdigkört med VTRn ? :va

Nja. Etanol innehåller ca 70% av energin jämfört med bensin. Det medför att under förutsättning att man får bra förbränning och justerar munstycken eller insprutning så skall man få ca 25-30% högre förbrukning.
I praktiken så är förångning lite sämre för etanol varför förbränningen kan bli något sämre med följd att man får en lite större ökning. Har man otur på kan man få uppåt 40% ökning men då är det beroende på att motorn är dåligt optimerad för etanolförbränningen.

Men det är helt korrekt att med lite otur så finns det delar som inte tål etanolen och då kan det bli en dyr historia.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Innovates bredbandslambda (sensor+display) och byta till större munstycken i förgasarna borde väl räcka långt?
Lätt billigast i allafall.
Går även enkelt att överladda om det skulle falla dig i smaken.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej alla
har kört e85 på mikuni på RS36or 38 or o mikuni tmr 40or ,ca 5 års tid,
berättar lite om det man lärt sej
rättar upp lite tyck o tänk ,vanlig hoj inte värt besväret, men om för skoj o lära ,är en som nämnts innovate bredbandslamda (1800-2000 spänn (kolla att du får den korta lamdasondskabeln för motorcycklar)
ett billig måste, ja inte enbart till e85 perfekt till bensin med,

e85 förångningshastighet , kallt ute lite svårtänd/långsam föha,vvi norma´l motortemp så ligger den på mer än det dubbla (e100/metanol=2,7 gånger så kyleffekten är hög för e85. motorn går mycket kallare,

kallar=bra ,toppen för luftkylda motorer med värmeproblem
e85= ca104 oktanigt ,toppen för högkomp o turbo, kyleffekten lika så ,även kallare tätare insugsluft
e85 finns lite syre =effekt, vid optimal blandningsförhållande är det lite högre förbränningshastighet =effekt
(förbrukning ja ,,,i lågkompad motor ,ingen fördel säkert +30procen mer bränsle,

min högkompade e85 180+hk 1330cc motor (ca 25-30 procent upp på alla munstycken )
drar ca 0,7 medelsförbrukning ,,ja ni såg rätt

förbrukning.Högkomp ungefär lika med bensin vid normalkörning (om man har mer förtändning upp till 4000 t varv, men samma max förställning (min cyckel 38 grader redan vid 2500-11000v utan spik )med bensin 5500v med spikningar)max 38 fullt utslag
min

Öka bränsletrycket tror jag är väldigt svårt /över ca 0,25 tryck så stänger inte nålventilerna o det trycker ohejdat bränsle in i motor

Negativa upplevelser
ja tapparna finns nästan bara i Sverige några i Norge, ett antal i tyskland (men det kan vara en 30 mil emellan)
så crossbuss till utlandet , fullbombad med e85 är det som gäller

e85 har annan densitet så nålventilerna har svårt att täta alltid (lagt nog 4000kr på nålventiler ca 275st)
så rättvardetär så går den på 2-3 burkar, eller står vid soppjuset med en pöl under
eller glömma kranen med pöl under
mera neg ,, måste köra igenom med bensin innan avställning iaf om den står varmt över vintern,
iom högre förånghast så blir det lätt "vitpullver" ifuggen

bra om man har axpump vid kallstart ,den gillar mycket soppa när den är kall (låg förång du vet)
ja detta är mina erfarenheter gäller säker inte alla hojar,dom är ju individer o har sitt eget liv
hej igen
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
caca: Hur har du upplevt problemet med bränsleutspädning i oljan, verkar inte vara så många oljor som gillar Etanolinblandning men om man kör annat än strippen kanske det hinner dunsta ur den varma oljan?
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
TPS trottle position sensor = Yamaha R1 akilleshäl...:fakta

sulfathalten i E85 är väl inte jättesnäll mot nicasilen i cylindrar heller...

googla på E85 Yamaha R6 så hittar du massa jänkesidor om det...

100cl. bensin motsvarar 138cl. E85

mvh
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
caca: Hur har du upplevt problemet med bränsleutspädning i oljan, verkar inte vara så många oljor som gillar Etanolinblandning men om man kör annat än strippen kanske det hinner dunsta ur den varma oljan?

Etanolbilar har ju 500-mila service av den anledningen... många som missat servicen har fått byta motorer i 100k. klassen för motorbytet.

mvh
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Fast det problemet har du ju på bensinbilar också när oljan koxar p.g.a korta snabba körningar, många märken som börjar dra olja på moderna lågfriktionsmotorer. Problemet med etanolbilarna är ju kallstarterna där dom startar på bensinen och sedan går etanolen ner i oljan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top