Ännu en Cafe Racer - Honda CB400N

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
Dags att slänga handskarna och ge sig in i matchen. Nu är det tid att bygga hojj till sommaren! Inspiration tas främst från Hookie Co. tycker de lyckas med sjukt fina motorcyklar.

Detta är då en CB 400N från -81. Har ganska precisa planer för hur jag vill ha den men vi får väl se hur det här slutar. Det är trots allt mitt första bygge.

Original
Attach4214_20161118_122103.jpg

Nu
cafe.jpg

Senaste veckorna har gått åt att slipa tanken. Fått paket från staterna också innehållande en seat hoop. Så hoppas på att kunna svetsa det snart.

Kommer uppdatera projektet med bilder då och då! :)
 

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
IMG_0269.jpg

Har spenderat några timmar på att slipa till tanken. Lite jobb till men snart glänser den och är redo för klarlack. Fått broms/kopplingshandtag samt fixat bromsslang från Hydroscand. Har beställt massa prylar nu som bör dyka upp nästa vecka. Blir en update då!

Lite råd kring batteri också om någon vet skulle uppskattas. Har ett Snell gel-batteri på 12Ah. Tycker den är något stor dock. Är det värt (och pålitligt) att köpa ett mindre lithium ion batteri? Hur många Ah bör jag hålla mig över för att kunna starta utan problem?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
View attachment 435089

Har spenderat några timmar på att slipa till tanken. Lite jobb till men snart glänser den och är redo för klarlack. Fått broms/kopplingshandtag samt fixat bromsslang från Hydroscand. Har beställt massa prylar nu som bör dyka upp nästa vecka. Blir en update då!

Lite råd kring batteri också om någon vet skulle uppskattas. Har ett Snell gel-batteri på 12Ah. Tycker den är något stor dock. Är det värt (och pålitligt) att köpa ett mindre lithium ion batteri? Hur många Ah bör jag hålla mig över för att kunna starta utan problem?

Ah, Beror ju helt på vid vilken lägsta temperatur du tänker starta den. Har sett i en tråd här på SH problem med starten redan vid +10C. Och Jörgen Karlsson gav väl upp vid normal garagetemperatur. Batteriet måste förvärmas med ett antal misslyckade starter för han skulle få igång sin stora twin.
Det är väl bara köpa ett Li-batteri i lagom storlek för att få plats i hojen och se om det räcker för att starta motorn. Går det så går det.
En annan lösning är ju ett mindre blybatteri. Kan jag få igång mina hojar med 14Ah bly så borde du klara dig med ett 6Ah eller 8Ah blybatteri.
 
Last edited:

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
Tack för svar!

Tror inte den kommer behöva startas i speciellt låga temperaturer. Tänk som sommarhoj så minst +15. Kanske är dumt att försöka.. vill helst inte spendera 1000 spänn på ett batteri i onödan.

Kollade på den här. I beskrivningen står det "Capacity: 3,0 Ah (like a 9Ah lead/acid battery)". Hur går det ihop? :confused: Om det stämmer så bör det ju räcka mer än väl..?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta var ju intressant i min värld så är ju en Ah en mätenhet och man kan ju aldrig få 3Ah till att motsvara 9Ah. Kan det vara så att man i detta fall blandar ihop Ah (ampere timmar) och CCR (Startkapacitet) kollade lite snabbt på biltemas sida och deras 9Ah gel-batteri är på just 9Ah och har 135A i CCR, batteriet du länkat till har 3Ah och 180A i CCR vilket då hos biltemas batterier skulle motsvarar ett 12Ah gel-batteri. Nu vet jag inte hur och vid vilken temp CCR mäts men i ett cafe bygge så borde ju startkapaciteten vara det intressanta. Dock vet jag inte om eller hur Ah värdet spelar in om man kan få effekten att du bara får ett fåtal startförsök men med ett jädra av uttag av ström då, finns kanske nån som är bättre än mig på detta med batterier.

Jag håller ju på med ett cafebygge på lillebror till din hoj en CB250N och den startar utan problem på biltemas 9Ah gel-batteri även då jag höll på att mixtra med förgasarna och startade hojen flertalet gånger i flera dagar utan att köra hojen nåt längre tag eller på högre varv, vet inte om 400:an är mycket tyngre att dra runt, till CB250N skulle jag tro att man nog klara sig med ett 6 Ah gel-batteri.

Ska bli spännande att se hur din hoj blir :)
 

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
Ja verkligen! Tyckte också det var väldigt underligt till en början. Läste på lite och fick detta som förklaring på NCCR "Blybatterier använder bara ca 30% av deras kapacitet medan lithium ion batterier använder nära 100%. På grund av det behöver Lithium versionen av batteriet bara 1/3 av kapaciteten av ett blybatteri för samma startstyrka."

Så antagligen är det CCA jag ska kika på. Får bli ett lite mindre batteri tror jag!

Tack! Kommer en uppdatering med lite spännande prylar snart. Bara att hålla utkik ;)
 

cv9040

Ducati
Gick med
19 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -17
Hej
Vet inte om det hjälper men jag kör med Biltemas Lithiumbatteri på min Ducati 999. Fungerar utmärkt.

Dock är Lithium batterierna lite känsliga för tjuvström. Viktigt att underhållsladda är min erfarenhet. Tänker på att larm mm tar ström.
 

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
Hej
Vet inte om det hjälper men jag kör med Biltemas Lithiumbatteri på min Ducati 999. Fungerar utmärkt.

Dock är Lithium batterierna lite känsliga för tjuvström. Viktigt att underhållsladda är min erfarenhet. Tänker på att larm mm tar ström.

Okej, visste inte att de sålde såna. Men fint ska kika!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En liten 400 är inte svår att springa igång.
Däremot måste bränslekranen stå på Pri om det är vaccumförgasare lärde vi oss på 80-talet!

Gissa hur jag vet! :D
 

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
En liten 400 är inte svår att springa igång.
Däremot måste bränslekranen stå på Pri om det är vaccumförgasare lärde vi oss på 80-talet!

Gissa hur jag vet! :D
Vad tror du minsta batteriet jag kan köra med är? 95 CCA? Blir det för liten marginal kanske? Även om det på pappret "går".

Haha bra tips. Berätta gärna vad som hände ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vad tror du minsta batteriet jag kan köra med är? 95 CCA? Blir det för liten marginal kanske? Även om det på pappret "går".

Haha bra tips. Berätta gärna vad som hände ;)

CCA är inget jag känner till så tyvärr kan jag inte ge några råd där men ett större batteri tål mer. Springstarta är kanske inte fysiskt jobbigt men är man inte ensam kan det kännas pinsamt. :hihi

Det var en tvåcylindrig 400 som inte startade med knappen så vi skulle lätt springa igång den. När den inte startade trots gnista och bränsle kom någon av oss till slut på att det fanns ett läge som hette Pri. :D

Erfarenhet är summan av begångna misstag. Jag är hyfsat erfaren! :tummenupp
 

Loaded

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2016
Ort
Stockholm
Hoj
1981 Honda Cb400N
CCA är inget jag känner till så tyvärr kan jag inte ge några råd där men ett större batteri tål mer. Springstarta är kanske inte fysiskt jobbigt men är man inte ensam kan det kännas pinsamt. :hihi

Det var en tvåcylindrig 400 som inte startade med knappen så vi skulle lätt springa igång den. När den inte startade trots gnista och bränsle kom någon av oss till slut på att det fanns ett läge som hette Pri. :D

Erfarenhet är summan av begångna misstag. Jag är hyfsat erfaren! :tummenupp
Haha ska försöka undvika att göra samma misstag ;)

IMG_0313.JPG

Nu har det anlänt lite sköna prylar! Vilken kvalité det är på Motogadget-grejerna, men det kostar ju också.. Ser fram emot att koppla ihop det sen. Inte så mycket mer som behövs inhandlas nu. Här näst ska tanken fixas och få klarlack. Ramen ska kapas och svetsas om och därefter är det bara att börja dra elen!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top