Nej, kamkedja är inte bättre än kamrem.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
2006:a

kedjan på bilden är till balansaxlar/oljepump, men den har åkt med runt och slagit sönder så mycket som möjligt.
Kunden sa att oljetryckslampan har lyst till och från i ETT PAR VECKOR!!!

Såg motorn till en Rocket 3 med en sådan ägare. Denne märkte att lampan började lysa och körde då till verkstaden!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi kör långt med bilarna.
Skitmärken.
Ssang yong, Peugeot, Renault, Fiat är de senaste.
Trots körsträckor på över 20 000 mil innan vi avyttrat dem, så har jag aldrig behövt fylla på olja mellan servicearna.
Aldrig mer en VAG.

Edit: Fan.
Jag har ju en VWboxer i maskinhallen.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Många franska bilar har sedan +40 år haft oljenivågivare. Tyskar har en tradition av att köra fort och länge med luftkylda motorer på autobahn, och då kollar man ju oljan varje gång man tankar.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Oljenivå givare är det den digitala varianten av oljesticka????
Isf är det bra att man inte har någon nyare variant av bil...

Jag har både en nivågivare och en oljesticka på båda bilarna. Även om nivågivaren i den ena varnar EFTER att oljetrycksvarningen hoppat igång (och den måste släckas manuellt)... :gnissla

Så, oljestickan är för att hålla löpande koll på nivån så man kan fylla på innan man blir varnad. Hur det är på bilen i fråga vet jag inte. Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men, de flesta kollar aldrig oljan i bilen nuförtiden.

Varje gång jag öppnar huven, oavsett om det är spolarvätska som ska fyllas på, eller grannens bil som ska kablas igång, dessutom ungefär var tredje/fjärde tankning.

Jag behöver sällan fylla på mellan oljebytena, och då max en dl eller två
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Brorsan har en Opel opc med "Saabs" v6a med turbo. På den kugga Kamkedjan över förra vintern när det va - 20 grader vid startförsök. den hade inte gått så långt heller och ingen oljud från kedjan innan.....
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ingen som gnäller på hojar med kamkedjor.. märkligt. Fast dom går ju sällan några 20k mil heller.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen som gnäller på hojar med kamkedjor.. märkligt. Fast dom går ju sällan några 20k mil heller.

Jag tycker inte det är märkligt att inte gnälla på hojar med kamkedja. Det står två hojar i garaget som rullat över 20 000 mil och en som närmar sig det men den har stötstänger...
 

Snowman89

Guest
Ingen som gnäller på hojar med kamkedjor.. märkligt. Fast dom går ju sällan några 20k mil heller.

Mjae det stämmer väl inte direkt..
Jag som bara kör KTM har då upplevt en hel del bekymmer.
From 2007 så började KTM köra med en liknande variant av kamkedjespännare som bilarna.
Från det året så började det också säljas manuella kamkedjespännare till att ersätta de hydrauliska spännarna just för att de var så opålitliga och då det hände att de tappade spänningen och också gjorde att kamkedjan slackades och hoppade någon kugg..

Så jodå, hojar med samma konstruktion (kamkedja och hydraulisk spännare) har visst samma bekymmer.
Vet också att det finns en del sporthojar där det är mer eller mindre vanligt att man byter ut de hydrauliska spännarna mot mekaniska diton.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är väl inget fel på kamked i sig, kanske mer Vag som drar den helt fantastiskt knäppa rutter. Sen att tro att kamked är att likaställa med noll underhållsbehov är ju rätt dumt och väl en stor del av problemet.
Fast med en mupp som lallar runt en vecka utan oljetryck kan nog förstöra även de starkaste motorkonstruktioner... :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mjae det stämmer väl inte direkt..
Jag som bara kör KTM har då upplevt en hel del bekymmer.
From 2007 så började KTM köra med en liknande variant av kamkedjespännare som bilarna.
Från det året så började det också säljas manuella kamkedjespännare till att ersätta de hydrauliska spännarna just för att de var så opålitliga och då det hände att de tappade spänningen och också gjorde att kamkedjan slackades och hoppade någon kugg..

Så jodå, hojar med samma konstruktion (kamkedja och hydraulisk spännare) har visst samma bekymmer.
Vet också att det finns en del sporthojar där det är mer eller mindre vanligt att man byter ut de hydrauliska spännarna mot mekaniska diton.

Hydralisk kedspännare på min kawa, funkar hur fint som helst. :)
Styrskenorna i plast, dock, not so much. :3freak
 

Snowman89

Guest
Hydralisk kedspännare på min kawa, funkar hur fint som helst. :)
Styrskenorna i plast, dock, not so much. :3freak
Jag har aldrig påstått att just kawa har problem med det.
Däremot skrev jag att det finns hojar som har bekymmer med kamkedja/hydraulisks sträckare..

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sitter nåt attomatiskt fjäderbelastat haksystem på min triumph, det verkar ju tämligen idiotsäkert.
 

Snowman89

Guest
Sitter nåt attomatiskt fjäderbelastat haksystem på min triumph, det verkar ju tämligen idiotsäkert.

Bra skit!
KTM's 4T 00-07 (säker andra år också..) hade samma system och det funkade fin-fint.
Sen bytte de till hydrauliska spännare från 07-.
Det roliga är att det finns både manuella spännare samt fjäderbelastade spännare, samma typ som de redan hade på de äldre hojarna, att köpa även till de nya hojarna, istället för den hydrauliska som KTM valde.. :banana
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hejja för drevdrift & stötstänger! :yoparty

Nja, det finns svarta hål på den marknaden oxå. Gamla Volvo B20 backelitdrev som fick bytas till vinande ståldrev. (vi som var med när elden uppfanns) .

Det konstiga med vw:s problem är att de höll fast vid sin konstruktion så länge trots många(förhållandevis) haverier. De förklarar lite av problemet med slarv med oljebyten. Men det låter lite för tunt för mig.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top