Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2008 BMW F800S
    Inlägg
    19

    Byte från BMW F800S -> CBR600RR

    Hej!

    Jag har en BMW F800S (2008) i dagsläget som jag haft sedan jag fick mitt MC-kort sommaren 2015. Jag har från början varit intresserad av att ha en sporthoj men det kändes till en början inte motiverat med försäkringen. Nu har jag fått en helt OK deal för en CBR600RR (2008) där försäkringen blir mer än överkomlig, så nu funderar jag verkligen på att ta steget till en riktig sporthoj!

    Med det sagt så har jag några funderingar.

    Rent allmänt, låter det som ett "dåligt" byte? Jag antar att svaret här är "Nej" med tanke på namnet på forumet, men man vet ju aldrig.

    Jag är 189cm lång. Tittar man på sitthöjd så är den 820 mm både på BMW'n och Hondan enligt specsen, men sittpositionen är ju helt klart annorlunda. Är det något ni tror jag kommer tänka mycket på, att det rent ut sagt blir obekvämt i längden?

    Jag kör inte på bana, och det här är min andra hoj. Jag är inte dum men inser ju själv att det kanske inte är en nybörjarhoj, men jag tycker att jag kör bra (vågar inte fråga andra) och jag har lagt många mil bakom mig sen jag tog kortet. Är det en dum idé att skaffa en CBR600RR så tidigt?

    Servicekostnaden för BMW upplever jag som relativt dyr. Hur är det med Honda, någon som kört båda och kan jämföra lite?

    //T

  2. #2
    Blicken framför allt! Josefs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RäserScarver, Husa 650, Energica ego på ingång
    Inlägg
    3 209
    Jag har haft en CBR600RR och frugan har nu en F800S.
    Båda är riktigt bra hojar och CBRen är inte på något sätt svårkörd även om man naturligtvis snabbt kan hamna i trubbel om man varvar ur den nästan oavsett växel.

    För gatåka hade jag valt BMWn alla dagar i veckan eftersom den är bekvämare och har tillräckligt bra prestanda för vad jag vill göra på gatan. CBRen är en bra hoj men kommer helt enkelt inte till sin rätt utanför banan.

    Med det sagt så väljer man ju hoj med hjärtat så vill du ändå ha en sporthoj så säger jag kör hårt. Och testa bana oavsett hojval.
    Utvecklingschef/2e-förare
    Morris Motorcycles racing team
    Teamet med de konstigaste hojarna i branchen.

  3. #3
    Fotogenic. [Tim]s avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Malmö
    Hoj
    Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
    Inlägg
    1 802
    Cbren är en jävligt trevlig hoj. Absolut inte svårkörd och livsfarlig om du har ngt innanför pannbenet.

    Och det med längden tror jag inte blir ngt problem. Det är visserligen högst personligt med vad som är ok men jag som är 1.94 sitter bra på den.

    Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
    Hangaraound of The Pink Ladies

    Elhjälp? Skicka PM

  4. 2017-01-11, 18:57

  5. #4
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    vetlanda
    Hoj
    r1 2003
    Inlägg
    127
    Själv har jag en cbr 1000rr första hojen va en r1 ta det lungt så går det bra

  6. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    vetlanda
    Hoj
    r1 2003
    Inlägg
    127
    Sen tycker jag att cbr600rr är riktigt snygga

  7. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    2008 BMW F800S
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av Josef Visa inlägg
    För gatåka hade jag valt BMWn alla dagar i veckan eftersom den är bekvämare och har tillräckligt bra prestanda för vad jag vill göra på gatan. CBRen är en bra hoj men kommer helt enkelt inte till sin rätt utanför banan.

    Med det sagt så väljer man ju hoj med hjärtat så vill du ändå ha en sporthoj så säger jag kör hårt. Och testa bana oavsett hojval.
    BMW'n är ruskigt bekväm, men som du säger, hjärtat spelar in! Är verkligen sugen på en sporthoj! =)

    Citat Ursprungligen postat av [Tim] Visa inlägg
    Cbren är en jävligt trevlig hoj. Absolut inte svårkörd och livsfarlig om du har ngt innanför pannbenet.

    Och det med längden tror jag inte blir ngt problem. Det är visserligen högst personligt med vad som är ok men jag som är 1.94 sitter bra på den.
    Skönt att höra om längden, jag var rädd att det skulle bli helknasigt! Och som du säger, är man någorlunda försiktig och defensiv i sitt körande så är ju egentligen inte något motorcykel farlig.

    Citat Ursprungligen postat av elvedin Visa inlägg
    Sen tycker jag att cbr600rr är riktigt snygga
    Den är galet snygg! Jag har tittat på CBR650F men ogillar att man dragit avgassystemet och dämparen på sidan medan CBR600RR har allt under sadeln! Sen ser den mer farlig ut!

    Blir till att åka och provköra helt enkelt!

  8. #7
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    740
    En reflektion med tanke på att du bara kör landsväg är att du möjligen kommer sakna kraft i mellanregistret i och med övergången från 800cc parallelltwin till 600cc radfyra - dvs du kanske inte får samma känsla av att "byta upp dig" som du hade fått om du hade kört mer bana. Hade själv en F800R (samma motor) innan, men bytte för något år sedan och valde då en 1000cc radfyra. Nu finns det ju visserligen en enkel lösning om du väljer cbr600rr - kör bana!

    Nu är ju en cbr600rr ändå en potent hoj och du skriver att du vill ta steget till riktigt sporthoj, så det kan ju i sig vara ett bra argument för ditt val. Skulle du välja 1000cc blir ju sannolikt försäkringspremierna helt annorlunda för en sporthoj, så då hade det väl snarare varit sporttouring eller nakenhoj som blivit alternativet.

    Sen är väl det som är roligt med hoj att alla hojar har så olika karaktär och personlighet. Det går helt enkelt aldrig att hitta den perfekta kompromissen utan man väljer det som passar bäst för tillfället och njuter av det, samtidigt som man ser tillbaka och minns det man kört tidigare och drömmer om det man vill köra härnäst.

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    3 910
    Körställningen är mera framåtlutad på sporthoj. Vilket betyder högre belastning på mag- och ryggmuskler. Där magen brukar vara den svaga biten. Bara träna Chrunches och Sit-Ups. Med 90 graders vinkel mellan lår och mage när du börjar. För att undvika att använda skräddarmuskeln. Den går från ryggens baksida runt sidan av kroppen och fäster på insidan av låren. Tränas skräddarmuskeln får man svankrygg och ont i ryggen.
    Tycker du det är jobbigt för armarna, köra sporthoj, då har du fel teknik.
    Och vill du att det ska hända något när du ska köra om, växla ner innan omkörning.
    Gissar att under 8000RPM vid start av omkörning tycker du CBR600RR är seg. Men sånt får man ju prova sig fram till. Kanske behövs 10000RPM.
    PS För att vila mag och ryggmuskler vid längre turer brukar jag ligga på tankväskan och köra DS
    Senast redigerat av Denåterfödde den 2017-01-12 klockan 05:51.

  10. #9
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha xt660x Honda cbr600f2 Yamaha IT250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 387
    JAG tycker att sporthoj är bara roligt om man kör riktigt aktivt.
    Annars är den sämre på allt. En "normal" halvupprätt hoj vinner i längden, både i komfort och manöverbarhet, kostnad, motorkaraktär.
    Men nån gång i livet skall man ha provat en riktig sporthoj (1000cc), för det är kul mellan ryggskotten.
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här