Montera LED-blinkers kawa z800

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Ska försöka byta till LED-blinkers på kusinens Kawasaki z800.
Så vitt jag förstått kommer dom blinka för fort(?) för att åtgärda detta ska han ha köpt ett motstånd som ska monteras centralt, vid "huvudenheten"(?) och batteriet (enligt vad han fick förklarat när han köpte det)
Är det någon som har erfarenheter att dela gällande detta?
Är det några mer prylar vi kommer att behöva?
Kanske tom finns nån liten film på något som kan hjälpa?

Tacksam för hjälp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Ett motstånd som ska monteras centralt"
Ovanlig lösning som innebär att blinkreläet får 100% gångtid mot normalt kanske 1%.
Det vanliga är ett eller två motstånd PÅ VARJE SIDA.
Med 10W blinkerslampor och ett motstånd/lampa dvs 2 motstånd på varje sida 12 Ohms motstånd
Med 10W blinkerslampor och ett gemensamt motstånd 6,8 Ohm på varje sida.

Med 21W blinkerslampor och ett motstånd/lampa dvs 2 motstånd på varje sida 6,8 Ohms motstånd
Med 21W blinkerslampor och ett gemensamt motstånd 3,3 Ohm på varje sida.

En enkel (?) lösning kan vara om det i original är 10W lampor att sätta en 20W halogenlampa på varje sida.
Men lampan blir mycket varm. Precis som motstånd. Så det gäller hitta en bra plats.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Halogen/Gy635-2-st-2000034263/

Biltema har motstånd. Gissar det går åt två stycken Biltemamotstånd per sida.
 
Last edited:

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Det enklaste vore kanske att byta relät ist för att hålla på med motstånd då?
Vad jag har förstått så har han ju köpt prylarna på en väldigt seriös mcfirma hör i stan?..
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Byt till ett relä som Hattlasse skrev och om du har tid att vänta köper du ett relä ifrån ebay till typ 30kr , har det på min Kawa :)
Sedan kan du byta lampor hur du vill mellan LED och vanliga utan att bekymra dig att det skall blinka för fort eller sakta .
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
Byt till ett relä som Hattlasse skrev och om du har tid att vänta köper du ett relä ifrån ebay till typ 30kr , har det på min Kawa :)
Sedan kan du byta lampor hur du vill mellan LED och vanliga utan att bekymra dig att det skall blinka för fort eller sakta .

Har du någon länk till vilket relä du köpte?
 

CrozOver

Medlem
Gick med
15 Jun 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Z800
För mig räckte det med ett biltemamotstånd per sida. Men köp inte dem, tunna kablar och dåligt lött. Lägg några kronor extra på bättre.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det vettigaste få det gäller LED är ju att byta relä, ska du tex köpa fyra motstånd på biltema så kostar dom ju lika mycket som ett nytt relä kostar i Sverige. Jag köpte mitt lastoberonde relä från diodhuset och kostade en dryg hundring och kom dagen efter annars så verkar det finnas gott om relän på eBay.

Om man ändå monterat ledlampor så vill då jag dra nyttan av att just led drar lite ström, känns ganska vansinnigt att då montera dit motstånd för att kretsen ska ta lika mycket ström som den gjorde med glödlampan. I praktiken sätter man dit två eller fyra torra ellement och bokstavligen eldar åt kråkorna eller andra djur i omgivningen, man bränner helt enkelt bort strömmen som värme istället för glödljus.

Om man ändå ska ha motstånd tänk på att dom kan bli riktigt varma så att man tänker på det vid monteringen.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Om man ändå monterat ledlampor så vill då jag dra nyttan av att just led drar lite ström, känns ganska vansinnigt att då montera dit motstånd för att kretsen ska ta lika mycket ström som den gjorde med glödlampan. .
Strömförbrukningen för blinkers är vanligen helt ointressant (om man nu inte har nån hoj med extremt uselt elsystem/generator)
Duty-cyclen/ontiden för blinker under körningligger troligen långt under 1% (40 sek/körtimme)
Dvs vanliga 2x21W blinkers motsvarar en konstant (=alltid igång) konsumtion på <0.4W.
Försumbart.
LED-blinkare är för de flesta nog en estetisk grej...
 

Hattlasse

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2016
Ort
Gävle
Hoj
-13 Kawa z800
på min z800 va det monterat led-blinkers redan när jag köpte den, det ska ha gjorts på Lindvalls i Gävle, samma ställe som min kusin köpte prylarna till sin. Så jag tänkte att det borde vara samma prylar som sitter i min så vi kunde öppna och kolla exakt hur det är gjort på min och sedan bara göra lika på hans?...

Men ett relä från diodhuset för en dryg hundring låter ju jävligt mycket lättare och bättre?...
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Relä så slipper man bekymmer och sedan kan man byta lampor mellan led och vanliga hur man vill utan börja koppla bort motstånd mm .
Hade inte godkända på min gamla suzuki så inför besiktning tryckte jag dit mina orginal utan att behöva koppla bort motstånd mm
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Strömförbrukningen för blinkers är vanligen helt ointressant (om man nu inte har nån hoj med extremt uselt elsystem/generator)
Duty-cyclen/ontiden för blinker under körningligger troligen långt under 1% (40 sek/körtimme)
Dvs vanliga 2x21W blinkers motsvarar en konstant (=alltid igång) konsumtion på <0.4W.
Försumbart.
LED-blinkare är för de flesta nog en estetisk grej...

Visst är det så att på just blinkers spelar det kanske mindre roll, är väl betydligt sämre på tex parkeringsljus för att lura canbusövervakning. Byter man ändå blinkers så kan man ju också byta relä istället för att rackla med motstånd då det inte heller är nån större skillnad i pris.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
[QUOTE=bosse
Finns LED med elektronik som lurar Can-bussen..
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Vad betyder canbussen?...
Ett datoriserat system som spar kabelmeter, spec på större fordon..
ALLA lampor/funktioner ligger parallellkopplade, men har en egen adress. När lampan ska tändas adresserar datorn/styrkretsen just den lampan och bara elektroniken vid lampan "känner igen" sig...
Fundera på hur många meter kabel som skulle behöva i t ex en lastbil med släp..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett datoriserat system som spar kabelmeter, spec på större fordon..
ALLA lampor/funktioner ligger parallellkopplade, men har en egen adress. När lampan ska tändas adresserar datorn/styrkretsen just den lampan och bara elektroniken vid lampan "känner igen" sig...
Fundera på hur många meter kabel som skulle behöva i t ex en lastbil med släp..

Och för att inte tala om alla säkringar man sparar , väl ?
På en vanlig MC räcker det väl med en 40A ?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Och för att inte tala om alla säkringar man sparar , väl ?
På en vanlig MC räcker det väl med en 40A ?
Säkring? va e de?
I(nt ehelt insatt i CAN, men det finns ju intelligenta styrkretsar med strömbegränsning och som kan stänga ner sig om fel inträffar.
Vilket skapar ännu mer problem de som inget kan om elektronik..
..och verkstäderna kan tjäna multum på sina ofta inkompetenta mekaniker som kan mekanik - men inte el, och som "bara kan läsa på datorn".:hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Säkring? va e de?
I(nt ehelt insatt i CAN, men det finns ju intelligenta styrkretsar med strömbegränsning och som kan stänga ner sig om fel inträffar.
Vilket skapar ännu mer problem de som inget kan om elektronik..
..och verkstäderna kan tjäna multum på sina ofta inkompetenta mekaniker som kan mekanik - men inte el, och som "bara kan läsa på datorn".:hihi

Inte konstigt att det alltid brukar lysa varningar om fel när jag åker med kompisar i nått år gamla BMW. Och att BMW-delar med mycket elkomponenter är så populära bland tjyvarna.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/bmw-liga-harjar-stjal-airbags-och-rattar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top