Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62
  1. #1
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79

    Batteriladdare - är de olika bra?

    Vilka specifikationer ska man egentligen kolla på när man köper batteriladdare? Är ju en rättså enkel (väl?) konstruktion. Kan det vara så himla stora skillnader i kvalitet egentligen?



    https://www.aliexpress.com/wholesale...attery+charger

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Linköping
    Hoj
    Yamaha FJ1200 -92
    Inlägg
    1 314
    Smartladdaren från Biltema levde inte länge. Efter att ha öppnat den såg jag en större kondensator instoppad under en "kylfläns" och med tanke på hur varm laddaren blev är jag inte förvånad att kondensatorn gav upp efter ett tag.

    Må vara enkel konstruktion men det går fortfarande att göra fel.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Skogen
    Hoj
    Knappt
    Inlägg
    68
    Ett intressant ämne. Efter att ha varit inne på en Ctek snålade jag och köpte en Biltemavariant efter lite efterforskningar i våras. Kontentan då blev att folk verkar ha problem med alla märken, oavsett prisklass. Min har fungerat utmärkt hittills, men hade jag gjort om köpet hade det nog blivit en Ctek ändå. Magkänslan säger att det är en bättre konstruktion trots allt. Därmemot är själva kvalitetskänslan riktigt bra med tanke på priset tycker jag.

  4. #4
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Shimonu Visa inlägg
    Smartladdaren från Biltema levde inte länge...kondensatorn gav upp efter ett tag.
    Hur länge och vad hände alltså?!

  5. #5
    The Build Quality Police
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Kalix
    Hoj
    YZF-R7
    Inlägg
    2 234
    Det allra viktigaste är att använda rätt batteriladdare till rätt uppgift. Olika uppgifter kan optimeras med eller rent av kräva olika laddprinciper. Att starta upp ett nytt batteri är definitivt inte samma sak som att underhållsladda ett redan inkopplat batteri.

    Googla själva, det finns redan spaltkilometer om detta.
    The Build Quality Police

  6. #6
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Alatalo Visa inlägg
    Det allra viktigaste är att använda rätt batteriladdare till rätt uppgift.
    Men har de inte alla samma uppgift då de här laddarna? Att ladda upp ett 12-volts mc-batteri som håller på att tappa sin styrka under vintern i garaget?

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 638
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Men har de inte alla samma uppgift då de här laddarna? Att ladda upp ett 12-volts mc-batteri som håller på att tappa sin styrka under vintern i garaget?
    För det duger biltema, Jula mfl. Köp inte från Ali, just detta är inte billigare och du förlorar möjligheten till garanti.

  8. #8
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    För det duger biltema, Jula mfl. Köp inte från Ali, just detta är inte billigare och du förlorar möjligheten till garanti.
    150 kr inkl. frakt är väl ändå klart billigare? Och att döma av det stora antalet omdömen fungerar den ju fint.

    ”this charger do repair by desulfurisation”

    https://www.aliexpress.com/item/Auto...999.262.on7QEc
    Senast redigerat av Klosse den 2017-01-10 klockan 20:30.

  9. #9
    Medlem Richos avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Göteborg / Hisingen
    Hoj
    GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
    Inlägg
    3 866
    Nej en del är bra på att friska upp ett batteri, cycling mm. En del kraftiga gamla är för kraftfulla för att underhållsladda ett litet mc-batteri. Andra är för svaga eller har fel sätt att skaka liv i ett helt slut batteri.

    En del morderna smarta ala ctek är inte bra om du skall ladda lättviktsbatteri. typ LiFe.

    MEN. skall du bara underhållsladda så går flertalet cTek alternativt andra billiga små laddare bra.
    Kolla att de har ett underhållsläge bara.
    _________________________________________

  10. #10
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 638
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    150 kr inkl. frakt är väl ändå klart billigare? Och att döma av det stora antalet omdömen fungerar den ju fint.

    ”this charger do repair by desulfurisation”

    https://www.aliexpress.com/item/Auto...999.262.on7QEc
    Fast du får en biltema för 249kr och jula brukar ha sin på rea för 199kr. Knappast lönt besväret...

  11. #11
    Medlem Misters avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Småland
    Hoj
    SV 1000S + F650GS + Batbike
    Inlägg
    206
    Lidl ute med 199 :- nu

    http://www.lidl.se/sv/veckans-tema.h...etail&id=22791


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 346
    Frågan är inte så mycket om kvalite (hållbarhet) utan om HUR de laddar.
    Exempel:
    Motorcykel generator: Brukar vara av konstantspänningstyp dvs tex 14,3 Volt konstant, strömmen sjunker från nån / några ampere när hojen precis startat ner till 0,4 till 0,1A efter någon timme.
    Dummladdare: laddar med stor ström, tex 0,5A eller 4A till det inte går längre, batterispänning ca 17 Volt och batteriet förstört. Med dumladdare måste man själv mäta batterispänning och koppla bort laddaren vid spänning över 14 Volt senast vid 14,3 Volt
    Smartladdare, dessa håller koll på spänningen, laddar ofta med konstant ström, tex för MC-batterier 1A och vid ca 14,3Volt händer något, tex total stopp ingen laddning (Ctek) eller laddströmmen minskar till 0,06A (199kr på Lidl) eller laddaren lägger sig på 13,7Volt spänning (Biltema 2A laddare).

    Stängs laddningen av helt så brukar den återupptas när batterispänningen sjunkit till nånstans i området 12,7 till 12,9 Volt. Ctek, startspänning varierar mellan olika modeller. Bara läsa manualer på Cteks hemsida.
    Vad händer efter 230V strömavbrott ?
    Vissa laddare måste knapptryckas till MC för att starta igen. Andra startar själva automatiskt.

    Har du ett Yuasa batteri skulle jag köpa en Ctek. Laddar till ca 14,3 Volt, stoppar, Börjar på nytt ladda vid ca 12,8 Volt. På en hoj tog det ca 2 timmar från 14,3V till 12,8 Volt, några sekunder till 14,3 Volt igen.
    Eller en
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El...-A-2000031641/
    laddar med 2A till 14,3V, går sedan över till 13,7 Volt och håller detta.

    Har du ett Biltema batteri skulle jag ladda det med valfri smartladdare till 14,3 Volt, koppla bort batteriet från hojen och sedan ladda det på våren. Eller en gång i månaden till 14,3 Volt.
    Kruxet är att Biltemas underhållsfria har högre spänning typ minst 13,0 Volt laddat. Vilket betyder att en smart Ctek aldrig startar ny laddning under hela vintern, starten går ju vid ca 12,8Volt.
    Jag kollade ett Biltema. Det gick aldrig under 12,9Volt under vintern. Så det var laddat trodde jag. Men hojen startade inte på våren förrän efter laddning av batteriet. Ja motorn gick ju runt med 12,9Volt.
    Men motorn startade inte förrän efter batteriet laddats.

    Hur jag gör själv?
    Ett batteri sitter i hojen och laddas konstant med 13,7Volt spänning.
    Ett batteri laddades med 14,3 Volt till strömmen var nere på 0,3A. Då trodde jag det var fulladdat. Lindade in i Gladpack och ställde in i frysen. Där batteriet får stå till våren.
    Senast redigerat av Comeback den 2017-01-10 klockan 21:31.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    En gammal vän.
    Inlägg
    97
    Ett knep är att ta en simpel laddare och koppla in med en timer så att det laddar en minut om dagen, en kvart i veckan eller nåt liknande som man tycker känns bra i själen

    Med för ändamålet passande laddare så fungerar det knepet på allt ifrån motorcykeln och skruvdragaren till din grävmaskin och batteriet i crossbussen.

    Hur gör jag då?

    Blybatterierna från sommarfordonen, i dagsläget är det fem stycken, har jag konstant inkopplade till en överbliven UPS (reservkraftsaggregat).

    Övriga saker som skruvdragare, komradio, ficklampor och liknande sitter med orginalladdare via en timer som laddar en minut per dygn.

  14. #14
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79
    Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	61131391630_AccessorySocket.jpg
Visningar:	60
Storlek:	23,9 KB
Id:	435076  

  15. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    537
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?
    Jag tror du är tvungen att använda BMW original till dessa; Jag har för mig att jag hört något om BMW, CAN-buss och laddning men jag vet inte säkert.

    Däremot så går det sannolikt att ansluta en CTEK eller vad som helst direkt till batteriet.

    Mvh,
    Ingvar

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Järfälla
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    Inlägg
    659
    Klosse: För att få några vettiga svar behöver du hjälpa oss lite på traven.

    1. Vill du bara ladda blybatterier eller vill du ha en laddare som även klarar andra typer (ex. LiFe)?
    2. Skall du bara ladda MC-batterier eller vill du ha en laddare som även klarar större och mindre batterier?
    3. Har du något intresse av att veta vad laddaren håller på med eller vill du ha ett Go/NoGo-användargränsnitt?
    4. Tror du på underhållsladdning av startbatterier?
    5. Vill du kunna skaka liv i batterier som folk har varit elaka mot?

  17. #17
    Medlem Klosses avatar
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Malmö
    Hoj
    BMW
    Inlägg
    79
    Tack för feedback!

    1. Vanliga tyngre
    2. MC-batteri
    3. Inte intresserad av vad som händer under laddningen.
    4. Vet ej
    5. Vill bara hålla det nuvarande batteriet (som lät trött när jag startade hojen för en månad sedan) vid liv under denna och kommande vintrar.

  18. #18
    &%¤")(/&%*^X? Kazaggers avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Danderyd
    Hoj
    8115 fordonskubik inalles ;-)
    Inlägg
    852
    Tillgänglighet/inställning till service/rep/byte kan ju vara ett argument... Haft 2 c-tek som gett upp efter något år, lite använda. Budskapet från c-tek, bägge gångerna:
    "Åk till affären och byt till en ny så skickar de din gamla till oss och vi ersätter dem"
    Det är så man konkurrerar ut AliExpress...

    (och nej, jag har inga aktier i c-tek...)
    Jag skulle kunna hålla med dig... Men det skulle ju innebära att vi hade fel båda två!

  19. #19
    Buy quality, cry once
    Reg.datum
    mar 2014
    Ort
    Luleå
    Hoj
    Bara fräna hojar
    Inlägg
    1 390
    Citat Ursprungligen postat av Klosse Visa inlägg
    Min nygamla Bumse har en sån här ingång som man ska kunna koppla in sig på och ladda batteriet. Men vad för laddare ska jag köpa då?
    Beroende på årsmodell: Har den CANBUS-elsystem (inga säkringar mm, nyare än 2004) behöver du typiskt sett en laddare som är anpassad för just BMW-s uttag. Den "låser upp" uttaget som annars stängs av efter en halvminut. De äldre är ungefär som ctekladdarna. BMW-laddare hittar du på ebay, brukar inte vara extremt dyra.

    Jag kör med en ctek direkt på batteriet eftersom jag av naturen är snål.
    Tvätta är tråkigt. Köra är kul.

  20. #20
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 282
    Jag köpte en Ctek för 12 år sen, och sen dess har den laddat hojbatterier i och utanför alla möjliga hojar, racebuss och bilar, året runt, ute och inne, och den har tuffat och gått klockrent
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Sidan 1 av 4 1234 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här