CAD tips

Hampusmoberg

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
-88 Honda vt600 shadow (såld) KTM 690 Duke R -15
Tänkte höra om något vet några bra nybörjar CAD program som fungerar bra att lära sig från? Hemskt gärna något som är gratis eller billigt så man kan kolla om det är något för mig.


Även om någon vet några bra "how to" videos som man kan lära sig grunderna ifrån.
 

kejsarn

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati SF 848
Ett värdelöst gratisprogram är väl sketch-up. Annars får du besöka piratbukten
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Om man låtsas att man är student så har AutoDesk / AutoCAD en imponerande mängd gratisprogram som man kan ladda ned om man registrerar sig.

Jag har provat att ladda ned och installera men insåg att det var ovanför min horisont.

Programmen fins här:
http://www.autodesk.com/education/free-software/all

Mvh,
Ingvar
 

cAWPer

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2014
Ort
Industristaden
Hoj
Yamaha MT-10
Det finns som ovan nämnt en hel del alternativ om du vill köra en trail version på programmen 10-30 dagar. Men om man ska lyckas rita upp något i ett helt nytt cadprogram så brukar 10-30 dagar räcka för att lära sig grunderna. Det är oftast avancerat. Sketchup är väl enkelt, men även begränsat. Något du kan prova är väl en trail på 3d studio MAX eftersom att det finns mycket tutorials till det.

http://www.autodesk.com/products/3ds-max/free-trial

Guider både avancerade och för nybörjare.
http://www.3dtotal.com/tutorials/3ds+Max/
 
Last edited:

Hampusmoberg

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2015
Ort
Örebro
Hoj
-88 Honda vt600 shadow (såld) KTM 690 Duke R -15
Det är igentligen inget speciellt jag söker utan jag vill mest lära mig men 3D verkar roligast. Men är det lättare om man börjar med 2D och sen går över till 3D så går jag den vägen
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag kan rekommendera Solidworks, går att lära sig ganska snabbt och klarar av allt som en nybörjare kan tänkas behöva. Finns massor med guider som kan hjälpa dig igång på youtube. Det är mer intuitivt att använda än t.ex Creo. Det finns att hitta gratis om man letar i rätt bukt.

Autodesk Inventor har jag inte använt men det är också populärt. Finns troligtvis studentversioner som de bjuder på som nämnts ovan.

Sen finns autodesk fusion 360 som man kör i webbläsaren vill jag minnas men det är lite enklare än de jag nämnde ovan.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tänkte höra om något vet några bra nybörjar CAD program som fungerar bra att lära sig från? Hemskt gärna något som är gratis eller billigt så man kan kolla om det är något för mig.


Även om någon vet några bra "how to" videos som man kan lära sig grunderna ifrån.
Vad ska du ha det till? Är det MC-delar skulle jag skarpt rekommendera Autodesk Inventor som jag själv har arbetet i, i 10 år. Är det hus du vill rita så skulle jag rekommendera Autodesk Revit, är det ren design så skulle jag välja Alias, Maya eller 3ds Max

Finns tre sett att få tag på dessa program.
1. Du laddar ner en torrent från exempelvis The Pirate Bay. -olagligt
2. Du laddar ner en 30-dagars version från Autodesk's hemsida och aktiverar den med en illegal patch -nedladdningen är laglig med aktiveringen bryter nog mot Autodesk's regler
3. Du laddar ner en Studenversion från Autodesk Student och fyller i en fejkskola som du fejkgår i och du har en 3-årig licens, ingen som kollar om det stämmer. -lagligt?
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Jag kan rekommendera Solidworks, går att lära sig ganska snabbt och klarar av allt som en nybörjare kan tänkas behöva. Finns massor med guider som kan hjälpa dig igång på youtube. Det är mer intuitivt att använda än t.ex Creo. Det finns att hitta gratis om man letar i rätt bukt.

Autodesk Inventor har jag inte använt men det är också populärt. Finns troligtvis studentversioner som de bjuder på som nämnts ovan.

Sen finns autodesk fusion 360 som man kör i webbläsaren vill jag minnas men det är lite enklare än de jag nämnde ovan.

Hör mycket positivt om fusion 360 men gick in på deras hemsida och är det verkligen gratis? " Download free trial" står det?

Vad ska du ha det till? Är det MC-delar skulle jag skarpt rekommendera Autodesk Inventor som jag själv har arbetet i, i 10 år. Är det hus du vill rita så skulle jag rekommendera Autodesk Revit, är det ren design så skulle jag välja Alias, Maya eller 3ds Max

Finns tre sett att få tag på dessa program.
1. Du laddar ner en torrent från exempelvis The Pirate Bay. -olagligt
2. Du laddar ner en 30-dagars version från Autodesk's hemsida och aktiverar den med en illegal patch -nedladdningen är laglig med aktiveringen bryter nog mot Autodesk's regler
3. Du laddar ner en Studenversion från Autodesk Student och fyller i en fejkskola som du fejkgår i och du har en 3-årig licens, ingen som kollar om det stämmer. -lagligt?

+1 på Inventor. Smidigt att jobba med (är lite likt solidworks). :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hör mycket positivt om fusion 360 men gick in på deras hemsida och är det verkligen gratis? " Download free trial" står det?



+1 på Inventor. Smidigt att jobba med (är lite likt solidworks). :tummenupp

Fusion är bra, mycket basic och klarar man sig med att göra enstaka detaljer så räcker det gott, dessutom finns det stöd för 3D-printning och CNC-fräsning/svarvning direkt i programmet och det är en väldig fördel om man sitter med en liten maskin. Gratis är det inte trial versionen gäller 30 dagar sedan får man betala en försumbar månadskostnad men även detta program finns att ladda ner illegalt även om jag rekommenderar att man köper det om man gör business med programmet.

Finns även i studentversion med 3årig licens, kolla länken jag skrev i tidigare inlägg!

Edit: Är visst gratis, se nedan.
 
Last edited:

JpHenrik

Medlem
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Scrambler FT -16
Nej Fusion 360 är gratis så länge du inte tjänar pengar på det.
Använder det själv till alla delar jag 3D printar
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nej Fusion 360 är gratis så länge du inte tjänar pengar på det.
Använder det själv till alla delar jag 3D printar
"A free 1-year startup license is available for hobbyists, enthusiasts, makers, and emerging businesses that make less than US$100,000 in revenue per year. At the end of 1 year, you can reselect the startup entitlement or transition to a commercial entitlement." :tummenupp

Jävla bra, 100 000 dollar kommer man kanske inte ens upp i om man driver en egen liten firma :)

Jag hoppas min Tiko snart trillar ner i hos ombudet så jag också kan börja printa också!
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top