Bergen Norge från Stockholm

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har tältat en hel del, både på vandringar och mc resor, och för mig är komfort viktigt. Har ni råd så skulle jag rekommendera att ni köper uppblåsbara liggunderlag typ Exped. Dom är superbekväma och håller kylan från marken borta.
Vilka sovsäckar ni än väljer, så tänk på att det kan vara kallt i Norge även på sommaren om man är på hög höjd, så köp inte för tunna sovsäckar.

Ett tips om det är kallt är att ha en vattenflaska av aluminium, som man fyller med hett vatten och lägger i fotändan av sovsäcken en stund innan man lägger sig.
Jag håller med, jag har två olika Exped, ett Downmat och ett Synmat, vinter och sommar, dom är helt underbara :tummenupp Bekväma, tar liten plats ihoprullade och man kan köpa en storlek som passar en själv, lite som skor ungefär :tummenupp

Är det rejält kallt ute kan det också vara en bra idé att ha såna där värmepåsar som man knäcker en metallbit i så stelnar dom och blir varma, en sån i vardera stöveln innan man drar på sig dom gör mycket för trivseln.

Jag kör också med 3-manstält, men man skall tänka på att det blir kallt i ett stort tält om man är ensam och det är kallt ute. Funkar dock fint på sommaren.
Jag köpte ett 2-manna men med extra stor absid istället, Hilleberg Nammatj 2GT, gott om plats för två, och gott om plats för packning, matlagning mm i absiden. Dessutom sitter "ytterdörren" en bit bort från öppningen i innertältet, så det är ingen risk att det regnar in där, oavsett hur mycket det spöregnar. Footprinten rekommenderas dock, den skyddar både sakerna i absiden och innertältet.

Jag och tjejen har haft tältet när vi har tourat, och det har inte varit några som helst problem med dubbla skinnställ, hjälmar, stövlar mm, dubbla uppsättningar tankväskor, dubbla uppsättningar sidoväskor och ändå plats att bre ut sig lite i absiden :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag köpte ett 2-manna men med extra stor absid istället, Hilleberg Nammatj 2GT, gott om plats för två, och gott om plats för packning, matlagning mm i absiden. Dessutom sitter "ytterdörren" en bit bort från öppningen i innertältet, så det är ingen risk att det regnar in där, oavsett hur mycket det spöregnar. Footprinten rekommenderas dock, den skyddar både sakerna i absiden och innertältet.

Jag och tjejen har haft tältet när vi har tourat, och det har inte varit några som helst problem med dubbla skinnställ, hjälmar, stövlar mm, dubbla uppsättningar tankväskor, dubbla uppsättningar sidoväskor och ändå plats att bre ut sig lite i absiden :tummenupp

Jag kör med ett Keron 3GT. Stort som en kyrka när man är ensam. Man kan breda ut sig ordentligt :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top