Svampig broms trots luftning till förbannelse, tips?

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Enligt rubrik. Triumph Street Triple R 2010 med Nissin radialpump och ok. Drygt 1200mil. Bromsen har i min ägo hela tiden varit svampig, funkar ok vid körning men den fasta känslan saknas. Vid torrbromsning känns det riktigt dåligt. Se film. Något värre än vanligt på film, blir säkert något bättre när pumpen fått stå under belastning en stund. Precis bytt vätska för tusende gången.

Vad har jag provat:
- vakuumsug, alla nipplar, obscena mängder vätska
- fylla bakvägen med en spruta
- fylla på hederligt vis genom att pumpa /öppna/stänga
- luftat alla nipplar och banjos
- tryckt in kolvarna i botten flera gånger, även kört vakuumsug i det läget
- öppnat pumpen och kollat, ser inga fel, fyllt på enligt instruktioner
- kollat ok och kolvar så att dom löper lätt (inte tagit ur dom helt, ser bra ut och löper ganska jämnt och lätt)
- inga synliga läckage
- pumpen tappar inte trycket om man håller den inne, inte ens över natten (den har stått i spänn länge)
- lagt dikt material mellan belägg för att utesluta skeva / skålade bromsskivor
- säkert glömt något

Det enda som jag kan se är:
- trycket byggs upp sent när man drar in handtaget
- det är svampig enligt video
- man kan se kolvarna "fjädra" något, inte mycket, i takt med bromshandtaget. Dvs dom går tillbaka ytterst lite när man släpper handtaget. Gissar att det är normalt från maximalt tryck att dom går tillbaka lite.

Börjar tappa tålamodet och har snart slut på idéer. :mad:

Tips på vad mer jag kan prova? :tummenupp

Överväger prova en annan bromspump som nästa steg... det känns som att det kanske är där det spökar.

 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Släpper Kina-handtaget tillbaka kolven hela vägen?

Jepp, det är ett spel på en mm mellan handtag och "kolv" trots det yttersta läget!

Men jag ska kolla igen om det kan hänga sig på annat sätt. Tack för tipset!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
prova hissa upp hojen rejält fram så pumpen hamnar UNDER oken???

sen lufta förstås....

mvh

Känns inte som att det borde hjälpa med tanke på allt annat jag provat. Men jag tror jag förstår syftet. Kanske provar trots allt om inget annat hjälper. :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Bor du i Stockholms närhet?
Vi har en maskin för bromsvätske-byte på jobbet, den sätter tryck på systemet.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tack! Men bor i Linköping... Får kolla om någon av mc firmorna har något liknande om jag inte kan lösa det själv.

Angående Kina-handtaget, gick ut direkt till garaget och kollade igen då det är enkelt gjort. Perfekt passform mot kolven, inget som ligger i spänn. Tyvärr, hade ju varit enkelt att lösa annars.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Om du lossar pumpen lite från styret så du kan vrida den lite framåt och bakåt samtidigt som du pumpar med handtaget, kanske kan hända att du har en liten bubbla nånstans.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Om du lossar pumpen lite från styret så du kan vrida den lite framåt och bakåt samtidigt som du pumpar med handtaget, kanske kan hända att du har en liten bubbla nånstans.

Jepp, tack, provat flera gånger. Ingick även i en instruktion som jag hittade för att fylla på en ny / tom Nissin radialpump. Får prova ett par gånger till senare om jag inte kommer på något annat.

Ska prova att byta slangen från behållaren också men tror inte att det är något fel där. Kollat den ganska noga tidigare...

Edit: Men det känns precis som att det är luft i pumpen eller att något tätning spökar... fan vet!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har du originallocket på behållaren eller är det ett kinalock?

Antar att det är original. Ska kolla. Har inte bytt något själv utöver belägg. Ingen skillnad i svampighet med eller utan lock iaf och damask i verkar hel. Tänkte du på något speciellt som skulle fela?-)
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
En kompis hade problem med att bromsarna blev svampiga efter att han kört ett tag, det försvann när han bytte till originallocket. Hans bromsar var dock bra när man nyss hade luftat dem.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Sitter luftningsskruvarna högst upp på bromsoken? Om inte kan man behöva lossa och vrida oken när man luftar. Det troliga är dock att det är luft nära huvudcylindern eller om det finns en Y-skarv längre ner. Så om du inte redan har gjort det kan de löna sig att lätta lite på anslutningen vid huvudcylindern samtidigt som man håller in handtaget.

Det kan också löna sig att bara göra väldigt små pumpröreleser och titta ner i behållaren. Om det kommer knappnålsstora bubblor där ibland så är det bara att fortsätta småjukka tills de upphör och sedan har man tryck. Det gäller förstås att det inte finns någon del i systemet som är högre än huvudcylindern. Då får man lossa hela bromspumpen och hålla upp den på högersidan.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
En kompis hade problem med att bromsarna blev svampiga efter att han kört ett tag, det försvann när han bytte till originallocket. Hans bromsar var dock bra när man nyss hade luftat dem.

Ahhh, ok, tackar för tipset! :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sitter luftningsskruvarna högst upp på bromsoken? Om inte kan man behöva lossa och vrida oken när man luftar. Det troliga är dock att det är luft nära huvudcylindern eller om det finns en Y-skarv längre ner. Så om du inte redan har gjort det kan de löna sig att lätta lite på anslutningen vid huvudcylindern samtidigt som man håller in handtaget.

Det kan också löna sig att bara göra väldigt små pumpröreleser och titta ner i behållaren. Om det kommer knappnålsstora bubblor där ibland så är det bara att fortsätta småjukka tills de upphör och sedan har man tryck. Det gäller förstås att det inte finns någon del i systemet som är högre än huvudcylindern. Då får man lossa hela bromspumpen och hålla upp den på högersidan.

Tackar för tipsen! :tummenupp

Nipplar högst upp på ok + nipplar på pumpen.

Har lossat på allt utom kolvarna i oken... vinklat och knackat på det mesta. Inga bubblor...

Ska prova mer och igen.
 

Smagatusk

Guest
En kompis hade problem med att bromsarna blev svampiga efter att han kört ett tag, det försvann när han bytte till originallocket. Hans bromsar var dock bra när man nyss hade luftat dem.

Vad spelar locket för roll? I praktiken har väl locket ingen betydelse så länge hålet i behållaren inte blottläggs. Eller..?:confused:
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Jag körde tidigare en Triumph Sprint ST 955 från 2003, och som jag minns det så var även den frambromsen "svampig". Jag tourade nästen enbart och vande mig vid att den hade lite "dålig" bromsverkan...
Kanske är ett typiskt Triumph-problem?
/H
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Vad spelar locket för roll? I praktiken har väl locket ingen betydelse så länge hålet i behållaren inte blottläggs. Eller..?:confused:

Jag trodde inte heller det men det kanske bildas ett vakuum i behållaren om gummitätningen inte är rätt utförd
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top