Bakbroms

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
:dummerKan man inte koppla en dragmagnet som påverkar bromspedalen bak då man använder frambromsen.då man bromsar fram , tänder bromslyset innan bromsen hinner ta.Bakbromsen behöver ju bara ta LITE för att bromseffekten totalt ska öka.Ström via relä o batteri
Säkert inget som SBP skulle gilla:yoparty
???????
leffe
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
.....va?

Du vill att bakbromsen ska ta när du bromsar med fram?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle aldrig göra de....Fördelen me mc mot bil är att man kan bestämma bromskraften efter behov fram å bak...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På min nyare BMW har jag ABS-servobromsar med elektronisk bromskraftsfördelning mellan fram- och bakhjul. Ett synnerligen avancerat system med bla tre separata bromskretsar och elektrisk servohjälp. Ett i mångas ögon överarbetat system och BMW själva gick ifrån det efter några år men ingen kan ju klaga på effektiviteten. Som tur är kan man bromsa separat med bakbromsen och då är det "vanlig" ABS som gäller.
Det är väl ungefär det systemet du eftersträvar?

- - - Updated - - -

Köp en Honda ...


...eller Guzzi...
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Var det inte honda som köpte det systemet av guzzi ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kanske dags lära sig hur man ska bromsa.....enligt Bosch
http://www.bosch-motorcycle.com/en/...bs/tipps_zum_bremsen_1/tips_for_braking.html#
Själv fuskar jag, när det gäller blir det bak och fram samtidigt.
Men är det bara ett stilla inbromsande så blir det ofta enbart bak.
Och på grus i låg fart enbart bak.
En vän som kört 46000mil med sin BMW R90S använder enbart bakbroms under +2C.
Av någon anledning.
Triumph Sprint RS Handbok
För att stanna använd alltid bägge bromsarna samtidigt. Normalt bör framhjulet bromsas lite mer än bakhjulet.
Normalt = bra friktion mellan däck och hjul, INTE hal oljig asfalt eller på gräs.....

Suzuki GSX1300R Owners Manual
STOPPING AND PARKING, Apply the front and rear brakes evenly and at the same time

Men på bana är det ju många som bara använder frambromsen ?
Precis, bra asfalt, bra däck. Gör att hela ekipagets vikt flyttas över till framhjulet vid inbromsning och det gäller att inte volta över framhjulet.
Men detta, enbart frambroms funkar inte på hal asfalt med sämre däck....eller efter du kört av banan och är ute på gräset, då är det bakbroms som gäller.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag menar att lite lite ansättning av bak!

Eftersom du enligt Bosch ska börja bromsa med bakbromsen så vore det logiska en magnet som ansätte en bromscylinder till den ena frambromsskivan.
När du bromsade bak.
Eller som det är gjort på bilar, man har i hydraulsystemet inbyggt mer bromsverkan fram än bak.
Enklaste blir att dra en extra bromsslang från bakbromsen till ena frambromsskivan. Och koppla den andra frambromsskivan till bromshandtaget.

Men gör det inte, lär dig bromsa, lär dig alltid använda båda bromsarna se #9.
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gammal som ung, erfaren som oerfaren, cocky eller blyger:

Ni kan fan inte bromsa en MC!
Det syns i det ni skriver, det syns ute vägen, det syns allt för väl i olycksstatistiken.

Ni kan inte bromsa er MC, och ni verkar inte vilja lära er heller.
Ni kan hänga av så knät skrapar i marken, ni kan oiiila, ni kan rycka upp hojen på framhjulet.
...men kan ni bromsa effektivt när det verkligen gäller?

Statistik och olyckstal säger något helt annat.

Enter ABS, kombibromsar och annan handikapputrustning för att patcha över den genomsnittlige motorcyklistens tillkortakommanden.

...som sedan blir lag, eftersom alltför få av er verkar intressera er för att bli bättre på det absolut viktigaste av allt - få stopp på skrotet ni drar runt på.

Å sedan måste vi andra - vi få som antingen fått lära oss att bromsa korrekt, eller lagt tid på att öva fram det själva tvingas stå ut med attiraljerna som hängs på era hojar för att ni inte gitter lära er.
Moderna ABS-system kan man stå ut med, men att behöva körs hoj med bilbromsar som verkar lite hipp som happ fram och bak är ett jävla lidande för någon som kan bromsa.

Ni suger, hela bunten! ...minus kanske 12-18%.
Där någonstans låg siffran på vem som kan bromsa och vilka som inte kan, senast jag tittade.
Bland oss med körkort och erfarenhet. Är det inte fördjävligt?



Nä, jag är inte full. Jag sitter och käkar frukost i annat land, och har mycket liten chans att tråla fram belägg för det jag påstår. RoffeS brukar ha koll på sina pärmar. Kanske kan du få fram några vederhäftiga siffror...?

- - - Updated - - -




Edit: dubbelt.
Outback WiFi from hell.

Edit igen:

Teknikforumet, jue. Sorry!
Vassegod att moderera bort, den som vill.
Det är nog lugnast i vilket fall som helst...
 
Last edited:

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Gammal som ung, erfaren som oerfaren, cocky eller blyger:

Ni kan fan inte bromsa en MC!
Det syns i det ni skriver, det syns ute vägen, det syns allt för väl i olycksstatistiken.

Ni kan inte bromsa er MC, och ni verkar inte vilja lära er heller.
Ni kan hänga av så knät skrapar i marken, ni kan oiiila, ni kan rycka upp hojen på framhjulet.
...men kan ni bromsa effektivt när det verkligen gäller?

Statistik och olyckstal säger något helt annat.

Enter ABS, kombibromsar och annan handikapputrustning för att patcha över den genomsnittlige motorcyklistens tillkortakommanden.

...som sedan blir lag, eftersom alltför få av er verkar intressera er för att bli bättre på det absolut viktigaste av allt - få stopp på skrotet ni drar runt på.

Å sedan måste vi andra - vi få som antingen fått lära oss att bromsa korrekt, eller lagt tid på att öva fram det själva tvingas stå ut med attiraljerna som hängs på era hojar för att ni inte gitter lära er.
Moderna ABS-system kan man stå ut med, men att behöva körs hoj med bilbromsar som verkar lite hipp som happ fram och bak är ett jävla lidande för någon som kan bromsa.

Ni suger, hela bunten! ...minus kanske 12-18%.
Där någonstans låg siffran på vem som kan bromsa och vilka som inte kan, senast jag tittade.
Bland oss med körkort och erfarenhet. Är det inte fördjävligt?



Nä, jag är inte full. Jag sitter och käkar frukost i annat land, och har mycket liten chans att tråla fram belägg för det jag påstår. RoffeS brukar ha koll på sina pärmar. Kanske kan du få fram några vederhäftiga siffror...?

- - - Updated - - -




Edit: dubbelt.
Outback WiFi from hell.

Edit igen:

Teknikforumet, jue. Sorry!
Vassegod att moderera bort, den som vill.
Det är nog lugnast i vilket fall som helst...

Det är inte lätt att va ödmjuk när man är en sjutusan till karl.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ABS-bromsar är inte dumt men att kompensera för MC-förare med felaktig bromsteknik är nog inte särskilt klokt i längden... så trots min egen i jämförelse lilla erfarenhet är jag benägen att hålla med.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Att bromsning på mc är en het potatis är uppenbart.
Fick en riktig åthutning en gång på en smc steg 3 eller4 kurs.
Min instruktör menade att "på bana använder vi inte bakbroms".. Basta!!

Tyckte det kunde ifrågasättas, dels för att jag ALLTID använt båda bromsarna och dels för att kurserna är lika mycket till att öka kompetensen för gata.

Hade kanske köpt argumenten om det inte vore för att jag vet att även i motogp används bakbroms (om än i väldigt varierande omfattning).

Hur som helst, en on/off funktion bak på en sporthoj är i princip helt omöjlig.
Det har framförallt med mycket varierande viktfördelning under inbromsning att göra.

Förenklat brukar jag först sätta an bakbromsen lite för att sätta chassiet och få en känsla för greppet.
Nästan samtidigt läggs frambromsen an, i det läget kan mest bakbroms användas.
Vart efter frambromsen läggs an och viktfördelningen flyttas frammåt släpps bakbromsen av då friktionen på bakdäcket minskar.

Ser mest positivt med abs då alla kan ha en dålig dag och om absen räddar en då är det väl okej.
Har dock ingen abs hoj än..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Att bromsning på mc är en het potatis är uppenbart.
Fick en riktig åthutning en gång på en smc steg 3 eller4 kurs.
Min instruktör menade att "på bana använder vi inte bakbroms".. Basta!!

Tyckte det kunde ifrågasättas, dels för att jag ALLTID använt båda bromsarna och dels för att kurserna är lika mycket till att öka kompetensen för gata.

Hade kanske köpt argumenten om det inte vore för att jag vet att även i motogp används bakbroms (om än i väldigt varierande omfattning).

Hur som helst, en on/off funktion bak på en sporthoj är i princip helt omöjlig.
Det har framförallt med mycket varierande viktfördelning under inbromsning att göra.

Förenklat brukar jag först sätta an bakbromsen lite för att sätta chassiet och få en känsla för greppet.
Nästan samtidigt läggs frambromsen an, i det läget kan mest bakbroms användas.
Vart efter frambromsen läggs an och viktfördelningen flyttas frammåt släpps bakbromsen av då friktionen på bakdäcket minskar.

Ser mest positivt med abs då alla kan ha en dålig dag och om absen räddar en då är det väl okej.
Har dock ingen abs hoj än..


Ja, SMC har en märklig roll i fördumningen när det gäller att bromsa en motorcykel.
Det är sant att man kan önska annat uppträdande på bana, men den i övrigt utmärkta publikationen "Full Kontroll" som riktar sig till genomsnittsmotorcyklisten är bedrövlig när det gäller att beskriva effektiv inbromsning.

SMCs Full Kontroll skrev:
Handbroms och/eller Fotbroms?
Moderna motorcyklar har effektiva bromsar. De flesta har en broms pa? framhjulet som a?r sa? kraftig att den kan sta? fo?r 100% av broms- ningen. Pa? de allra flesta motorcyklar a?r hand- bromsen da?rfo?r cykelns huvudbroms.
Motorcyklar a?r dock olika. Custom- och touringcyklar har mer vikt pa? bakhjulet. Pas- sagerare och bagage medfo?r ocksa? o?kad vikt bak. Da?rfo?r kan det vara no?dva?ndigt att la?ra sig att beha?rska anva?ndandet av ba?da bromsarna samtidigt. <snip> Var dock medveten om att det a?r mer kra?vande att beho?va dosera tva? bromsar samtidigt i sta?llet fo?r bara en.

Ja...? Det klart att det är mer krävande att reglera två oberoende bromssystem samtidigt?
Det är ju en stor del av motorcykelns natur och signum. Att vilja ändra på det faktumet är som försöka ändra på ett annat givet faktum - att vi färdas på ett spårande, självbalanserande fordon, eller att vi sitter utsatta för vädrets makter. Skall man bota de åkommorna med stödhjul och kaross...?
Vad blev det av motorcykeln då?

Intermission:
Tack Jörgen för att denna tråden får stå kvar, det är tyvärr viktigt för allt för många motorcyklister.
Jag skall försöka leda den tillbaka till "teknik".

Grattis Ozzian! Du beskriver en korrekt inbromsning på ett bra sätt.


Jag latar mig och hystar in delar av en post jag gjort tidigare i ämnet kombibromsar på annan plats:

Det jag inte fattar är att det sedan decennier är så bortglömt hur man bromsar. Ansättning-sekvens-dosering verkar vara ett okänt begrepp idag. "Huh..?" brukar man kunna läsa sig till i de nollställda nunor man presenterar det hela för.
Hur svårt kan det vara? Jävligt svårt, tydligen.
Det visar sig att dagens glyttar inte kan cykla med en hand på styret längre, kan inte flytta en boll från ena handen till den andra - medans dom cyklar; klarar inget alls av det vi gjorde som små på våra hojar.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6513740
Lyssna på ett jävligt skrämmande reportage!


Men, är verkligen ABS och integrerade bromsar lösningen?
"Handikappanpassning" av motorcykeln tills den blir en liten smalspårig bil?
Kan inte motorcykel få fortsätta vara motorcykel?

Att bromsa en motorcykel är en konst!
Varför inte försöka lära sig...?

Här är ett fint diagram som berättar vad det handlar om!

Aufbau%20des%20Bremsdrucks%20%20Motorrad%2016_2011.jpg.1802918.jpg


Gå in på sidan http://www.motorradonline.de/schraubertipps/ratgeber-richtig-bremsen-teil-1-ohne-abs/378137
så går det att klicka upp den i större storlek!

Röd kurva: fordonshastighet
Blå kurva: framhjulshastighet

Orange kurva: begärd bromskraft bak
Grön kurva: begärd bromskraft fram

Precis så här ser en bra inbromsning ut!
Inga bromsar smälls på, utan inbromsningen inleds med en första ansättning av bakbromsen millisekunden innan frambromsen aktiveras.
Totalt bortglömt idag när man talar med folk - och ändå den absolut grundläggande förutsättningen för att genomföra en effektiv inbromsning.
Ansättning -> sekvens.
Man skapar sidledes stabilitet genom att "sträcka ut" hojen med ansättningen bak först.
Man skapar stabilitet i nästa axel genom att inbromsningen bak "suger ner" bakfjädringen och möjliggör hårdare inbromsning fram i senare skede, med minskad risk för att bakhjulet går upp i luften.

Men, studera framförallt divergensen mellan grön och orange kurva! This is where the magic happens!
Samspelet mellan hand och fot, och hur man stegvis bygger upp bromstrycket fram.
Behålla kylan, låta padsen landa mot skivan och sugas fast mot den istället för att smälla på bromsen och istället låsa fast skivan - och däcket.
Låta vikten vandra fram, låta framhjulet deformeras till optimal form för inbromsning medans man sakta lägger på allt mer bromskraft fram - samtidigt som man lättar trycket bak.

Ren och skär njutning. Metallurgisk poesi, Motorcykeldynamik at it's finest.
..och alla dessa möjligheter är folk beredda att avstå genom att acceptera bilbromsar istället?
Kör bil då, goddamnit!

N.B! Alla stegen fram till nu är precis lika viktiga vare sig man kör med eller utan ABS! Detta är grunden för all korrekt inbromsning på motorcykel.
ABS förlåter dig delvis om du smäller på frambromsen utan känsla så till vida att den går in och reglerar ditt bromstryck när du vill låsa upp framskivan, men du förlorar massor på kuppen: tid, bromssträcka, kontroll på hojen, glädje i inbromsningen.
Vill man stanna kort och korrekt - och med ABS ha en stabil hoj att kunna styra undan med under pågående inbromsning så är det så man måste göra.
Ansättning - sekvens. Går aldrig att komma från.
Med ABS slipper man däremot "dosering" eftersom systemet detekterar hjullåsning och motverkar detta, men att skippa de två tidigare momenten är som att hoppa in halvvägs in i en Kieslowskifilm och tro att man skall fatta något.

Bilbromsar på MC tar bort alla dessa möjligheter till optimal inbromsning, och är en styggelse från dag 1 dom någonsin monterades på en hoj.

Är detta ovan så svårt att lära ut så att man helt skall sluta och kommunicera det?
Vad får man lära sig på körskolor idag, med ABS-hojar i flottan? "Dra i spaken där"?
Varför läggs inte mer kraft på att lära ut korrekt bromsteknik, och på att underhålla kunskapen?

Ja, säg det. Hur kul något än är, så behöver man veta hur man får stopp på det. Innan det gått för långt...

@ TS
En dragmagnet som verkar via relä med bromsljuset som manöverström är en skitkass ide, på alla tänkbara plan. Det motverkar syftet "säker inbromsning", det kommer att vara för okänsligt och det är potentiellt farligt när något går snett.


Jo, just det! Jag klippte bort något ur SMCs swammel ovanför.
Det enda vettiga, faktiskt. Mycket viktigt för oss alla, och något jag själv fortfarande efter så många år ändå lägger tid på när jag kliver ombord på en för mig ny hoj:

SMCs Full Kontroll skrev:
Du ma?ste la?ra dig att bromsa din egen cykel, i alla situationer och under alla fo?rha?llanden.

Det kan inte sägas bättre.





Edit:

Oh, ja just det - länken till Boschs sätt att se på effektiv inbromsning som finns högre upp i tråden är fördärvlig och förvillande. Undvik att sprida den vidare. Antingen har den råkat jäkligt illa ut i översättningen, eller också vet dom bara inte bättre.
...något som kan förklara både ett och annat kring ABS-bromsar.



Med vänlig hälsning,
"En sjutusan till karl"
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top