Isle of Man 2017

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Hej!

Förra året fick jag en resa till Isle of Man TT 2017 i födelsedagspresent av min sambo. Resan är bokad och klar, inklusive boende.

Jag har varit ett stort fan sedan flera år och det har sen jag först såg ett klipp från TT:n på nätet som det blev en dröm att åka dit. En dröm som nu ska bli sann!

Av förklarliga skäl så vill jag att resan ska bli så bra som möjligt, främst i meningen att jag vill se så mycket som möjligt. Så jag har några frågor till de eventuella medlemmar som varit på TT:n förut:

1. Vilka är de bästa platserna att bänka sig på? Bray Hill och Creg Ny Baa känns givna. Vill ha tillgång till mat och öl under dagen.

2. Vilken tid bör man vara på plats? Främst om man vill ha en plats på någon pub med utsikt.

3. Generella tips på hur man får ut så mycket som möjligt av resan? Vi kommer vara där från lördagen första veckan till tisdagen efter sista veckan.

Tack på förhand!
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
1. Det finns många bra ställen utefter banan, men var tänker du bo?
Om du skall ta dig hem lagom tankad kan du ju inte åka hoj ...
2. ett par timmar före loppet, beroende var du är.
3. åk dit på egen hoj eller hyr. det är kul att bränna runt på banan, det är ju fri fart mellan byarna :tummenupp skall du hyra måste du vara ute i god tid. Det är skön stämning på ön, massa töntiga mc-nördar. Muséer med hojar som bara har drömt att få se :Bugar
Jag kommer garanterat åka tillbaka till Isle of Man :crash
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Man bör vara ute i ganska god tid på racedagen då dom stänger av vägarna runt 9.30 till 10:00 Sedan bör man tänka på att det kan vara avstängt fram till 18-19 på kvällen om man bestämmer sig för att köra träningar efter racen, sitter man då på "insidan" får man snällt vänta innan man kan köra tillbaka. Sedan finns det massor av bra ställen att stå och titta på och dom flesta har någon form av servering. Vi har varit på:
Braddan Kirk (utsida)
Bray Hill (insida/utsida)
Glen Helen (insida)
Kirk Michael (insida)
Ballaugh Bridge (insida/utsida)
Ginger Hall (insida)
Gooseneck (utsida)
Bunglow (insida, om du inte tar tåget upp)
Grandstand (insida/utsida)

På lördagen efter TT't så brukar dom köra Southern 100 på södra ön utanför Castletown, mycket roligt att titta på..

/ Micke
 

Naccache

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Tack för tipsen!

Vi kommer att bo i Peel och behöver därför via buss eller motsvarande ta oss in till respektive plats varje dag. Om man inte har någon vettig transport att ta sig runt på, vad skulle ni då säga att den bästa lösningen är?

Kommer tyvärr inte kunna ta med mig hojen (den här gången).
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Vi har alltid kört hoj dit och bott i Port Erin, en dag i veckan har vi tagit det gamla ångtåget till Douglas för lite fest på The Promenad och senaste gången såg vi att det finns bussar under TT veckan som kör längs "banan" innan racen dock ej upp på berget. Sök på iomttbreaks.com/isle-of-man/how-to-get-around-the-isle-of-man. Eller fråga på ert boende.

/ Micke
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack för tipsen!

Vi kommer att bo i Peel och behöver därför via buss eller motsvarande ta oss in till respektive plats varje dag. Om man inte har någon vettig transport att ta sig runt på, vad skulle ni då säga att den bästa lösningen är?

Kommer tyvärr inte kunna ta med mig hojen (den här gången).

https://www.gov.im/categories/travel-traffic-and-motoring/

https://iom-ssp.unicard-uk.com/ssp/iom/landing_page.jsp

http://isleofman.com/about-the-isle-of-man/transport/

https://www.visitisleofman.com/
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Själv är jag ju bara intresserad av classic tt veckan, har nån koll på vilket tryck det brukar vara då? Måste man boka färjor och boende flera år i förväg?
Det är ju bra mycket mer spännande för mig att höra gamla manxar och gold stars varvas till bristningsgränsen av helgalna 70-80åringar av nån anledning ????
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Mindre tryck och färre som inte är intresserade av hojar utan bara att festa. Mer av gamla hojar och många av de stora namnen kör gamla hojar i god fart. En trecylindrig MV uppför May Hill är örongodis!

Men att åka på vinst och förlust kan bli det senare. Mycket enklare att boka allt hemma oavsett...

Min åsikt...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Mindre tryck och färre som inte är intresserade av hojar utan bara att festa. Mer av gamla hojar och många av de stora namnen kör gamla hojar i god fart. En trecylindrig MV uppför May Hill är örongodis!

Men att åka på vinst och förlust kan bli det senare. Mycket enklare att boka allt hemma oavsett...

Min åsikt...
Nä, det får bokas hotell, om farsan ska med
Då hoppas jag på att guzzi v-8an startas upp, så får väl gubben kåtslag och får åka ambulansflyg hem han har tjötat om den sen jag föddes..
 
Last edited:

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Nä, det får bokas hotell, om farsan ska med
Då hoppas jag på att guzzi v-8an startas upp, så får väl gubben kåtslag och får åka ambulansflyg hem han har tjötat om den sen jag föddes..

Om man är sugen på Classic TT och inte vill fixa allt, så arrangerar ju Peters evenemang resor dit. Boende i Douglas,så nära till start/mål och framför allt depån. Det brukar att fixas olika aktiviteter på dessa resor, bla till Jurbyfestivalen och guidad bussresa mm. jag vet att Peter jobbar på att resenärerna ska kunna få över sina egna hojar också. Sist jag hörde av Peter så var det ca 20 bokade redan nu, så om du är sugen hör av dig till honom

petersevenemang@gmail.com
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Om man är sugen på Classic TT och inte vill fixa allt, så arrangerar ju Peters evenemang resor dit. Boende i Douglas,så nära till start/mål och framför allt depån. Det brukar att fixas olika aktiviteter på dessa resor, bla till Jurbyfestivalen och guidad bussresa mm. jag vet att Peter jobbar på att resenärerna ska kunna få över sina egna hojar också. Sist jag hörde av Peter så var det ca 20 bokade redan nu, så om du är sugen hör av dig till honom

petersevenemang@gmail.com
Tja, halva grejen är ju att köra.. potenta touringhojar i perfekt skick finns det ingen brist på här. Tråkiga biten är ju att det inte verkar gå nån färjetrafik över längre, förrän man kommer ganska långt ner i europa. Mycket transportsträckor..
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tack för tipsen!

Vi kommer att bo i Peel och behöver därför via buss eller motsvarande ta oss in till respektive plats varje dag. Om man inte har någon vettig transport att ta sig runt på, vad skulle ni då säga att den bästa lösningen är?

Kommer tyvärr inte kunna ta med mig hojen (den här gången).

Bussarna funkar väldigt bra... förutom att de inte står eller säger vilken nästa hållplats är.
Men det är som sagt svårt och ta sig fram när vägen stängs.

F.ö. är alla på ön sjukt trevliga, varti där två gånger och aldrig upplevt någon som hotfull.

Käket är rätt så B om jag ska va ärlig... pommes till allt och ingen direkt smak.
Ha med dig dricka vart du än går när det är race, svårt och ta sig från vissa ställen.
rekommenderar och köpa öronsnäcka till radio.

Tja, halva grejen är ju att köra.. potenta touringhojar i perfekt skick finns det ingen brist på här. Tråkiga biten är ju att det inte verkar gå nån färjetrafik över längre, förrän man kommer ganska långt ner i europa. Mycket transportsträckor..

Kolla med Gbg hamn om där går något fraktfartyg till england just vid det tillfället. Kanske kan få en skjuts för en billig peng.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Det är inte bara sjukförsäkringen, din telefon behöver inte fungera heller av samma anledning. Nu har jag gett upp med Telia så jag köper ett kontantkort, pay as you go på engelska, för £5 av Manx Telecom.

https://www.manxtelecom.com/personal/mobile/tariffs/pay-as-you-go/sim-pack-top-up


Kolla med Gbg hamn om där går något fraktfartyg till england just vid det tillfället. Kanske kan få en skjuts för en billig peng.

När de tog passagerare var det ingen billig peng men man slapp några hundra mil körning. :tummenupp

Men tack vare Brexit så tar de inga passagerare längre... :(
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sist vi var över, så var det några som hade Telia med tillvalet Telia Europa, och det fungerade klockrent.

Jag ringde till Telia för att dubbelkolla och de var helt säkra på att min telefon med deras kontantkort skulle fungera men det gjorde den inte... Därför gav jag upp senast brydde mig inte ens om att kolla...

Den yngre kvinnan på Manx Telecom var ytterst vänlig och kopierade min adressbok till SIM-kortet på nolltid och det var mycket billigare än med Telia. Nu ska nya regler göra att de inte kan ta samma hutlösa priser längre så då blir det bara en praktisk och inte en ekonomisk fördel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är inte bara sjukförsäkringen, din telefon behöver inte fungera heller av samma anledning. Nu har jag gett upp med Telia så jag köper ett kontantkort, pay as you go på engelska, för £5 av Manx Telecom.

https://www.manxtelecom.com/personal/mobile/tariffs/pay-as-you-go/sim-pack-top-up




När de tog passagerare var det ingen billig peng men man slapp några hundra mil körning. :tummenupp

Men tack vare Brexit så tar de inga passagerare längre... :(

Min lur fungerar över hela världen. Konstigt va? :D

Enda färjan jag hört talas om gbg-england var dfds gamla newcastlefärja som inte gått på minst 10 år, stena kör nån railferry med stor oregelbundenhet också. Esbjerg - harwich har jag för mig har lagt ner också. Blir en lång eller två halvlånga dagar i sadeln innan man är i england.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top