Batteriladdare - är de olika bra?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Smartladdaren från Biltema levde inte länge. Efter att ha öppnat den såg jag en större kondensator instoppad under en "kylfläns" och med tanke på hur varm laddaren blev är jag inte förvånad att kondensatorn gav upp efter ett tag.

Må vara enkel konstruktion men det går fortfarande att göra fel.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Ett intressant ämne. Efter att ha varit inne på en Ctek snålade jag och köpte en Biltemavariant efter lite efterforskningar i våras. Kontentan då blev att folk verkar ha problem med alla märken, oavsett prisklass. Min har fungerat utmärkt hittills, men hade jag gjort om köpet hade det nog blivit en Ctek ändå. Magkänslan säger att det är en bättre konstruktion trots allt. Därmemot är själva kvalitetskänslan riktigt bra med tanke på priset tycker jag.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det allra viktigaste är att använda rätt batteriladdare till rätt uppgift. Olika uppgifter kan optimeras med eller rent av kräva olika laddprinciper. Att starta upp ett nytt batteri är definitivt inte samma sak som att underhållsladda ett redan inkopplat batteri.

Googla själva, det finns redan spaltkilometer om detta.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Men har de inte alla samma uppgift då de här laddarna? Att ladda upp ett 12-volts mc-batteri som håller på att tappa sin styrka under vintern i garaget?

För det duger biltema, Jula mfl. Köp inte från Ali, just detta är inte billigare och du förlorar möjligheten till garanti.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej en del är bra på att friska upp ett batteri, cycling mm. En del kraftiga gamla är för kraftfulla för att underhållsladda ett litet mc-batteri. Andra är för svaga eller har fel sätt att skaka liv i ett helt slut batteri.

En del morderna smarta ala ctek är inte bra om du skall ladda lättviktsbatteri. typ LiFe.

MEN. skall du bara underhållsladda så går flertalet cTek alternativt andra billiga små laddare bra.
Kolla att de har ett underhållsläge bara.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Frågan är inte så mycket om kvalite (hållbarhet) utan om HUR de laddar.
Exempel:
Motorcykel generator: Brukar vara av konstantspänningstyp dvs tex 14,3 Volt konstant, strömmen sjunker från nån / några ampere när hojen precis startat ner till 0,4 till 0,1A efter någon timme.
Dummladdare: laddar med stor ström, tex 0,5A eller 4A till det inte går längre, batterispänning ca 17 Volt och batteriet förstört. Med dumladdare måste man själv mäta batterispänning och koppla bort laddaren vid spänning över 14 Volt senast vid 14,3 Volt
Smartladdare, dessa håller koll på spänningen, laddar ofta med konstant ström, tex för MC-batterier 1A och vid ca 14,3Volt händer något, tex total stopp ingen laddning (Ctek) eller laddströmmen minskar till 0,06A (199kr på Lidl) eller laddaren lägger sig på 13,7Volt spänning (Biltema 2A laddare).

Stängs laddningen av helt så brukar den återupptas när batterispänningen sjunkit till nånstans i området 12,7 till 12,9 Volt. Ctek, startspänning varierar mellan olika modeller. Bara läsa manualer på Cteks hemsida.
Vad händer efter 230V strömavbrott ?
Vissa laddare måste knapptryckas till MC för att starta igen. Andra startar själva automatiskt.

Har du ett Yuasa batteri skulle jag köpa en Ctek. Laddar till ca 14,3 Volt, stoppar, Börjar på nytt ladda vid ca 12,8 Volt. På en hoj tog det ca 2 timmar från 14,3V till 12,8 Volt, några sekunder till 14,3 Volt igen.
Eller en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/E...tillbehor/Batteriladdare-12-V-2-A-2000031641/
laddar med 2A till 14,3V, går sedan över till 13,7 Volt och håller detta.

Har du ett Biltema batteri skulle jag ladda det med valfri smartladdare till 14,3 Volt, koppla bort batteriet från hojen och sedan ladda det på våren. Eller en gång i månaden till 14,3 Volt.
Kruxet är att Biltemas underhållsfria har högre spänning typ minst 13,0 Volt laddat. Vilket betyder att en smart Ctek aldrig startar ny laddning under hela vintern, starten går ju vid ca 12,8Volt.
Jag kollade ett Biltema. Det gick aldrig under 12,9Volt under vintern. Så det var laddat trodde jag. Men hojen startade inte på våren förrän efter laddning av batteriet. Ja motorn gick ju runt med 12,9Volt.
Men motorn startade inte förrän efter batteriet laddats.

Hur jag gör själv?
Ett batteri sitter i hojen och laddas konstant med 13,7Volt spänning.
Ett batteri laddades med 14,3 Volt till strömmen var nere på 0,3A. Då trodde jag det var fulladdat. Lindade in i Gladpack och ställde in i frysen. Där batteriet får stå till våren.
 
Last edited:

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Ett knep är att ta en simpel laddare och koppla in med en timer så att det laddar en minut om dagen, en kvart i veckan eller nåt liknande som man tycker känns bra i själen

Med för ändamålet passande laddare så fungerar det knepet på allt ifrån motorcykeln och skruvdragaren till din grävmaskin och batteriet i crossbussen.

Hur gör jag då?

Blybatterierna från sommarfordonen, i dagsläget är det fem stycken, har jag konstant inkopplade till en överbliven UPS (reservkraftsaggregat).

Övriga saker som skruvdragare, komradio, ficklampor och liknande sitter med orginalladdare via en timer som laddar en minut per dygn.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?
 

Bifogat

  • 61131391630_AccessorySocket.jpg
    61131391630_AccessorySocket.jpg
    23.9 KB · Visningar: 234

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?

Jag tror du är tvungen att använda BMW original till dessa; Jag har för mig att jag hört något om BMW, CAN-buss och laddning men jag vet inte säkert.

Däremot så går det sannolikt att ansluta en CTEK eller vad som helst direkt till batteriet.

Mvh,
Ingvar
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Klosse: För att få några vettiga svar behöver du hjälpa oss lite på traven.

1. Vill du bara ladda blybatterier eller vill du ha en laddare som även klarar andra typer (ex. LiFe)?
2. Skall du bara ladda MC-batterier eller vill du ha en laddare som även klarar större och mindre batterier?
3. Har du något intresse av att veta vad laddaren håller på med eller vill du ha ett Go/NoGo-användargränsnitt?
4. Tror du på underhållsladdning av startbatterier?
5. Vill du kunna skaka liv i batterier som folk har varit elaka mot?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Tack för feedback!

1. Vanliga tyngre
2. MC-batteri
3. Inte intresserad av vad som händer under laddningen.
4. Vet ej
5. Vill bara hålla det nuvarande batteriet (som lät trött när jag startade hojen för en månad sedan) vid liv under denna och kommande vintrar.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Tillgänglighet/inställning till service/rep/byte kan ju vara ett argument... Haft 2 c-tek som gett upp efter något år, lite använda. Budskapet från c-tek, bägge gångerna:
"Åk till affären och byt till en ny så skickar de din gamla till oss och vi ersätter dem"
Det är så man konkurrerar ut AliExpress...

(och nej, jag har inga aktier i c-tek...)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?

Beroende på årsmodell: Har den CANBUS-elsystem (inga säkringar mm, nyare än 2004) behöver du typiskt sett en laddare som är anpassad för just BMW-s uttag. Den "låser upp" uttaget som annars stängs av efter en halvminut. De äldre är ungefär som ctekladdarna. BMW-laddare hittar du på ebay, brukar inte vara extremt dyra.

Jag kör med en ctek direkt på batteriet eftersom jag av naturen är snål.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag köpte en Ctek för 12 år sen, och sen dess har den laddat hojbatterier i och utanför alla möjliga hojar, racebuss och bilar, året runt, ute och inne, och den har tuffat och gått klockrent :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top