Byta färg på hojen. Lackera, foliera eller annat?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hojen jag köpt i vinter har en ganska tråkig solid blå färg som jag vill byta mot en brons metallic. Hur hade ni gjort om finishen inte behöver vara utställningskvalitet, men heller inget som man garvar åt? Kan man foliera själv? Kanske för svårt eller omöjligt på mc-kåpor och en tank?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag hade provat att foliera själv om nu inte filmen är svindyr. Kan ju inte gå åt många kvadrat på en hoj.

Men det lär vara jävligt pilligt så jag hade nog förväntat mig att behöva lämna bort jobbet efter att ha misslyckats några gånger :p
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Kan vara ett jäkla pill med att foliera då tanken, kåpor osv osv har oftast krångliga former = veck och bubblor är en väldigt stor möjlighet
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Lacka = snyggt, men dyrt att lämna bort. Går ju att göra i garaget, men då blir det inte snyggt :crash

Foliera = svårt att få snyggt då det är komplexa former åt alla håll.
Ta ett vanligt stort klistermärke och försök få det snyggt runt en rund boll. Då förstår du vart problemet ligger.
Folier skall ju sträckas medans man värmer dem med varmluftspistol, men det är ändå svårt att få till.
Samt att finishen inte är som en lackerad yta.

Plastidipp (gummifärg) = Enkel att lägga på och går numera att få i vilken färg du vill. Den är dock inte så hållbar. Har du en yta där du får nötning, t.ex. tank, så kommer den att lossna.
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Plastidipp (gummifärg) = Enkel att lägga på och går numera att få i vilken färg du vill. Den är dock inte så hållbar. Har du en yta där du får nötning, t.ex. tank, så kommer den att lossna.

Håller bra mycket bättre om man kör Plasti Dip® Primer innan färgen.
Bör även tilläggas att färgen klarar temperaturer ca. mellan -34 °C till +93
Så man inte får för sig att spraya där det kommer bli varmare.
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Håller bra mycket bättre om man kör Plasti Dip® Primer innan färgen.
Bör även tilläggas att färgen klarar temperaturer ca. mellan -34 °C till +93
Så man inte får för sig att spraya där det kommer bli varmare.

Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va
 

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va

Ingen aning..har aldrig haft det på en tank. Kört det på mina fälgar till bilen utan problem i snart 1 år dock. En burk kostar ca 180:- eller biltemas för 150:- (har testat funkar utmärkt). Dete ju bara att testa och se.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Wow! Grymt ju! Men man undrar ju om färgen blåser bort över 150 eller så fort man ens sneglar på en tvättsvamp. För högtryck är väl lika med gone in 60 seconds?
Den blåser INTE bort i lugn pendlarfart i rusningstrafik (150 km/h).
Har haft plastidipp på mina bilfälgar i några år nu. Håller bra i 1 säsong. Sen bättrar man på det med ett nytt lager inför nästa så är det perfekt.
Det går att tvätta med svamp och högtryck. Men man får göra det försiktigt. Gnuggar du hårt med svampen så nöter du igenom. Smeker du med svampen är det ok.
Högtryck mot en skada (t.ex. stenskott) eller siktar mot en kant så kan den lossa plastidippen.

Men lär väl ändå inte hålla på tanken :confused: :va
Värmemässigt håller don bra på tanken och har du en tank som är kallare än -34 °C eller varmare än +93 °C så är plastidippen det sista du kommer att tänka på :D
Däremot nötning vid knäna eller där magen ligger ann mot tanken blir ett problem. Troligtvis mindre med primer än utan, men det är inte lika tåligt som 2-komp lack eller folie hur du än gör.
Får du bensin på plastidippen så löses den upp. Inget spill vid tankning med andra ord. Fast där är ju folie lika känsligt.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000 att få grejorna lackade om man inte har för bråttom och ett dekalkit är inte alltför dyrt. Man vill ju trivas med sin hoj och då spelar det ingen roll med en engångskostnad som kanske är ett par tre tusen högre än lågprisalternativ.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag skulle, framförallt om man är osäker på sitt färgval, foliera.
Ja det är inte världens lättaste uppdrag, men med lite förberedelser i form av "how-to" videos på tuben, vettiga verktyg för jobbet, som t.ex värmepistol, skrapa och en vass kniv. Så kan man komma väldigt långt även på första försöket.
Och fördelen är precis som med plastidippen att blir det skit, ta bort och prova igen. (Med bonusen att du slipper pilla småbitar där plastidippen inte täckt ordentligt)

Riktig dekorfolie tål ganska mycket stryk innan den är "förstörd".

Viktigast är att köpa en bra folie, inte vilken som helst utan en som är gjord för ändamålet.


Folierade tank och bakskärm på Montesan när jag köpte den, det blev inte helt hundra. Lite små veck här och där, framförallt på insidan av böjar.
Men med tanke på att jag redan gjort ett par vurpor och fått ett par jack i vinylen så är de små vecken inte lika synliga längre.
Kommer nog få foliera om skärmen efter nästa sommar :crash

post-22628-0-16792000-1466365123.jpg
 
Last edited:

xedexx

Sporthojsnörd
Gick med
14 Dec 2013
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati Multistrada V2 - 2022
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000 att få grejorna lackade om man inte har för bråttom och ett dekalkit är inte alltför dyrt. Man vill ju trivas med sin hoj och då spelar det ingen roll med en engångskostnad som kanske är ett par tre tusen högre än lågprisalternativ.

Håller helt med. Dock kan man ju byta färg ganska många gånger bara för att man råkar tröttna för dom pengarna. Skulle tippa på max 4 burkar Plastidip till en hel hoj (naken hoj så klart mindre).
Man kan ju Plastidipa först ...gillar man färgen kan man lacka på riktigt då..
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Tveklöst lacka (lämna in) och då i en annan originalfärg som man gillar bättre. Det kostar inte mer än ca 5000...
Det är 4700 mer än vinylen jag just beställde. Återkommer när den är på plats!
 

Bifogat

  • Big-Pixel-Military-Camouflage-Pattern-Digital-Army-Camouflage-Vinyl-Wrap-Film-Truck-Vehicle-font.jpg
    Big-Pixel-Military-Camouflage-Pattern-Digital-Army-Camouflage-Vinyl-Wrap-Film-Truck-Vehicle-font.jpg
    396.4 KB · Visningar: 228

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skulle, framförallt om man är osäker på sitt färgval, foliera.
Ja det är inte världens lättaste uppdrag, men med lite förberedelser i form av "how-to" videos på tuben, vettiga verktyg för jobbet, som t.ex värmepistol, skrapa och en vass kniv. Så kan man komma väldigt långt även på första försöket.
Och fördelen är precis som med plastidippen att blir det skit, ta bort och prova igen. (Med bonusen att du slipper pilla småbitar där plastidippen inte täckt ordentligt)

Riktig dekorfolie tål ganska mycket stryk innan den är "förstörd".



Viktigast är att köpa en bra folie, inte vilken som helst utan en som är gjord för ändamålet.


Folierade tank och bakskärm på Montesan när jag köpte den, det blev inte helt hundra. Lite små veck här och där, framförallt på insidan av böjar.
Men med tanke på att jag redan gjort ett par vurpor och fått ett par jack i vinylen så är de små vecken inte lika synliga längre.
Kommer nog få foliera om skärmen efter nästa sommar :crash

View attachment 435197

Du. Det där var väldigt smakfullt :))
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top