Svampig broms trots luftning till förbannelse, tips?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jag körde tidigare en Triumph Sprint ST 955 från 2003, och som jag minns det så var även den frambromsen "svampig". Jag tourade nästen enbart och vande mig vid att den hade lite "dålig" bromsverkan...
Kanske är ett typiskt Triumph-problem?
/H

Thx!

Ska vara hygglig broms på R varianten av Street triple, hur bra ska jag låta vara osagt men att kunna dra in handtaget i botten som jag gör i videon är ju inte ok.

Hur som, nästa steg blir att felsöka kring pumpen igen och om möjligt prova med en annan pump.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag körde tidigare en Triumph Sprint ST 955 från 2003, och som jag minns det så var även den frambromsen "svampig". Jag tourade nästen enbart och vande mig vid att den hade lite "dålig" bromsverkan...
Kanske är ett typiskt Triumph-problem?
/H

Nja inga problem bromsa så framhjulet låser sig och kasar på asfalten på min Sprint RS. Men jag har ju Triumph original bromspump.
En besvärlig grej är att från höger bromsok (direktkopplat till bromspumpen) och till vänster bromsok går en bromsslang upp över framskärmen och sedan ner till vänster bromsok. EN PERFEKT LUFTFICKA. :huvet
Så för att få bort luften var jag tvungen skruva loss vänster bromsok och hänga upp oket under höger styre så bromslangen gick uppåt från höger bromsok till vänster bromsok. Sedan genomskinlig plastslang från luftningsnippeln på vänsterbromsok upp över översta steget på en stege (ca 1,5m) från golvet och sedan ner till slaskkärl på näst översta steget. Då är det några dm vätskepelare tryck vid luftningsnippeln. Och sedan var det att börja pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa. Mot slutet kom luftbubblorna ut ur nippeln med 2 dm mellan bubblorna. Och det var bara pumpa på tills det inte kommit några bubblor alls på en stund.
Gick väl åt 3 till 4 dl bromsvätska.
För att få bort alla bubblor.

Innan jag börjar med sånt här har jag ju gjort rent bromskolvarna med tandborste och det vita på disksvamp, smort kolvarna med silikonfett så det går att trycka in kolvarna med fingrarna (d.v. s går lätt). Och tryckt in kolvarna i botten så det finns minsta möjliga volym i oken.

Efter montage av bromsok och bromsbelägg på skivorna Pumpa några gånger till bromsen tar (dvs kolvarna har gått ut och tryckt beläggen mot skivorna)
och fyll vid behov på mer bromsvätska.
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nja inga problem bromsa så framhjulet låser sig och kasar på asfalten på min Sprint RS. Men jag har ju Triumph original bromspump.
En besvärlig grej är att från höger bromsok (direktkopplat till bromspumpen) och till vänster bromsok går en bromsslang upp över framskärmen och sedan ner till vänster bromsok. EN PERFEKT LUFTFICKA.
Så för att få bort luften var jag tvungen skruva loss vänster bromsok och häng upp det under höger styre så bromslangen gick uppåt från höger bromsok till vänster bromsok. Sedan genomskinlig plastslang från luftningsnippeln på vänsterbromsok upp över översta steget på en stege (ca 1,5m) från golvet och sedan ner till slaskkärl på näst översta steget. Då är det några dm vätskepelare tryck vid luftningsnippeln. Och sedan var det att börja pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa och fylla på bromsvätska i behållaren vid bromshandtaget och pumpa. Mot slut kom luftbubblorna med 2 dm mellan bubblorna ut ut nippeln. Och det var bara pumpa på tills det inte kom några bubblor alls.
Gick väl åt 3 till 4 dl bromsvätska.
För att få bort alla bubblor.

Tack för tips!

Kan tycka att luftbubblor i slangen ska ha följt med vakuumsug eller det omvända med spruta. Har även hängt dom för att luften ska stiga rätt tidigare.

Kan vara värt ett försök till enligt ditt förslag efter att jag har kollat pumpen igen.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
du kan väl offra en banjoskruv och svetsa eller på annat vis plugga hålen i den. sedan kan du fylla pumpen och koppla bort slangar och oken. då ser du ju om felet är i pumpen.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
du kan väl offra en banjoskruv och svetsa eller på annat vis plugga hålen i den. sedan kan du fylla pumpen och koppla bort slangar och oken. då ser du ju om felet är i pumpen.

Det kanske funkar, tack för tips!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
du kan väl offra en banjoskruv och svetsa eller på annat vis plugga hålen i den. sedan kan du fylla pumpen och koppla bort slangar och oken. då ser du ju om felet är i pumpen.

Det funkar att ta en vanlig skruv+kopparbricka att plugga hålet med. Blir lite söligt att lufta men det funkar.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
slangen kanske är kass och expanderar på något ställe, kan ju kännas precis som luft i systemet. känn på slangen samtidigt som någon annan pumpar som en galning.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tackar för alla tips! Ska beta av lite felsökning så snart jag hinner, återkommer med rapport!
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
men på filmen så ser det ju ut som att du kan bygga upp lite tryck genom att pumpa några ggr.???? så då känns pumpen som boven i dramat!

mvh
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Det blev riktigt slabbigt i garaget med bromsvätska överallt men fick tillslut till felsökning av pumpen. Reslutat, det blev helt stumt med pluggat banjohål. Tack för tipset, en sak kollad iaf!

Möjligen litet moln av mikroskopiska bubblor men det kan bero på fler saker än fel eller läckage.

Ett märkligt ljud uppstår också men tror det beror nog på avsaknad av vätskebehållaren.

Hur som helst. Får anse att pumpen funkar tillsvidare.

Glömde filma men kolvarna i oken fjädrar som sagt en del så nästa steg får bli att ta isär oken ordentligt, rengöra och smörja... lika bra när dom nu är lösa. Dom fjädrar även med något stumt i mellan utan skiva och klossar så det är värt ett försök innan jag återgår till att jaga luft.

Fortsättning följer. :crash

 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Nu har jag inte läst hela tråden, men har du kollat slangarna! Så att det inte finns någon skada på dom?
 

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Kanske glider kolvarna dåligt i tätningarna så de drar tillbaka kolvarna långt i oken. Lite silikonfett på kolvarna kanske löser det då. :)

Om livet känns hopplöst kan du ju kolla att pumpen är original och inte kommer från en hoj med endast ett bromsok också. :näsblod
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tog ur kolvarna ur ena oket, rengjorde och smörjde. Fyllde på bromsvätska med endast ett ok påkopplat.

Det är inte stumt ändå.

Kollade närmare på oket och... allt sviktar! Ok, kolvar, belägg... Bara plattjärnet som är dikt. Visserligen lite extra kraft från pump när det bara är ett ok men om det rör på sig såhär mycket på båda oken så blir det ju aldrig stumt uppe i handtaget.

Skräp. :mad:

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top