Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Ånge/Sundsvall
    Hoj
    Utan just nu. Tidigare GS550, GPz1100, KLR650, Golden Flash.
    Inlägg
    11

    Sporttwinfunderingar

    Hej Forumet

    Tänkte under vintern skaffa mig en hoj igen och tänker högt här.
    Kom gärna med kommentarer och tips.
    Har sålt den kåpförsedda offroaden, den upprätta körställningen var inget för mig.
    Minns med värme känslan att sträcka ut på den gamla GpZ:an men lite googlande visar snabbt att inte ens monster som Hayabusa och ZZR 1400 kommer i närheten när det gäller hjulbasen på gammelkawan. Dessutom vägde den väl femtio pannor för mycket för en flugviktare som jag.

    Nä det jag tror jag är ute efter nu är en smidig twin och den ska ha:
    * lågt cliponstyre/sportig körställning. Jag sitter bekvämast så.
    * Halvkåpa. Lite vindskydd skadar inte, helkåpa är inte så snyggt och dyrt att välta med
    * Helst "mellanklass". Tänker både vikt, ekonomi och risk för fortkörning.

    Det jag tycker verka passa in än så länge är SV650s och F800s men är det någon som har fler förslag eller tips om valet så kom igen.

    Har väl även sneglat lite på några större, t.ex. R1100s, Triumph RS, VTR och SV1000 men då blir det tyngre, dyrare och ganska mycket mer pulver än jag behöver.
    Senast redigerat av NickL den 2017-01-11 klockan 17:14.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    463
    VTR:en går bort om du vill ha "lågt cliponstyre/sportig körställning".

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Ånge/Sundsvall
    Hoj
    Utan just nu. Tidigare GS550, GPz1100, KLR650, Golden Flash.
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    VTR:en går bort om du vill ha "lågt cliponstyre/sportig körställning".
    Vet du hur den är jämfört med de andra?
    Jag förstår att det inte är racing i fosterställning på någon av dom men uppskattar vinkeln på clipon jämfört med "vanliga" styren.

  4. 2017-01-11, 17:33

  5. 2017-01-11, 17:47

  6. #4
    Trygghetsnarkoman H_____Ps avatar
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Vid en marina
    Hoj
    Ducati Hyperstrada
    Inlägg
    989
    Lite udda förslag... Varför inte en Triumph Thruxton?
    Föredettingar: Bmw 650 Funduro, Bmw r1150r rockster, Bmw F800ST, Yamaha 660 XTX, Bmw x-moto, Suzuki GSR 600, Bandit 1250, Yamaha FZ1

  7. #5
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha xt660x Honda cbr600f2 Yamaha IT250 CFmoto 500
    Inlägg
    2 385
    Yamaha TRX
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  8. #6
    Medlem #spaces avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Borås
    Hoj
    Honda Offroad Kawasaki ZX10-R Bana
    Inlägg
    6 926
    VTR.en går utmärkt att höja lite med brickor i bakfjbakfjädringen. Cykeln blir på bana mkt mer kvickstyrd o helt ok att motionsköra på bana med. Utav de twincyklar du nämner skulle jag välj VTR.en. Sen när Du känner att det behövs så passar en del Honda cbr 929 954 Sp1 o Sp2an etc grejer på VTR.en.

  9. #7
    Organisationsutmanad... SwePaces avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Rönninge
    Hoj
    Husqvarna 701 SM
    Inlägg
    2 238
    Triumph Sprint RS hade jag i drygt tio år. I mitt tycke en väldigt bra hoj, skämdes inte för sig på varesig på gata eller bana. (Det var inte hojen som begränsade mig...) Ergonomin var bra för mig (knappt 180 lång) Att köra med co-pilot funkade den utmärkt för. Längsta dagsetapp jag körde var 40 mil med ett stopp för tankning av mig och hoj.

    Effekten kommer på låga varv i 955an och ljudet med slipon på var helt ok... Vikten har jag för mig är typ 200 kg och min bänkades till 106hk.

    Hade den inte blivit inlöst för några år sedan hade jag haft den kvar.

    Kollade prisbilden på den i våras och det är mycket pang för pengarna om man så säger. Försäkringskostnaden för mig, under 40år i Stockholm, landade på 4000 hel/hel sista åren jag ägde en. Bolaget var gjensidige.
    __________________________________________________ _________________________

    Det gör inte mindre ont att råka ut för en olycka bara för att motparten är vållande.

  10. #8
    Medlem wm1000s avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Grå metallic
    Inlägg
    339
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    VTR:en går bort om du vill ha "lågt cliponstyre/sportig körställning".
    Finns låga clip-ons o köpa till vtr;n.... (Woodcraft)

  11. #9
    Medlem Jimmys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2000 Mille
    Inlägg
    406
    Aprilia Tuono. Slutsnackat. Bara gör det!

  12. #10
    4-i-rad jpe70s avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kapellgärdet
    Hoj
    2007 Yamaha R1
    Inlägg
    4 480
    Citat Ursprungligen postat av Jimmy Visa inlägg
    Aprilia Tuono. Slutsnackat. Bara gör det!
    Med clipon från RSV...

    Eller en gammal TRX. Billigare, enklare twinsportighet finns inte.
    Letar förgäves sunt förnuft i en värld som allt mer går runt på hörsägen.
    La Famiglia Aprilia Svezia - Svenska Apriliaklubben
    Team R2D2 SEC 2016

  13. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    463
    Citat Ursprungligen postat av wm1000 Visa inlägg
    Finns låga clip-ons o köpa till vtr;n...
    Det går inte att sänka styret till nå'n vettig höjd, utan att handtagen tar i kåporna.

  14. #12
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Ånge/Sundsvall
    Hoj
    Utan just nu. Tidigare GS550, GPz1100, KLR650, Golden Flash.
    Inlägg
    11
    Tack alla för snabba tips. TRX och Thruxton ser onekligen kul ut. Så här i halvtid lutar det mest åt BMW men det kan ju förstås ändras när jag sett den i verkligheten. Den enda av alla dessa jag provsuttit är SV1000 och den passade min geometri.

  15. #13
    Medlem Chronics avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    S T H L M
    Hoj
    Sålt alla....
    Inlägg
    6 504
    En äldre Ducce 750ss med halvkåpa då?

  16. #14
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    SV 650
    Inlägg
    775
    Var i samma tankar som dig för något år sedan.
    Jag var från början inne på en F800S då körställningen kändes väldigt bra. Motorn var dock enligt mig lite tråkig. Mycket vrid och effekt på låga varv, men den vaknade aldrig till på högre, samt att hojen jag provade hade väldigt mycket transmissionsglapp. Gillade dock hojen annars.
    I Mitt fall blev den en SV650S 2006 i stället. Med lite högre clip-on monterade (fanns på min vid köpet) så är körställningen ganska lika. Dock kan knävinkeln vara lite skarp on du är lång (Jag är 182cm).
    Jag är faktiskt mycket nöjd med min SV, men på bana så är fjädringen (framgaffeln) ganska begränsande.

    Personligen tycker jag att dessa är bra alternativ:
    F800S, SV 650S, SV 1000S, 955RS, VTR, Aprillia Falco mm.

    En 1000cc är ju egentligen inte nödvändigt, men det är ju alltid kul när framhjulet lyfter lite spontant . Jag saknar faktiskt det...
    Bättre att bli frånåkt på slö hoj, än frånåkt av slö hoj

  17. #15
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Ånge/Sundsvall
    Hoj
    Utan just nu. Tidigare GS550, GPz1100, KLR650, Golden Flash.
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Chronic Visa inlägg
    En äldre Ducce 750ss med halvkåpa då?
    Ja, varför inte. Denna är ju sjukt snygg men man kommer ju upp typ fem årsmodeller på en SV650 för samma peng. (kanske inte jämförbart iofs)
    https://www.blocket.se/alvsborg/Duca...8.htm?ca=4&w=3

  18. #16
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    Ånge/Sundsvall
    Hoj
    Utan just nu. Tidigare GS550, GPz1100, KLR650, Golden Flash.
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av IQ Visa inlägg
    Var i samma tankar som dig för något år sedan.
    Jag var från början inne på en F800S då körställningen kändes väldigt bra. Motorn var dock enligt mig lite tråkig. Mycket vrid och effekt på låga varv, men den vaknade aldrig till på högre, samt att hojen jag provade hade väldigt mycket transmissionsglapp. Gillade dock hojen annars.
    I Mitt fall blev den en SV650S 2006 i stället. Med lite högre clip-on monterade (fanns på min vid köpet) så är körställningen ganska lika. Dock kan knävinkeln vara lite skarp on du är lång (Jag är 182cm).
    Jag är faktiskt mycket nöjd med min SV, men på bana så är fjädringen (framgaffeln) ganska begränsande.

    Personligen tycker jag att dessa är bra alternativ:
    F800S, SV 650S, SV 1000S, 955RS, VTR, Aprillia Falco mm.

    En 1000cc är ju egentligen inte nödvändigt, men det är ju alltid kul när framhjulet lyfter lite spontant . Jag saknar faktiskt det...
    Intressant det där med knävinkeln, jag är bara drygt 170 och har relativt korta ben så höga fotpinnar borde passa mig. Dessutom verkar SVn ligga bra i pris, t.ex. 30k för en lågmils -07:a

    Känner du till några avgörande skillnader mellan årsmodeller (förutom insprut & facelift vid -03)?

    Plus för F800s verkar vara, remdrift och ABS

  19. #17
    Medlem IQs avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västervik
    Hoj
    SV 650
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av NickL Visa inlägg
    Intressant det där med knävinkeln, jag är bara drygt 170 och har relativt korta ben så höga fotpinnar borde passa mig. Dessutom verkar SVn ligga bra i pris, t.ex. 30k för en lågmils -07:a

    Känner du till några avgörande skillnader mellan årsmodeller (förutom insprut & facelift vid -03)?

    Plus för F800s verkar vara, remdrift och ABS
    Om du är 170cm så tror jag en SV funkar perfekt. Tror att F800s är lite högre (har för mig det vid provkörning). Jag var inne på en F800 med från början, men just remdrift och ABS (som jag från början såg som plus), blev minus i servicesynpunkt. ABS verkar vara lite bökigt att byta bromsolja på och även remdriften kan behöva bytas ibland.
    Egentligen gillade jag F800 mer med tanke på att det verkade vara mer hoj än SV650. Gillade utseende och finesser. Mest tillfälligheter att det blev en SV, men är hyggligt nöjd med den (förutom att jag funderar på en hoj med bättre fjädring och effekt... ).

    SV:n funkar faktiskt ganska hyggligt på bana med. (OBS Inte värdens snabbaste förare..)

    OBS! Inte värdens snabbaste förare...
    Bättre att bli frånåkt på slö hoj, än frånåkt av slö hoj

  20. #18
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    2000 BMW R1100RS, 2006 Yamaha YBR125, 2005 BMW R1200 ST
    Inlägg
    1 027
    ABS är inga märkvärdigheter att byta bromsvätskan på, det är BMW-s elektriska servobromsar som det är meckigare med. De finns inte på dessa hojar utan bara på de stora R- och K- hojarna mellan 2001 och 2006.
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  21. #19
    Medlem Pillo-kuns avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    <1hk, 76hk i teorin
    Inlägg
    850
    Saken e att om du gillar rad4or så kan tvinnar kännas rätt tråkiga då man väntar på att den ska vakna till liv så att säga. Så tänk på det.
    Brum bruummm bruummm i ur å skur,

  22. #20
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Kristianstad
    Hoj
    RC51
    Inlägg
    285
    Har en R1100S från 99 jag kan skiljas från Annars köp en VTR Firestorm!

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här