Damm/lagerskydd och lager

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Två undringar..

Vilket lager är egentligen bäst?
Det vänstra är från ZX10:a och det högra är ZX7 original:

Lager.jpg


Vilket av dessa plastringar/dammskydd ska sitta uppe respektive nertill på gaffelfästet i ramen? Båda passar både uppe och nere.

Skyddsringar.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Rullager är bäst.
Jag "tror" den större ska sitta längst ner.

- Ja, jag har för mig att jag läst det någonstans också. Originalet är från -98 och ZX10:ans är -08.

- - - Updated - - -

Någon som vet vilken av plastskyddsringarna som ska sitta uppe resp. nere?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du skulle ju kunna tänkas kolla i sprängskissen.

1996zx750p1us_f2120.gif


Sen tar du reservdelsnr och bildgooglar så ser du vad som är rätt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Du skulle ju kunna tänkas kolla i sprängskissen.



Sen tar du reservdelsnr och bildgooglar så ser du vad som är rätt.

- Den bilden har jag redan tagit fram och skrivit ut i A3, men jag ser inte plastringarna där. De två jag har är mycket större än lagren o täcker i princip hålen i ramen samtidigt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Eftersom ZX7:ans rullager verkar sitta som berget, alternativt vet jag inte hur det ska tas bort, så tänkte jag använda den betydligt nyare ZX10:ans kullager....men det verkar inte passa i ramen?

Googlar jag på det bytet - 10:ans front i en 7:a - så står det att man kan välja: "I took the original ball bearing off the zx10 steering stem....not necessary but the head bearing kit I bought for it from All-Balls came with taper bearings...you'll just have to make sure you change bearings on either your bike or the triples."

När jag provar att skjuta in 10:ans gaffel med original-kullagren i ramen, så går de inte in i hålet, utan ligger på utsidan. Någon som vet om det måste vara de vinklade rullagren för att passa där, eller vad är galet?

Bilden nedan visar ZX10:ans front till vänster och ZX7:ans till höger.
ZX10 vs ZX7.jpg
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Du måste ha rätt lagerhalva till rätt lager, kör du de koniska lagret (det med rullar) så måste lagerbanan i ramen höra till det lagret. Det går inte att använda lagret med kulor om lagerbanan i ramen tillhör lagret med rullarna :tummenupp
 

Lill-Erik

Depåkungen
Gick med
29 Sep 2008
Ort
Vindeln
Hoj
KTM 790 Adventure R, KTM 625 SXC
Har du bytt lagerbana i styrhuvudet?

Skulle bli mäkta förvånad om du får en kullager att passa mot en lagerbana för rullager.

Edit: Pucktvåa
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ahh..Larse och Lill-Erik, måste ni påpeka så uppenbara fel av mig. Ibland ser man inte skogen för alla...lagerbanorna

Tack
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Efter jobbet ska jag kika på vilka lager som ska användas, men jag kände igår att 7:ans rullager satt fast.
Det gick lätt att rotera, men kom inte en mm upp eller ner på axeln. Sitter det fast i något spår, eller var det bara jag som inte vågade ta i tillräckligt?

ZX7-lager.png
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Presspassning. Du får värma eller helt enkelt FÖRSIKTIGT såga ett jack och spräcka det med en mejsel.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Presspassning. Du får värma eller helt enkelt FÖRSIKTIGT såga ett jack och spräcka det med en mejsel.

- Om jag inte ville använda lagret skulle jag såga bort det, men om jag vill använda det och alltså flytta över det till ZX10:an..är det att värma lagret som gäller då? Så lagret sitter alltså pressat på axeln?
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Micke xzxzx777rrr nånting... ;-)

Koniska lager på en "styraxel" sitter vanligen pressade, precis som "BlöjRäsern" säger.

Kan berätta att jag en gång skulle byta styrlager på en av mina crosshojar. Knipsade bort rullhållarna med en sidavbitare och "smaschade" bort rullarna så att endast inre lagerbanan satt kvar på axeln. Fram med lilla kaprondellen och en bra skiva och slipade sakta ner tiondel för tiondel över hela lagerbanans yta tills det "gick hål" i materialet mot axeln och sedan bara att knacka på lagerbanan med en liten hammare rakt upp.

Innan monteringen kylde jag axeln i snön 30 minuter och värmde lagret och släppte det sedan på plats. Tjoho! SÅ lätt det gled ner på axeln..... Efter 2 sekunder såg jag att dammskyddet låg kvar på arbetsbänken.... NEEEJJJ.... satan... :huvet

Det blev till att värma lagret, använda en ovass (typ rundslipad) huggmejsel och en stadsfri hammare och slå mellan lagret och gaffelkronan så att det LÅNGSAMT kröp uppåt... Det tog mig säkert ett par timmar att få loss lagret.
Du kanske kan försöka göra på ett liknande sätt? Inte att glömma dammskyddet, men för att få loss lagret :tungan

/H
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Hojkul! - jag tog med nedre gaffelkronan från 7:an med sitt koniska rullager hit till jobbet. Förhoppningsvis kan någon i produktionen pressa ur axeln med lagret, så jag kan använda båda rullagren isf 10:ans kullager. Alternativt 10:ans nyare kullager i nedre, och 7:ans rullager i övre fästet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Och efter att ha pratat igenom operationen med kvalitetsansvarig på produktionsavdelningen fick jag rådet att inte alls demontera 7:ans gaffelkronor, utan ta de nyare kullagren från 10:an och byta lagersäten i ramen. Enligt honom är visserligen koniska rullager bra på att ta upp och fördela kraft, men inte lika bra som större kulor på att hantera ev. smuts. Plus att kullagren är 10 år nyare.

Så det blir till att försöka knacka ur 7:ans lagersäten från ramen och pressa i 10:ans.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om inte annat så är lager inte så förbaskat dyra, så det kan alltid gå att byta mot nya så kan du välja ganska fritt vilken sort du vill ha i styrhuvudet, och inte behöva vara skitförsiktig när du plockar ur lagerbanor för att inte skada dem.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag fick hem två kompletta rullager idag, så nu återstår att få bort det gamla lagersätet från nedre ZX10-kronan. Dock ser det märkligt ut, eftersom det är någon slags gummipackning/dammskydd som sitter extremt tajt mot själva sätet. Har försökt bända loss det med mejsel, men det viker sig som det vore fäst mot metall på något sätt?

Någon vettig idé om hur jag kan få bort den utan att skada den?


Här på bilden ses gummipacknigen, och till höger det nya lagret komplett med säte.

Nedre lagersäte.jpg
 

Palla

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Halmstad
Hoj
Hornet 600
Värm kronan och pressa ur axeln ur kronan så släpper lagret, skydda gängan när du pressar ur den. När du monterar tillbaka så kyl axel och värm kronan. Sedan pressar dit lagret med ett rör. Gör du så slipper du slå och skada packning och det är lättast så.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top