Lackera/måla fälgar själv!?

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Tjena

Jag lyckades för första gången SÖKA på forumet och fick en hel del träffar på "lackering". Dock är det oftast gamla trådar och jag gissar att det kanske/ev./nog/möjligen har tillkommit intressant information kring hur man lackerar/målar fälgarna själv (typ hemma).

Jag vill alltså försöka måla hoj-fälgarna så att de blir blanksvarta. Det är de original också, men när man (läs jag) ständigt försöker att hålla dem relativt rena och använder avfettning + vatten och sedan WD40 och trasa att torka rent med, så bildas det repor och efter ett tag så ser den lackerade fälgytan väldigt trist och matt ut.

Min tanke är att "slipa" fälgytan med finfint slippapper och därefter spraylackera dem med blanksvart. Kan det fungera?

Tips och tricks från er som gjort det här själv?

/H
-
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Ska du "spraya" dina fälgar själv så rekommenderar jag inte att köra med sprayburk om det var det du tänke på. Det tål inte samma typ av slitage av varken smuts, kem eller repor. Det bästa är väl att blästra dom och pulverlacka dom. Det är verkligen inte dyrt. Men om du endå vill lacka dom själv så är väl det bästa att köra med riktig färg och en spruta, och försöka hitta en vänlig miljö att hålla till i som är varm och om möjligt så dammfri som möjligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kör med 2-komponent sprayburk. Kan köpas på tex EKG-bildelar på ringvägen. 300:- för en burk riktig Akzo-Nobel billack på sprayburk. Dessa sprayburkar har även plan sprutbild, ej rund/konisk som vanliga sprayburkar. Dessa burkar rymmer även mer färg en en vanlig 1-k sprayburk, så det räcker med en burk till två fälgar. Bra att lägga grund först, de säljer passlig 1K-grund från Hagmans på samma ställe. Grundfärg är mycket billigare. Ingen anledning att köra 2k-grundfärg.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har fått bra svar ovan, MEN, steg 1 innan du ger dig på att omlackering (vilket har en hyfsad inlärningskurva om du inte gjort det förut) borde vara att pröva att rubba samt hårdvaxa fälgarna ordentligt. Med bra rubbing kan du få lacken i nyskick. Sedan förseglar du den nya blanka ytan med hårdvax så den håller längre.

När jag gjorde detta på mina föräldrars vita Opel, med HELT nedmattad och repad lack innan, så blev det så bra att grannar/kollegor undrade om de köpt ny bil. Detta med produkter från Biltema och noll erfarenhet innan. Kräver dock en del armbågsfett såklart.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Att lämna bort för pulverlack är annars förhållandevis billigt, har dock själv bara erfarenhet till bil. Kräver lite efterarbete och en mc-fälg är naturligtvis mer komplex men hanterbart skulle jag tro, mina vinterfälgar f.ö. och det är uppenbarligen stryktåligt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nackdelen med pulverlack är att det fodrar hård blästring för att få bort. Så i synnerhet på aludelar blir det inte obetydlig avverkning av metallen den dag det ska lackas om.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har lackat flertalet fälgar själv. Jag har börjat med att blästra dem. Plastblästring är att föredra men svårt att hitta då det tar bort färgen och inget mer. Senast sandblästrade jag dem och då fick jag matta ner dem med våtslippapper grovlek 400. Sedan köpte jag primer, billack samt klarlack på colorama här i Borås som säkert finns på flera orter i landet. De kan trycka upp precis den kulören du vill ha i så kallad "billack" kvalitet. Själv stod jag och stirrade på ungefär 100 olika vita kulörer innan jag bestämde mig.
Avfetta sedan med en siliconeremover i samma butik. Köpte en liter för en hundralapp och den räcker hur länge som helst. En primer på 400-500 ml räcker gott och väl till ett par fälgar. Nu lackerade jag om hela hojen så gick åt 10 burkar med lack men vitt är ju svårt att få att täcka. Lade 3 lager på samtliga kåpor, tank och fälgar. Därefter lade jag hagmans 2k klarlack. Har gjort denna proceduren flera gånger och har lackat om 3 hojar och det har blivit skitbra! Har även testat på att få fälgarna pulverlackade och det har varit med varierande resultat. Risken är överhängande att om du får en liten spricka eller något vasst föremål på en pulverlackad yta är att det kan lossna stora flagor. Tro mig jag har fått bilfälgar pulverlackade på en firma, en crossram på en annan firma och mina nuvarande vinterfälgar på bilen på en 3:e firma. Ska du pulverlacka så inspektera NOGA innan du tar med dem hem annars är du torsk. Finns även viss risk för att det blir tjockt lager med pulver och då kan det vara svårare att balansera dem.

Mitt bästa tips enligt min erfarenhet är:
1. Blästra och om vid behov matta ner dem med våtslippapper 400.
1. Se till att du har en större yta med bra belysning, helkroppsdräkt så du inte får något hårstrå eller liknande bös under lackering, ansiktsmask med kolfilter (finns på biltema för 150 spänn).
2. Häng upp fälgarna och torka rent dom med siliconeremover
3. Blås försiktigt med ex kompressor vid håligheter så det inte finns något avfettningsmedel kvar.
4. Blötlägg golvet så du inte får upp damm när du lackerar. Häng upp fälgarna mellan ex. två pallar och ett järnrör emellan.
5. Lackera med primer så det täcker. Se till att det inte är någon rost eller färg på röret för det kan lossna och lägga sig i färgen. Snurra på fälgarna medans du lackerar.
6. Vänta 15 minuter eller tills det torkat in lite.
7. Lägg på ett lager lack och vänta 15 minuter till.
8. Ett lager lack till kanske? Beroende på om det första täckte helt. Ingen ide att lägga massa lager med lack.
9. Vänta minst en halvtimma kanske en timma tills färgen "torkat" och spraya sedan på klarlacken i ett tunt MEN täckande lager. Det ska INTE vara knottrigt eller liknande utan täcka helt enkelt. Inte för tjockt för då rinner det. Dock ska du inte vara rädd att spraya så det täcket då hagmans klarlack går att spraya rätt tjockt.
10. Vänta 15 minuter och spraya ett lager klarlack till om så önskas.
11. Låt torka minst 2 dygn! Även om de kan kännas härdade så tar det 14 dagar innan de är helt genomhärdade.

Har lyckats varje gång med detta och aldrig några problem.:tummenupp

Bifogar en bild på vifferfälgarna som jag gjorde i julas.

Jo visst fasen det ska vara minst 15 grader där du lackerar!
 

Bifogat

  • 20170111_211256.jpg
    20170111_211256.jpg
    109.1 KB · Visningar: 747
Last edited:

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Tjena

Jag lyckades för första gången SÖKA på forumet och fick en hel del träffar på "lackering". Dock är det oftast gamla trådar och jag gissar att det kanske/ev./nog/möjligen har tillkommit intressant information kring hur man lackerar/målar fälgarna själv (typ hemma).

Jag vill alltså försöka måla hoj-fälgarna så att de blir blanksvarta. Det är de original också, men när man (läs jag) ständigt försöker att hålla dem relativt rena och använder avfettning + vatten och sedan WD40 och trasa att torka rent med, så bildas det repor och efter ett tag så ser den lackerade fälgytan väldigt trist och matt ut.

Min tanke är att "slipa" fälgytan med finfint slippapper och därefter spraylackera dem med blanksvart. Kan det fungera?

Tips och tricks från er som gjort det här själv?

/H
-

Det här är bra skit när man vill hålla fälgar fina, löser allt, plus att du får ett vaxskydd, så nästa gång blir du gör rent så blir det lättare, har själv kört med detta i säkert 10 år nu.:)
 

Bifogat

  • 4064700301153_1.png
    4064700301153_1.png
    83.7 KB · Visningar: 262

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
För BÄTTRE balans! Nä det vart en miss. Men varför berömma min snygga guide när man kan leta missar.. Därför jag nästan aldrig postar något på det här forumet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
För BÄTTRE balans! Nä det vart en miss. Men varför berömma min snygga guide när man kan leta missar.. Därför jag nästan aldrig postar något på det här forumet.
Mattias gillar hantverk, så i det här fallet tror jag att du kan vara lugn för att det var lite av hans ironiska humor.
Bra write-up!
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Boyz ´n girl´z!(?)

Tack som fasiken för alla goda och dyra råd!
Spiderpig; lysande beskrivning och en fantastisk inspirationskälla! Den vita Vifferfälgen ser riktigt bra ut :yoparty

Jag var inne på att matta ner nuvarande repiga yta med våtslippapper (för hand!) och sedan sprayburksmåla med Hagmans 1-komponentfärg (blank svart).

Känner dirreCkT att jag måste testa "Coola Ola´s" förslag om att "rubba" (åtminstone 1 fälg) och hårdvaxa. Jag har faktiskt just Sonax vax som "wm1000" tipsar om :tummenupp

Om inte det ger tillräckligt bra resultat i mina ögon går jag på "Jörgen Karlsson"´s förslag om att grunda med 1-komponent och sedan spraya med 2-komponentfärg. Det är nära till Ringvägen... :)

Lokalen jag håller till i är ett stort gemensamt MC-garage, håller ca. 15° och det finns en enklare arbetsbänk.

Nu tänker jag så här OM jag måste spraymåla;
Jag kan inte spraymåla "öppet" i garaget, eftersom det kommer att lägga sig färgdamm på andra hojar, golv, väggar och kanske även i taket.
MEN, 2 pallbockar har jag i min ägo och det bör kunna fungera att bygga ett slags litet "målartält" (för placering på arbetsbänken) där pallbockar placeras och hjulet/en mellan dessa.
Jag gör ett hål i den transparenta plast-/tältväggen där jag sticker in armen med sprayburken och ett "fönster" med tear off´s för att se vad händerna håller på med! :D
Värmepistol har jag också - kanske kan fungera att först värma luften i tältet och även värma fälgen så att färgen fastnar och torkar snabbare?!

/H
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Boyz ´n girl´z!(?)

Tack som fasiken för alla goda och dyra råd!
Spiderpig; lysande beskrivning och en fantastisk inspirationskälla! Den vita Vifferfälgen ser riktigt bra ut :yoparty

Jag var inne på att matta ner nuvarande repiga yta med våtslippapper (för hand!) och sedan sprayburksmåla med Hagmans 1-komponentfärg (blank svart).

Känner dirreCkT att jag måste testa "Coola Ola´s" förslag om att "rubba" (åtminstone 1 fälg) och hårdvaxa. Jag har faktiskt just Sonax vax som "wm1000" tipsar om :tummenupp

Om inte det ger tillräckligt bra resultat i mina ögon går jag på "Jörgen Karlsson"´s förslag om att grunda med 1-komponent och sedan spraya med 2-komponentfärg. Det är nära till Ringvägen... :)

Lokalen jag håller till i är ett stort gemensamt MC-garage, håller ca. 15° och det finns en enklare arbetsbänk.

Nu tänker jag så här OM jag måste spraymåla;
Jag kan inte spraymåla "öppet" i garaget, eftersom det kommer att lägga sig färgdamm på andra hojar, golv, väggar och kanske även i taket.
MEN, 2 pallbockar har jag i min ägo och det bör kunna fungera att bygga ett slags litet "målartält" (för placering på arbetsbänken) där pallbockar placeras och hjulet/en mellan dessa.
Jag gör ett hål i den transparenta plast-/tältväggen där jag sticker in armen med sprayburken och ett "fönster" med tear off´s för att se vad händerna håller på med! :D
Värmepistol har jag också - kanske kan fungera att först värma luften i tältet och även värma fälgen så att färgen fastnar och torkar snabbare?!

/H


Obs alltså att det inte räcker med bara vaxet, det förseglar bara ytan. Det som ger själva glansen är t.ex. detta:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Rubbing-2000022874/
eller detta, om du vill betala lite mer: http://www.sonax.se/Produkter/Exter...ode)/12884/302100-SONAX-Flytande-RubbingSonax

Om du väljer att lacka: din idé med ett litet lacktält endast över det du ska lacka ställer jag mig lite skeptisk till, då det låter som att du kommer få svårt att få överblick över resultatet. Framförallt tror jag du får svårt att komma åt från alla vinklar, och det där plastskynket låter också som enligt Murphy's lag kommer drösa ner över din fälg precis när du lagt sista lagret färg, och ödelägga alltihop. Ett bättre alternativ är i så fall att du köper ett litet partytält med väggar på alla sidor. Kanske missförstår jag dig, men att lägga den på en bänk tror jag inte kommer bli bra, då måste lacka olika sidor i olika omgångar (kräver dubbel uppsättning färgburk då den tillblandade 2k-lacken härdar i burken inom 24 timmar (rätta mig om jag har fel!)). Så du behöver också någon ställning att hänga upp fälgen i så du kan lägga färg på alla ytor i en omgång.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kanske missförstår jag dig, men att lägga den på en bänk tror jag inte kommer bli bra, då måste lacka olika sidor i olika omgångar (kräver dubbel uppsättning färgburk då den tillblandade 2k-lacken härdar i burken inom 24 timmar (rätta mig om jag har fel!)). Så du behöver också någon ställning att hänga upp fälgen i så du kan lägga färg på alla ytor i en omgång.

Det är ju bara att vända fälgen när man lackar andra sidan och det gör man på en gång så att allt lackas vått-i-vått. Det går bra att ha fälgen liggande på ett bord. Man får förstås ha något i centrum som lyfter så att kanterna skyddas.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Boyz ´n girl´z!(?)

Tack som fasiken för alla goda och dyra råd!
Spiderpig; lysande beskrivning och en fantastisk inspirationskälla! Den vita Vifferfälgen ser riktigt bra ut :yoparty

Jag var inne på att matta ner nuvarande repiga yta med våtslippapper (för hand!) och sedan sprayburksmåla med Hagmans 1-komponentfärg (blank svart).

Känner dirreCkT att jag måste testa "Coola Ola´s" förslag om att "rubba" (åtminstone 1 fälg) och hårdvaxa. Jag har faktiskt just Sonax vax som "wm1000" tipsar om :tummenupp

Om inte det ger tillräckligt bra resultat i mina ögon går jag på "Jörgen Karlsson"´s förslag om att grunda med 1-komponent och sedan spraya med 2-komponentfärg. Det är nära till Ringvägen... :)

Lokalen jag håller till i är ett stort gemensamt MC-garage, håller ca. 15° och det finns en enklare arbetsbänk.

Nu tänker jag så här OM jag måste spraymåla;
Jag kan inte spraymåla "öppet" i garaget, eftersom det kommer att lägga sig färgdamm på andra hojar, golv, väggar och kanske även i taket.
MEN, 2 pallbockar har jag i min ägo och det bör kunna fungera att bygga ett slags litet "målartält" (för placering på arbetsbänken) där pallbockar placeras och hjulet/en mellan dessa.
Jag gör ett hål i den transparenta plast-/tältväggen där jag sticker in armen med sprayburken och ett "fönster" med tear off´s för att se vad händerna håller på med! :D
Värmepistol har jag också - kanske kan fungera att först värma luften i tältet och även värma fälgen så att färgen fastnar och torkar snabbare?!

/H

Tänk på att det är i regel svårare att spraya blank färg överlag då det tenderar till att rinna. Om detta beror på sammansättningen av mer lösningsmedel i färgen vet jag inte men det är mina erfarenheter därför lackar jag alltid matt färg och lägger därefter klarlack.

Yes räkna med att det dammar. Jag täckte golvet senast och det blev damm utanför ändå (ca 3m) Dock går det lätt att sopa upp.

Jag tänkte först göra som du nämner. Jag tänkte låsa fast fälgarna med ex. läkt som man spikar ihop tajt intill mitten på fälgen och sedan bygga en ram som man kan vända på men blev inte så.

Färg torkar snabbare eller lösningsmedlet avdunstar snabbare, ju varmare det är men det måste ändå ha sin "gång" och behöver härda en viss tid efter. När jag jobbade som svetsare så hade man ibland för bråttom och skulle ha på ex ett lager zink och sedan färg och det blev inte bra om metallen var för varm.

Ta god tid, ha bra ljus och bra produkter och snåla inte med förarbetet är mina bästa tips jag kan ge dig.
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Obs alltså att det inte räcker med bara vaxet, det förseglar bara ytan. Det som ger själva glansen är t.ex. detta:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tvatt-och-Rengoring/Vax-och-lackvard/Rubbing-2000022874/
eller detta, om du vill betala lite mer: http://www.sonax.se/Produkter/Exter...ode)/12884/302100-SONAX-Flytande-RubbingSonax

Om du väljer att lacka: din idé med ett litet lacktält endast över det du ska lacka ställer jag mig lite skeptisk till, då det låter som att du kommer få svårt att få överblick över resultatet. Framförallt tror jag du får svårt att komma åt från alla vinklar, och det där plastskynket låter också som enligt Murphy's lag kommer drösa ner över din fälg precis när du lagt sista lagret färg, och ödelägga alltihop. Ett bättre alternativ är i så fall att du köper ett litet partytält med väggar på alla sidor. Kanske missförstår jag dig, men att lägga den på en bänk tror jag inte kommer bli bra, då måste lacka olika sidor i olika omgångar (kräver dubbel uppsättning färgburk då den tillblandade 2k-lacken härdar i burken inom 24 timmar (rätta mig om jag har fel!)). Så du behöver också någon ställning att hänga upp fälgen i så du kan lägga färg på alla ytor i en omgång.

Tycker också det verkar bli svårt att få överblick över hur lackeringen går.

Hagmans 2k klarlack håller sig rätt länge faktiskt. Blev överraskad när jag städade en vecka efter min senaste lackering då en halv burk blivit över och fortfarande var rinnande. Torkade och avfettade mina kolfiberdämpare som var matta och blåste dem och blev lika bra de! :tummenupp

Dock hade burken förvarats svalt.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Pratade nyss med en kompis som skruvar med bilar och även genomför lackrengöring/polerar samt enklare lackarbeten.
Han tyckte att rubbing verkar vara i våldsammaste laget och bör användas endast om färgen är väldigt matt/repig. Dessutom blir det alltid bäst resultat när man använder maskin med roterande skiva. (Fast det är ju inte en billack jag ska fixa till...)
Det är väl ett gränsfall beträffande mattheten för fälgarna på min hoj, skulle jag säga. Snygga är de i vilket fall inte.

Jag har ingen maskin för att utföra arbetet med rubbing och gissar att en maskin ändå inte kan användas eftersom det (vanligen) inte finns särskilt "plana ytor" på en MC-fälg och att det är trångt att komma åt med en maskin.

Kompisen brukar använda Turtle wax nano tech lackrengöring (ej maskinputs) och det fungerar bra.

"Coola Ola";
Så, använde du trasa för rubbing, för hand?

Jag förtydligar om "lacktältet":
Menade att bygga en aluminiumram av rör eller profiler, kanske 1 x 1 x 1 meter (dvs. 1 m3), och montera transparent plast runt hela ramen. Den ska alltså kunna stå på en arbetsbänk, för arbetshöjdens skull.
Inuti "tältet" placerar jag 2 pallbockar. Mellan dem ska fälgen placeras, med bakaxeln istucken och med densamma vilandes på pallbockarna. Då kan jag enkelt snurra på fälgen.
Men, jag tänker om och inser det svåra med detta, dvs. som "Coola Ola" säger; svårt att komma åt från alla olika vinklar som krävs samt dålig överblick vid lackeringen.

Ett partytält är en bra idé - bör finnas mindre modeller. En snabbkoll ger... hmm, kostnaden är hög.
Det bästa (mest prisvärda) alternativet verkar vara detta:
(https://www.vidaxl.se/e/8718475837435/partytalt-med-vaggar-3x4-bla)
Fast 2,5 m takhöjd är nog på gränsen... kanske kan man kapa tältbenen någon dm... :hihi
Läste recensioner om företaget nu, och njae, det vete väl fasiken om jag törs beställa något från dem!
Har någon tips på mindre partytält så släng fram dem tack :)

Pallbockarna kan jag använda som jag tänkte tidigare, det lär ju underlätta enormt. Helst placera dem på flyttlådor eller liknande, för bättre arbetshöjd.

Tålamod är mitt mellannamn :tummenupp

/H
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag hade nog förat gett mig på att försöka polera/vaxa upp dom. Det finns nog"garanterat" :) folk som är bättre på set än mig. Men först lite rubbing så du får bort värsta reporna. O nåt bra vax.. kanske
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
IMG_2188.jpg

IMG_2189.jpg

'Endast' 11 månader sedan senaste inlägget i den här tråden... ;-)

Som synes på fotona ovan, så var fälgen ganska 'tråkig' i färgen.
Jag rengjorde med Turtle Wax avfattning.
Därefter lade jag på ett ganska tjockt lager ”Turtle Wax Nano Tech Cleaner” och lät det torka ordentligt. Använde en badsvamp till att putsa med och lacken blev troligen lite renare, om än att det var svårt att se det.

Testade med Sonax Bilpolish på ”extrafälgen” och det blev hyfsat bra. Glatt och lite blankare.

Testade Biltema's rubbing, men märkte ingen direkt skillnad mot Nano Tech Cleaner.

Så det fick vara som det syns på nedre bilden.

Summeringen ger att det ÄR enklare att göra rent fälgarna efter att ha lagt på bilpolish.

/H
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
Snyggt fälgjobb Hojkul. Nu har jag endel stenskott på mina fälgar som jag vill ha bort och undrar om det verkligen räcker med rubbing+ polish för att trolla bort det?
Skrivs en del i tråden om blästring med olika medel men sodablästring måste ju vara det ultimata? Slippa slipa utan bara blåsa bort färgen och polera direkt på ytan som blir efter blästringen. alufälgar har väl en del gjutskarvar som måste slipas bort men det jobbet får man väl ta.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top