Varför alltid låg krage?

Joe Nice

Medlem
Gick med
6 Jun 2016
Ort
Dalsland
Hoj
2003, BMW R1150R, 2003 Yamaha XJ 900 S
Varför har MC-jackor nästan alltid kort krage och inte en hög som går ända upp till hjälmkanten? Finns det nån vits med att köra med bar hals?
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
ehm....alla sitter alltid upprätt och kollar helt rakt hela tiden när de kör hoj. Vet inte varför det inte finns en irriterande bit av jackan som är i vägen hela jävla tiden. Men MC-jackor är inte gjorda av folk med sunt förnuft.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
"Halsduk"*




*väsentlig del av motorcyklisters klädsel sedan 1906 :fakta


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Till min allvädersjacka (från Jofama) så följde det med en löstagbar "stormkrage" som man drar dit med dragkedja. Den täcker upp till hjälmen. Dock sällan jag använder den, bara riktigt sent på säsongen när det börjar dra mot nollan eller under.

Har inga problem med att det drar kallt om halsen. Kör man i regn blir man ju inte ens blöt om halsen trots att det är öppet, så jag gissar att aerodynamiken gör att det inte blir så mycket drag runt halsen.

Hakan däremot, den tar stryk. Mest därför kragen åker på när det blir riktigt kallt. (har inte vindskyddet för hakan isatt i hjälmen då det brukar fånga utandningsluften och orsaka imma trots pinlock)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Sen är det ganska svinirriterande när något tar emot hjälmen, dessa påhitt har dock fungerat fint för mig både till skinn och ovädersställ:

SIjq.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har en Icon Raiden Patrol jacka.
På gott och ont så går den jäkligt långt upp på halsen. Så pass att man får tänka till lite när man drar upp dragkedjan. Jackan är ju "fet" så har man placerat den lite fel, så när man vrider på huvudet så vill ibland nån del av jackans kant ta i lite i hjälmremmens låsmekanism, lite irriterande/störande.

Men.....så jäkla grymt varm när man brassar upp på senhösten till nordligaste Norge :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
TS skriver
Vitsen är att du kan röra huvudet fritt.
Utan att hjälmen trycker mot kragen.
Här hade en hög krage förhindrat att huvudet varit lite böjt bakåt jämfört med kroppen.
http://www.motogp.com/en/news/2016/02/03/stoner-i-was-able-to-get-back-up-to-speed-right-away/192472
En buff med tryckknappar som snäpps fast i underkanten på hjälmen är lösningen. Bara för att man kör mc behöver inte betyda att man måste lida pin för att flasha gamnacke.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En buff med tryckknappar som snäpps fast i underkanten på hjälmen är lösningen. Bara för att man kör mc behöver inte betyda att man måste lida pin för att flasha gamnacke.

Glöm inte ventilationsfläkten som ger föraren andningsluft efter krasch.
Redan idag finns hjälmar som är så täta vid halsen så det känns bäst lätta upp visiret när hastigheten gå under 30km/h. T.ex. min X-Lite 802R

Och efter en krasch med medvetslöshet så kommer sådana hjälmar garantera ett lugnt slut om inte någon snabbt lättar på visiret.

Själv har jag en ballaclava under hjälmen för att skydda halsen och för att skydda hjälmen.
Precis som jag använder kallingar inuti byxorna och lakan på madrassen.

Undrar hur länge det dröjer innan man börjar EN-testa just möjligheterna att överleva i en integralhjälm efter krasch? Dvs kontrollera ventilationen. Nåja det är ju lätt gjort när man funderar på ny hjälm.
Gå runt i butiken med nedfällt visir i 10 minuter.
Och det ska kännas bra.
 
Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Bra fråga. Eftersom jag alltid startar säsongen tidigt kör jag dom första veckorna med en dunjacka ovanpå skinnstället och det är ju döskönt när kragen går upp till hjälmen. Är kragen mjuk så stör det ju inte alls, tvärtom.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
När jag köpte första sporthojen och började köra bana fick jag ganska omgående köpa raceställ också och det var inte för knäpuckarnas skull.
Höll på att bli vansinnig av att kragen kilade in sig innanför hjälmkanten i bak.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Glöm inte ventilationsfläkten som ger föraren andningsluft efter krasch.
Redan idag finns hjälmar som är så täta vid halsen så det känns bäst lätta upp visiret när hastigheten gå under 30km/h. T.ex. min X-Lite 802R

Och efter en krasch med medvetslöshet så kommer sådana hjälmar garantera ett lugnt slut om inte någon snabbt lättar på visiret.

Själv har jag en ballaclava under hjälmen för att skydda halsen och för att skydda hjälmen.
Precis som jag använder kallingar inuti byxorna och lakan på madrassen.

Undrar hur länge det dröjer innan man börjar EN-testa just möjligheterna att överleva i en integralhjälm efter krasch? Dvs kontrollera ventilationen. Nåja det är ju lätt gjort när man funderar på ny hjälm.
Gå runt i butiken med nedfällt visir i 10 minuter.
Och det ska kännas bra.

Så täta är inte hjälmarna att det är någon fara för livet.
Däremot är många nyare hjälmar så täta att det lätt blir kondens på visiret och känns instängt om man inte har fart som trycker luft genom ventilationen. Men ur överlevnadshänseende ska det inte vara några problem.
Det är ju bara att testa. Sätt på dig hjälmen och stäng visiret och sätt dig i soffan.
Har du inte blivit medvetslös efter en stund så är luftväxlingen tillräcklig för att man ska klara sig.

det är ju skillnad på vilken luftväxling som behövs för att hålla fukt och imma borta och den luftväxling som behövs för att upprätthålla tillräclig mängd syra och tillräcligt låg nivå på koldioxid för att man ska överleva.
Det behövs bra mycket mer luft för att hålla fukten borta eftersom den är svårare att ventilera ut och vi avger en hel del fukt genom andningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så täta är inte hjälmarna att det är någon fara för livet.
Däremot är många nyare hjälmar så täta att det lätt blir kondens på visiret och känns instängt om man inte har fart som trycker luft genom ventilationen. Men ur överlevnadshänseende ska det inte vara några problem.
Det är ju bara att testa. Sätt på dig hjälmen och stäng visiret och sätt dig i soffan.
Har du inte blivit medvetslös efter en stund så är luftväxlingen tillräcklig för att man ska klara sig.

det är ju skillnad på vilken luftväxling som behövs för att hålla fukt och imma borta och den luftväxling som behövs för att upprätthålla tillräclig mängd syra och tillräcligt låg nivå på koldioxid för att man ska överleva.
Det behövs bra mycket mer luft för att hålla fukten borta eftersom den är svårare att ventilera ut och vi avger en hel del fukt genom andningen.

Och har du blivit medvetslös efter en stund p.g.a. koldioxidförgiftning så var luftväxlingen inte tillräcklig.
Så detta är inget jag rekommenderar man gör hemma i soffan.

Det positiva(?) är att medvetslöshet inträder utan någon som helst förvarning. Enligt en kollega som blev medvetslös vid ett tillbud i ett växthus.
Han stod och packade tomater och det nästa han vet om är när han vaknar upp liggande på marken utomhus. Utsläpad av en kollega som såg när han stöp.
(I växthus är det vanligt man tillför koldioxid för att tomaterna ska växa snabbare. En fördelningsslang hade lossnat från stamröret precis där han stod så det bara vällde ut koldioxid lokalt. Medvetslöshet kan inträda redan vid 7% koldioxid i luften, döden vid 12% koldioxid i luften. Noga framexperimenterat eftersom det är koldioxiden från utandningsluften och inte bristen på syre i luften som bestämmer hur länge besättningen kan överleva i en sjunken ubåt i väntan på hjälp.)

Det är väldigt stora skillnader i ventilation mellan olika hjälmar. I min första integralhjälm
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/v-can-v190
var det inga problem få luft vid låg hastighet.
I min nuvarande som har ett tygstycke som under hakan är det problem
få luft så jag lättar upp visiret vid hastigheter under 30km/h.
Och det beror inte på imma på visiret !
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/x-lite-802r
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Och har du blivit medvetslös efter en stund p.g.a. koldioxidförgiftning så var luftväxlingen inte tillräcklig.
Så detta är inget jag rekommenderar man gör hemma i soffan.

Det positiva(?) är att medvetslöshet inträder utan någon som helst förvarning. Enligt en kollega som blev medvetslös vid ett tillbud i ett växthus.
Han stod och packade tomater och det nästa han vet om är när han vaknar upp liggande på marken utomhus. Utsläpad av en kollega som såg när han stöp.
(I växthus är det vanligt man tillför koldioxid för att tomaterna ska växa snabbare. En fördelningsslang hade lossnat från stamröret precis där han stod så det bara vällde ut koldioxid lokalt. Medvetslöshet kan inträda redan vid 7% koldioxid i luften, döden vid 12% koldioxid i luften. Noga framexperimenterat eftersom det är koldioxiden från utandningsluften och inte bristen på syre i luften som bestämmer hur länge besättningen kan överleva i en sjunken ubåt i väntan på hjälp.)

Det är väldigt stora skillnader i ventilation mellan olika hjälmar. I min första integralhjälm
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/v-can-v190
var det inga problem få luft vid låg hastighet.
I min nuvarande som har ett tygstycke som under hakan är det problem
få luft så jag lättar upp visiret vid hastigheter under 30km/h.
Och det beror inte på imma på visiret !
https://sharp.dft.gov.uk/testsratings/x-lite-802r

Jo förvisso. Koldioxidförgiftning kan uppträda utan förvarning och ganska fort.
Men det är också en viss skillnad på att bli koldioxidförgiftad pga att man sprutar in koldioxid i ett växthus och pga att man själv andas ut koldioxid. Om du själv andas ut den så kommer du att reagera genom att bli kraftigt andfådd långt innan medvetslöshet inträffar. Detta pga att den kommer att stiga relativt långsamt vilket gör att kroppen hinner reagera.
I fallet med när man sprutar in koldioxid i ett växthus för att tomaterna skall mogna bättre så blir det en plötslig ökning och går den för fort så hinner inte kroppen reagera och då sker det utan förvarning. Men det gör det inte om du själv skall producera koldioxiden.

Utandningsluften innehåller typiskt sett ca 4-5% koldioxid.
Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen balong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. Men jag betvivlar starkt att det i någon hjälm man resultera i medveslöshet.

Men det är fortfarande så att det är ett ganska stort steg mellan att det känns kvavt och instängt i hjälmen pga mer fukt och koldioxid upp till att det blir så mycket att det faktiskt har någon reell betydelse för förmågan att överleva.
Det blir fuktigt, kvavt och känns instängt relativt fort i en hjälm men det skulle förvåna mig ordentligt om det var någon som helst fara för livet. I stort sett oavsett vilken hjälm det är.

Som sagt. Testa att sätta på dig hjälmen hemma i soffan. Är du orolig så se till att du har en kompis som kan öppna visiret om det skulle hända något, Har du inte svimmat inom några minuter så kommer du inte att svimma och jag vågar garantera att du inte kommer att svimma. Möjligen kommer du att uppleva att du blir något andfådd men jag misstänker att även den risken är väldigt liten.

Som stöd så finns det faktiskt undersökningar som är gjorda på området.
Typiskt sett så kan koldioxidnivån i en integralhjälm med stängt visir vid stillastående uppnå tillfälliga toppar på lite över 2%.
Genomsnittlig koldioxidhalt i inandningsluften i dom fallen visade sig vara drygt hälften av topparna. Dvs inandningsluften i en integralhjälm när du är stillastående uppnår enligt dom undersökningar som gjorts drygt 1% (1,08 med standardavvikelse 0,27 i ena fallet och 1,3 +- 0,3 i det andra fallet) Jag hittade två olika rapporter från studier i ämnet.

Dvs det är ganska långt kvar till gränsen där medveslöshet inträffar.

Däremot är det styrkt att dom nivåerna av koldioxid kan påverka kognitiva förmågor. Dvs du ska inte har integralhjälmen på dig med stängt visir om du vill prestera bra på ett prov.

Vill du läsa lite själv så.
http://bast.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2012/432/pdf/CO2_and_O2_Concentrations_in.pdf

Den andra måste man tyvärr betala för att läsa hela rapporten men det finns en sammanfattning av resultaten.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003687005000384

Rörande påverkan på kognitiva förmågor med ständg integralhjälm under varma förhållanden hittade jag denna.
http://www.lboro.ac.uk/microsites/lds/EEC/ICEE/textsearch/09articles/Cornelis%20P.%20Bogerd.pdf

Dvs dom undersökningar som gjorts på området tyder alla på att det är väldigt långt mellan dom faktiska värden man får i en stängd hjälm upp till den gräns på 7% vid vilken medveslöshet kan inträffa.
1,3 är väldigt mycket lägre än 7. Och det är ännu längre upp till 12.

Slutsatsen av det är att det är extremt osannolikt att man skall kvävas till medveslöshet av hjälmen och ännu mindre att man skall dö.
Däremot så kan det påverka vissa kognitiva förmågor. Men jag misstänker att förmågan att lösa korsord och andra liknande saker är av underordnad betydelse om man ligger skadad i vägkanten.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo förvisso. Koldioxidförgiftning kan uppträda utan förvarning och ganska fort.
Men det är också en viss skillnad på att bli koldioxidförgiftad pga att man sprutar in koldioxid i ett växthus och pga att man själv andas ut koldioxid. Om du själv andas ut den så kommer du att reagera genom att bli kraftigt andfådd långt innan medvetslöshet inträffar. Detta pga att den kommer att stiga relativt långsamt vilket gör att kroppen hinner reagera.
I fallet med när man sprutar in koldioxid i ett växthus för att tomaterna skall mogna bättre så blir det en plötslig ökning och går den för fort så hinner inte kroppen reagera och då sker det utan förvarning. Men det gör det inte om du själv skall producera koldioxiden.

Utandningsluften innehåller typiskt sett ca 4-5% koldioxid.
Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen balong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. Men jag betvivlar starkt att det i någon hjälm man resultera i medveslöshet.

Men det är fortfarande så att det är ett ganska stort steg mellan att det känns kvavt och instängt i hjälmen pga mer fukt och koldioxid upp till att det blir så mycket att det faktiskt har någon reell betydelse för förmågan att överleva.
Det blir fuktigt, kvavt och känns instängt relativt fort i en hjälm men det skulle förvåna mig ordentligt om det var någon som helst fara för livet. I stort sett oavsett vilken hjälm det är.

Som sagt. Testa att sätta på dig hjälmen hemma i soffan. Är du orolig så se till att du har en kompis som kan öppna visiret om det skulle hända något, Har du inte svimmat inom några minuter så kommer du inte att svimma och jag vågar garantera att du inte kommer att svimma. Möjligen kommer du att uppleva att du blir något andfådd men jag misstänker att även den risken är väldigt liten.

Som stöd så finns det faktiskt undersökningar som är gjorda på området.
Typiskt sett så kan koldioxidnivån i en integralhjälm med stängt visir vid stillastående uppnå tillfälliga toppar på lite över 2%.
Genomsnittlig koldioxidhalt i inandningsluften i dom fallen visade sig vara drygt hälften av topparna. Dvs inandningsluften i en integralhjälm när du är stillastående uppnår enligt dom undersökningar som gjorts drygt 1% (1,08 med standardavvikelse 0,27 i ena fallet och 1,3 +- 0,3 i det andra fallet) Jag hittade två olika rapporter från studier i ämnet.

Dvs det är ganska långt kvar till gränsen där medveslöshet inträffar.

Däremot är det styrkt att dom nivåerna av koldioxid kan påverka kognitiva förmågor. Dvs du ska inte har integralhjälmen på dig med stängt visir om du vill prestera bra på ett prov.

Vill du läsa lite själv så.
http://bast.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2012/432/pdf/CO2_and_O2_Concentrations_in.pdf

Den andra måste man tyvärr betala för att läsa hela rapporten men det finns en sammanfattning av resultaten.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0003687005000384

Rörande påverkan på kognitiva förmågor med ständg integralhjälm under varma förhållanden hittade jag denna.
http://www.lboro.ac.uk/microsites/lds/EEC/ICEE/textsearch/09articles/Cornelis%20P.%20Bogerd.pdf

Dvs dom undersökningar som gjorts på området tyder alla på att det är väldigt långt mellan dom faktiska värden man får i en stängd hjälm upp till den gräns på 7% vid vilken medveslöshet kan inträffa.
1,3 är väldigt mycket lägre än 7. Och det är ännu längre upp till 12.

Slutsatsen av det är att det är extremt osannolikt att man skall kvävas till medveslöshet av hjälmen och ännu mindre att man skall dö.
Däremot så kan det påverka vissa kognitiva förmågor. Men jag misstänker att förmågan att lösa korsord och andra liknande saker är av underordnad betydelse om man ligger skadad i vägkanten.

Det är tyvärr ofta kul att läsa "vetenskapliga studier".
Det första jag fastnar för är
The average CO2 concentrations relevant to a
motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high.

Nu har man gjort en ny studie och kommit fram till att ovan var överdrivet. Man redovisar inte vilka hjälmar som testats , hur man valt ut försökspersonerna. Vilken skallform dessa har (rundskalle, ovalskalle) och kommer fram till slutsatsen att CO2-halten inte är något problem. Och vid låg hastighet tar ju motorcyklisterna och fäller upp visiret.
Opening the visor at standstill lowered the
average inhaled concentration only to about 0.8%.
Det intressanta är målsättningen med studien. Kan CO2-halten på verka motorcyklisten förmåga köra hoj. Svaret är NEJ.
dvs studien har ingen ting att göra med vad som händer med en MC förare som ligger medvetslös i hjälmen med nerfällt visir.
Eller som att använda en studie av hur mycket vatten en människa bör dricka varje dag för att påstå att det inte är någon risk att drunkna. Hur skulle det kunna vara detta, inte en enda i studien avled !
Som jag redan tidigare påpekat är det enligt min erfarenhet stora skillnader mellan hjälmar. Min gamla V-Can V190, inga problem få luft. Min nya 802R klara problem få luft.
Och den här typen av "vetenskapliga studier" av vad som händer när man kör har inget att göra med vad som händer när man inte längre kör.
Utan bara ligger där. Och förhoppningsvis har en hjälm med bra ventilation. Också i stillaliggande med stängt visir.
 
Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
När jag läste den här tråden tänkte jag på detta:


Inte för att jag tar ställning i sakfrågan, det gör jag av princip aldrig :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är tyvärr ofta kul att läsa "vetenskapliga studier".
Det första jag fastnar för är


Nu har man gjort en ny studie och kommit fram till att ovan var överdrivet. Man redovisar inte vilka hjälmar som testats , hur man valt ut försökspersonerna. Vilken skallform dessa har (rundskalle, ovalskalle) och kommer fram till slutsatsen att CO2-halten inte är något problem. Och vid låg hastighet tar ju motorcyklisterna och fäller upp visiret.

Det intressanta är målsättningen med studien. Kan CO2-halten på verka motorcyklisten förmåga köra hoj. Svaret är NEJ.
dvs studien har ingen ting att göra med vad som händer med en MC förare som ligger medvetslös i hjälmen med nerfällt visir.
Eller som att använda en studie av hur mycket vatten en människa bör dricka varje dag för att påstå att det inte är någon risk att drunkna. Hur skulle det kunna vara detta, inte en enda i studien avled !
Som jag redan tidigare påpekat är det enligt min erfarenhet stora skillnader mellan hjälmar. Min gamla V-Can V190, inga problem få luft. Min nya 802R klara problem få luft.
Och den här typen av "vetenskapliga studier" av vad som händer när man kör har inget att göra med vad som händer när man inte längre kör.
Utan bara ligger där. Och förhoppningsvis har en hjälm med bra ventilation. Också i stillaliggande med stängt visir.

Fast om du läser studierna så är dom högsta värdena dom kommit fram till från just mätningar där man är stilla. Dvs ingen fartvind. Och även då kommer man inte över ca 1,3 i snitt i inandningsluften.
Dvs mätvärdena visar att med dom integralhjälmar som dom testat med så kommer man inte upp i närheten av sådana nivåer som påverkar medvetandegraden ens om man är stilla och ingen vind finns (vare sig fartvind eller annan)

Nu är det visserligen viss skillnad mellan olika hjälmar men skillnaderna är inte så stora att du kommer att åstadkomma några nämnvärda skillnader.
Oavsett hur tät du gör en hjälm så kommer den aldrig att bli hermetiskt tillsluten eftersom du trots allt behöver en öppning att stoppa in huvudet i. Och du har dessutom ventilationsöppningar som är avsedda att släppa in och ut luft under normal körning.
När du då andas ut ett normalt andetag (som är på ca 3 liter luft) så kommer 3 liter luft att tryckas ut genom ventilationhshål och halsöppning i hjälmen och när du andas in dras lika mycket luft in igen.
en del av luften som blåses ut kommer förvisso att vara ren och icke använd luft och en del av den använda luften blir kvar. det är av den anledningen som man ser förhöjda värden när man inte har fartvind. Men det kommer alltid att vara ventilation i hjälmen om du andas i den. Och den ventilationen är tillräcklig för att nivåerna av koldioxid aldrig kan komma i närheten av några farliga nivåer.

Jag är starkt tveksam till att du kan känna av några svimmningstendenser redan på koldioxidnivåer redan vid nivåer på 1% - 1,5%. Om så är fallet så borde du kanske kolla upp din lungfunktion.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast om du läser studierna så är dom högsta värdena dom kommit fram till från just mätningar där man är stilla. Dvs ingen fartvind. Och även då kommer man inte över ca 1,3 i snitt i inandningsluften.
Dvs mätvärdena visar att med dom integralhjälmar som dom testat med så kommer man inte upp i närheten av sådana nivåer som påverkar medvetandegraden ens om man är stilla och ingen vind finns (vare sig fartvind eller annan)

Nu är det visserligen viss skillnad mellan olika hjälmar men skillnaderna är inte så stora att du kommer att åstadkomma några nämnvärda skillnader.
Oavsett hur tät du gör en hjälm så kommer den aldrig att bli hermetiskt tillsluten eftersom du trots allt behöver en öppning att stoppa in huvudet i. Och du har dessutom ventilationsöppningar som är avsedda att släppa in och ut luft under normal körning.
När du då andas ut ett normalt andetag (som är på ca 3 liter luft) så kommer 3 liter luft att tryckas ut genom ventilationhshål och halsöppning i hjälmen och när du andas in dras lika mycket luft in igen.
en del av luften som blåses ut kommer förvisso att vara ren och icke använd luft och en del av den använda luften blir kvar. det är av den anledningen som man ser förhöjda värden när man inte har fartvind. Men det kommer alltid att vara ventilation i hjälmen om du andas i den. Och den ventilationen är tillräcklig för att nivåerna av koldioxid aldrig kan komma i närheten av några farliga nivåer.

Jag är starkt tveksam till att du kan känna av några svimmningstendenser redan på koldioxidnivåer redan vid nivåer på 1% - 1,5%. Om så är fallet så borde du kanske kolla upp din lungfunktion.

Jag kan inte låta bli att upprepa vad det står i början av rapporten från 2003(?) av
BRÜHWILER, P. A., STÄMPFLI, R., HUBER, R.,CAMENZIND, M.: CO2 and O2
Concentrations in Integral Motorcycle Helmets.

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

tydligen mätningarna gjorda och redovisade av
ALDMAN, B., BALLDIN, U., GUSTAFSSON, H., NYGREN, Å., SPORRONG, A., ÅSTRAND, I.: Carbon dioxide retention inside motorcycle helmets,
samt
IHO, L., JONASSON, H., PETERSSON, J.-I.,STRIDH, G., LJUNG, C.: Measurement of aerodynamically generated noise and concentrations of carbon dioxide and oxygen in protective helmets for motorcycle riders, Report SP-RAPP 1980:31, Statens Provningsanstalt, Sweden, 1980

Nu (Då) 2003 har man gjort en mätning och kommit fram till att så inte är fallet.
Det blir inte några höga CO2-halter i en integralhjälm när MC rullar.
Men någon förklaring till varför det 2003 blir andra resultat än 20 år tidigare i början av 1980-talet lämnas inte.
Jag upprepar

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

Vad har hänt med integralhjälmar mellan 1980 och 2003 som gör att CO2-halten inte längre är "alarmingly high" 2003?
Och är då data från mätningar 2003 på idag 13år gamla hjälmar giltiga för dagens hjälmar ?
Har det inte skett någon som helst utveckling ? När jag läser SH är det stor efterfrågan på "tysta hjälmar" vilket ofta verkar vara hjälmar som är täta runt halsen. Och då kommer för mig frågan hur påverkas man av andningsmotståndet?

Steffo_B, skriver
"Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen ballong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. "

Slutsatsen är ju att ju mindre "dödvolym" hjälmen har, dessto bättre blir luftväxlingen när man andas.
Är det minskad "dödvolym" i de testade hjälmarna mellan 1980 och 2003 som gav lägre CO2-halt 2003 ?
Eller ?
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kan inte låta bli att upprepa vad det står i början av rapporten från 2003(?) av
BRÜHWILER, P. A., STÄMPFLI, R., HUBER, R.,CAMENZIND, M.: CO2 and O2
Concentrations in Integral Motorcycle Helmets.

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

tydligen mätningarna gjorda och redovisade av
ALDMAN, B., BALLDIN, U., GUSTAFSSON, H., NYGREN, Å., SPORRONG, A., ÅSTRAND, I.: Carbon dioxide retention inside motorcycle helmets,
samt
IHO, L., JONASSON, H., PETERSSON, J.-I.,STRIDH, G., LJUNG, C.: Measurement of aerodynamically generated noise and concentrations of carbon dioxide and oxygen in protective helmets for motorcycle riders, Report SP-RAPP 1980:31, Statens Provningsanstalt, Sweden, 1980

Nu (Då) 2003 har man gjort en mätning och kommit fram till att så inte är fallet.
Det blir inte några höga CO2-halter i en integralhjälm när MC rullar.
Men någon förklaring till varför det 2003 blir andra resultat än 20 år tidigare i början av 1980-talet lämnas inte.
Jag upprepar

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

Vad har hänt med integralhjälmar mellan 1980 och 2003 som gör att CO2-halten inte längre är "alarmingly high" 2003?
Och är då data från mätningar 2003 på idag 13år gamla hjälmar giltiga för dagens hjälmar ?
Har det inte skett någon som helst utveckling ? När jag läser SH är det stor efterfrågan på "tysta hjälmar" vilket ofta verkar vara hjälmar som är täta runt halsen. Och då kommer för mig frågan hur påverkas man av andningsmotståndet?

Steffo_B, skriver
"Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen ballong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. "

Slutsatsen är ju att ju mindre "dödvolym" hjälmen har, dessto bättre blir luftväxlingen när man andas.
Är det minskad "dödvolym" i de testade hjälmarna mellan 1980 och 2003 som gav lägre CO2-halt 2003 ?
Eller ?

Ibland gör folk bara fel också.
Eller påverkar kragens höjd koldioxidhalten kanske?
Det är vanligare med rejsställ idag?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kan inte låta bli att upprepa vad det står i början av rapporten från 2003(?) av
BRÜHWILER, P. A., STÄMPFLI, R., HUBER, R.,CAMENZIND, M.: CO2 and O2
Concentrations in Integral Motorcycle Helmets.

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

tydligen mätningarna gjorda och redovisade av
ALDMAN, B., BALLDIN, U., GUSTAFSSON, H., NYGREN, Å., SPORRONG, A., ÅSTRAND, I.: Carbon dioxide retention inside motorcycle helmets,
samt
IHO, L., JONASSON, H., PETERSSON, J.-I.,STRIDH, G., LJUNG, C.: Measurement of aerodynamically generated noise and concentrations of carbon dioxide and oxygen in protective helmets for motorcycle riders, Report SP-RAPP 1980:31, Statens Provningsanstalt, Sweden, 1980

Nu (Då) 2003 har man gjort en mätning och kommit fram till att så inte är fallet.
Det blir inte några höga CO2-halter i en integralhjälm när MC rullar.
Men någon förklaring till varför det 2003 blir andra resultat än 20 år tidigare i början av 1980-talet lämnas inte.
Jag upprepar

"The average CO2 concentrations relevant to a motorcyclist wearing an integral helmet were measured twenty years ago and found to be alarmingly high."

Vad har hänt med integralhjälmar mellan 1980 och 2003 som gör att CO2-halten inte längre är "alarmingly high" 2003?
Och är då data från mätningar 2003 på idag 13år gamla hjälmar giltiga för dagens hjälmar ?
Har det inte skett någon som helst utveckling ? När jag läser SH är det stor efterfrågan på "tysta hjälmar" vilket ofta verkar vara hjälmar som är täta runt halsen. Och då kommer för mig frågan hur påverkas man av andningsmotståndet?

Steffo_B, skriver
"Men pga att du andas i hjälmen så kommer det automatiskt att bli ett luftutbyte i hjälmen pga att hjälmen har en fast volym (Det är ju ingen ballong). Dvs det kommer att bytas ut en del av luften i hjälmen när du andas. Det är dock inte fullständigt luftutbyte varför luften kommer att kännas kvav och instängd. Lite på samma sätt som att du har en dödvolym i en snorkel. "

Slutsatsen är ju att ju mindre "dödvolym" hjälmen har, dessto bättre blir luftväxlingen när man andas.
Är det minskad "dödvolym" i de testade hjälmarna mellan 1980 och 2003 som gav lägre CO2-halt 2003 ?
Eller ?

Jo. Men du måste ju också faktiskt läsa texten ordentligt. det är ju faktiskt intressant att veta i vilket avseende den är "Alarmingly High".

Dom tre rapporter som jag länkar til har alla gemensamt att under färd så har dom uppmätta värdena på koldioxidnivå varit obetydligt högre än omgivningen. Dvs under färd finns ingen förhöjning av nivåerna.
Det är vid stillastående som det ör förhöjda nivåer.

Uttalandet att nivåerna vid stillastående är "Alarmingly high" är baserat på att man uppnår nivåer där det kan bli påverkan på kognitiva funktioner. Dvs förmågan att bedöma en trafiksituation rätt exempelvis.

I och med att undersökningarna som rapporterna är ifrån har haft något olika frågeställningar så kommer dom också att dra olika slutsatser.
En undersökning som vill kolla om man kan få nivåer som påverkar körförmågan kommer att dra slutsatsen att nivåerna när man är stillastående kan bli "alarmingly High" eftersom man uppnår nivåer som kan påverka sådana funktioner.
En undersökning som vill kontrollera om man uppnår nivåer som kan vara farliga för liv och hälsa kommer inte att dra samma slutsats eftersom den halt man uppnår inte är i närheten av någon risk för svimning eller annat.
Detta blir fallet även om dom gjort undersökningen på exakt samma hjälmar.

Dvs du kan inte läsa slutsatsen rakt av utan att veta vad dom dragit slutsatsen på för kriterier.

Båda undersökningarna som presenterat mätvärden har kommit fram till ungefär samma mätvärden på halten. Men den ena har dragit slutsatsen att nivåerna kan bli väldigt höga eftersom dom bedömt halten ur perspektivet påverkan på kognitiva förmågor.

Men du har rätt i att en mindre dödvolym i hjälmen i sig medför lägre uppmätta värden på kodioxid i inandningsluften. Det rä just dödvolymen i hjälmen som ger den förhöjda halten.
Däremot så tror jag inte att det är någon direkt skillnad på dödvolymen i integralhjälmar från 80 talet och hjälmar idag. Jag kan i vart fall inte säga att jag upplevde att det var någon skillnad i dödvolymen i min hjälm som jag hade till moppen i slutet av 80 talet och dom hjämar jag haft på senare år.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top