Victory motorcyklar klappar ihop.....

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ett stort problem med glidarna är att beroende av buller för att vara coola. Med allt hårdare regler kring buller och bränsleförbrukning m.m så försvinner mycket av nöjet med dom. Vem vill köra en HD som.låter som en trasig symaskin?

Men det är ju ändå ingen som bryr sig om dessa regler. De flesta kör ju olagligt redan idag rent ljudmässigt.

Samma komplex verkar ju finnas oavsett vilken sorts maskin man kör för övrigt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

Nu tror man att det kan bli rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver.

Tror det blir tvärtom, vilket väl även blev fallet för Buel. Victory är inte tillräckligt gammalt för samlarvärde, snarare kommer kunderna fly till Indian eller än mer troligt konkurrenter utanför ägarbolaget, hur kul är det långsiktigt att äga en hoj som det bara ska finnas reservdelar till i tio år?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu tror man att det kan bli rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver.

Tror det blir tvärtom, vilket väl även blev fallet för Buel. Victory är inte tillräckligt gammalt för samlarvärde, snarare kommer kunderna fly till Indian eller än mer troligt konkurrenter utanför ägarbolaget, hur kul är det långsiktigt att äga en hoj som det bara ska finnas reservdelar till i tio år?

Hur många känner du som har hojen i tio år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Hur många känner du som har hojen i tio år?

Jag kanske är udda, av mina fyra bilar och fem hojar har jag ägt alla utom en tills dom varit över tio år(undantaget är en Pega 206GTI som var så jävla usel att jag inte stod ut, en av mina nuvarande bilar är inte tio år än men kommer vara det när jag säljer den).

Men även om du säljer den när den bara är fem eller sju år gammal, vem vill köpa om dom om bara några år kommer få svårt med reservdelar? Begpriset lär ju dyka likt en SAAB 9-5 av sista generationen...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite mer info här, pratade med marknadsansvarige på Victory i morse.

http://www.motorrad.se/nyheter/pola...-victory-satsar-istallet-pa-indian/#more-3324

Låter mest som ett pressrelease från Scott Whine som skyller på Euro 4, och en intervju med en svensk kusin till Bagdad Bob:

Nu tror man att det kan bli *rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver

Vänta nu...?
Något som inte gått att sälja tidigare, skall det nu bli rusning efter?
...för att det inte går att få delar till dem om 10 år?
Jeeezus.

Kanske är det sådan logik som fått organisationen dit den är idag?

Ref: ankors utseende, läte och gång.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag hade gärna haft en Indian däremot, snygg logga (det gör mycket) och ganska snygg styling, men enda tänkbara modellen (scout) är ju för tjejer, rent storleksmässigt.

De fullstora modellerna är ju gubbhojar med instängda fälgar, tourer-mer-kåpor-än-sporthoj-stuket osv.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu tror man att det kan bli rusning efter kvarvarande Victory-modeller då hojarna kan förväntas få ett samlarvärde framöver.

Tror det blir tvärtom, vilket väl även blev fallet för Buel. Victory är inte tillräckligt gammalt för samlarvärde, snarare kommer kunderna fly till Indian eller än mer troligt konkurrenter utanför ägarbolaget, hur kul är det långsiktigt att äga en hoj som det bara ska finnas reservdelar till i tio år?

Hur många känner du som har hojen i tio år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som samlarvärde / investeringsobjekt kan man kanske få igen sina pengar på en MC om man köper en fräsch hoj i sin värdemässiga botten, håller efter den, lagrar den på rätt sätt och inte bygger om/moderniserar under like 30 år eller så.

Enstaka modeller, intressant historia och proveniens kan möjligen ge pengarna tillbaka med lite råge om man räknar med räntekostnad, lagringskostnad etc, men motorcyklar är rätt kassa investeringsobjekt när man ser nyktert på det.

Om man däremot blandar in hjärta i det hela är det något annat.
Att kunna plocka fram sin gamla Z1a efter första skilsmässan är guld värt, och bättre terapi än La-la-Landstinget någonsin kan erbjuda. Men en en ekonomiskt bra affär...?

Men, blandade man in hjärta i Polaristrusten så hade man heller inte behövt sluta tillverkningen av Victory...

Så, svaret på frågan "När får jag tillbaka mina pengar om jag köper en ny Viktory till ett "bra pris", kör som vanligt under de år man har garanti, och därefter mer sparsamt tills delarna börjar ta slut? är "aldrig".

Så är det. Låt inte det hindra dig att köpa en Viktory om det är det du vill, men "samlarobjekt" är hästhandlaretorik för att rensa undan osäljbart mög.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Indian%20Chief%20Vintage%2009.jpg


Det här bör väl vara en av dom vackraste motorcyklar som tillverkas idag. Om man frånser krom, stor framskärm om man nu inte gillar det. Vilket jag gör. Ibland. Tänker mer brukshoj i dagsläget personligen. UTAN krom. Men en Indian Chief Vintage är verkligen ingen ful hoj oavsett om man gillar krom eller inte.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Indian%20Chief%20Vintage%2009.jpg


Det här bör väl vara en av dom vackraste motorcyklar som tillverkas idag. Om man frånser krom, stor framskärm om man nu inte gillar det. Vilket jag gör. Ibland. Tänker mer brukshoj i dagsläget personligen. UTAN krom. Men en Indian Chief Vintage är verkligen ingen ful hoj oavsett om man gillar krom eller inte.
Från återstarten i slutet på 90-talet fram t.o.m 2013 använde Indian motorer av H-D typ, tror att det var S&S-motorer och växellådor från Baker.
2014 kom deras första egna motor, och det är en riktig kulissmotor tycker jag. Alltså en motor vars utsida ska kommunicera ngt annat än insidan. Den ska se ut som en sidventilsmotor fast den inte är det. Man har tom vänt avgaserna 180-grader inne i toppen för att krökarna ska gå neråt som på sidventilare. Vips var det inte så roligt längre. Men den 2010 års modell som du visar på bilden är snygg tycker jag. Form och funktion i motorn och den tar plats på ett vackert sätt i hojen. Som en H-D Roadking fast med tårtig framskärm.
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Indian%20Chief%20Vintage%2009.jpg


Det här bör väl vara en av dom vackraste motorcyklar som tillverkas idag. Om man frånser krom, stor framskärm om man nu inte gillar det. Vilket jag gör. Ibland. Tänker mer brukshoj i dagsläget personligen. UTAN krom. Men en Indian Chief Vintage är verkligen ingen ful hoj oavsett om man gillar krom eller inte.

Läderfransarna gör verkligen allt!:kär

Allt med fransar kommer jag vägra att sitta på eller äga.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Från återstarten i slutet på 90-talet fram t.o.m 2013 använde Indian motorer av H-D typ, tror att det var S&S-motorer och växellådor från Baker.
2014 kom deras första egna motor, och det är en riktig kulissmotor tycker jag. Alltså en motor vars utsida ska kommunicera ngt annat än insidan. Den ska se ut som en sidventilsmotor fast den inte är det. Man har tom vänt avgaserna 180-grader inne i toppen för att krökarna ska gå neråt som på sidventilare. Vips var det inte så roligt längre. Men den 2010 års modell som du visar på bilden är snygg tycker jag. Form och funktion i motorn och den tar plats på ett vackert sätt i hojen. Som en H-D Roadking fast med tårtig framskärm.

Jo den ser lite ut som en blandning av en RoadKing och en Heritage Softail med större framstänka. Och jag pratar ENBART utseenden. Inte funktion. :) Har aldrig provkört en nyare Indian. Bara äldre 40-talare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Victory tilltalade aldrig mig.

Jag gick fram till en som stod parkerad, och även jag reagerade på att reglagen såg ut som på en kinaglidare, förmodligen har dom använt något ur Polaris sortiment och polerat och kromat det.

Hela konceptet känns konstlat, ett nytt varumärke helt utan tradition som ska bygga antika hojar på nytt, det känns ungefär som retro-radios i brunfärgad plast som ska se ut som en gammal träradio, eller retrobrödrostar i plast, eller vad som helst som ska se retro ut nuförtiden.

Dessutom försökte dom ta betalt för en premiumprodukt.

Näe, Polaris ska nog hålla sig till att göra snöskotrar och fyrhjulingar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur många känner du som har hojen i tio år?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Min Sportster har jag haft sedan 2004. Finns ett par andra i vårt garage som haft sina hojar sedan 80-talet. Shovel och Norton. Åkhojar. Men i fint skick ocg tas om hand av sina ägare. Inga hojkonsumenter mao. Åas sidan är dessa hojar inte byggda för att konsumeras, de är byggda så att man kan serva och renovera dem.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är bristen på originalreservdelar ett problem så hojarna blir stående?


Nej, det är ju aldrig det idag. Finns efterfrågan kommer utbudet, särskilt när det handlar om hojar som faktiskt körs (ja, eller ägs då*).




*genomsnittlig årlig körsträcka för customhojar ca 40 mil


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ett till i den långa raden av nerlagda motorcykelmärken. Inget konstigt med det. Mer fascinerad över dom som varit på fallrepet men kommit igen.
Om reservdelar återstår att se. Själv gillar jag såna hojar som har komplett reservdelsförsörjning trots att dom slutade tillverkas för 50 eller 60 år sedan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top