Använda tanktätning eller ej?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med mitt cafe bygge och har en tank som varit allt annat än sammarbetsvänlig.

Efter ett missöde runt tanklocket där det blev hål vid borttagningen av den gamla lacken så byttes plåten runt locket ut och ett nytt flip-up lock monterades men efter att ha haft tanken liggandes några dagar slarvig som man är med lite vatten i botten tänkte jag att nån dag kan ju knappast göra nåt jag skulle ju ändå bland den med T-sprit för att dunsta bort. Då jag skulle kapa loss fästöronen för original sidokåpa så syntes lite ytrost på två ställen, det visade sig vara några porer och tänkte att det går ju fint att fixa och tog och testade löda med mässinglod och det funkade fint på ena sidan men på den andra där det bara var en por blev det bara värre och värre ju mer jag lödde, tanken sprack efter som. Blev åter igen killen som svetsar tig som nu fick byta ut plåten som vår dålig i botten.

Jag funderar nu på i vilket skick tanken är om det mitt som det är kan börjar läcka på nåt annat ställe och då funderar jag på nån form av tanktätning som det viss skall finnas. Har ingen koll på märken och sånt men det är väl nåt man slår i tanken och så bildas en tät yta invändigt. Vad säger ni är det onödigt att göra nåt sån om tanken är tät nu eller?

Nästa problem är ju att det är svårt att kolla om tanken är 100% tät på ovansidan där det är bytt plåt runt tanklocket. Att fylla tanken och vända den upp och ner kräver ju att man får tätt runt locket och dess fastsättning, hur kritiskt är det om det skulle vara nån por på ovansidan av tanken det ligger ju knappast bensin där annat är det som stänker upp, att det inte är bra är ju en sak men kommer tex lacken att förstöras eller nåt annat elände inträffa. Samma sak med dett skulle en tanktätning som skvalpas runt kunna vara lösningen för att vara säker?

Känns ju väldigt dumt att ta den enkla vägen och chansa om man sen kostar på pengar på en fin lack och så börjar det läcka igen. Gillar tanken som den ser ut nu med det nya locket så att köpa en ny tank vill jag helst inte för då skulle jag nog ändå vela ha flip-up lock på den.

Som det känns så vill jag ta de säkra före det osäkra då det gäller detta, vad säger ni, är det onödigt, om inte har ni då tips på vilken tanktätare som är bra?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Om du verkligen tror att du lyckats få den tät, skulle jag föreslå att du bara målar den för rostskyddets skull. Sen kör du den en eller två år. Om den är tät då kan du kosta på en "riktig" lack. Det går faktiskt att få ett hyfsat resultat även för en amatör. Tanktätning känns som fusk. Borde det inte gå och hitta en bättre tank?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det kommer till att lägga pengar på en ny tank så känns det betydligt mer lockande att då byta till en annan tank med mer "klassiskt" utseende. Enda alternativet är ju om man skulle hitta en kanon fräsch original tank för några hundra men för att få den som den tank jag nu har måste det ju svetsas i den för att byta ut det fula original tanklocket, är väl inte troligt att man hittar en tank så billigt och hur sjutton ska man veta att den inte är dålig? Funkar tanktätare så kan man ju se det som en extra försäkring att slippa läck, finns det några risker med tanktätare att det kan lossa eller så?

Kommer att göra grov jobbet inför lacken själv bara själva sprutandet av epoxi, slipgrund, bas och klarlack kommer jag att låta en kille göra åt mig spackling och slip står jag för själv fast känns det ju ändå lite tråkigt om det skulle skita sig för att tanken läcker i nån por.

Känner lite som Ingvar att man vill vara på säkra sidan.

Nån mer som har erfarenhet av tanktätare.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skar ur ett tanklock och lödde dit ett nytt + ny lack, en gammal tank som stått tom i tiotals år. Jag köpte ett sånt komplett KREEM tanktätarkit. Fattar inte varför många verkar negativa till den lösningen?

Palla hitta en läckande por i en nylackad tank liksom.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag tycker absolut man kan prova tanktätning. Kreem är ombrandad 3M™ Fuel Resistant Coatings EC-776 där man får med lite syra för betning osv. Köp originalprodukten från 3M och sen besöker du en färghandel för resten som behövs.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag köpte ett sånt komplett KREEM tanktätarkit. Fattar inte varför många verkar negativa till den lösningen?

Det är för att det inte är något annat än en nödlösning. Att baka in rost och skit i färg eller plast känns inte som en seriös lösning och det är säkert därför de flesta liksom jag undviker det.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är för att det inte är något annat än en nödlösning. Att baka in rost och skit i färg eller plast känns inte som en seriös lösning och det är säkert därför de flesta liksom jag undviker det.

Man etsar alltså insidan först, i flera steg. Gör man rätt är den blank och ren invändigt innan man börjar rulla runt smeten som ska stelna.

Hur gör du med en tank med invändig rost?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Det är för att det inte är något annat än en nödlösning. Att baka in rost och skit i färg eller plast känns inte som en seriös lösning och det är säkert därför de flesta liksom jag undviker det.

När man använder Kreem så börjar men med att göra ren tanken från rostflagor, färgflagor och annat som är mer eller mindre löst i tanken.

Sedan använder man ett medel "Kreem tank prep A" som löser upp rost och etsar insidan på tanken så att tanktätningen fäster ordentligt. I nästa steg använder man ett annat medel "Kreem tank prep B" som tar hand om kvarvarande fukt i tanken. Direkt efter "prep B" så gör man den faktiska tanktätningen.

Det blir alltså inte så att man bakar in rost och skit i färg eller plast.

Mvh,
Ingvar
 

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Piteå
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Enligt mig är den enda egentliga haken med att coata en tank invändigt att coatingen (oavsett märke) ibland släpper. Och då får man problem med att få bort den ur tanken för att laga eller coata om.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
När man använder Kreem så börjar men med att göra ren tanken från rostflagor, färgflagor och annat som är mer eller mindre löst i tanken.

Sedan använder man ett medel "Kreem tank prep A" som löser upp rost och etsar insidan på tanken så att tanktätningen fäster ordentligt.
Mvh,
Ingvar

Problemet i verkligheten brukar vara att är där så mycket gravrost på ett ställe att där är hål så är risken uppenbar att det är ruttet även på andra ställen. Ungefär som att laga rost på bilar, har man väl börjat så finns sjukan oftast i hela fordonet. Så jag ser det som en rimlig nödlösning på cyklar där det inte är rimligt att ordna en fräsch frisk tank.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Problemet i verkligheten brukar vara att är där så mycket gravrost på ett ställe att där är hål så är risken uppenbar att det är ruttet även på andra ställen. Ungefär som att laga rost på bilar, har man väl börjat så finns sjukan oftast i hela fordonet. Så jag ser det som en rimlig nödlösning på cyklar där det inte är rimligt att ordna en fräsch frisk tank.

Jo, det är klart att det inte är något universalmedel mot allt. Har man gravrost i tanken (eller näst intill) så får man förstås laga det på traditionellt vis först.

Mvh,
Ingvar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Man etsar alltså insidan först, i flera steg. Gör man rätt är den blank och ren invändigt innan man börjar rulla runt smeten som ska stelna.

Hur gör du med en tank med invändig rost?

Jag har bara behövt göra det en gång och då tumlade jag tanken med sjösten. Efter några timmar i svarven såg den ut som helt ny inuti. Jag kollade ända ner i fickor med en 10 mm USB-kamera.

Är det lösa saker med mycket rost så brukar jag lägga dem i fosforsyra. Det är en lite snällare metod än citronsyra genom att delarna blir fosfaterade som ger ett rostskydd och går bra att lacka på.

Sandblästring nyttjas förstås också vid behov men inte på motordelar där jag antingen sodablästrar eller kör dem i en 22 liters ultraljudstvätt.
 

Bifogat

  • ISDT1.jpg
    ISDT1.jpg
    513.2 KB · Visningar: 91
  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    51.1 KB · Visningar: 117

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Det måste ju vara bland det enklare, kan ju knappast krävas något högre tryck.

Jag har ju kvar med min rigg som jag testade tycka värmepaketet i min 60:a Cadillac då det läckte, borde ju vara lika enkelt som att trycka värmepaketet. Bara koppa trädgårdsslangen via en kulventil och manometer till bensinkranen och sen slå på vattenkranen till man har lagom tyck, sen är det bara vänta och kolla om tycket sjunker och om man ser läckage. Som tur är har jag inte ännu fixat avluftningen på tanken så det svåraste är nog att få 100% tätt runt tanklocket och skruvarna som håller fast det.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1


Om du menar ISDT tanken så gjorde jag det inte. Den var tät innan och inte skadade det att den blev fri från rost. Innan rengöring så blev det fullt med skit i filtret som såg ut som kaffesump efter varje körning. Utan filter hade det säkert blivit många stärkande promenader.
 

Bifogat

  • DSC02859.JPG
    DSC02859.JPG
    296.3 KB · Visningar: 77

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Angående att testa provtrycka tanken, är det nån som har tips på nåt "packnings klet" som är lätt att avlägsna efter provtryckningen och som inte lämnat efter sig nåt elände inför en lack? Jag har ett flip-up lock som är monterat med en fläns och fyra skruvar mot tanken, om man ska få till provtryckningen gäller det ju att få tätt här.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett sådant där lock ska vara tätt för tryck från insidan. Men de brukar ha en ventil som öppnar vid lite undertryck och släpper in luft så att det inte blir vakuum i tanken när bensinen förbrukas.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag rekommenderar att iakta försiktighet under provtryckning om det är en gammal långsmal tank...
Jag blästrade en tank och råkade rikta strålen in i tanken så luftströmmen for in i tanken och det räckte för att tanken skulle räta ut sig. Alltså, om man tänker sig att tanken har en hästskoform runt ramröret så vek sig båda sidorna ut sig av lufttrycket. -Inte bra..
Dra spännband runt tanken så den inte rätar ut sig föreslår jag.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top