Victory motorcyklar klappar ihop.....

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Glidarna sörjer jag verkligen inte men hoppas Empulsen får leva vidare.:(
Victory-Empulse-RR.jpg

Victory-Empulse-TT-Electric-Motorcycle-22-1024x750.jpg
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ett stort problem med glidarna är att beroende av buller för att vara coola. Med allt hårdare regler kring buller och bränsleförbrukning m.m så försvinner mycket av nöjet med dom. Vem vill köra en HD som.låter som en trasig symaskin?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja så man slipper se mer av eländet på vägarna, jag blev mäkta förvånad på förra mc-mässan när hela skinnfransklubben var som besatta av modellen Vision. Det var stor folksamling kring denna och den ser ju ta mig fan inte riktigt klok ut. Skulle hellre ha en 150cc Baotian än det där pisset.

Jag kan hålla med om att Vision inte är någon snygg hoj.
Men om den nu fick folk att flocka sig kring den så kan dom ju inte ha tänkt helt fel.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
De konkar inte utan Polaris slutar tillverka dem. Jag provade några stycken på Sulas förra året och hade gärna haft en Gunner. Jag gillar customhojar, men hatar krom så Indian är ointressanta.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
De konkar inte utan Polaris slutar tillverka dem. Jag provade några stycken på Sulas förra året och hade gärna haft en Gunner. Jag gillar customhojar, men hatar krom så Indian är ointressanta.

Jo det verkar vara ett taktiskt beslut mer än någonting annat. Men Polaris i sig har det inte helt fett idag i stort så beslutet och att man lägger ner omedelbart grundar sig säkert i ekonomi inom koncernen också.... Pratar om att presentera bokslut framöver där man nog vill hyfsa siffrorna innan dess och då skyller man nog gärna kostnader kopplade till nedläggningen och dålig vinst inom koncernen på Victory kan jag tänka.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag blev nyfiken och var tvungen att kolla upp hur en så'n där Vision ser ut och....jaja..har väl sett snyggare kanske :)
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Funkar att köra jorden runt på, på rekordtid dessutom:

Dff4AP0.jpg


Okay - massa, massa, massa support med airlifts och så, men ändå.
119 dygn 21 Tim utan clockstop det sätt han valde att köra.
På en Victory. Inte det jag skulle valt, men det funkade.

...tills nu då.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Den var oväntad och inte helt logisk...
Först arbeta upp ett varumärke och sen döda det.
Fast det har ju inte gått så bra att arbeta upp det där varumärket. Har ju alltid framstått som ganska tråkigt och utan en tydlig profil. Jag är inte alls förvånad. Däremot är ju märket Indian tydligare och har en lång historia att falla tillbaka på. Det tror jag kommer överleva.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker det är lite lustigt iom alla nyheter de presenterat på senare år, hade varit konstigt om de satsningar gjort resultat direkt.

Men visst har det varit lite udda att kunkurera med sig själv även om de försökt rikta märkena mot olika segment.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kan vi inte bara låta folk ha olika tycke och smak så kan du åka omkring på din Baotian? Alltid tråkigt när ett hojmärke går i graven och inte heller jag skulle köpa en Victory men jag respekterar att andra har olika preferenser än mig.

MC-ekumenik FTW!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Marknadsansvarig på Victory vill nog bara rädda vad som räddas kan. Som när mäklare får frågor ang bostadsbubblan.
De första 25-30 åren brukar det inte bli ngt annat än prisras när ett märke upphör. Som när Buell och SAAB lade ner.

Tråkigt när ett märke försvinner, men som jag tidigare skrivit om i andra trådar om Victory: Ett märke som lägger upp hela sin marknadsföring på att jämföra sig samt kasta skit på ett annat märke (H-D) ger ju ett intryck av komplex. De flesta hojkonsumenter blir nog då omedvetet mer sugna på att testa "originalet".

Motortekniskt har Victory varit iskallt för mig, inte alls samma spännande modularitet som H-D med sina stötstänger och pressade vevaxlar, den modularitet som skapat en eftermarknad som gör det möjligt att bygga alla möjliga kombinationer av borr, slag och slagvolym. Inte alls samma möjligheter hos kloner med kamkedja och smidd veve som tex Kawasaki Vucan eller Victory, ej heller hos nuvarande Indian. Gamla riktiga Indian var dock uppbyggd på samma vis som H-D, vilket bla Burt Munro utnyttjade.
Så ngn motorteknisk garage- hojbyggarkultur liknande den runt H-D, tror jag aldrig varit möjlig runt Victory, hur mycket energi de än lade ner på att smutskasta H-D.s motorer i åtskilliga reklamfilmer. Hojen köptes nog mest av brukare/hojkonsumenter.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jamen,
det finns ju inga snygga hojar från HD...bara massa kromäckel...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Detta väcker samma känslor hos mig som om Baotian skulle slå igen...
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Ett märke som lägger upp hela sin marknadsföring på att jämföra sig samt kasta skit på ett annat märke (H-D) ger ju ett intryck av komplex. De flesta hojkonsumenter blir nog då omedvetet mer sugna på att testa "originalet"

Ja, där tappade "Victory" respekten hos mig iaf. När man såg deras Victory vs HD videos.
Sjukt ocharmigt när man försöker marknadsföra sig genom att tala om hur dåliga andra är. :dummer

Men det är väl USA-standardmentalitet.. :död
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top