Svampig broms trots luftning till förbannelse, tips?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tittar sällan på oken när jag bromsar till vardags men det där ser ju konstigt ut.:va Oken är två ihopskruvade halvor, right? Är det draget ordentligt? Verkar ytorna plana och fina?

Två halvor. Tveksam till att det är något uppenbart tillverkning eller monterings fel men kanske...

Dags att ringa ISR.

Det vore ju trevligt, synd att man är smålänning... :D


Ska nog passa om man kollar upp årsmodell mm. Återstår att se om jag väljer att göra större investeringar eller inte. Tack för tipset!:tummenupp

Kolla beläggen. Har varit med om att dom är konvexa och sviktar

Precis vad jag tänkt på när jag kollat irl på hur det rör sig. Skulle kunna förklara märklig svikt i kolvar och belägg. Det är nämligen inte alla kolvar som sviktar, lite trampolin över det hela. Oket är dock som det är...

Det är ju enkelt att prova.

Jag gör i ordning andra oket oxå och beställer andra belägg. Blir nog Brembo istället för SBS...

Tack för kommentaren, fick jag lite vatten på min kvarn! :tummenupp

Dröjer nog ett tag innan beläggen levereras men återkommer med rapport! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ta bort beläggen helt och gör om samma test så får du veta skillnaden de gör.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ta bort beläggen helt och gör om samma test så får du veta skillnaden de gör.

Sant! Än enklare... har provat det innan men inte av samma anledning. Ska göra det igen och kolla lite mer på just detta fenomen! :)
 

Nike_gbg

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
DM (2008)
Känns inte som att det borde hjälpa med tanke på allt annat jag provat. Men jag tror jag förstår syftet. Kanske provar trots allt om inget annat hjälper. :tummenupp

Jag har haft massa problem med detta på Minimoton (identiskt system fast mindre). Jag rekommenderar samma sak. Så länge du har ett tätt system så bör det vara luften som spökar.
Luften vill ju vandra uppåt.

Lossa oket helt och lyft upp så oket är ovanför behållaren på styret. Se till så slangen går uppåt hela tiden från behållaren till styret så luften kan vandra naturligt uppåt oket. Rikta nippeln uppåt. Dvs gör det så enkelt som möjligt för luften att vandra i sin naturliga riktning uppåt. Avlufta manuellt som vanligt. Du behöver helst vara två här.

Detta fungerar varje gång när inget annat fungerar.

Lycka till!
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Jag har lite av samma problem. Lägger en kommentar här som bokmärke.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag har haft massa problem med detta på Minimoton (identiskt system fast mindre). Jag rekommenderar samma sak. Så länge du har ett tätt system så bör det vara luften som spökar.
Luften vill ju vandra uppåt.

Lossa oket helt och lyft upp så oket är ovanför behållaren på styret. Se till så slangen går uppåt hela tiden från behållaren till styret så luften kan vandra naturligt uppåt oket. Rikta nippeln uppåt. Dvs gör det så enkelt som möjligt för luften att vandra i sin naturliga riktning uppåt. Avlufta manuellt som vanligt. Du behöver helst vara två här.

Detta fungerar varje gång när inget annat fungerar.

Lycka till!

Tack! Point taken!

Har som sagt även luftningsnippel uppe vid pumpen så det finns flera vägar ut för luft. När jag har kollat igenom övrigt, tex ok enligt video ovan så blir det mer luftning! :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
sätter sig lätt lite luft i banjon som ibland kan tyckas omöjligt att få bort. tryck in handtaget. lossa banjonen tills det pyser ut lite. sätt trasa runt så det inte sprutar bromsvätska överallt.

Fyll på underifrån med spruta om du inte har tillgång till vacuumsystem.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
sätter sig lätt lite luft i banjon som ibland kan tyckas omöjligt att få bort. tryck in handtaget. lossa banjonen tills det pyser ut lite. sätt trasa runt så det inte sprutar bromsvätska överallt.

Fyll på underifrån med spruta om du inte har tillgång till vacuumsystem.

Jepp, provat allt det enligt första inlägget men kommer snart få anledning att göra det igen när det ska monteras ihop igen :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Provade samma ok som igår fast utan belägg som rörde på sig i förra videon. Mindre flex utan idag. Men om alla belägg flexar lite ska jag låta vara osagt.

Var även förbi en mc firma idag av en annan anledning och passade på att torrbromsa ett par hojar. Det är ju rätt många helt nya hojar med bra grejer (inkl Brembo) som flexar rätt mycket i bromshandtaget. Så jag ger upp jakten på stum känsla med mina grejer. Får nöja mig med att få stopp på handtaget med marginal innan det tar i styret.

Klämde dock på en MV Agusta för ett par veckor sedan. STENHÅRD broms... så det går ju att få till med rätt grejer som är korrekt monterade.

Även min 30 år gamla kafferäser har stum och fin broms. Visserligen med ett (1) nyare fyrkolvs brembo ok, ej radial plus en vanlig bromspump av nyare modell... Noll flex.

Jaja. Nu blir det till att plocka ihop igen och göra det bästa av det jag har. Förmodligen provar jag andra belägg längre fram.

Slänger upp ett inlägg när det är monterat och klart så kanske någon har nytta av denna tråd vid liknande felsökning. :)

 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jepp, provat allt det enligt första inlägget men kommer snart få anledning att göra det igen när det ska monteras ihop igen :)

Läste inte så noga som du märker. Förde bara vidare erfarenheter från krånglande bromsar. Intressant film med flexet. Det hade jag inte förväntat mig att det fanns såpas med flex i oket.

Det är ju skillnad på ok och ok men aldrig funderat på varför vissa är mycket stummare. Men det kanske är så enkelt att vissa flexar i hela oket så att säga.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Läste inte så noga som du märker. Förde bara vidare erfarenheter från krånglande bromsar. Intressant film med flexet. Det hade jag inte förväntat mig att det fanns såpas med flex i oket.

Det är ju skillnad på ok och ok men aldrig funderat på varför vissa är mycket stummare. Men det kanske är så enkelt att vissa flexar i hela oket så att säga.

Även om det inte blir fantastiskt mycket bättre bromsar efter felsökning så har jag iaf lärt mig lite mer om bromseriet.

Flexet var en överraskning men vid närmare eftertanke inget konstigt, finns väl en anledning till "monoblock" på nya hojar. Sen flexar det väl olika mycket beroende på konstruktion och skick osv.

Även abs kan bidra till flex har jag läst men det har ju inte jag.

Får se om genomgång av ok + andra belägg + tokluftning kan göra skillnad. Vi får se! :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Varför Brembo?

Skulle gå bra med vad som men tänkte prova annat märke än sbs när jag byter. Brembo belägg har jag på mina Yamaha och är nöjd så...

Men tar gärna förslag på andra märken som kan anses vara bra! :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om man har problem med lång slaglängd; så blir det bättre (mindre dåligt) med ett belägg som har hög friktionskoefficient.

Ahhh... verkar logiskt!

Racebelägg som käkar skivor till frukost alltså! :) Hur som, förstår poängen, tack!
 

#21

Racingberoende
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Halmstad
Hoj
BMW S1000RR-20, Honda VFR800-17
Mycket av flexet kan finnas i pumpen, bytte från originalpump till racepump på min RD350 och fick en broms helt utan flex.
Eftersom jag hade renoverat båda pumparna så vet jag att skillnaden var att spelet mellan kolv och cylinder var större i originalpumpen och då får packningen ta upp mer av trycket och eftersom gummi ger med sig så blir det mer flex.
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Orkade inte läsa alla svar. Men stålomspunnet gör en jävla skillnad då det inte expanderar i slangen.
Kanske nån redan nämnt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu anser jag att bromsarna är servade och luftade (flera gånger om med alla tricks).

Blev bättre än innan men inte som jag egentligen skulle vilja ha det med en stum känsla. Å andra sidan inte nämnvärt sämre än några andra nya hojar som jag klämt på. Provar med andra belägg när det dags att byta, återkommer om det skulle göra skillnad.

Blir inte några uppgraderingar av komponenter just nu iaf. Det får duga helt enkelt! Dags att gå vidare och ordna med andra saker på hojen! :D

Tack för alla kommentarer och tips! :tummenupp

Edit: Min bedömning är att pump och slangar inte är huvudorsaken till flexet. Flexet uppstår i huvudsak nere i oken på olika sätt. En bättre pump skulle säkert bygga mer tryck och tidigare... mina 50 cents ifall det är av intresse för någon :)

 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ett riktigt långskott, men är bultarna som håller ihop oket dragna till rätt moment? Osannolikt, men lätt att kolla.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett riktigt långskott, men är bultarna som håller ihop oket dragna till rätt moment? Osannolikt, men lätt att kolla.

Bra fråga! Kände på dom och dom satt som berget, men dom har nog ärgat fast så man måste nog lossa och smörja först för att kolla momentet. Vågade inte göra det när jag hade tillfälle, hade inte koll på momentet som det skulle vara men det kanske man googla fram... Kändes som du säger som ett långskott men man vet aldrig. Kanske kollar upp det vid senare tillfälle.

Edit: 22Nm svarade Google...
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top