Byte från BMW F800S -> CBR600RR

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
Hej!

Jag har en BMW F800S (2008) i dagsläget som jag haft sedan jag fick mitt MC-kort sommaren 2015. Jag har från början varit intresserad av att ha en sporthoj men det kändes till en början inte motiverat med försäkringen. Nu har jag fått en helt OK deal för en CBR600RR (2008) där försäkringen blir mer än överkomlig, så nu funderar jag verkligen på att ta steget till en riktig sporthoj!

Med det sagt så har jag några funderingar.

Rent allmänt, låter det som ett "dåligt" byte? Jag antar att svaret här är "Nej" med tanke på namnet på forumet, men man vet ju aldrig.

Jag är 189cm lång. Tittar man på sitthöjd så är den 820 mm både på BMW'n och Hondan enligt specsen, men sittpositionen är ju helt klart annorlunda. Är det något ni tror jag kommer tänka mycket på, att det rent ut sagt blir obekvämt i längden?

Jag kör inte på bana, och det här är min andra hoj. Jag är inte dum men inser ju själv att det kanske inte är en nybörjarhoj, men jag tycker att jag kör bra (vågar inte fråga andra) och jag har lagt många mil bakom mig sen jag tog kortet. Är det en dum idé att skaffa en CBR600RR så tidigt?

Servicekostnaden för BMW upplever jag som relativt dyr. Hur är det med Honda, någon som kört båda och kan jämföra lite?

//T
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har haft en CBR600RR och frugan har nu en F800S.
Båda är riktigt bra hojar och CBRen är inte på något sätt svårkörd även om man naturligtvis snabbt kan hamna i trubbel om man varvar ur den nästan oavsett växel.

För gatåka hade jag valt BMWn alla dagar i veckan eftersom den är bekvämare och har tillräckligt bra prestanda för vad jag vill göra på gatan. CBRen är en bra hoj men kommer helt enkelt inte till sin rätt utanför banan.

Med det sagt så väljer man ju hoj med hjärtat så vill du ändå ha en sporthoj så säger jag kör hårt. Och testa bana oavsett hojval.:tummenupp
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Cbren är en jävligt trevlig hoj. Absolut inte svårkörd och livsfarlig om du har ngt innanför pannbenet.

Och det med längden tror jag inte blir ngt problem. Det är visserligen högst personligt med vad som är ok men jag som är 1.94 sitter bra på den.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
 

Terabit

Ny medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
2008 BMW F800S
För gatåka hade jag valt BMWn alla dagar i veckan eftersom den är bekvämare och har tillräckligt bra prestanda för vad jag vill göra på gatan. CBRen är en bra hoj men kommer helt enkelt inte till sin rätt utanför banan.

Med det sagt så väljer man ju hoj med hjärtat så vill du ändå ha en sporthoj så säger jag kör hårt. Och testa bana oavsett hojval.:tummenupp

BMW'n är ruskigt bekväm, men som du säger, hjärtat spelar in! Är verkligen sugen på en sporthoj! =)

Cbren är en jävligt trevlig hoj. Absolut inte svårkörd och livsfarlig om du har ngt innanför pannbenet.

Och det med längden tror jag inte blir ngt problem. Det är visserligen högst personligt med vad som är ok men jag som är 1.94 sitter bra på den.

Skönt att höra om längden, jag var rädd att det skulle bli helknasigt! Och som du säger, är man någorlunda försiktig och defensiv i sitt körande så är ju egentligen inte något motorcykel farlig.

Sen tycker jag att cbr600rr är riktigt snygga

Den är galet snygg! Jag har tittat på CBR650F men ogillar att man dragit avgassystemet och dämparen på sidan medan CBR600RR har allt under sadeln! Sen ser den mer farlig ut! ;)

Blir till att åka och provköra helt enkelt!
 

Raderad medlem 51742

Guest
En reflektion med tanke på att du bara kör landsväg är att du möjligen kommer sakna kraft i mellanregistret i och med övergången från 800cc parallelltwin till 600cc radfyra - dvs du kanske inte får samma känsla av att "byta upp dig" som du hade fått om du hade kört mer bana. Hade själv en F800R (samma motor) innan, men bytte för något år sedan och valde då en 1000cc radfyra. Nu finns det ju visserligen en enkel lösning om du väljer cbr600rr - kör bana!

Nu är ju en cbr600rr ändå en potent hoj och du skriver att du vill ta steget till riktigt sporthoj, så det kan ju i sig vara ett bra argument för ditt val. Skulle du välja 1000cc blir ju sannolikt försäkringspremierna helt annorlunda för en sporthoj, så då hade det väl snarare varit sporttouring eller nakenhoj som blivit alternativet.

Sen är väl det som är roligt med hoj att alla hojar har så olika karaktär och personlighet. Det går helt enkelt aldrig att hitta den perfekta kompromissen utan man väljer det som passar bäst för tillfället och njuter av det, samtidigt som man ser tillbaka och minns det man kört tidigare och drömmer om det man vill köra härnäst.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Körställningen är mera framåtlutad på sporthoj. Vilket betyder högre belastning på mag- och ryggmuskler. Där magen brukar vara den svaga biten. Bara träna Chrunches och Sit-Ups. Med 90 graders vinkel mellan lår och mage när du börjar. För att undvika att använda skräddarmuskeln. Den går från ryggens baksida runt sidan av kroppen och fäster på insidan av låren. Tränas skräddarmuskeln får man svankrygg och ont i ryggen.
Tycker du det är jobbigt för armarna, köra sporthoj, då har du fel teknik.
Och vill du att det ska hända något när du ska köra om, växla ner innan omkörning.
Gissar att under 8000RPM vid start av omkörning tycker du CBR600RR är seg. Men sånt får man ju prova sig fram till. Kanske behövs 10000RPM.
PS För att vila mag och ryggmuskler vid längre turer brukar jag ligga på tankväskan och köra :rodnar DS
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
JAG tycker att sporthoj är bara roligt om man kör riktigt aktivt.
Annars är den sämre på allt. En "normal" halvupprätt hoj vinner i längden, både i komfort och manöverbarhet, kostnad, motorkaraktär.
Men nån gång i livet skall man ha provat en riktig sporthoj (1000cc), för det är kul mellan ryggskotten. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top