Batteriladdare - är de olika bra?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var kan man se hur det här ser ut? Men är inget som kommer passa eller gå att anpassa till BMW-kontakten.

Precis, inget som passar BMW kontakten.
Vill du det ska passa BMW-kontakten så köper du en BMW-laddare. Finns hos din lokala BMW-säljare.

Väljer du en annan laddare måste du själv ansluta batterisladdar direkt på batteriet. Kanske förlänga sladden så snabbkontakten är åtkomlig utanför hojen.
Och det vara lite knepigt på en del hojar. Så har du ingen erfarenhet av att meka, vet inte var batteriet sitter på din BMW eller hur man kommer åt batteriet, köp en BMW-laddare.
 
Last edited:

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Jag har en Ctek av det dyrare slaget som funkat bra till allt i alla år. Dock är sladdarna och klämmorna helt värdelösa så fort det är kallare än +10. Sladdarna blir så stela så klämmorna inte orkar hålla kvar. Snabbkopplingen håller inte ihop den heller.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ni som har stela CTEK-kablar, hur gamla är laddarna?
Min CTEK 5.0 är ett år och funkar klockrent vid -10.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Laddkablarna är på ctek stela redan som nya vid 20 plusgrader... det är inte gummikablar detta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Köpte en Coulombi charger (ctek) för 17år sedan och den fungerar fortfarande. Köpte även en Biltema-variant som la av efter mindre än 1 år (dålig konstruktion med elektromekaniskt relä för "laddningstillslaget"), så jag undviker de allra billigaste varianterna av laddare efter den niten.
Coulombi chargers_CTEK.jpg

Annars kan jag rekommendera DEFA:s smartcharger-laddare som förutom bra kvalitet och smidigt format även har en helt suverän sladdupplindning både för laddningsklämmor och anslutningskabel.
Defa_smartcharger.jpg

http://www.defa.com/sv/marine/power_systems/products/batterychargers/smartcharge1/smartcharge/
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Köpte en Coulombi charger (ctek) för 17år sedan och den fungerar fortfarande. Köpte även en Biltema-variant som la av efter mindre än 1 år (dålig konstruktion med elektromekaniskt relä för "laddningstillslaget"), så jag undviker de allra billigaste varianterna av laddare efter den niten.
View attachment 435159

Wow det där var alltså innan de bytte namn till CTEK?

Har en likadan laddare som den där fast den heter ctek (men samma modellnamn), vet inte hur länge den varit med. Men länge! Har dock fått byta ut kablarna på laddsidan då det gått sönder både i snabbkontakt och vid dragavlastningen på laddaren. Då då fick det lite eget special med gummikabel med nya kontakten i samma veva.
 

916sp

Sporthojsnörd
Gick med
23 Feb 2013
Ort
Grimeton
Hoj
916 sp 1994,916 strada 1994, , Benelli 900sei 1983
Jag har en Optimate 3 från Motospeed, laddar fyra batterier samtidigt.
Använder även Ctek, dessa fungerar bra!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Tack för feedback!

1. Vanliga tyngre
2. MC-batteri
3. Inte intresserad av vad som händer under laddningen.
4. Vet ej
5. Vill bara hålla det nuvarande batteriet (som lät trött när jag startade hojen för en månad sedan) vid liv under denna och kommande vintrar.

BMW orginal eller CTEK CT5 Powersport funkar direkt i strömuttaget. Annars blir det att dra egna kablar.

Förutom att dom inte är bra i kyla gör CTEK bra och ganska prisvärda laddare men varför behöver dom 30+ olika varianter för att hantera en så enkel sak som att ladda blybatterier???:gnissla

Jag har en gammal MXS7000 för större batterier och en ny MXS 5.0 för mindre. Mina BMWs får CTEKs laddkablar kopplade direkt på batteriet direkt efter inköp.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Ctek, jättebra mjukvara, laddar snabbt upp till nära full kapacitet och laddar skonsamt på slutet, övergår till underhållsladdning.

Efter strömavbrott startar den med det program den var lämnad på.

Jag har haft ett par, farsan ett par, brorsan ett par (även om dom var märkta med Harley-loggan och dubbelt så dyra)

Det enda som är dåligt är att den klena nätkabeln blir styv som en raggarpitt vid minusgrader.
På tre av laddarna har plasten i nätkabeln spruckit tills det har blivit kortis.

Ctek kom dock med en ny förbättrad "Polar" modell speciellt för vinterbruk, så jag köpte givetvis den, och mycket riktigt, den hade en mycket kraftigare nätkabel, som blir dubbelt så styv i kyla :huvet

Den verkar dock inte spricka lika lätt.

Köp en riktig laddare nu, så behöver du inte köpa en ny om några år

Ctek kan ladda allt mellan stora traktorbatterierr till små gräsklipparbatterier

Kan baar säga samma om CTEK bra laddare UTOM vid minusgrader då den är BARA SKIT som du säger kablarna blir styva och spricker går av och leder till kortslutning. Har nu köpt en Modernum som verkar vara klart bättre !!!
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Har en Cetek som sitter på tjejens hoj och en Exide laddare som jag har till min hoj.
Laddarna sitter alltid inkopplade när hojarna står i garaget med hjälp av snabbkontakter.
Mitt batteri har suttit i sen hojen var ny 2006 och det har aldrig varit något problem vid start.

1b5944fa8664adb9d6019456e9714b15.png

505cf3506ac219335add3adefc209475.png




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
BMW orginal eller CTEK CT5 funkar direkt i strömuttaget. Annars blir det att dra egna kablar.

Nja noga räknat CTEK CT5 Powersport som du länkade till :)
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/CT5 POWERSPORT

INTE Ctek CT5 Start/Stopp :gnissla
http://www.batterilagret.se/product/3079-ctek-ct5-start-stopp.aspx
INTE CTEK CT5 Time To Go :gnissla
http://www.batterilagret.se/product/3081-ctek-ct5-time-to-go.aspx
vilka var dom jag fick upp när jag började söka på Ctek CT5
och Ctek har väl några varianter till av CT5. Förmodar jag.
Ctek företaget med en laddare för varje fordon....., välj rätt laddare till ditt fordon.
Batterilagret har faktiskt CT5 Powersport också, missade den :(
http://www.batterilagret.se/product/3211-ctek-ct5-power-sport.aspx
 
Last edited:

Arnim

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2016
Ort
Ramlösa
Hoj
MT-09
Jag kör en biltema-laddare, kopplar på den två gånger varje vinter, kör till det är fullt, tar ca 15 min varje gång. Hojen startar problemfritt varje vår så något blir ju rätt.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Detta alternativ finns, laddar direkt i BMWs uttag (speciellt program i laddaren aktiverar uttaget uttan nyckel)
http://motospeed.se/produktvisning-variant/?item=prod_prod-s1/19139

MVH / Christian
865 kr. Det tycker jag är alldeles för mycket för den där bekväma finessen. Jag köpte en på Biltema och tog ur batteriet. Fungerade mycket bra. Lånat ut laddaren nu till min kompis som har en Bandit 650. För de här ändamålen tycker jag att ”smarta” laddare verkar vara overkill.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Har haft 2st Ctek, båda har pajjat efter 1-3 år, nu testade jag Julas och än så länge har den funkat fint! Smidigt att kunna se volten direkt på displayen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top