Sporttwinfunderingar

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
Hej Forumet

Tänkte under vintern skaffa mig en hoj igen och tänker högt här.
Kom gärna med kommentarer och tips.
Har sålt den kåpförsedda offroaden, den upprätta körställningen var inget för mig.
Minns med värme känslan att sträcka ut på den gamla GpZ:an men lite googlande visar snabbt att inte ens monster som Hayabusa och ZZR 1400 kommer i närheten när det gäller hjulbasen på gammelkawan. Dessutom vägde den väl femtio pannor för mycket för en flugviktare som jag.

Nä det jag tror jag är ute efter nu är en smidig twin och den ska ha:
* lågt cliponstyre/sportig körställning. Jag sitter bekvämast så.
* Halvkåpa. Lite vindskydd skadar inte, helkåpa är inte så snyggt och dyrt att välta med
* Helst "mellanklass". Tänker både vikt, ekonomi och risk för fortkörning.

Det jag tycker verka passa in än så länge är SV650s och F800s men är det någon som har fler förslag eller tips om valet så kom igen.

Har väl även sneglat lite på några större, t.ex. R1100s, Triumph RS, VTR och SV1000 men då blir det tyngre, dyrare och ganska mycket mer pulver än jag behöver.
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
VTR:en går bort om du vill ha "lågt cliponstyre/sportig körställning".
 

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
VTR:en går bort om du vill ha "lågt cliponstyre/sportig körställning".

Vet du hur den är jämfört med de andra?
Jag förstår att det inte är racing i fosterställning på någon av dom men uppskattar vinkeln på clipon jämfört med "vanliga" styren.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
VTR.en går utmärkt att höja lite med brickor i bakfjbakfjädringen. Cykeln blir på bana mkt mer kvickstyrd o helt ok att motionsköra på bana med. Utav de twincyklar du nämner skulle jag välj VTR.en. Sen när Du känner att det behövs så passar en del Honda cbr 929 954 Sp1 o Sp2an etc grejer på VTR.en.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Triumph Sprint RS hade jag i drygt tio år. I mitt tycke en väldigt bra hoj, skämdes inte för sig på varesig på gata eller bana. (Det var inte hojen som begränsade mig...) Ergonomin var bra för mig (knappt 180 lång) Att köra med co-pilot funkade den utmärkt för. Längsta dagsetapp jag körde var 40 mil med ett stopp för tankning av mig och hoj.

Effekten kommer på låga varv i 955an och ljudet med slipon på var helt ok... Vikten har jag för mig är typ 200 kg och min bänkades till 106hk.

Hade den inte blivit inlöst för några år sedan hade jag haft den kvar.

Kollade prisbilden på den i våras och det är mycket pang för pengarna om man så säger. Försäkringskostnaden för mig, under 40år i Stockholm, landade på 4000 hel/hel sista åren jag ägde en. Bolaget var gjensidige.
 

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
Tack alla för snabba tips. TRX och Thruxton ser onekligen kul ut. Så här i halvtid lutar det mest åt BMW men det kan ju förstås ändras när jag sett den i verkligheten. Den enda av alla dessa jag provsuttit är SV1000 och den passade min geometri.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Var i samma tankar som dig för något år sedan.
Jag var från början inne på en F800S då körställningen kändes väldigt bra. Motorn var dock enligt mig lite tråkig. Mycket vrid och effekt på låga varv, men den vaknade aldrig till på högre, samt att hojen jag provade hade väldigt mycket transmissionsglapp. Gillade dock hojen annars.
I Mitt fall blev den en SV650S 2006 i stället. Med lite högre clip-on monterade (fanns på min vid köpet) så är körställningen ganska lika. Dock kan knävinkeln vara lite skarp on du är lång (Jag är 182cm).
Jag är faktiskt mycket nöjd med min SV, men på bana så är fjädringen (framgaffeln) ganska begränsande.

Personligen tycker jag att dessa är bra alternativ:
F800S, SV 650S, SV 1000S, 955RS, VTR, Aprillia Falco mm.

En 1000cc är ju egentligen inte nödvändigt, men det är ju alltid kul när framhjulet lyfter lite spontant :D. Jag saknar faktiskt det...
 

NickL

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2016
Ort
Ånge/Sundsvall
Hoj
Triumph Sprint ST. Tidigare CB125k4, GS550katana, GPz1100A1, KLR650-Tengai, R1100s, Golden Flash.
Var i samma tankar som dig för något år sedan.
Jag var från början inne på en F800S då körställningen kändes väldigt bra. Motorn var dock enligt mig lite tråkig. Mycket vrid och effekt på låga varv, men den vaknade aldrig till på högre, samt att hojen jag provade hade väldigt mycket transmissionsglapp. Gillade dock hojen annars.
I Mitt fall blev den en SV650S 2006 i stället. Med lite högre clip-on monterade (fanns på min vid köpet) så är körställningen ganska lika. Dock kan knävinkeln vara lite skarp on du är lång (Jag är 182cm).
Jag är faktiskt mycket nöjd med min SV, men på bana så är fjädringen (framgaffeln) ganska begränsande.

Personligen tycker jag att dessa är bra alternativ:
F800S, SV 650S, SV 1000S, 955RS, VTR, Aprillia Falco mm.

En 1000cc är ju egentligen inte nödvändigt, men det är ju alltid kul när framhjulet lyfter lite spontant :D. Jag saknar faktiskt det...

Intressant det där med knävinkeln, jag är bara drygt 170 och har relativt korta ben så höga fotpinnar borde passa mig. Dessutom verkar SVn ligga bra i pris, t.ex. 30k för en lågmils -07:a

Känner du till några avgörande skillnader mellan årsmodeller (förutom insprut & facelift vid -03)?

Plus för F800s verkar vara, remdrift och ABS
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Intressant det där med knävinkeln, jag är bara drygt 170 och har relativt korta ben så höga fotpinnar borde passa mig. Dessutom verkar SVn ligga bra i pris, t.ex. 30k för en lågmils -07:a

Känner du till några avgörande skillnader mellan årsmodeller (förutom insprut & facelift vid -03)?

Plus för F800s verkar vara, remdrift och ABS

Om du är 170cm så tror jag en SV funkar perfekt. Tror att F800s är lite högre (har för mig det vid provkörning). Jag var inne på en F800 med från början, men just remdrift och ABS (som jag från början såg som plus), blev minus i servicesynpunkt. ABS verkar vara lite bökigt att byta bromsolja på och även remdriften kan behöva bytas ibland.
Egentligen gillade jag F800 mer med tanke på att det verkade vara mer hoj än SV650. Gillade utseende och finesser. Mest tillfälligheter att det blev en SV, men är hyggligt nöjd med den (förutom att jag funderar på en hoj med bättre fjädring och effekt... :huvet ).

SV:n funkar faktiskt ganska hyggligt på bana med. (OBS Inte värdens snabbaste förare..)
https://www.youtube.com/watch?v=xHJmNBSlFr8
OBS! Inte värdens snabbaste förare...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
ABS är inga märkvärdigheter att byta bromsvätskan på, det är BMW-s elektriska servobromsar som det är meckigare med. De finns inte på dessa hojar utan bara på de stora R- och K- hojarna mellan 2001 och 2006.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Saken e att om du gillar rad4or så kan tvinnar kännas rätt tråkiga då man väntar på att den ska vakna till liv så att säga. Så tänk på det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top