Kardanbekymmer Intruder 1400

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Limmared
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Jag vet att det inte är en sporthoj men kanske finns någon med erfarenhet av kardan då jag inte har någon tyvärr.

jag var ute och körde hojen i somras, efter en kurva vred jag lite försiktigt på gasen och något började kugga över. Motorcykeln driver alltså inte längre framåt!
Jag har skruvat i sär allt jag kunnat tänka mig nu och det enda jag hittar som kan vara fel är att det är ett glapp i utgående axel, med växel i går axeln att snurra några grader innan det "hugger i".

finns det någon med erfarenhet som vet var det brukar gå sönder? vill verkligen åka hoj till sommaren men blev lämnad med hus å allt nu i vinter så jag har inte råd att byta massa saker utan att veta att dom är trasiga!

MVH Blåberg
 

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Limmared
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Ca 4000 mil, en ägare innan mig, vän till familjen, alltid servad varje år på verkstad (behöver ju inte betyda att det är riktigt gjort men ändå)
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Plockar en hel del med Suzuki, har inte råkat ut för det. Men första gången skall var den första.
Det som jag märkt är att många skiter i att serva sina hojar regelbundet. Man har en äldre hoj som man tänker , det är olja i motorn och den gick igenom besiktningen.

Man tänker oftast inte på att det behöver översyn med övriga vätskor vilket kan leda till tråkigheter.

Enklaste sättet är att börja med att tappa ut oljan ur slutväxeln och göra en första bedömning om hur oljan ser ut.
Är det någon olja där?
Är det så fall spån eller andra metallpartiklar i oljan?

Lägg i friläge och hissa upp hojjen lys med en ficklampa inne där kardanen går in i motorn medans d ber någon rulla på bakhjulet. Snurrar inte ingående axel när du snurrar på bakhjulet så Låter det illa där bak? montera bort det och titta på hur kuggkransen ser ut både på bakhjulet och i kardanklumpen.
Dyra saker att laga så rekommenderar att köpa en begagnad så fall.

Jonas på JonsonsBikes kan tänkas ha en liggandes från en krockad.
Han når du via 0455 300020 eller via www.jonsonsbikes.com eller SE.

Billigaste Suzukidelarna finner du hos MC Doktorn via www.mcdoktorn.se
 

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Limmared
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Jag plockade i sär lite i bakre växeln nu precis, olja finns i och den ser klar och fin ut! jag såg faktiskt några små spånor! ser ingenting som är väldigt fel! men jag fick en tanke, om det är så att hjulaxeln har skruvat ur sig på något sätt, kan det i så fall medföra att det kuggar över i överföringen mellan bakre vinkelväxel och bakhjul? jag har svårt att tro det men iom att jag inte hittar något som ser galet ut!

min oro är att det är axeln som går in i motorn! alltså utgående axel!
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är du säker på att det inte är växlarna som hoppar ur under belastning?
Krökta shiftgafflar låter troligare än att slutväxeln skulle haverera totalt helt utan förvarning.

Några små spånor är normalt. Så även att bakhjulet/axeln går att snurra några grader med växeln i.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det låter som att de främre sekundära dreven är torsk. Sidan 4-2 i servicemanualen. Dvs motsvariheten till framdrevet.
 

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Limmared
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Den betedde sig likadant på alla 5 växlar så det borde inte vara växellådan tycker jag!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att det finns ett spel är som sagt normalt, och om dreven tackar för sig så brukar det vara ganska digitalt, antingen helt eller så är det inte körbart alls längre. Hur mår din koppling? Hur ser transmissionen ut inne i motorn, är det som det brukar vara, eller finns det interna kedjor som överför kraften mellan motor och låda?
 

Blåberg

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2013
Ort
Limmared
Hoj
Honda CBR 1100 xx Blackbird 1997
Att det finns ett spel är som sagt normalt, och om dreven tackar för sig så brukar det vara ganska digitalt, antingen helt eller så är det inte körbart alls längre. Hur mår din koppling? Hur ser transmissionen ut inne i motorn, är det som det brukar vara, eller finns det interna kedjor som överför kraften mellan motor och låda?

Jag hittade felet nu ikväll! själva kardanaxeln går in i en hylsa i bakre växeln, började med att jag hittade en lite smått trasig packbox och när jag tog mig längre in så var splines på både "hylsan" och själva axeln kass! så nu kan jag beställa nya delar och sätta ihop den!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top