Hur vet jag om mina demonterade hjullager är ok

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hur TS väljer att agera är helt upp till TS men jag ser inte att det finns något sätt att kontrollera skicket på ett "icke monterat" kullager, iallafall inte något som fungerar för den normala användaren som skruvar hemma i garaget.



Jag har en avvikande uppfattning.
Ett lager som är SÅ dåligt att man märker det när den roterande massan från däck och fälg inverkar, det lagret är katastrofalt dåligt.
Alltså katastrofalt gränsande till "skär, krasch, brinn, död"... :D

Nu kör jag ju förvisso upp till 3000 mil om året och vill ha koll på grejorna men jag skulle aldrig få för mig att häva att jag "kontrollerat" lagren om jag:
1: Kontrollerat ett "löst" lager
2: "känt lite på hjulet"

1: Ett lager i ett mc hjul har (oftast) presspassning på ytterringen.
Ytterringen kommer att komprimeras när lagret monteras.
De skador som eventuellt finns känner man helt enkelt inte när lagret är löst då ytterringen inte är komprimerad.

För egen del kontrollerar jag lager med "fingertopp och yttre fingerled", typ så att jag "spänner" fingertoppen/underkant nagel i lagrets innerring och trycker yttre fingerleden mot lagret kant.
Alltså utsidan på pekfingret.
På så vis får jag alla ojämnheter direkt "in i skelettet" via fingerleden.
Jag garanterar att lager som klassats som OK vid test "av hela hjulet" faller igenom med det här testet.
Det är otroligt hur små skador man kan känna!

Det jag letar efter vid kontroll är inte "glapp", det oroar mig inte, nej, det jag letar efter är "sand".
Tänk fin sand i lagret.
Alltså riktigt fin, så där löjligt finkornig.
Så upplever jag att det känns när ett lager börjar haverera.
Det är inte otroligt att lagret går många 100 mil till efter att de första skadorna börjat komma men hela grejen är att man inte VET.
Jag har vägrat montera "billiga no-name lager" åt en polare för att dom heltenkelt hade känslan av "sand" redan från början. Aldrig känt det i "märkes-lager".

Ja, det är säkert överdrivet, men jag älskar både livet och hojkörning för mycket för att chansa.
Jag vill inte att min sista tanke ska vara "jag borde nog ha bytt det där hjullagret trots allt" när jag glider på asfalten på väg in i ett dödsräcke...

Jo. visst. Vissa typer av defekter i lagren känns bara om du försiktigt snurrar det med fingret när det sitter kvar i hjulet.
Men där har du svårare att känna minimala glapp. Glapp känns mycket bättre om hjulet sitter på hojen för då får du en hävarm när du drar i det.
Du får först minimala defekter i lagerbanor och kulor som ger upphov till känslan av att det ligger sand i lagret. Det innebär att lagret börjar bli på upphällningen men det är fortfarande ganska långt kvar innan det faktiskt havererar.
När du fått dom minimala defekterna så slits lagret fortare och efter ett tag får du lagerglapp.

När lagret börjar glappa så är det slut och dags att byta. Det är dock fortfarande ett gäng mil kvar innan det helt havererar.

Dvs det finns inte någon egentlig anledning att byta ett lager som inte glappar eller ger missljud ifrån sig om man inte planerar en långresa. Om man ser till att vara kinkig och inte tillåta något glapp i lagren alls så är risken att man ska råka ut för ett haveri minimal.
Jag har i vart fall inte haft något problem att hinna byta lagren innan dom havererade.
Jag kollar lagren genom att dra i hjulen relativt ofta innan jag drar iväg hemifrån. Kanske inte varje gång men varannan eller var tredje.

Däremot ska man under inga omständigheter köra någon annanstans än kortaste vägen hem i väldigt lugnt tempo om man märker att man fått glapp i lagren. Det är att be om trubbel.
Ju mer slitet lagret är (dvs ju mer det glappar) desto mer accelererat är slitaget och det man inte vill råka ut för är att lagret skär eller separerar. Och det är ju bara en tidsfråga när det börjat glappa.

Men ska man iväg på en långresa, exempelvis genom europa, så kan det vara idé att ta loss hjulen och känna på lagren också för att få lite extra marginal så man slipper bli stående någonstans på kontinenten med behov av lagerbyte.

Men sen är det ju också så att var och en är salig på sin egen tro.
Min är att så länge inget glapp känns när man drar och bänder i hjulen när dom sitter på hojen så är det lugnt och det har funkat hittills.
Känner du att du vill ta loss hjulen och inspektera lagren för att du ska känna dig säker så är det ju det som är bäst för dig.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*
Känner du att du vill ta loss hjulen och inspektera lagren för att du ska känna dig säker så är det ju det som är bäst för dig.

Kontrollerar vid däckbyte. Inte så ofta alltså men desto viktigare att lagren är friska.

Sedan ska man inte göra som jag gjorde för ett år sedan, glömde distansen mellan lagren... :3freak
Det vara bara ren tur att jag plockade av hjulen igen efter 50 mil.
Att det var dags för dubbdäck räddade mig från ett rejält haveri den gången...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kontrollerar vid däckbyte. Inte så ofta alltså men desto viktigare att lagren är friska.

Sedan ska man inte göra som jag gjorde för ett år sedan, glömde distansen mellan lagren... :3freak
Det vara bara ren tur att jag plockade av hjulen igen efter 50 mil.
Att det var dags för dubbdäck räddade mig från ett rejält haveri den gången...

Nej. Kontrollerar du inte oftare än så så är det nog en bra idé att kontrollera väldigt noggrant.

Jag kontrollerar ju mina lager genom att dra i hjulen minst 1 gång/vecka under säsong. Det är ju minimalt med tidsåtgång att bara rycka lite i dom och känna om glapp finns.

Och jag skulle vilja hävda att man känner ganska bra på dom flesta hojar även om man bara kör redan ganska minimala lagerdefekter.

En missad distans däremot kan säkert vara lite svårare att känna beroende på hur bra man fått ihop det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lager är viktiga och billiga. Minsta misstanke om defekter så byter man väl?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej. Kontrollerar du inte oftare än så så är det nog en bra idé att kontrollera väldigt noggrant.

Jag kontrollerar ju mina lager genom att dra i hjulen minst 1 gång/vecka under säsong. Det är ju minimalt med tidsåtgång att bara rycka lite i dom och känna om glapp finns.

Och jag skulle vilja hävda att man känner ganska bra på dom flesta hojar även om man bara kör redan ganska minimala lagerdefekter.

En missad distans däremot kan säkert vara lite svårare att känna beroende på hur bra man fått ihop det.

Fast, lager kan vara kassa helt utan att de hunnit börja glappa. Som polarens som lät som om man körde en näve sand i lagret när de testade det på besiktningen. När det demonterats ur fälgen kändes inget glapp över huvudtaget, men vid demontering av lagret hittades lite småflisor.
Visst, det hade inte dröjt lång tid innan det gick att känna glappet, men lager kan vara kassa utan att känna glappet. Hur lång tid det dröjer till generalras av lagret från att det är i hans skick vet jag inte, men någon långsemster hade jag inte velat företa med det lagret.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast, lager kan vara kassa helt utan att de hunnit börja glappa. Som polarens som lät som om man körde en näve sand i lagret när de testade det på besiktningen. När det demonterats ur fälgen kändes inget glapp över huvudtaget, men vid demontering av lagret hittades lite småflisor.
Visst, det hade inte dröjt lång tid innan det gick att känna glappet, men lager kan vara kassa utan att känna glappet. Hur lång tid det dröjer till generalras av lagret från att det är i hans skick vet jag inte, men någon långsemster hade jag inte velat företa med det lagret.

Nej. Det är ju så.
Ska man bara sitta och pendla fram och tillbaka till jobbet eller en kortare resa på kanske 20 mil så räcker en kontroll genom att rycka i hjulen nog ganska bra. Det ska inte vara några problem att klara sig hem om det skulle vara så att man upptäcker lätt glapp.

Men ska man iväg på en längre resa så kan det ju vara bra att ha koll så att man inte råkar ut för ett lagerhaveri någonstans efter Autobahn i södra tyskland eller så. Nog för att det säkerligen går att få hjullager utbytta även där men det finns ju roligare saker att göra på semestern än att leta verkstäder.

För min del så är den mesta körningen kortare sträckor. dvs lite daglig körning plus några resor på ca 20 mil eller så och då känner jag att det räcker med min kontroll. Det har ju funkat hittills. Jag har fått byta hjullager en gång. Då var det pga att drevlagret var dåligt. Inte hjullagren. Det kändes ju inte när man dyckte i hjulet men det kändes när man körde. Ungefär som om man spänt kedjan lite för hårt upplevde jag det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top