Honda VTR 1000 Firestorm, förbrukning

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Har tittat på en fin VTR 1000 och bestämde mig i princip för att köpa den. Hade hört att de var lite törstiga men tog det med en nypa salt, men idag har jag läst lite mer och insett att det är ett verkligt problem.

Alla recensioner om Firestormen säger samma sak - fantastisk allround cykel som är riktigt driftsäker, MEN... FÖRBRUKNING! Har läst lite tester med jämförbara cyklar, typ TL 1000 (insprut förvisso) och förbrukningen flaggas inte alls. Fiskör man så drar den 0,8... kör man lite inspirerat är man uppe i 1 liter /milen, för mig är det helt uppåt väggarna för mycket. Är Firestormen i en klass för sig när det gäller förbrukning?

Hur är det med övriga förgasarförsedda twinnar? Drar de ungefär lika mycket som Firestormen så känns det mer ok, då inser man kanske att det beror mer på förgasare + litertwin kombon. Drar den däremot mer än övriga så känns inte köpet helrätt. Med mina beräkningar kommer jag få tanka var tredje dag om jag ska pendla till jobbet (5 mil sammanlagt tur och retur).

Ge mig lite värdefull info nu! Tycker hojen är riktigt snygg, älskar v-twin och är sugen på att köpa den... men med detta i åtanke så hindrar det mig från att ta det sista steget.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har inte jag ägt någon twin, men rent spontant låter en liter som hur mycket som helst.
Min fyrcylindriga gamla förgasarhoj går på 0,6 om jag kramar kurvor sådär lagom inspirerat för gata.
Har rekord på 0,38 över en tank, med mycket stadskörning. Så att den ska dra det dubbla bara för att den saknar två cylindrar låter ju faktiskt lite knas.

:va
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Min TL 1000R drar ca 0,6 i genomsnitt och då kan man gasa ganska hårt. 1290´n går lite snålare..
Vad var det som var dåligt med Tillern?

En väl injusterad förgasarhoj bör ju inte dra mer än en insprutare ...:gnissla
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Min TL 1000R drar ca 0,6 i genomsnitt och då kan man gasa ganska hårt. 1290´n går lite snålare..
Vad var det som var dåligt med Tillern?

TL1000S. Finns en del, men de största är "livsfarlig" bakdämpare samt sprickor i ram.

Hur kan 1290:in gå snålare än 0,6?

Jag tänker att Firestormen kanske upplevs som mycket mer törstig, eller att det iallafall är ett problem eftersom tanken är så liten.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Törstig o törstig, kört min på 0,55-06 vid lugn körning, men kör man full spett, så börjar man närma sig litern, fast jag personligen skiter i hur mycket bensin en hoj drar,bara man trivs med hojen .... ;)
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Troligen lätt orelaterat, men jag fick upp min förgasar cbr600 i 1,25l/milen :glömdet

Hade iofs jävligt bråttom och pizzadrev bak..:crash
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

Har min hoj både som pendlarhoj och bushoj, därmed tycker jag att förbrukningen är av intresse. Hade jag däremot bara kört ett par 100 mil om året hade jag givit blanka fan i förbrukningen...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ägde en Firestorm ett par år. Snittade 0,6-1,0 ungefär. Fullgasade man mycket så märktes det helt klart på tankningsfrekvensen. Vid mer normal körning var det inget extraordinärt.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

Det är väl kanske inte det ekonomiska som gör att jag bryr mig i första hand, men en räckvidd på 20 mil eller mindre är rätt tröttsamt i längden.

En tidig Firestorm har 16-liters tank...
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Vtr har svårt att gå bra. Det gäller speciel?t med slip in. Dom två jätteförgasarna kräver noggrann optimering för att hojen skall gå bra. Även två kugg mer bak gör den trevligare.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Min firestorm drog runt 0,6-0,9L beroende på hur hårt man varvar den. Du har större tank på 2001 och framåt så sikta in dig på dem.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Min -98 låg också mellan 0.6 - 0.9 l/mil. Inte ens vid bankörning gick den över 0.9. Å andra sidan gick det inte att snålköra den - under 0.6 kom jag aldrig. Och tanken är liten. Men det är en fin hoj. Och skillnaden är inte så stor mot andra 1000 cc. Min R1:a ligger mellan 0.5 - 1.0.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Har inte ägt Firestorm men flera stora twinnar. Alla har samma symptom. Kör du lugnt och någorlunda lagligt ligger de runt 6L/100Km. Skall du ha roligt och och köra lagom för fort och inte segdra ur kurvorna är du uppe på litern. I det läget var min gamla Apa med 20L-tank att föredra framför den något mer spartanska Ankan med hela 14L i tanken.

För övrigt fattar ju vem som helst att en rad-4 som är bred som en ladugårdsvägg drar minst det dubbla, den har ju dubbelt så många cylindrar...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ej hoj kör man för att det är kul, inte för att vara ekonomisk.

Men ok, ska du pendla och tycker det är viktigt med ekonomi finns det många andra MC eller scooters. Du kan ju tex ha en pendlarhoj och en bushoj!

haha precis, enda hojen jag har haft som varit bensinsnål har varit en honda rvf400 som gjorde typ 220-240km på en tankning å då var man i super duper ecomode så att säga.
Daytona 675 kunde dra så jäkla mycket att lampan tändes när jag brassa på till falkenberg från gbg.. man behöver fan en 30liters tank om man ska ut å toura typ :p
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Mina liter tvinnar har dragit drygt 0,6 på landsväg (transport/finåka), 0,7-0,8 inspirerat och drygt en liter på bana.
Tror att det stämmer på de flesta även VTR 1000. Problemet med VTR är som sagt den lilla tanken på tidigare modeller.
Fin hoj annars som funkar till allt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top