Bergen Norge från Stockholm

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Hej! Jag och farsgubben planerar en resa till bergen i sommar! vi kommer ha en vecka på oss och planen är att vi ska hälsa på hos min svåger 1-2 dagar i bergen! vi tänkte bo i tält gärna på campingplatser! förslag på rutt, campingplatser längs vägen och utrustning mottages tacksamt vill ju helst åka så lite motorväg som möjligt och vi är nybörjare på långåkning så vi behöver inte överdriva mil per dag hehe


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Följer =) :tummenupp

Sugen själv på en Norge-resa i sommar (första långturen)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Från Stockholm kan man köra norr om Mälaren och parallellt med E18. Tar naturligtvis tid, särskilt om man inte kört vägen förut. Hjälsta, Långtora, Sparrsätra, Tortuna, Tillberga, Skultuna och Ramnäs är omväxlande smal och krokig och rak och bred men utan trafik! :tummenupp

Vidare från Ramnäs 233 till Kopparberg därefter 63 förbi Filipstad knappt en mil. Höger mot Sunnemo, vänster innan mot Munkfors och vidare mot Sunne. Därifrån västerut mot Charlottenberg över Gräsmark.

Förbi Kongsvinger är det ofta mycket trafik och ner till Oslo är väl inte lysande men har man inte varit där så tycker jag det är värt ett besök.
Jag har varit där så jag kör väster om Mjösa upp till Gjövik. Västerut mot Fagernes där jag campat för många år sedan. Det är vackert som det vanligtvis är i Norge men hur campingen är nu kan jag inte svara på.

Sedan över Gol och Geilo mot Bergen är mitt val. Tänk på att det kan vara kallt, särskilt på fjället, och att det kan regna i Norge. :D

Tunnlarna har numera vanligtvis belysning men det blir ändå väldigt mörkt. Jag föredrar mörkt visir framför solglasögon. Lättare att fälla upp än för att se än att peta ner solglasögon. Man bör kanske ta av sig solglasögonen innan varje tunnel och sedan ta på dem igen ifall det är sol på andra sidan. De behöver inte vara raka och underlaget är ibland inte det bästa men är inget problem om man anpassar farten.

Trevlig resa
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
Från Stockholm kan man köra norr om Mälaren och parallellt med E18. Tar naturligtvis tid, särskilt om man inte kört vägen förut. Hjälsta, Långtora, Sparrsätra, Tortuna, Tillberga, Skultuna och Ramnäs är omväxlande smal och krokig och rak och bred men utan trafik! :tummenupp

Vidare från Ramnäs 233 till Kopparberg därefter 63 förbi Filipstad knappt en mil. Höger mot Sunnemo, vänster innan mot Munkfors och vidare mot Sunne. Därifrån västerut mot Charlottenberg över Gräsmark.

Förbi Kongsvinger är det ofta mycket trafik och ner till Oslo är väl inte lysande men har man inte varit där så tycker jag det är värt ett besök.
Jag har varit där så jag kör väster om Mjösa upp till Gjövik. Västerut mot Fagernes där jag campat för många år sedan. Det är vackert som det vanligtvis är i Norge men hur campingen är nu kan jag inte svara på.

Sedan över Gol och Geilo mot Bergen är mitt val. Tänk på att det kan vara kallt, särskilt på fjället, och att det kan regna i Norge. :D

Tunnlarna har numera vanligtvis belysning men det blir ändå väldigt mörkt. Jag föredrar mörkt visir framför solglasögon. Lättare att fälla upp än för att se än att peta ner solglasögon. Man bör kanske ta av sig solglasögonen innan varje tunnel och sedan ta på dem igen ifall det är sol på andra sidan. De behöver inte vara raka och underlaget är ibland inte det bästa men är inget problem om man anpassar farten.

Trevlig resa

grymt får nog bli att köpa en gps. eller kan man lägga upp rutterna på iphonen tro?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
grymt får nog bli att köpa en gps. eller kan man lägga upp rutterna på iphonen tro?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag är gammaldags och kör med karta och skulle råda dig att köpa denna! Fri frakt dessutom. :tummenupp

http://www.adlibris.com/se/bok/sverige-vagatlas-2017-motormannens-1250-000-1400-000-9789113076775

Och när ni ändå handlar och ska till Norge så är denna självklar!

http://www.adlibris.com/se/bok/mc-kart-norge-cappelen-11-milj-9788202437169

Såg inte Uttran, då är det onödigt att köra norr om Tokholma utan ni kör söder om Mälaren naturligtvis.

Gamla vägen från Uttran till Sötälje och sedan via Björsund från Strängnäs. Från Kvicksund via Strömsholm förbi Hallsta till Ramnäs.

https://www.google.se/maps/dir/Ramn...6146c!2m2!1d17.625689!2d59.195363!2m1!1b1!3e0

Trevlig resa!
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
En veckas erfarenhet i Norge blev bla att vädret skiftar fort. Fick uppleva snö, solsken, regn o blåst. Detta var början på augusti.
Nu körde jag aprilia så i mitt tycke var det långt mellan mackarna.
Vacker miljö

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har kört Old Badgers förslag med Gol O Geilo och sen följt väg 7 och rundat Hardangerfjorden. Kanonfin tur.

Dock, Wizzards förslag känns som turist bättre, spara alla milen och tiden på den norska sidan istället. Raka spåret strax söder om Oslo. Kör under(tunnel) sundet. Ta sikte på Dalen. Från Dalen sen vägen till Lysebotn. Turistfärjan därifrån(bokas före) till Forsand. Därifrån sen nordvästerut och gärna en runda runt Hardangerfjorden på vägen dit.
Från Jörpeland kan man knalla till nämnda Preikestolen. Jag har gjort tre försök att göra det, men aldrig blivit av(gillar att dricka öl istället)
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Tycker det är smutt med ett biltema gasolkök mindre modell, litet vatten och snabbkaffe samt plastbestick/kaffemuggen.
Då fixar man lätt litet frukost och lunch med bröd, pålägg och kanske drickyougart som köpes i lokal affär. Dessutom är det välgörande att kunna stanna i en busshållplats under spöregnskörning, få av sig regnkläder och kunna koka kaffe, värmer gött.
Brukar äta mycket sallad till middag, finns bra salladsbarer i många butiker.

Är ni två är det väl enklast med stuga, blir ju halva priset jämfört med ensamma vargen.
Dessutom kostar ett tält, liggunderlag och sovsäck en slant.
Jag köpte Jula partytält, Clas Ohlsson liggunderlag och sovsäck från rusta. Big mistake, höll på frysa ihjäl.
Bättre tält med dubbla dukar, ett uppblåsbart liggunsderlag med isolering samt kvalitetssovsäck är att rekommendera.
Marlboro, toalettpapper, babyservetter och icakassar samt ovan, då är man fullutrustad.

Till bågen är det bra att ha med litet lås, däcklagningssats samt ficklampa.
Tycker det funkar bra med en sjösäck modell biltema där man lägger tält, extrakläder, liggunderlag och toalettartiklar.
Man drar ut tältet, sätter upp och snör in säcken i tältet, alternativt bara snör in säcken i stugan, klart.
Kör med handelsbodens popupptält, iddas inte börja med snören och pinnar efter 12 tim körning.

Men det jag använder behöver inte passa alla, man måste själv köra try and error.

Lycka till !
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kör Uttran-Röros-Trollstigen-Bergen. Finfina fjäll både i Sverige och Norge.

Lär ta ett tag att köra dock men finns ändå inget vettigt att se i Bergen :D

Vill du ha en lite kortare väg så skit i Trollstigen och kör fjället mellan Röros och Lillehammer istället. Också riktigt fint tycker jag iaf :)

Gillar du inte Tröndelag så håller jag med de som tipsat om Lysebotn och Preikestolen. Har varit uppe på den 2 gånger och skulle lätt ge mig på den vandringen igen bara för att få njuta av utsikten :)
Senaste gången mötte jag ett par i fullt mc ställ som var påväg upp på årets varmaste dag (runt 30 grader varmt). Det kan inte ha varit bekvämt :dummer
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Västerut mot Fagernes där jag campat för många år sedan. Det är vackert som det vanligtvis är i Norge men hur campingen är nu kan jag inte svara på.

Det var helt ok ifjol när jag var där.
Hyrde stuga med helt ok standard.
Fagernes är ett okej vattenhål på kvällen också.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
ojoj finns lite att välja på hehe. varsit tält från handelsboden minsta modellen är planerat att vi ska köpa för det lär ju bli mer resor. sw motech soft panniers har jag kollat på som sidoväskor och packrulle från biltema till tält, sovsäck. tipps på sovsäck och liggunderlag


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
ojoj finns lite att välja på hehe. varsit tält från handelsboden minsta modellen är planerat att vi ska köpa för det lär ju bli mer resor. sw motech soft panniers har jag kollat på som sidoväskor och packrulle från biltema till tält, sovsäck. tipps på sovsäck och liggunderlag
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Köp inte för litet tält! Ett elände om det är dåligt väder med små tält.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Köp inte för litet tält! Ett elände om det är dåligt väder med små tält.

Håller med. Jag kör med tremanstält och det är grymt skönt att ha spejs. Rusta och Jula har helt okej tält för pengarna. Dock, man bör se till att det är ett tält som inte är av modellen med innertält och sen lägger man på ett yttertält. Regnar det så är det blött invändigt innan yttertältet är på plats.

Två tält brukar dessutom betyda två avgifter.
 

danne431

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2013
Ort
Mölndal
Hoj
Yamaha FZ1-S - 09
Jag kör med Bergans compact 2 light tält, och Haglövs light serie på sovsäcken, jag vandrar ibland i naturen så vikt och utrymme är viktigt för mig, skulle rekommendera att du går till en frilufts butik och kollar på utrustning, då dom som vandrar ofta vill ha bra grejer samt vill ha så lätta och kompakta saker som möjligt..
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
ojoj finns lite att välja på hehe. varsit tält från handelsboden minsta modellen är planerat att vi ska köpa för det lär ju bli mer resor. sw motech soft panniers har jag kollat på som sidoväskor och packrulle från biltema till tält, sovsäck. tipps på sovsäck och liggunderlag


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag har tältat en hel del, både på vandringar och mc resor, och för mig är komfort viktigt. Har ni råd så skulle jag rekommendera att ni köper uppblåsbara liggunderlag typ Exped. Dom är superbekväma och håller kylan från marken borta.
Vilka sovsäckar ni än väljer, så tänk på att det kan vara kallt i Norge även på sommaren om man är på hög höjd, så köp inte för tunna sovsäckar.

Ett tips om det är kallt är att ha en vattenflaska av aluminium, som man fyller med hett vatten och lägger i fotändan av sovsäcken en stund innan man lägger sig.

Hoppas att ni får en god tur:)
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Håller med. Jag kör med tremanstält och det är grymt skönt att ha spejs. Rusta och Jula har helt okej tält för pengarna. Dock, man bör se till att det är ett tält som inte är av modellen med innertält och sen lägger man på ett yttertält. Regnar det så är det blött invändigt innan yttertältet är på plats.

Två tält brukar dessutom betyda två avgifter.

Jag kör också med 3-manstält, men man skall tänka på att det blir kallt i ett stort tält om man är ensam och det är kallt ute. Funkar dock fint på sommaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top