Nej, kamkedja är inte bättre än kamrem.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag var en gång i tiden spekulant på en Volvo 360 med B19 och träffade säljaren på en parkering i Nacka. Vi diskuterade bilens bra och dåliga sidor och jag frågade om den drog olja. "Nä, olja har jag aldrig behövt byta".
Den snurrade ganska lätt på startmotorn, men den stora överraskningen kom när han stängde av tändningen. Motorn ville inte sluta snurra utan lät helt kompressionslös.
-------
Vad gäller kamdrivningen på B19 så råkade brorsan ut för att remmen flyttade sig några kugg när han studsade i ett dike med sin 360 GLT. Bilen gick, men orkade inte som vanligt.
???? underbart
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
De flesta jänkare har inte ens överliggande kamaxel.

Jag har nämnt flera motorer som är skottsäkrare än både Jeeps hyvelbänk och GM-s 350. Det är bara den lilla detaljen att de har mer än dubbla litereffekten.

Som om din tusenkubiks sporthoj hade 35 hk, klart skiten håller hur länge som helst då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Sen ska man ju inte stirra sig blind på hk. en chrysler 360 från 60talet ger dryga 500nm ur 5.9 liter. Det är ju inte speciellt många 2liters sugmotorer som ger mycket mer än 100nm per liter.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Sen ska man ju inte stirra sig blind på hk. en chrysler 360 från 60talet ger dryga 500nm ur 5.9 liter. Det är ju inte speciellt många 2liters sugmotorer som ger mycket mer än 100nm per liter.

Ja och Pmax vid förbränning är nog så slitsamt för motorn, medans toppeffekten ur en sugis kommer på varv. Lite som när Saab åt växellådor till frukost. Inte alls konstigt med över 400Nm redan vid 1900v/min. Det är rätt stygga smällar som levereras på vevaxeln det.

Jag är villig att hålla med, liter-vrid är nog en mer intressant jämförelse.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, det motsvarar 165 Nm ur en tvålitersmotor. Jag känner på rak arm inte till en enda vanlig tvålitersmotor som ger lägre motsvarande vridmoment.

Poängen är att det inte alltid är så märkvärdigt bara för att det är dyrt, eller stort.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När det ska jämföras motorkonstruktioner brukar det bli olika enhet på effektiviteten beroende på debattörens eget favoritmotorslag. På en Porscheklubbsträff råkade jag säga något om litereffekten i en Cayenne turbo av första generationen som var runt 100 hk/liter vilket är vad jag ser som gräns för när en motor utan turbo har nått vad som är acceptabelt.

Egentligen spelar ju inte volymen så stor roll praktiskt utan effekt per kg är väl viktigare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min fesiga tolv år gamla lågvarviga och luftkylda BMW-boxer har en litereffekt på 92 hk (110hk) och vrider ur sig ungefär 92 Nm/liter (110Nm) också. :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en SAAB 900 OG som jag inte servade på 11 år.

Sedan gav jag bort den, han körde ytterligare något år med den och sålde den.

Nu när jag söker på regnumret så finns det ingen bil med det regnumret längre, så den har nog tillslut gett upp.

Det var förövrigt den Saaben jag körde 200km/h med på någon bild jag la upp här, inte illa för en gammal sugmotor.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.

Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...

Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?
Du har själv svarat på frågan! :D

ett sätt att tjäna pengar

En avvägning så man inte går för långt så kunden väljer något annat.

Nja. Det är väl inte riktigt så enkelt.

Dels så kördes bilar då inte lika mycket som dom gör nu. Då var det många bilar som gick långt mindre än 1000 mil om året.
Dels så var dom allra flesta motorerna då av "non interference" typ vilket innebär att det inte blev ventilsallad om remmen havererade. Det var bara att lägga på en ny rem och köra. Det fanns således inte ett lika stort behov av att byta remmen då.
Dels är det också så att då hade dom flesta bilar ingen AC och Servo av modellen större ratt (Alternativt större armmuskler). Dvs det var färre hjul och axlar som skulle ut på framsidan och drivas av remmar eller kedjor. Det var oftast bara kammen och vevaxeln som satt ihop och sedan satt generator och eventuellt fläkt på en egen.
Idag är det några till axlar som ska ut och eftersom dom envisas med att försöka bygga motorerna så kompakta som möjligt så blir det trångt och dom åker på att göra mer eller mindre fantasifulla dragningar av kamrem eller kedja.

För att slippa hålla på med justeringar av spännare som delvis behövs för att dragningarna är vansinniga så sätter man in hydrauliska spännare (alt fjäderbelastade) för att man ska kunna hålla jämn spänning på remmen/kedjan under längre tid. Delvis blir det nödvändigt eftersom man bygger motorutrymmet så kompakt att det kostar en smärre förmögenhet så fort man ens ska tänka på något som inte är synligt och åtkomligt direkt när man öppnar huven eftersom man i stort sett måste montera isär halva bilen för att komma åt något annat än tändstift och oljepåfyllningslock. (Överdriver lite).

Dvs vi har idag fler hjul och axlar som skall ut i fronten på motorn och då blir man mer eller mindre tvungen att dra kankedja/rem runt det och då får man idiotdragningar och större slitage.
Dessutom har man interference motorer vilket gör att man måste byta med vissa intervaller för att undvika dyra reparationer.
Man har också i sin jakt på att bygga bilarna kompakta (mycket motor i litet motorutrymme) och vår önskan att ha en massa extrautrustning (Servo, AC mm) skapat en situation där det är dyrt att underhålla och kontrollera eftersom man måste ta isär så mycket för att komma åt.

se bara på en så enkel sak som lampbyte i många moderna bilar.
Fram till milennieskiftet så var ett lampbyte på dom flesta bilar frågan om att ha en ny lampa och sedan lägga 2 minuter på att ta ut den gamla och sätta in den nya. Numera är det många bilar där det tar en mekaniker med erfarenhet och specialverktyg en halvtimme för att skruva bort grejor för att kunna komma åt att byta lampan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.

Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...

Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?

Sen kom Italienarna på den underbara iden att driva servopumpen med kamremmen och använda olja som blev sirap vid minusgrader i servon #Fiat
Varje kallstart innebar risken för ett totalhaveri när man vred på ratten.

Och visst fan gick remmen av på gamla alfor, men eftersom inte kolvar och ventiler nådde ihop så var det tämligen odramatiskt och kunde fixas på en timme med en rem som kostade strax mer än dagstidningen.

Gamla Opel Kadett GSI 8V gick remmen ofta av på, utan skador, sedan satte dom 16V topp på dom och då innebar ett rembrott skador som gjorde att bilarna gick till skrot.
 

record collector

shaken, not stirred
Gick med
26 Jan 2017
Ort
Lönneberga
Hoj
Yamaha Virago
Kamkedja eller kamrem beror väl främst på hur ofta remmen ska bytas samt hur man sköter oljebytena, i synnerhet om man har kedja.

Själv väljer jag nog oftast bilar med kedja. Har aldrig någonsin behövt byta kedja.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
I serien anekdoter från ungdomen så har jag bytt kedja på en bil en gång. Det var en BMW 2002 där kedjan lät illa. Jag köpte en kedja med kedjelås på så det var bara att ta bultsaxen och klippa den gamla kedjan och montera den nya.
Nu när kedjan var tyst gick det alldeles utmärkt att höra att ett vevlager hade gett upp. Då kunde jag motivera en uppgradering till 2,2 liter med högglanspolerad vev och stakar osv...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen kom Italienarna på den underbara iden att driva servopumpen med kamremmen och använda olja som blev sirap vid minusgrader i servon #Fiat
Varje kallstart innebar risken för ett totalhaveri när man vred på ratten.

Och visst fan gick remmen av på gamla alfor, men eftersom inte kolvar och ventiler nådde ihop så var det tämligen odramatiskt och kunde fixas på en timme med en rem som kostade strax mer än dagstidningen.

Gamla Opel Kadett GSI 8V gick remmen ofta av på, utan skador, sedan satte dom 16V topp på dom och då innebar ett rembrott skador som gjorde att bilarna gick till skrot.

Årets inlägg :tummenupp

Sportbike var kanske på lyset när han skrev rubriken, nä men folkvagn kommer aldrig bli en måttstock när det ska till att bedöma om något är bra :fakta
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det "bästa" jag råkat ut för i kamremshaveri var också på en Ajdå A4. En 1.8T närmare bestämt.

Lagret i löprulle för drivremmen hade gått ner sig, tvingade därmed drivrem men inåt. Denna hamna innanför vevaxelhjulet, slet ett jack i kamremsplastkåpan och tryckte in sig själv likt confetti på sprayburk, trasslade in sig i kamremmen som såklart fick vevaxeldrevet att hoppa över några tänder.

18 krökta ventiler. Endast 3an hade två fungerande avgasventiler. Resten var endera av eller lätt deformerade.
Inte lönt att renovera...

Rem är jävligt utsatt. Å sen läcker packboxen och oljar ner hela rasket och gör allt helt odugligt...

Hatar gummisnodd. Men det ger bra klirr i kassan vid servicen :banana

Edit

Och kan man utan att skämmas sätta sitt namn på denna styggelse till konstruktion. .Ja. . Alltså denna sortens ingenjörer ger jag inte mycket för...

30tdi-2.jpg
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det "bästa" jag råkat ut för i kamremshaveri var också på en Ajdå A4. En 1.8T närmare bestämt.

Lagret i löprulle för drivremmen hade gått ner sig, tvingade därmed drivrem men inåt. Denna hamna innanför vevaxelhjulet, slet ett jack i kamremsplastkåpan och tryckte in sig själv likt confetti på sprayburk, trasslade in sig i kamremmen som såklart fick vevaxeldrevet att hoppa över några tänder.

18 krökta ventiler. Endast 3an hade två fungerande avgasventiler. Resten var endera av eller lätt deformerade.
Inte lönt att renovera...

Rem är jävligt utsatt. Å sen läcker packboxen och oljar ner hela rasket och gör allt helt odugligt...

Hatar gummisnodd. Men det ger bra klirr i kassan vid servicen :banana

Edit

Och kan man utan att skämmas sätta sitt namn på denna styggelse till konstruktion. .Ja. . Alltså denna sortens ingenjörer ger jag inte mycket för...

View attachment 435408

Ungefär den där har jag också råkat ut för för en massa år sedan på en Audi 100 2,5 TDi.
Den fjäderbelastade remspännaren till multiremmen var sliten så den låg snett och sabbade multiremmen som kilade in sig under kamremskåpan och fick kamremmen att kugga över. Samtliga ventiler sabbade. Tror det kostade drygt 30 000 att fixa det.

Det mest irriterade var att dom påpekade det på servicen och varnade mig för att köra för mycket och helst villa behålla bilen tills dom fått hem en remspännare och bytt den. Men jag tyckte att jag behövde bilen och bokade istället en ny tid för att byta bilen en vecka senare. Två dagar senare var det dags för motorrenovering istället. Riktigt korkat prioriterat av mig om man säger så.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kamkedja eller kamrem beror väl främst på hur ofta remmen ska bytas samt hur man sköter oljebytena, i synnerhet om man har kedja.
Själv väljer jag nog oftast bilar med kedja. Har aldrig någonsin behövt byta kedja.
På min gamla MB 200 diesel höll kedjan i 48000 mil..
Sen såldes bilen..
Nuvarande 4-hjul har rem, ska in i närtid för byte, (12000mil alt 10 år), lokala verkstaden gav ett bra pris..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På min gamla MB 200 diesel höll kedjan i 48000 mil..
Sen såldes bilen..

På min 1980 300TD (OM617 diesel) har jag mätt upp kamkedjan mha servicehandboken. Mätklocka på ventil, gradskiva osv. Och kedjan var med råge inom service limit. Men OM615, OM616, OM617-motorerna brukar ju kallas för one million mile engines.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
På min 1980 300TD (OM617 diesel) har jag mätt upp kamkedjan mha servicehandboken. Mätklocka på ventil, gradskiva osv. Och kedjan var med råge inom service limit. Men OM615, OM616, OM617
För att temporärt gå helt OT, rullar den gamla MB-taxin f 60-talet i Sthlm fortfarande? En 190-200D?
Sist jag hörde talas om den hade den rullat över 120 000 mil..
Undrar om man bytt kamkedjan? :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top