Nej, kamkedja är inte bättre än kamrem.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...

På Renaulten jag har, så visas oljenivån i färddatorn varje gång jag startar.
Litar naturligtvis inte på den, men det finns oljesticka också.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .
Jag tillhör skaran som upplevt att bakelitdrevet tappat tänderna mitt i en omkörning. Lyckligtvis kunde jag svänga av utan missöden och bli bogserad till en mack. Eftersom jag hade en annan B20 i bagageutrymmet kunde jag ta drevet från den och åka vidare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .

Det konstiga med vw:s problem är att de höll fast vid sin konstruktion så länge trots många(förhållandevis) haverier. De förklarar lite av problemet med slarv med oljebyten. Men det låter lite för tunt för mig.

Vinande ståldrev är ju lösningen! :yoparty
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.

Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...

Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Kamrem var inget större problem på 1960- och 1970-talet, massor av tex Fiater, Alfor och Citroën GS körde omkring med högvarviga motorer år ut och år in utan att råka ut för haverier pga kamremsproblem.

Men plötsligt blev själva BYTET ett sätt att tjäna pengar: Billigast möjliga rem monteras på omöjligt vis tillsammans med sämsta sortens spännrullar och så måste man plötsligt byta med 6000/9000/12000 mils intervall. Och då tar man fram kamkedja som lösning på problemet, dvs inte kamkedja som förr utan på ett NYTT sätt med vansinnig dragning, usla material och märkliga spänningsmekanismer som orsakar haverier på nya bilar...

Var är logiken? Vem fan har efterfrågan den där skiten? Är tyska motorkonstruktörer helt dumma i huvudet?
Du har själv svarat på frågan! :D

ett sätt att tjäna pengar

En avvägning så man inte går för långt så kunden väljer något annat.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kunden är ju dum i huvudet så det kan man ju inte gå efter. :fakta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har både en nivågivare och en oljesticka på båda bilarna. Även om nivågivaren i den ena varnar EFTER att oljetrycksvarningen hoppat igång (och den måste släckas manuellt)... :gnissla

Så, oljestickan är för att hålla löpande koll på nivån så man kan fylla på innan man blir varnad. Hur det är på bilen i fråga vet jag inte. Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.

Jag hade ingen aning att de fanns nivågivare... Men de kan nog mer bero på att man bara kör gamla bilar som man kan meka me, å kolla oljan me sticka...
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.

Ja, det är alldeles sant :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Citroën har haft oljenivåmätare sedan 1975 iaf...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.

Ja, det är alldeles sant :dummer

Det kan va ett Troll också. Jag har en arbetskamrat som gillar att hitta på sådana saker och gillar att se reaktionen... :dummer
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, Ferraris motorer har ju alltid varit kända för att tåla väldigt mycket. Not.

Mellan 1960- och 1990-talet hade man motorer som trots all fin teknik och påkostade lösningar hade en litereffekt av cirkus 100-120 hk/liter, dvs treliterstolvan i 250 GT fick ur sig 330 hk vid 7500 rpm nånstans, förvisso till ackompanjemang av ett ljud och motorkaraktär värd att mörda för, men det var inte ens då särskilt häftigt i jämförelse med ens vanliga Fiat 125 eller Alfa GTV som lätt nådde denna litereffekt med motsvarande häftig förgasarbestyckning. För att inte tala om när Abarth satte tänderna i dessa bilar.
I nordanland, där B18B ansågs vara en sportmaskin och familjebilar höll sig mellan 30 och 45 hk i vanliga fall, fattade man även fortsättningsvis ingenting.

Tillbaka till Ferrari (lätt att tappa tråden i mobilen med Tapatalk, man ser ju inget):
Bilarna har dessvärre byggts med en kvalitet fullt motsvarande den vanliga från stövellandet, vilket har betytt att man struntat helt i servicevänlighet, hållbarhet och slitstyrka. Den som fingrat på en sjuttiotalsporsche och en dito Ferrari vet precis vad jag menar.
Det lustiga är att en Fiat från samma år är riktigt bra: 131 Mirafiori med twincammotorn i senare tappning vann inte få rallyn på sin tid, särskilt motorn var en juvel liksom på de flesta italienska bilar. Med kamrem.

Detsamma gäller faktiskt i de flesta fall franska bilar; mycket välkonstruerade maskiner med både karaktär, litereffekt och slitstyrka men kraftigt lidande av det franska skattesystemet som likt det italienska bestraffade volym (it) och effekt (fra).
Men grejorna höll, till skillnad från tyskt skit och svindyra "superbilar".
Jänkarna då? Med tanke på den extremt låga litereffekten och de grova dimensionerna är det en bragd att kunna bygga något så uselt ifråga om hållbarhet. Vare sig kamrem eller kamkedja. Knappt kam ens, om man skall vara ärlig...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jo, Ferraris motorer har ju alltid varit kända för att tåla väldigt mycket. Not.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

jag måste motsätta mig helt det sista du skrev om amerikanska bilar.
Tröttnade på min audi av nyare årsmodell och sålde den. Köpte istället en gammal jeep. Rak 6 på 4 liter. Saknar allt vad effekt heter. Men satan vilken slitvarg. Samma sak med chevas 350. finns fan ingen mer skottsäker motor. förutsatt att man ger den ny olja lite då och då.

Sen har dom flesta jänkarna kamkedja. med endast ett drev på veven och ett på kamen. dvs idiotsäkert.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De flesta jänkare har inte ens överliggande kamaxel.

Jag har nämnt flera motorer som är skottsäkrare än både Jeeps hyvelbänk och GM-s 350. Det är bara den lilla detaljen att de har mer än dubbla litereffekten.

Som om din tusenkubiks sporthoj hade 35 hk, klart skiten håller hur länge som helst då.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Att komma dragandes med medeltid i referens är lite som när man jämför två religioner. Bara för att den ena slutade med sitt barbari 600år före den andra gör ingen bättre..

Nåväl. Nej, de är kanske inte "servicevänliga". Men det bekymrar inte en ägare heller.
Vill man ha något sådant kan man ju välja något av de där andra du radade upp.

Oavsett deras tillkortakommanden i övrigt, men kamdrivningen rasar inte gärna iaf. Och det var det trådan handlade om... :fakta :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.

Ja, det är alldeles sant :dummer

Det där gjorde jag med en Volvo 240 en gång i tiden. Men, jag försökte ju medvetet ha ihjäl motorn. Körde utan olja på oljestickan i 20 mil en omgång, till slut skramlade och skrapade motorn så det gjorde ont i själen coh jag fyllde på olja igen. Lyckades inte ha ihjäl stackarn på 2-3 år. Då jag sålde den, och den glada köparen plockade i motorn i en folkrejsbil, var köparen mäkta imponerad av hur bra motorn gick och hur lättstartad den var. :3freak
Han var dessutom väl medveten om hur jag behandlat motorn, men han fick bilen för några hundra.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vi hade en annan sköning inne som körde Ford, han skröt om att han inte hade servat den på tio år, det behövdes inte eftersom han fyllde på fyra liter per år.
Dessutom sade han sig ha ett extremt bra motor-öra och skulle genast upptäcka ifall motorn skulle drabbas av minsta driftstörning.

Ja, det är alldeles sant :dummer

Gamla motorer tålde nog lite mer än idag, hade en opel 80-tal som när jag 1,5år efter köp fick för mig att kolla oljan i efter att lampan blinkat hela vintern vid inbromsning, fick i 4liter innan det var fullt, enligt boken skulle den rymma 4 om man bytte filter, annars 3,5....

Var ett nödköp för 2 papp istället för hyrbil men den bara gick och gick så han fick vara kvar, enda oljan han fick men det var för jag skulle dra flyttsläp och det var enda bilen med drag så jag ville verkligen inte den skulle lägga av innan flytten, annars hade han inte fått någon. :D

Jag försökte verkligen döda den motorn men han gick 3år till innan jag körde den till skroten, motorn gick hur bra som helst men underredet var bortrostat tyckte herr besiktningsman....och min vän som tackade för lånet en gång med att dra den genom en tvätt, hans familj uppskattade inte underredsdusch! ....mig roade det förvisso när han lämnade den och alla stank unket biltvättsvatten. :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag var en gång i tiden spekulant på en Volvo 360 med B19 och träffade säljaren på en parkering i Nacka. Vi diskuterade bilens bra och dåliga sidor och jag frågade om den drog olja. "Nä, olja har jag aldrig behövt byta".
Den snurrade ganska lätt på startmotorn, men den stora överraskningen kom när han stängde av tändningen. Motorn ville inte sluta snurra utan lät helt kompressionslös.
-------
Vad gäller kamdrivningen på B19 så råkade brorsan ut för att remmen flyttade sig några kugg när han studsade i ett dike med sin 360 GLT. Bilen gick, men orkade inte som vanligt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top