Hojkläder för resande (adventure) hojåkare....?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
En inte helt reserelaterad fråga men ändå relaterad.....

Ni som håller på med mer långtouring och gärna lite off road. Vad har ni för favvokläder? Fick råttangrepp i hojgaraget i höstas och dom jävlarna tuggade sönder min jacka. Har kört Rukka hittills. Gobi-ställ + ett jättegammalt Aramax (eller vad nu modellen heter nu för tiden). Mitt gamla ställ funkar bäst när det är kallare. Behöver något Adventure-mässigt som har mycket fickor, är bra ventilerat och som tål vatten. Allround och genomtänkt av hyfsad kvalitet. Har kollat på Touratech´s ställ, Stadler, Klim och Rukka. Rukka verkar inte ha något liknande Gobi-stället nu för tiden och Klim och Stadler verkar vara lite halvsvårt att få tag på här i Sverige. Klim ska ställa ut på mässan i slutet av januari verkar det som. Touratech likaså. Lindstrands Qurizo kan vara något och kostar inte så mycket heller men har inte klämt på det än så vet inte så mycket.... BMW har ju sitt Ralley-ställ men vad BMW håller på med och hur dom sköter sin klädförsäljning fattar jag inte. Bökiga är bara förnamnet. Det finns liksom ingen på BMW som har koll på kläderna. Någon som har några tips och tankar om detta? Tänk resa, allround, välventilerat med uttagbart innerfoder, regntåligt, bra kvalitet och vettiga fickor. Tankar? Idéer?

Tack.

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Hm..... Verkar som AVA MC här i Stockholm säljer Klim (Badlands) och har på hyllan.... Säljer även Lindstrands. Och Rukka. Lindstrands Qurizo ligger vettigt till i pris, svenskt märke men vet inte så mycket mer. Rukka´s garanti och hur dom sköter garantiärenden har varit otroligt bra. Använder ju prylarna ganska hårt och behövt få ställen lagade några gånger och det har dom skött otroligt bra. Också en aspekt som kan vara viktig. Men hittar ingen modell som känns ok nu. Åtminstone inte någon jag sett säljas i Sverige.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Körde 2 säsonger med Touratechs Companero. Var väldigt nöjd på det stora hela och det är svalt i varma förhållanden. Deras vind/vattentäta skal tas på utanpå vid behov. Blev lite blöt i rumpan när man satt på blöt sadel lång tid annars mycket bra. Nackdelen är ju att man måste stanna för att kränga på det yttre lagret + att det tar ganska stor plats. Kraschade med stället i höstas och bytte då till ett Klim Badlands på försäkringen. Mitt intryck hittills är mycket positivt. Livstids garanti både på material och vattentäthet:tummenupp Massor av fickor och smarta lösningar och skydden är av mycket hög kvalitet. Vad jag inte riktigt vet ännu är hur det funkar i riktigt varma förhållanden. Det är rikligt utrustat med ventilationsöppningar så det borde vara ok, men inte lika bra som Touratech Companero i det avseendet. Att bara behöva dra upp lite dragkedjor när det börjar regna ser jag fram emot:)
Jag tycker att Klim Badlands verkar ha mycket hög kvalitet och jag är toknöjd så långt. Prismässigt så skiljer det ganska mycket. Ett Klim Badlands kostar ca. 17k, (jag fick mitt för 15k med rabatt hos min handlare), Touratech Companero World wide kostar 21k och det nya world2 24k.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
har kört mycket med lindstrands/ halvarsson, Det har varit god kvalité och mycket prisvärt.
När jag skulle fräscha till mig lite i höstas så provade jag Lindstrands Qurizo, det var skum passform och kändes trångt .....
Istället köpte jag ett Scott-ställ med inbyggt ryggskydd. Scott är väl lite "låg-pris", men det satt väldigt skönt. Det har hittils hållit mig varm och torr:tummenupp
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag köpte ett Richa ställ för ett år sedan som jag är väldigt nöjd med! Väldigt varmt och skönt när det är kyligt, löstagbart innerfoder och har hållit vätan borta. Dessutom lagt omkull på grusväg, visserligen i lägre fart men blev inte ett märke på varken byxa eller jacka! :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rukka, Klim, BMW eller Touratech verkar vara the shit om man lyssnar runt lite.

Själv är jag svag för BMW-s kläder (storlekarna passar) så jag köpte nyss ett beggat BMW Savannah II i nyskick för 1500 pix inklusive Goretexfodret. Typ Rallye fast mer inriktat mot varmare klimat.

Klim Badlands får höga betyg, så även Rukka Arma-nånting.

Man behöver ju inte se ut som en Dakaråkare, men det finns poänger med att inte ha svart när man åker i varmt solsken.

På våra breddgrader är det viktigare med bra isolering...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Är svag för Rukkas grejer, grym kvalitet och bra storlekar. Min Rukka Arma nånting har hängt med i 5-6år och sådär 10000mil utan att nånsin släppt igenom vatten eller nåt som gått sönder på den.

BMWs kläder upplever jag inte håller alls samma kvalité trots att priserna är likartade.

Ett krav jag har är att det skall vara goretex laminerat till yttertyget, gillar inte att behöva hålla på med olika skal och foder. Problemet med den strategin är att den funkar sådär när det är varmt.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har tre BMW-ställ, mellan 10 och 15 år gamla. Funktion som nya, även om jag fått byta dragkedja på ett av dem. Kan inte klaga på kvaliteten men däremot är de snordyra som nya så jag håller mig till beg och betalar 10 eller 5% av nypriset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Jag köpte ett Richa ställ för ett år sedan som jag är väldigt nöjd med! Väldigt varmt och skönt när det är kyligt, löstagbart innerfoder och har hållit vätan borta. Dessutom lagt omkull på grusväg, visserligen i lägre fart men blev inte ett märke på varken byxa eller jacka! :)

Richa har jag hört bra om. Ingen aning om vilka som säljer dom dock.... :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Rukka, Klim, BMW eller Touratech verkar vara the shit om man lyssnar runt lite.

Själv är jag svag för BMW-s kläder (storlekarna passar) så jag köpte nyss ett beggat BMW Savannah II i nyskick för 1500 pix inklusive Goretexfodret. Typ Rallye fast mer inriktat mot varmare klimat.

Klim Badlands får höga betyg, så även Rukka Arma-nånting.

Man behöver ju inte se ut som en Dakaråkare, men det finns poänger med att inte ha svart när man åker i varmt solsken.

På våra breddgrader är det viktigare med bra isolering...


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Helt sant. Försöker undvika svart. Även svart hjälm är ett helvete när det är 35 - 45 plus.... Kör vit hjälm och haft sandfärgat ställ dom senaste åren. Tror att Badlands finns i ljusare material. Lutar mest åt Badlands just nu känns det som.....
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Är svag för Rukkas grejer, grym kvalitet och bra storlekar. Min Rukka Arma nånting har hängt med i 5-6år och sådär 100000mil utan att nånsin släppt igenom vatten eller nåt som gått sönder på den.

BMWs kläder upplever jag inte håller alls samma kvalité trots att priserna är likartade.

Ett krav jag har är att det skall vara goretex laminerat till yttertyget, gillar inte att behöva hålla på med olika skal och foder. Problemet med den strategin är att den funkar sådär när det är varmt.

Mitt gamla Rukka Arma, någonting, använde jag runt Nordnorge och i + 1 grad för en massa år sedan. Funkade kanon. Året efter och 48 + i Albanien....? Nä. Aldrig i livet. Urtagbart foder är ett definitivt måste. ;) Kör ganska ofta där det är för varmt. Lättare att ta på mer kläder under än att ventilera ett ställ där Gore-Tex sitter i ytterfodret. Det är i princip omöjligt...... ;)
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
jag har ett sånt här ställ, f4280018822ad60c0550770f810deb5c.jpg (Lindstrand Quattara) har kört både enduro samt lång Europa (gathoj) rest i alla väder både Värme och regn och snö, Ett super ställ.

Med massor av fickor, om du tycker det här är rätt för dig vet jag ju inte men jag är jädrans kräsen när det gäller hjälmar, kläder handskar m,m.`Visst` det här stället kanske inte!! är ett renodlat Adventure ställ, men jag kör som sagt både Grus och gata och är Super nöjd.:tummenupp

Och det där med ett ställ som är helt vatten tätt :va det är väl lika svårt att hitta som att köpa en hoj som klarar allt :D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Mitt gamla Rukka Arma, någonting, använde jag runt Nordnorge och i + 1 grad för en massa år sedan. Funkade kanon. Året efter och 48 + i Albanien....? Nä. Aldrig i livet. Urtagbart foder är ett definitivt måste. ;) Kör ganska ofta där det är för varmt. Lättare att ta på mer kläder under än att ventilera ett ställ där Gore-Tex sitter i ytterfodret. Det är i princip omöjligt...... ;)

Jo, även jag håller på och omvärderar min strategi efter en fin värmebölja i sydeuropa i min Rukka jacka, det var inte så roligt när tempen passerade 40 grader ;) Kommer nog att landa i ett ställ för Nordiskt klimat och ett annat för södra breddgrader.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mitt gamla Rukka Arma, någonting, använde jag runt Nordnorge och i + 1 grad för en massa år sedan. Funkade kanon. Året efter och 48 + i Albanien....? Nä. Aldrig i livet. Urtagbart foder är ett definitivt måste. ;) Kör ganska ofta där det är för varmt. Lättare att ta på mer kläder under än att ventilera ett ställ där Gore-Tex sitter i ytterfodret. Det är i princip omöjligt...... ;)

Det var därför jag köpte Savannah II trots att jag tidigare var nöjd med Streetguard - och Atlantis II som i övrigt är i det närmaste fantastiskt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Jag köpte mitt Rukka Air Power 2 ställ 2002 och kört i norra Sverige,Norge, Italien och södra Frankrike och det har fungerat i vått o torrt. Betalde 9500 för air power stället då, utslaget på 14 år blir det inte så dyrt. Jag köpte en Rukka Air Man hos FC-Moto i höstas på deras rea.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Har bara gott att säga om Klim. Dock var Badlands alldeles för bulkig för mitt tycke. Kör med lösa skydd, crosströja och Klim Forecast som skaljacka. Vid behov ett mellanlager i form av en flecetröja som tar minimalt med packutrymme. Rally-förarna klär sig överlag enligt skalprincip. Jag förstår varför. Körde 1000 milsrepa i varierande temp från +43C till +2C förrförra året. Hade inte velat göra det i ett allvädersställ, men körningen var också åt det varma/långsamma/tekniska hållet. Nöjd.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Jag har kört med Lindstrands, halvarssons och rukka, bra passform på alla tre och ungefär lika snygga osv.
Dock är min erfarenhet att Lindstrandstället haft sämst värmeisolering och släppt igenom mest vatten i regn medans Rukkastället varit varmt och välisolerat samt i princip aldrig släppt igenom något regn.
Halvarsonstället något mer benägen att släppa igenom regnvatten än Rukkastället men ingen större skillnad.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top