Byta till CBR 650F?

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Hej funderar på byta in min cbr1000rr 2011 abs. Vad skulle ni göra. Vill byta den mot en cbr650f 2017, visst effekten är inte samma finns väl risk att man tröttnar men är sugen på en sådan.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väl kanske inte den roligaste hojen att byta till ....:huvet

Man behöver inte 1000 cc för att ha kul, -det finns roliga mindre hojar :tummenupp
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Bra mt9 är inte så snygg. Hade z800 sugomi men den va inte så kul det blåste vid 120km/tim. Vill ligga på tanken om man säger så
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad är du ute efter med hojen? Lättare att säga något om hur väl en CBR650F passar dig om vi vet vad du vill göra med den.
Och är du sugen kan du provköra en innan du bestämmer dig så får du ju veta om det är några saker du skulle störa ihjäl dig på och kan utesluta den redan där.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Ja prov köra måste man ju innan köp. Gjorde det misstagen med min z800 sugomi körde den ca 1mil kändes helt ok men efter några mil så va det inte lika kul insåg att en naken hoj passar inte mig.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att byta ner till häften av hk är ingen lek om det inte är just det man är ute efter. Kommer att kännas som du står still i början och kan leda till en överdriven kontrollkänsla som också kan ge problem.

Har aldrig gått ner själv på gata och gick från 1000cc gathoj till 600cc racehoj vilket inte riktigt kan jämföras.

Vore enklare att ge tips om du kunde precisera vad du inte är nöjd med på hondan?

På rak arm kan jag tipsa om att byta motorkaraktär till Rsv4, rc8 eller 1198.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att byta ner till häften av hk är ingen lek om det inte är just det man är ute efter. Kommer att kännas som du står still i början och kan leda till en överdriven kontrollkänsla som också kan ge problem.
Eller den dagen man gör en omkörning, som i normala fall bara är en knyck med handleden, men med ett trött fordon helt plötsligt blir ett chickenrace med mötande :näsblod Precis som att man har en inlärningskurva med starkare hojar, det är ok att ge fullt mitt i böj med en CB750 från -82, men inte med en CBR1000RR från 2016, så har man det åt andra hållet också :fakta
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
KTM 990 SMT/KTM 1290 Superduke GT vore kanske något för dig?


Aprilia Caponord 1200/Multistrada 1200 - lite mer anpassade för långdistans men sjukt kompetenta hojar med grymma motorer och mycket prestanda. Caponorden är en udda fågel men ska ha klassledande adaptiv fjädring (viktigt om man gillar komfort) samt att de går att få för billiga pengar.

Triumph street/speed triple är samtliga mycket roligare än en CBR 650, komplettera med en vindkåpa så har du bättre skydd.

Yamaha tracer (MT09 med kåpa) är också fantastiskt bra.

Hade skippat fyrcylindrigt på en mellanklassare - kasst bottendrag. 3 cylindrigt eller helst 2 vid denna kubik är rätt!
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag bytte bort R1:an till xt660 och cbr600f. Jag har nog roligare på småhojarna då min kompetens och mod gör att jag utnytjar de små hojarna bättre.
Visst saknar jag moset vid omkörningar och motorvägsetapper.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Efter min förstahoj, Suzuki GSX 750F, trodde jag aldrig mer att jag skulle köra (liten) fyrcylindrig maskin. Inte på gata iaf. Trots drygt 100hk tyckte jag snabbt att det blev ett jäkla växlande och varvande. Har mycket riktigt mestadels blivit tvåcylindrigt av olika slag sedan dess. Visst är det bekvämare, men likaså saknar jag det där lilla extra på högre varvtal. Både draget och ljudet.

Har därför börjat kolla en del på Hondan jag med. Den är långsammare än förstahojen men draget lär ju räcka till för gata iaf. Enda egentliga konkurrenten som fortfarande tillverkas är just kawan, men den har betydligt mindre toppeffekt. Frågetecknet för Hondan tycker jag istället verkar vara markfrigången. Aldrig prövat en själv, men den har fått viss kritik på den punkten. Tycker den verkar riktigt vettig annars. Dessutom riktigt snygg nu 2017.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Efter min förstahoj, Suzuki GSX 750F, trodde jag aldrig mer att jag skulle köra (liten) fyrcylindrig maskin. Inte på gata iaf. Trots drygt 100hk tyckte jag snabbt att det blev ett jäkla växlande och varvande. Har mycket riktigt mestadels blivit tvåcylindrigt av olika slag sedan dess. Visst är det bekvämare, men likaså saknar jag det där lilla extra på högre varvtal. Både draget och ljudet.

Har därför börjat kolla en del på Hondan jag med. Den är långsammare än förstahojen men draget lär ju räcka till för gata iaf. Enda egentliga konkurrenten som fortfarande tillverkas är just kawan, men den har betydligt mindre toppeffekt. Frågetecknet för Hondan tycker jag istället verkar vara markfrigången. Aldrig prövat en själv, men den har fått viss kritik på den punkten. Tycker den verkar riktigt vettig annars. Dessutom riktigt snygg nu 2017.

Om man går upp i storlek finns det ganska gott om sporttourers, men jo, runt 600cc är det lite fattigt.
 

slangklämman

Medlem
Gick med
4 May 2011
Ort
uttran
Hoj
yamaha mt-07 -17
ducati supersport ska jag byta från min mt09 blir det en närmare titt på en sån! men jag kan köpa en sån för betydligt mindre än listpris så mycke därför den är intressant! sen har du ju tracer 900 och z1000sx också! en 4a med 95 hk på 650 cc är nog inte så kul


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Ducati supersport kollade jag med skulle få ca 75tusen för min inbyte mot en ducati. 70tusen för en vbr650f inbyte
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Men vad är tanken med att byta hoj?
Nog inget fel på en 650 cbf men den känns lite mellanmjölk om man kommer från en Cbr 1000...
Risken är ju att 650 byts in om ett år, då blir det dyrt... bättre att försöka köpa rätt på en gång. Go for Ducce!
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Ringde nyss till Trollhättan och skulle få 80tusen för inbyte på ducati supersport.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top