Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 62
  1. #21
    Medlem Mats757s avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Hedemora
    Hoj
    FZR1000, ISR, SV650, Super Tenere
    Inlägg
    2 576
    Självklart ska dett sitta bra komponenter i en bra laddare.
    MEN framför allt det ska vara en bra Mjukvara. En mjukvara som både laddar batteriet effektivt, men även underhållsladdar batteriet för maximal prestanda.

    Mats
    Mats

    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg

    Det är så att man fnittrar när man får syn på burkar, kolvar och ventiler.......

  2. #22
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    4 singlar, 4 par och en 4
    Inlägg
    336
    Att jag senast köpte en CTEK berodde på deras snabbkoppling. Min lilla (6ton) hjullastare har batteriet väldigt svåråtkomligt. Samma med Ninjan, för mycket meck bara för att ladda batteriet. Satt ditt snabbkopplingar. Väldigt skönt att bara plugga in laddaren vid behov.
    Racing is the process of turning money into noise.

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    2002 BMW K1200RS
    Inlägg
    13
    Ctec, ingen vitts att snåla, imho, dom är grymt bra! Har en till varje fordon och dom laddar underhållsladdning hela vintern. Den älsta är 11 år och har aldrig fallerat.

  4. #24
    Masjävel and proud of it! Aryeys avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    På rätt sida älven
    Hoj
    Looking...
    Inlägg
    3 555
    Jag fattar inte att det är så många som verkar ha problem med detta?

    Innan jag fick en smartladdare på köpet av en ny hoj så hade jag den enklaste från biltema med två krokodilklämmor, knapp för 12/24V och en adapter med stickkontakt. Denna brukade jag använda 1-2 ggr per år och en av gångerna var någon dag innan premären. Det var aldrig något problem efter det förutsatt att man kör några gånger i månaden.

    Nu sätter jag på snabbkontakten och laddar väl lite då och då men mest för att det går snabbt och det gamla sättet fungerade lika bra och den laddaren har jag kvar.
    Senast redigerat av Aryey den 2017-01-11 klockan 12:49.
    Vad vet jag? Jag föredrar svartmålade väggar, igenmurade fönster och hårdrock...

  5. 2017-01-11, 13:16

    Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!


  6. #25
    Medlem GubbLasses avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Ingarö, Stockholm
    Hoj
    Yamaha MT-09 Honda cbr600f2 CFmoto 500
    Inlägg
    2 442
    Jag köpte idag den på Lidl för 199:- . Verkar väldigt rejäl med bra manual. inbyggd spänningsmätare. När jag kopplade in den på ett gammalt mc-batteri så kände den av att det var ett litet batteri och startade automatisk mc-programmet = 0,8 a .
    "Det är bättre att komma lite sent i detta livet, än att komma för tidigt till nästa."

    Gasa klokt.

  7. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    583
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Tack för feedback!

    1. Vanliga tyngre
    2. MC-batteri
    3. Inte intresserad av vad som händer under laddningen.
    4. Vet ej
    5. Vill bara hålla det nuvarande batteriet (som lät trött när jag startade hojen för en månad sedan) vid liv under denna och kommande vintrar.
    Med det brukarmönstret, är CTEK ett bra val.

  8. #27
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av iceice Visa inlägg
    Med det brukarmönstret, är CTEK ett bra val.
    Varför just CTEK?

  9. #28
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    74
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Varför just CTEK?
    Ett stort känt märke. Tillverkar inget skit, men kanske inte bättre än andra kvalitetsladdare.

    Ungefär som att du vet att du får en hyggligt bra grej om du köper en Yamaha oavsett om du köper en trumpet, en utombordsmotor eller en moped.

  10. #29
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Litenochklen Visa inlägg
    Ett stort känt märke. Tillverkar inget skit, men kanske inte bättre än andra kvalitetsladdare.

    Ungefär som att du vet att du får en hyggligt bra grej om du köper en Yamaha oavsett om du köper en trumpet, en utombordsmotor eller en moped.
    Men går den ens att använda på min hoj? Se tidigare inlägg med bild.

  11. #30
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    136
    Köpte 2 på lidl o dom funkade sketa bra.

    Cetek vill jag ej ha bara 2år garanti i sverige men 5 år i england dessutom billigare.

  12. #31
    Medlem Silverkulans avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Norrköping
    Hoj
    2007, Triumph Speedtriple
    Inlägg
    174
    Biltemas har funkat i 4 år utan några som helst problem

  13. #32
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 057
    Ctek, jättebra mjukvara, laddar snabbt upp till nära full kapacitet och laddar skonsamt på slutet, övergår till underhållsladdning.

    Efter strömavbrott startar den med det program den var lämnad på.

    Jag har haft ett par, farsan ett par, brorsan ett par (även om dom var märkta med Harley-loggan och dubbelt så dyra)

    Det enda som är dåligt är att den klena nätkabeln blir styv som en raggarpitt vid minusgrader.
    På tre av laddarna har plasten i nätkabeln spruckit tills det har blivit kortis.

    Ctek kom dock med en ny förbättrad "Polar" modell speciellt för vinterbruk, så jag köpte givetvis den, och mycket riktigt, den hade en mycket kraftigare nätkabel, som blir dubbelt så styv i kyla

    Den verkar dock inte spricka lika lätt.

    Köp en riktig laddare nu, så behöver du inte köpa en ny om några år

    Ctek kan ladda allt mellan stora traktorbatterierr till små gräsklipparbatterier
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  14. #33
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    CB1000RA/LeoVince/decat -09
    Inlägg
    444
    Citat Ursprungligen postat av Micke R Visa inlägg
    Att jag senast köpte en CTEK berodde på deras snabbkoppling. Min lilla (6ton) hjullastare har batteriet väldigt svåråtkomligt. Samma med Ninjan, för mycket meck bara för att ladda batteriet. Satt ditt snabbkopplingar. Väldigt skönt att bara plugga in laddaren vid behov.
    Snabbkoppling med LYSIDIODER är kanon! Då ser man laddstatus när hojjen står parkerad utan laddare. Att de blinkar som ett gammeldags larm är en trevlig bieffekt.

    Har det på min CTEK.

  15. #34
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    2000 BMW R1100RS, 2006 Yamaha YBR125, 2005 BMW R1200 ST
    Inlägg
    1 204
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Men går den ens att använda på min hoj? Se tidigare inlägg med bild.
    Antingen köper du BMW-s originalladdare för nån tusing ELLER så köper du ctek och kopplar direkt på batteripolerna /monterar snabbkopplingen från ctek.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  16. #35
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 106
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Men går den ens att använda på min hoj? Se tidigare inlägg med bild.
    Inte med BMWs ladduttag. Men drar du sladdarna direkt till batteriet så är det lugnt. Och det finns sladdar med snabbkontakt och motsvarande kontakt på Cteken.
    Och samma system (men med annan snabbkontakt) har
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-A-2000031641/
    Laddaren har på 12 voltsidan dubbelsladd med snabbkontakt.
    Till denna snabbkontakt kan man ansluta valfritt, alla tre medföljer.
    1) Batterikablar för skruvanslutning till batteriet med snabbkontakt
    2) Batteriklämmor med kablar och med snabbkontakt
    3) CigarettändaruttagPropp med kablar och snabbkontakt

    Det är ju 1an som är aktuell för dig om batteriet är svåråtkomligt.
    Jag har lättåtkomliga batterier så på GSX1300R ansluter jag vid behov med Batteriklämmor.
    Och på Sprint RS har jag monterat ett Cigarettändaruttag i kåpan anslutet via säkring direkt till batteriet.
    Senast redigerat av Denåterfödde den 2017-01-12 klockan 14:00.

  17. #36
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    t
    Hoj
    japansk riskokare
    Inlägg
    182
    Min smartladdare från biltema dog när jag försökte starta hojen med laddaren inkopplad

  18. #37
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av Denåterfödde Visa inlägg
    Laddaren har på 12 voltsidan dubbelsladd med snabbkontakt.
    Till denna snabbkontakt kan man ansluta valfritt, alla tre medföljer.
    1) Batterikablar för skruvanslutning till batteriet med snabbkontakt
    2) Batteriklämmor med kablar och med snabbkontakt
    3) CigarettändaruttagPropp med kablar och snabbkontakt
    Var kan man se hur det här ser ut? Men är inget som kommer passa eller gå att anpassa till BMW-kontakten.

  19. #38
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Lidköping
    Hoj
    Buell 1125CR
    Inlägg
    16
    Btw jag är helt grön på MC och köpte min Buell 1125CR i Oktober. Har den i garage ca 10c och där har den blivit ståendes sen slutet av Oktober.

    Kommer mitt batteri vara dött nu eller ska jag underhållsladda det eller vad göra?

  20. #39
    Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Nej
    Hoj
    Ja
    Inlägg
    24 057
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Var kan man se hur det här ser ut? Men är inget som kommer passa eller gå att anpassa till BMW-kontakten.
    Inte om BMW kontakten kräver styrning för att inte slå av.

    Ett alternativ kan ju vara att dra ny kabel direkt från batteriet till uttaget så kan du sedan använda vilken laddare du vill i det uttaget.

    Jag hatar modern skit med canbussar
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

    "Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

  21. #40
    Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Enköping
    Hoj
    Z1000SX -11, WR260 -92, CBR600F2 -94?, GSX-R750 -01
    Inlägg
    14 771
    Blogginlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Hymer Visa inlägg
    Btw jag är helt grön på MC och köpte min Buell 1125CR i Oktober. Har den i garage ca 10c och där har den blivit ståendes sen slutet av Oktober.

    Kommer mitt batteri vara dött nu eller ska jag underhållsladda det eller vad göra?
    Det beror på om hojen drar smygström. Om den inte gör det kommer den antagligen starta i vår utan problem. Det hänger lite på hur friskt batteriet är också.
    Eftersom att den står i garage, och en batteriladdare kostar en spottstyver så kan det ju vara en idé att ladda batteriet en gång åtminstone, så är det närmast garnterat att den startar.
    Här kan man få videos, bilder och lite annat smått och gott gällande min väg tillbaka till hojåkat:
    https://www.patreon.com/BrokenBackBiker

Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här